MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Valaki felvetette előrébb, hogy miért is vonták ki tömegesen a mig 23ast...
Az egy dolog, hogy drága volt, de a fenntartása is horribilis összegbe került, cserébe az egy MLD t leszámítva a mig21 hez képest nem jelentett generációs ugrást. A variaszárny és "kitekerem-betekerem" futómű(by Kővári László, Top Gun 1996(?), a gyenge sárkányélettartam mind dobott rajta.
És özvegycsináló is volt, ne feledjük. Nehezen repülhető gép volt, és ha leesett, vitte a pilótát is.
A futóműve a közhiedelemmel ellentétben teljesen jól működött, sem az árán, sem az üzemletetésén nem dobott jottányit sem.

A variaszárny már megdobta a gép tömegét és az üzemeltetési költségeket is, de a maga idejében komoly előnye is volt. Azonban a későbbi mechanizált trapézszárnyak egy az egyben ki tudták váltani.
A 23-as relatíve nagy szerkezeti tömegét korántsem a mozgatható szárny járulékos tömege, hanem a gép általános szerkezeti anyaga okozta. A MiG-25-öshöz hasonlóan ez is “acélrepülőgép” volt.
Persze, adja magát a kérdés, hogyha a Mirage F1-eshez hasonlóan a 23-as is mechanizált trapézszárnyakkal oldotta volna meg a rövidített fel- és leszállást; illetve az F-14A-hoz hasonlóan titán centroplánnal és bór-epoxi kompozit vezérsíkokkal a tömegcsökkentést; vagy a fenti két kialakítást a lehető legkedvezőbben ötvözve… na akkor mi lett volna…

Nyilván a titán és a bórszál-epoxi kompozit szerkezeti elemek a Szovjetúnióban nem nagyon jöhettek szóba.
A trapézszárny viszont már más kérdés, hiszen a szovjet tervezőknek a Mirage már ott volt kortárs jópéldaként.

Az özvegycsinálóra nincs kimondott bizonyíték.
Idehaza a szovjeteknek két MLD-je a levegőben ütközött, már ott halottak voltak a pilóták (ez semmilyen más géppel sem volt túlélhető), míg a balatonszentgyörgyi MiG-23M-ből katapultáltak.
A magyar gépekből aki katapultált, az túl is élte, a többiek kis magasságú manőverezés közben vesztették életüket, ahogy a 29-essel bekövetkezett tragédiát, illetve számos 21-es katasztrófát is ez okozta.
A VSz többi államában sem volt a 23-as kiugróan esendő típus, de ahol lezuhantak, ott sajnos hibáztak is a hajózók.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 447
36 490
113
Nyilván a titán és a bórszál-epoxi kompozit szerkezeti elemek a Szovjetúnióban nem nagyon jöhettek szóba.
A trapézszárny viszont már más kérdés, hiszen a szovjet tervezőknek a Mirage már ott volt kortárs jópéldaként.

Titán a szovjeteknél is volt elég, vagy nem tudtak belőle ötvözetet gyártani repülőbe, csak rohambilit meg gyalásót?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Titán a szovjeteknél is volt elég, vagy nem tudtak belőle ötvözetet gyártani repülőbe, csak rohambilit meg gyalásót?
Ezt a kettőt pont, hogy a legegyszerűbb acélból gyártották, már, ha nem iróniának szántad.

A szovjet titán zöme sokáig csak az űr- illetve hadászati rakétaiparban jelent meg, továbbá a nukleáris meghajtású tengeralattjáróknál.
A repülőgépek csak minimális mennyiségben kaptak belőle, akkor is zömmel csak a hajtóműben a 23-as hajtóművének a kisnyomású kompresszor fokozatai) és annak közvetlen környezeténél alkalmazták.

Az első szovjet repülőgép, ahol egyből szinte az egész teljesen titánból készült, az a Szuhoj T-4-es rakétahordozó hat darab prototípusa volt.
Ebből egy darab repült, az meg is tekinthető Monyinoban, a többit nem fejezték be, azokat végül szét is vágták.

Időrendben a következő szovjet repülőgép, ahol elkezdték a titánt nagyobb arányban alkalmazni, az az egyetlen darab MiG-25M volt, de ez a mindmáig fennálló 37650m-es csúcsmagasság megrepülésén túl sok egyebet nem csinált.
Aztán ennek nyomán a MiG iroda a Je-155MP programban már “kellő bátorsággal” tudta kiváltani a korábban a 25-ösnél még rozsdamentes acél elemek egyes részeit titánnal, így lehetett aztán a MiG-31-es a legelső szovjet nagy sorozatban gyártott olyan gép, ahol már szignifikáns a titán részaránya.
Azonban a Grumman F-14-eséhez hasonlóan ez is egy elég nehéz repülőgép lett, még így is. Képzelhetjük, hogy mi lett volna, ha a Je-155MP eredeti, variaszárnyas koncepcióját erőltetik.
A “jóárasított” tömegtermék MiG-29-esnél már nem alkalmaztak ilyen mennyiségben titánt, de a 9.15-ös MiG-29M-nél és a 9.31-es MiG-29K-nál ismét felvetették a dolgot. De végül az aluminium-lítium ötvözetekkel próbálták meg a szerkezeti tömeget kordában tartani.

