MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 703
66 010
113
Az USAF ex. egyiptomi MiG-23MSz gépének kabinja:
http://www.nmusafvirtualtour.com/cockpits/CW_tour/CW-47.html
MS.jpg
Érdekes, hogy ebben még külön volt indikátor képernyő, mint a 21-esekben.
Később aztán a MiG-23M/MF-től kezdve ez eltűnt és már mindent a célzókészülék reflexüvegére vetítettek ki:


photo18.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Érdekes, hogy ebben még külön volt indikátor képernyő, mint a 21-esekben.
Később aztán a MiG-23M/MF-től kezdve ez eltűnt és már mindent a célzókészülék reflexüvegére vetítettek ki:
photo18.jpg

Naná mivel ez gyakorlatilag a MiG-21-es lokátorát és fedélzeti berendezéseit kapta meg.
A MiG-23/25 esetén már csak a reflexüvegre vetített a lokátor.
MiG-29 esetén tértek csak vissza az extra kijelzőre.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 703
66 010
113
Naná mivel ez gyakorlatilag a MiG-21-es lokátorát és fedélzeti berendezéseit kapta meg.
A MiG-23/25 esetén már csak a reflexüvegre vetített a lokátor.
MiG-29 esetén tértek csak vissza az extra kijelzőre.
A MiG-25P családnál meg pont fordítva volt. Csak indikátor volt, célzókészülék viszont az nem, csak egy kisebb optikai irányzék állt rendelkezésre.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 703
66 010
113
Amerikai berepülőpilóták tapasztalatai a MiG-21-esse és 23-assal. Az elején kicsit nagyképűnek hat a szöveg, de végighallgatva egyrészt teljesen világossá válik, hogy milyen lehet az ő szemüvegükön keresztül az egykori szovjet technika, másrészt nagyon érdekes, ahogy ők is megtapasztaltak egy sor olyan dolgot, amit a magyar pilóták is megjegyeztek. Nagyon érdekes videó.

 
M

molnibalage

Guest
Amerikai berepülőpilóták tapasztalatai a MiG-21-esse és 23-assal. Az elején kicsit nagyképűnek hat a szöveg, de végighallgatva egyrészt teljesen világossá válik, hogy milyen lehet az ő szemüvegükön keresztül az egykori szovjet technika, másrészt nagyon érdekes, ahogy ők is megtapasztaltak egy sor olyan dolgot, amit a magyar pilóták is megjegyeztek. Nagyon érdekes videó.

Hogy a búbánatba lehet, hogy te már linkeled azt és végig is nézted, amikor én fel vagyok iratkozva ide, de még csak értesítést sem kaptam erről...?

OFF
Megvan a homokszem a gépezteben. Nem is erre a csatira vagyok feliratkozva, hanem erre...

Hiányosság pótolva. XD
 
  • Vicces
Reactions: Filter

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 703
66 010
113
A végefelé sajnos bejön néhány hülyeség is, mint pl a 23-as beömlője az az F-4-esé, ahogy a főfutó kereke(?!) is onnan van és a komplett hidraulika folyadék is NATO szabvány. De a csúcs, hogy a GS-23-as képes használna a NATO 20mm-es lőszert...

Ezek nyilván marhaságok.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 682
10 563
113
A végefelé sajnos bejön néhány hülyeség is, mint pl a 23-as beömlője az az F-4-esé, ahogy a főfutó kereke(?!) is onnan van és a komplett hidraulika folyadék is NATO szabvány. De a csúcs, hogy a GS-23-as képes használna a NATO 20mm-es lőszert...
Ezek nyilván marhaságok.
Mé' marhaság? Csak a csövet meg a töltényűrt meg a zárat kell cserélni :cool::oops::rolleyes:o_O
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 322
36 175
113
A végefelé sajnos bejön néhány hülyeség is, mint pl a 23-as beömlője az az F-4-esé, ahogy a főfutó kereke(?!) is onnan van és a komplett hidraulika folyadék is NATO szabvány. De a csúcs, hogy a GS-23-as képes használna a NATO 20mm-es lőszert...

Ezek nyilván marhaságok.

A beömlőben lehet valami... állítólag a "kábelvágót" is lemásolták a terelőlemez és a törzs között, bár szerintem az nem kábelvágó inkább csak egy merevítés. Mindenesetre visszaköszön a 23-ason az F-4-ről.
 
M

molnibalage

Guest
A végefelé sajnos bejön néhány hülyeség is, mint pl a 23-as beömlője az az F-4-esé, ahogy a főfutó kereke(?!) is onnan van és a komplett hidraulika folyadék is NATO szabvány. De a csúcs, hogy a GS-23-as képes használna a NATO 20mm-es lőszert...

