MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 391
113
Hát, kérdezd az olaszokat. Visszaadták az angoloknak és lízingeltek az EF érkezéséig F-16A-t.
Kb. sírtak, mikor visszaadták őket annyival volt jobb az angol szutyoknál.
Itt egy kis csúsztatás van.
Az, hogy az F-16A sokkal jobban használható volt, mint a Tornado ADV, nem jelenti azt, hogy a Tornado ADV is annyira rossz let volna - papíron.
Az, hogy a Tornado ADV pocsék volt, mert alacsony volt a hadrafoghatósága, mert állandóan lerütyhedt mint egy F-22-es, még nem jelenti azt, hogy mint vadászgép, rossz lett volna.
Mai szemmel az, hogy gyenge volt a manőverezőképessége, de gyors volt és - papíron - jó volt az avionikája és a fegyverzete, azt jelenti, jobb vadászgép volt, mint a MiG-29-es.
A Tornado ADV egy kiváló vadászgép volt, csak pokolian szar volt üzemeltetési szempontból.
Ha így nézzük az egyenletet, akkor persze a végeredmény az negatív, de akkor a Raptor se az a "most feared fighter in the world", mint aminek a szpíkerei hírdetik a repülőnapokon :)

Ilyen csodálatos szuperfegyverzetű szupervadászgépe ugyan kinek van manapáság?

fec40fc565079d9c748256833e97de42.jpg.43195d463ebc23488b123297fded011a.jpg


Ritka látvány: Tornado ADV a levegőben.
 
M

molnibalage

Guest
Itt egy kis csúsztatás van.
Az, hogy az F-16A sokkal jobban használható volt, mint a Tornado ADV, nem jelenti azt, hogy a Tornado ADV is annyira rossz let volna - papíron.
Klasszikus vadászgépként az volt.
Mintha egy Szu-24-ből próbálnál vadászgépet csinálni.
Honi légvédelmi vadásznak még jó lehet, de kb. ennyi.
Mai szemmel az, hogy gyenge volt a manőverezőképessége, de gyors volt és - papíron - jó volt az avionikája és a fegyverzete, azt jelenti, jobb vadászgép volt, mint a MiG-29-es.
Tehát honi légvédelmi célra jó.
MiG-29 ellen meg AIM-120 előtt jujuj...
Az után is AIM-120 indítása után mehet is haza...
A Tornado ADV egy kiváló vadászgép volt, csak pokolian szar volt üzemeltetési szempontból.
Erről írtam.
Ha így nézzük az egyenletet, akkor persze a végeredmény az negatív, de akkor a Raptor se az a "most feared fighter in the world", mint aminek a szpíkerei hírdetik a repülőnapokon :)
A Raptor képességei "picit" az Tornado ADV felett vannak. Azért az ember bevállalja a szopást is.
Egy Tornado ADV-ért meg nem.
 
  • Tetszik
Reactions: ZeiG

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Volt valami oka, hogy a törzstől távol, a szárnytő alá kellett ezt függeszteni, és nem lehetett pl a törzs alá tenni, pl valami "dudorként", amennyire lehet a törzsbe besüllyesztve?
Hogy legyen függesztett Delta konténerről is kép: Szíriában ex. szovjet MiG-23MLD-n 2015-ben:
227364-900.jpg[


Volt készlet. Érdekes módon ezeket rakétákat 2013-ban a Tabqa-i bázison fotózták, ahol a háború előtt két MiG-21M/MF század állomásozott:
H23.jpg



Apróság, de a felső rajz szerintem hibás. A MiG-23B első prototípusa alkalmazta csak ezt a korai szárnyat, viszont azon nem volt beépítve még a rávezető berendezés. A második prototípus, illetve a kb ötven széria MiG-23B már a „végleges” szárnyat haználta.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 165
33 387
113
Klasszikus vadászgépként az volt.
Mintha egy Szu-24-ből próbálnál vadászgépet csinálni.
Honi légvédelmi vadásznak még jó lehet, de kb. ennyi.

Tehát honi légvédelmi célra jó.
MiG-29 ellen meg AIM-120 előtt jujuj...
Az után is AIM-120 indítása után mehet is haza...

Erről írtam.

A Raptor képességei "picit" az Tornado ADV felett vannak. Azért az ember bevállalja a szopást is.
Egy Tornado ADV-ért meg nem.
A Tornado ADV ugyanúgy honi légvédelmi vadász is volt,mint a PVO gépei.Ugyanúgy a támadó bombázók,nagyobb hatósugarú vb-ok (Szu24) elleni harcra tervezték,mint a PVO gépeit.Nem volt szempont a dogképesség.A MiG31-el tulajdonképpen a kategória utolsó mohikánjai.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Volt készlet. Érdekes módon ezeket rakétákat 2013-ban a Tabqa-i bázison fotózták, ahol a háború előtt két MiG-21M/MF század állomásozott:
H23.jpg

MiG-21MF-nek is volt precíziós földi célok elleni támadásra alkalmas irányított rakétafegyverzete, mégpedig a H-66-os levegő-föld rakéta, a képeden is azok vannak, nem pedig a MiG-23-as fegyverzetét alkotó H-23-asok. A két fegyver típus nem csereszabatos.
2021-10-26-11-39-25-Exprint-Raketi-Vozduh-Zemlja-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Klasszikus vadászgépként az volt.
Mintha egy Szu-24-ből próbálnál vadászgépet csinálni.
Honi légvédelmi vadásznak még jó lehet, de kb. ennyi.