Ezzel egy időben a Tupoljev volt végül az, aki a legnagyobb szovjet repülőipari titán szerkezeti elemet kidolgozta és alkalmazta, ez pedig nem más, mint a hatalmas Tu-160-as komplett centroplánjának a törzskeretei, összehegesztett szerkezetként.

Ezután időrendben a legutolsó szovjet repülőipari szerkezet, amiben jelentős a titán részaránya, az megintcsak a MiG munkája, a Buran űrrepülőgép és annak öt darab, így-úgy megépült példánya.

Az Antonov teherszállító gépek padlózata már relatíve korán, a hatvanas évektől, az An-22-es óta titánból vannak.

A Szuhoj a 25-ösnél a kabin borításánál, mint páncélzat alkalmazta, de komplex teherviselő struktúraként nem.

Szóval a kép vegyes, mert ha szigorúan nézzük, az SR-71-esen kívül az amerikaiak sem erőltették a teljesen titán repülőgépeket, ahogy a többi nyugati állam se.
A különbség inkább ott van, hogy a szovjetek az igazán nagy darabszámú technikáknál igyekeztek lehetőleg mellőzni, kiváltani a bonyolult titánt és csak ott használták, ahol tényleg nem tudtak mást használni.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 730
28 912
113
MiG-23ML
0319-02-1-2.jpg

o3-3.jpg

31-3.jpg

155-1.jpg

12-2.jpg

10-2.jpg

10-1.jpg

MiG-23P
o3-1.jpg

o3-2.jpg

MiG-23PD
69-1.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93

Ezek valóban a ritkán látható MiG-23P elfogóvadászok. A fotók az armaviri 208. Kiképzőezred orosz MiG-23P gépeiről készültek a kilencvenes évek második felében. Az alakulatot az Orosz Légvédelem önállóságával együtt számolták fel a kilencvenes évek végén, amikor a még üzemelő, közel 300 orosz MiG-23-ast (rengeteg korai Szu-27-essel és MiG-31-essel együtt) kivonták.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Ezek meg a kubinkai szovjet bemutatócsoport MiG-23MLA repülőgépei. A csoport 1978 és 1984 között repülte a típust. Tizenkét MiG-23MLA repülőgépük közül tíz, az aktív gépektől némileg eltérő festését, csillogó lakkréteggel fedték be, hogy később kezdjen a napsugárzás hatására fakulni. (A makettgyártok évtizedekig ezt a festést adták a szovjet MiG-23-as termékeikhez, pedig ezt csak a demócsoport alkalmazta.)

A csoport számtalan hazai bemutatón kívül, négy külföldin is részt vett. Ezért a tíz bemutató gépről eltávolították a fegyverrendszereit és érzékenynek minősített berendezéseit. Ennek jól látható külső példája a hőpellengátor hiánya az orr alatt.

A bemutatócsoport a szovjet blokkon kívül, Finn, Francia és Svédországban járt. A fenti fotók nagyrészt 1978-as finnországi látogatáson készültek.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Csehszlovák MiG-23ML még R-3Sz rakétákkal
history_rocket_3_9_Mig23ML_2409_Slupsk_R3S.jpg
Ez már csak a Cseh Légierő, az 1993-as éleslövészeten. Tizenegy cseh MiG-21MF, Mig-23MF/ML/UB 1993. május 18-20. között települt Lengyelországba, Slupsk repülőterére.

Kuriózum volt, hogy R-3Sz rakétákkal lőttek. Sem előtte 1992-ben, sem utána az 1994-es éleslövészeten nem alkalmazták ez a régi típust a Cseh MiG-23-asok.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Ez már csak a Cseh Légierő, az 1993-as éleslövészeten. Tizenegy cseh MiG-21MF, Mig-23MF/ML/UB 1993. május 18-20. között települt Lengyelországba, Slupsk repülőterére.

Kuriózum volt, hogy R-3Sz rakétákkal lőttek. Sem előtte 1992-ben, sem utána az 1994-es éleslövészeten nem alkalmazták ez a régi típust a Cseh MiG-23-asok.
Az R-3Sz nálunk is ritka “vendég” volt a MiG-23-asokon, de ha jól emlékszem, 1982 előtt volt, hogy a keszi gépekre felrakták. Sőt, rémlik, hogy a 84-es pápai betonfelújításkor, Mezőkövesdről is volt gép, amelyik így operált. Két darab R-3Sz és semmi más.
Amúgy a nyolcvanas évek közepétől már stabilan a négy R-60 plusz egy-egy R-23R és R-23T volt a keszi javadalmazás, egészen az 1997-es kivonásig, de például a 93-as lengyel lövészeten R-13M-el lőttek.
Az R-23-asokkal csak egyszer lőttek, 1985-ben, a Szovjetúnióban.
De legalább lőttek.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 730
28 912
113
Azért a csehek megtehették volna, hogy a felségjelzésükben valami eltérést alkalmazhattak volna a Csehszlovákhoz képest.