Ezek nyilván marhaságok.
Sajnos előfordulnak a keleti technikai megoldással kapcsolatban igen ordas hülyeségek máshol is, ha jenki kezd el beszélni róla.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 703
66 010
113
A beömlőben lehet valami... állítólag a "kábelvágót" is lemásolták a terelőlemez és a törzs között, bár szerintem az nem kábelvágó inkább csak egy merevítés. Mindenesetre visszaköszön a 23-ason az F-4-ről.
De nem másolat. Ez csak egy fals legenda. Szép is lenne, ha egy J79-es hajtómű karakterisztikája pont megegyezne egy fél R-27-essel, vagy R-29-essel, netán egy R-35-össel.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
A Líbia Légierő rég leállított MiG-23MSz vadászrepülőgépe egy kiállításon. Ez egy korai, 1974-ben legyártott példány. Ennek a kis mennyiségben gyártott változatnak Líbia volt a fő felhasználója. Míg a többi három arab üzemeltető csak egy-egy századot használt, addig Líbia megkapta az eredetileg Egyiptom számára szánt MiG-23MSz-ek nagyrészét. A rendszeresített példányszám még nem ismert, de legalább nyolcvan MiG-23MSz-t kaptak a Szovjetunióból, amiken a hetvenes években szíriai pilóták is repültek – 1080-as század – mert akkor még nem volt rá líbiai személyzet. Líbia sohasem fizették ki ezeket a fegyvereket, bár szüksége sem volt nagyon rájuk.


MiG-23MS.jpg
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 693
12 149
113
A Líbia Légierő rég leállított MiG-23MSz vadászrepülőgépe egy kiállításon. Ez egy korai, 1974-ben legyártott példány. Ennek a kis mennyiségben gyártott változatnak Líbia volt a fő felhasználója. Míg a többi három arab üzemeltető csak egy-egy századot használt, addig Líbia megkapta az eredetileg Egyiptom számára szánt MiG-23MSz-ek nagyrészét. A rendszeresített példányszám még nem ismert, de legalább nyolcvan MiG-23MSz-t kaptak a Szovjetunióból, amiken a hetvenes években szíriai pilóták is repültek – 1080-as század – mert akkor még nem volt rá líbiai személyzet. Líbia sohasem fizették ki ezeket a fegyvereket, bár szüksége sem volt nagyon rájuk.


MiG-23MS.jpg

Mondjuk MSz-re nagyon senkinek sem lehetett szüksége, legfeljebb annak, akinek MiG-17 volt előtte. ;)
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
Libya-89.jpg


1990-ben a MiG-23-as típust üzemeltető századok harcrendje a következő volt:
  • 1023. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel Tripoli nemzetközi repteréről üzemelt.
  • 1060. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel maradt a Bengázi melletti Benina repterén.
  • 1050. vadászrepülő század MiG-23MF vadászrepülőivel a Tobruk-tól 90km-re nyugatra fekvő, tengerparti al-Bumbah légibázison üzemelt.
  • 1070. vadászbombázó század MiG-23BN vadászbombázó repülőivel a Dernától 60km-re nyugatra fekvő al-Abraq légibázison üzemelt.
Helló,

mivel azóta is érdekel a Tom könyvében számomra hiányosan kezelt líbiai MiG-23MSz egységek kérdése, ezért kutattam líbiai forrásokban. A csúcson, 1984 és 1988 között Líbiában szolgált:
  • 4(5) db elfogóvadász század MiG-23MLAE-2/MF/MSz típussal
  • 2 db bombázó század MiG-23BN-el
  • és két OCU átképző egység, elsősorban MiG-23UB-val, valamint ekkor még kis számú MiG-23MSz-el repült.

Map26.png


  1. 1996-ig repült itt egy MiG-23MSz század, de sem a száma, sem az aktív időszaka nem ismert, még.
  2. Mivel az itt települő Mirage 5-ösök, 1983-től francia embargó alatt voltak, ezért kb. 1987-től, kisebb-nagyobb kihagyásokkal egészen 2011-ig adtak készenlétet MiG-23MLAE-2 vadászok, időszak függően a 1023/1024/1060 századoktól idevezényelve.
  3. A braq-i MiG-23-as átképzőszázad megalakulásának dátuma és hadrendi száma még nem ismert. Elképzelhető, hogy csak a nyolcvanas évek végén a 1024. és 1060-as századok összeolvadása után felszabaduló MiG-23MSz-ekből kapott.
(Az elterjedt nyugati forrásokban megadott adatok, csak nyomokban hasonlítanak a Líbiai visszaemlékezők adataira)