A Tornado ADV egy kiváló vadászgép volt, csak pokolian szar volt üzemeltetési szempontból.
Ha így nézzük az egyenletet, akkor persze a végeredmény az negatív, de akkor a Raptor se az a "most feared fighter in the world", mint aminek a szpíkerei hírdetik a repülőnapokon :)

A szokásos fórum kommunikáció, mindenki elbeszél a másik mellett. :) Az angoloknak szükségük volt egy a szigeteket közelítő járőr, bombázó, robotrepülőgép, stb. elfogására már mélyen a tenger felett képes vadászgépre, amelynek hatótávolsága lehetővé teszi a nagytávolságú elfogásokat, és a partoktól távoli hosszútávú járőrözéseket. Erre tervezték a Tornado F-3-at, ami messze alkalmasabb volt a feladatra a mint a Lighting vagy a Phantom. Az összes honi vadászrepülőszázadot át is fegyverezték rá.

bear2.jpg


Hogy üzemletetési rémálom a típus, az viszont egy másik kérdés. Az olasz gépeket azonnal alkatrészekre bontották, visszaadás után:
bear3.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Két testvér, eltérő sorsa.

1978/79 telén két kétüléses MiG-23UB típusú repülőgép egymás mellett készült a luhovicsi (moszkvai) repülőgépgyárban. Mivel a típus ekkor már több mint tíz éve gyártásban volt, így rutinszerűen zajlottak az átadás eseményei. Történetünk két MiG-23UB-jának gyári számai a 103 79 26-as és a 103 79 27-es voltak.

Sztorink itt különválik. Míg a szérián belül a 26-os egyedi számú MiG-23UB Magyarországra, a Pápa repülőterére került, addig a szérián belüli 27-es egyedi számú UB kicsit messzebb, a Földközi-tengert északi partján, Al-Abraq repülőterére.

A 26-as egyedi számú repülőgép Pápa repülőterén a "15"-ös oldalszámot kapja és a 47. Honi Vadászrepülő Ezred MiG-23MF századánál, mint kétüléses kiképző repülőgép szolgál a nyolcvanas években. Addig a 27-es egyedi számú MiG-23UB, a Líbiai Arab Légierő 1070-es és 1080-as századánál szolgál, ahol a líbiai MiG-23BN bombázókon repülő pilóták kétüléses típusaként a „7927”-es oldalszámot kapja.

Mindkét repülőgép a nyolcvanas évek végén kerül ipari nagyjavításra. Ekkor a sors ismét közel sodorja őket egymáshoz. A líbiai „7927”-es a magyar határtól alig 200 kilométer található Lvov városában működő 117-es számú szovjet repülőgépjavító üzembe kerül. Míg a magyar „15”-ös, bolgár üzembe repül át nagyjavításra 1989-ben.

A kilencvenes évek mind a „15”-ös, mind a „7927”-es repülőgép számára nehéz időszakot hoz. A pénztelenség és hogy a hadseregek, amelyekben szolgáltak leépültek körülöttük, rányomta bélyegét a repülőgépek történetére. A kilencvenes évek második felében mindkét MiG-23UB leállításra kerül.

Míg a magyar „15”-ös utoljára 1996. decemberében repült és 1997-ben hivatalosan is kivonásra került:
15.jpg

Fotó: a "15"-ös Pápán H-23M földi célok elleni irányított rakétákkal a szárnytőben, valamint két régi R-3Sz légiharcrakétával a törzse alatt.

Addig a „7927”-esnek adódott egy második esély is! A 2011-ben kezdődő líbiai polgárháborúban, mindkét félnek szüksége volt légitámogatásra, ezért 2014-ben a „7927”-es MiG-23UB-t újra elővették Al-Abraq repülőterén és helyi „felújítás” alá vették, a már hosszú évek óta leállított MiG-23UB-t. Így a „7927”-es MiG-23UB, mint bombázó repülőgép támogatta a Líbiai Nemzeti Hadsereg erőit a tízes évek közepén:

7927.jpg

7927.jpg

7927.jpg

Fotó: a "7927"-es Al-Abraq repülőterén "felújítása" után 2015-ben, bombafegyverzettel.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 391
113
addig a szérián belüli 27-es egyedi számú UB kicsit messzebb, a Földközi-tengert északi partján, Al-Abraq repülőterére.
Mármint a déli partján.