Tehát a korai MiG-23MSz típust , az új MF/MLAE-2-es érkezése után is repülték Líbiában. De az ilyen téma csak engem izgat fel. ;)


libyamig23ub5.jpg

Fotó: A 1090-es számú miszrátai MiG-23-as átképzőegységének egyik MiG-23UB-ja a nyolcvanas években. Itt működött Líbiai Arab Légierő első számú akadémiája, ahol három századnyi Soko Galeb, valamint egy-egy századnyi Let L-410 és MiG-23UB/MSZ átképző repülő egység települt a nyolcvanas évek második felében.
 
M

molnibalage

Guest
Helló,

mivel azóta is érdekel a Tom könyvében számomra hiányosan kezelt líbiai MiG-23MSz egységek kérdése, ezért kutattam líbiai forrásokban. A csúcson, 1984 és 1988 között Líbiában szolgált:
  • 4(5) db elfogóvadász század MiG-23MLAE-2/MF/MSz típussal
  • 2 db bombázó század MiG-23BN-el
  • és két OCU átképző egység, elsősorban MiG-23UB-val, valamint ekkor még kis számú MiG-23MSz-el repült.

Map26.png


  1. 1996-ig repült itt egy MiG-23MSz század, de sem a száma, sem az aktív időszaka nem ismert, még.
  2. Mivel az itt települő Mirage 5-ösök, 1983-től francia embargó alatt voltak, ezért kb. 1987-től, kisebb-nagyobb kihagyásokkal egészen 2011-ig adtak készenlétet MiG-23MLAE-2 vadászok, időszak függően a 1023/1024/1060 századoktól idevezényelve.
  3. A braq-i MiG-23-as átképzőszázad megalakulásának dátuma és hadrendi száma még nem ismert. Elképzelhető, hogy csak a nyolcvanas évek végén a 1024. és 1060-as századok összeolvadása után felszabaduló MiG-23MSz-ekből kapott.
(Az elterjedt nyugati forrásokban megadott adatok, csak nyomokban hasonlítanak a Líbiai visszaemlékezők adataira)

Tehát a korai MiG-23MSz típust , az új MF/MLAE-2-es érkezése után is repülték Líbiában. De az ilyen téma csak engem izgat fel. ;)


libyamig23ub5.jpg

Fotó: A 1090-es számú miszrátai MiG-23-as átképzőegységének egyik MiG-23UB-ja a nyolcvanas években. Itt működött Líbiai Arab Légierő első számú akadémiája, ahol három századnyi Soko Galeb, valamint egy-egy századnyi Let L-410 és MiG-23UB/MSZ átképző repülő egység települt a nyolcvanas évek második felében.
1986-ban mennyi volt ezekből az EDC idején?
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
1986-ban mennyi volt ezekből az EDC idején?

A darabszám egy nagyon nehéz kérdés, de sokat tisztult az utóbbi időben. Alább a becslések és az érveim:

Map26.png


MiG-23MSz – Tom következetesen állítja (egy a nyolcvanas években elhangzott szovjet interjú alapján), hogy 54 db korai MiG-23MSz került Líbiába. Ezzel annyi a baj, hogy napjainkra már 56 db líbiai MiG-23MSz oldalszám ismert. Ezt és a gyártási mennyiségeket figyelembe véve olyan 60-80 között mozgott az 1974 és 1977 között Líbia számára leszállított MSz-ek száma. Én pillanatnyilag a hatvanhoz közelebbi mennyiséget tartom reálisnak, mert három líbiai MSz század volt a hetvenes évek másodi felében, és egy-egy líbai vadászrepülő századhoz álltagosan 18-20 db együlésest szereztek be ekkoriban. Aztán:
  • 1981-ben megérkeztek a MiG-23MF-ek, amik egy századnyi MSz-t váltottak fel
  • 1982-ben eltávozott az itt szolgáló szíriai személyzet
  • Megalakult a Muszráta-i MiG-23-as OCU
  • A háborús veszteségek pótlására MSz-eket adtak át Szíriának (megerősítve) és Iraknak (még nem megerősítve)
  • És elkezdték tömegesen a Szovjetunióba hordani ipari nagyjavításra a MiG-23MSz-eket
Innentől 1986-ra két századnyi, kb. 30-40 (nagyon becslés) MiG-23MSz maradhatott aktív hadrendben, valamint több gép még az átképző egységeknél.
MS.jpg

Fotó: Benina (Bengázi) AB, 1060. század pilótája egy 1976-as gyártású MiG-23MSz-el. Ez a gép később a 1050. század állányában szolgált Al-Bumbah repülőterén a kilencvenes évekig.