Amúgy jó kis írás.
Hanem a kérdés: adva van az UB-n a két H-23-as “PGM”, a kiegészítő önvédelmi függesztmény pedig a két régi R-3Sz. Lehetett-e az UB-ra R-13M-et, illetve dupla tartókra két-két R-60-ast függeszteni?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
T

Törölt tag 1945

Guest
Két testvér, eltérő sorsa.

1978/79 telén két kétüléses MiG-23UB típusú repülőgép egymás mellett készült a luhovicsi (moszkvai) repülőgépgyárban. Mivel a típus ekkor már több mint tíz éve gyártásban volt, így rutinszerűen zajlottak az átadás eseményei. Történetünk két MiG-23UB-jának gyári számai a 103 79 26-as és a 103 79 27-es voltak.

Sztorink itt különválik. Míg a szérián belül a 26-os egyedi számú MiG-23UB Magyarországra, a Pápa repülőterére került, addig a szérián belüli 27-es egyedi számú UB kicsit messzebb, a Földközi-tengert északi partján, Al-Abraq repülőterére.

A 26-as egyedi számú repülőgép Pápa repülőterén a "15"-ös oldalszámot kapja és a 47. Honi Vadászrepülő Ezred MiG-23MF századánál, mint kétüléses kiképző repülőgép szolgál a nyolcvanas években. Addig a 27-es egyedi számú MiG-23UB, a Líbiai Arab Légierő 1070-es és 1080-as századánál szolgál, ahol a líbiai MiG-23BN bombázókon repülő pilóták kétüléses típusaként a „7927”-es oldalszámot kapja.

Mindkét repülőgép a nyolcvanas évek végén kerül ipari nagyjavításra. Ekkor a sors ismét közel sodorja őket egymáshoz. A líbiai „7927”-es a magyar határtól alig 200 kilométer található Lvov városában működő 117-es számú szovjet repülőgépjavító üzembe kerül. Míg a magyar „15”-ös, bolgár üzembe repül át nagyjavításra 1989-ben.

A kilencvenes évek mind a „15”-ös, mind a „7927”-es repülőgép számára nehéz időszakot hoz. A pénztelenség és hogy a hadseregek, amelyekben szolgáltak leépültek körülöttük, rányomta bélyegét a repülőgépek történetére. A kilencvenes évek második felében mindkét MiG-23UB leállításra kerül.

Míg a magyar „15”-ös utoljára 1996. decemberében repült és 1997-ben hivatalosan is kivonásra került:
15.jpg

Fotó: a "15"-ös Pápán H-23M földi célok elleni irányított rakétákkal a szárnytőben, valamint két régi R-3Sz légiharcrakétával a törzse alatt.

Addig a „7927”-esnek adódott egy második esély is! A 2011-ben kezdődő líbiai polgárháborúban, mindkét félnek szüksége volt légitámogatásra, ezért 2014-ben a „7927”-es MiG-23UB-t újra elővették Al-Abraq repülőterén és helyi „felújítás” alá vették, a már hosszú évek óta leállított MiG-23UB-t. Így a „7927”-es MiG-23UB, mint bombázó repülőgép támogatta a Líbiai Nemzeti Hadsereg erőit a tízes évek közepén:

7927.jpg

7927.jpg

7927.jpg

Fotó: a "7927"-es Al-Abraq repülőterén "felújítása" után 2015-ben, bombafegyverzettel.

Amíg a magyar UB-n ott a beépített Delta irányító elektronika dudorja a szárnyban a felfüggesztő fölött a H-23-as felett, addig a 3. világba szánt UB-ról ez bizony hiányzik. Szóval csak féltestvérek voltak...
;)
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Mármint a déli partján. Amúgy jó kis írás.
Kösz!
Hanem a kérdés: adva van az UB-n a két H-23-as “PGM”, a kiegészítő önvédelmi függesztmény pedig a két régi R-3Sz. Lehetett-e az UB-ra R-13M-et, illetve dupla tartókra két-két R-60-ast függeszteni?
Szerintük:
23-book.jpg

gyárilag az R-13M-ig integrálták a MiG-23UB fegyverzetébe.

De pl ezen az 1982-es gyártású kubai MiG-23-asra függesztettek R-13-ast és R-60-ast is:
Kub-R60.jpg

Ugyan a kép láthatóan egy bemutatón készült, de ők a kétülésesekkel is adtak készenlétet.

Illetve itt egy cseh példány:
cz-13.jpg
 
Last edited:
T

Törölt tag 1945

Guest
Mármint a déli partján.

Amúgy jó kis írás.
Hanem a kérdés: adva van az UB-n a két H-23-as “PGM”, a kiegészítő önvédelmi függesztmény pedig a két régi R-3Sz. Lehetett-e az UB-ra R-13M-et, illetve dupla tartókra két-két R-60-ast függeszteni?

Szerintem az R-23/24-esen kívül minden mehetett rá.