MiG-23MF – egy századnyi, körülbelül húsz darab érkezett 1981 és 1982 között (Tom könyve 1984-et mond és ex. szovjet M változatott, de ezt az összes gyáriszám, visszaemlékezés, pilótaigazolvány és közel 100 fotó cáfolja!) Mínusz 4-5 évnyi gépveszteség, ami ebből megmaradt 1986-ra.
MF2.jpg

Fotó: A jelenleg ismert líbiai MiG-23MF gyáriszámok és a szériákból hiányzó foghíjak


MiG-23MLAE-2 – 1984 és 1985 között 66 darabot gyártottak a Szovjetunióban. Ebből 16 került Bulgáriába, és kb 12 maradt a Szovjetunióban (proto, teszt és kiképzési célra). Tehát kb. max 38 darabot kaphatott Líbia, ami két század között osztottak el. Másafél évvel később, 1986-ban ezek még közel hiánytalanul üzemeltek.

Az amerikai légicsapások is azt a két repülőteret érték, ahol ez a legkorszerűbb - a szovjet MiG-23MLD rendszereivel felszerelt – típus adott készenlétet. Lásd, Hpasp cikkét:

EDC.jpg

“Operation El Dorado Canyon”

Tíz nappal később, az “Operation El Dorado Canyon” művelet keretében hajnali 2-kor, az amerikai légierő F-111F Aardwark, és az amerikai haditengerészet A-6E Intruder gépei öt líbiai célpontot bombáztak:
  • Moammer Kadhafi rezidenciáját Tripoliban
  • Tripoli melletti haditengerészeti bázist
  • Tripoli nemzetközi repterét, ahonnan a 1023. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel üzemelt.
  • Egy laktanyát Bengáziban
  • Bengázi melletti Benina repterét, ahol a 1024. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel üzemelt.
A támadás ideje alatt, a líbiai légierő összes gépe ismét a földön maradt.

image016.png

SR-71 Blackbird felderítő által készített kép Benina repteréről, a bombázás után

Abdelmajid Tayari:
„Két géppárral is repültünk őrjáratot azon az éjjelen.
Mi éjfél után, 01:00-kor szálltunk le, a másik géppár 01:30-kor.
Miután a négy MiG-23MLD vadászgépünket megtankolták, én átadtam a gépet a váltásnak, és családos emberként hazaindultam.
Aznap éjjel nyolc felfegyverzett géppel adott a századunk készültséget, négy gép a 33-as kifutópálya négy a 15-ös kifutópálya parkolóján várakozott, első fokozatban, pilótákkal a gépekben ülve.
01:55-kor a toronyból rádión utasították őket, hogy ugorjanak ki a gépeikből, és keressenek fedezéket!!!
A kismagasságon a reptér fölé érkező A-6E Intruder vadászbombázók megszórták a parkolót kazettás bombákkal, illetve lebombázták a régi századpihenő épületét is, amit már évek óta nem használtunk.”

Szovjet visszaemlékezések, a több javíthatóan sérült MiG-23-ason kívül, négy MiG-23MLAE-2 (MLD) teljes elvesztését dokumentálják az 1986-as légicsapás során Benina repülőterén.


A MiG-23BN gondolom annyire nem érdekes az 1986-as eseményeknél, bár ezekről vannak a legkonkrétabb adatok, gyáriszámokkal alátámasztva. 1976 és 1977 között két 18 gépes századnyi MiG-23BN bombázót szállított a Szovjetunió. Az 1976-as első szállítási dátumot az is megerősíti, hogy a líbiai személyzet 1976-ban utazott BN átképzésre először a Szovjetunióba:
  • 1976. 25 db MiG-23BN
  • 1977. 12 db MiG-23BN
Majd 1979-ben érkezett még hat MiG-23BN, talán pótlásra:
  • 1979. 06 db MiG-23BN
További szállítmányok nem voltak, mert erre a feladatkörre továbbiakban Szu-22/22M változatokat vásárolt Líbia.

BN.jpg

A jelenleg zajló polgárháborúban a Nemzeti Hadsereg légierejének két MiG-23-asa:
  • MiG-23UB Gyári száma: B1038008, Gyártva 1980
  • MiG-23BN Gyári száma: 039 32 08772, Gyártva 1976