MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

Az USAF ex. egyiptomi MiG-23MSz gépének kabinja:
http://www.nmusafvirtualtour.com/cockpits/CW_tour/CW-47.html
MS.jpg
Érdekes, hogy ebben még külön volt indikátor képernyő, mint a 21-esekben.
Később aztán a MiG-23M/MF-től kezdve ez eltűnt és már mindent a célzókészülék reflexüvegére vetítettek ki:


photo18.jpg
 
Érdekes, hogy ebben még külön volt indikátor képernyő, mint a 21-esekben.
Később aztán a MiG-23M/MF-től kezdve ez eltűnt és már mindent a célzókészülék reflexüvegére vetítettek ki:
photo18.jpg

Naná mivel ez gyakorlatilag a MiG-21-es lokátorát és fedélzeti berendezéseit kapta meg.
A MiG-23/25 esetén már csak a reflexüvegre vetített a lokátor.
MiG-29 esetén tértek csak vissza az extra kijelzőre.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz
Naná mivel ez gyakorlatilag a MiG-21-es lokátorát és fedélzeti berendezéseit kapta meg.
A MiG-23/25 esetén már csak a reflexüvegre vetített a lokátor.
MiG-29 esetén tértek csak vissza az extra kijelzőre.
A MiG-25P családnál meg pont fordítva volt. Csak indikátor volt, célzókészülék viszont az nem, csak egy kisebb optikai irányzék állt rendelkezésre.
 
Amerikai berepülőpilóták tapasztalatai a MiG-21-esse és 23-assal. Az elején kicsit nagyképűnek hat a szöveg, de végighallgatva egyrészt teljesen világossá válik, hogy milyen lehet az ő szemüvegükön keresztül az egykori szovjet technika, másrészt nagyon érdekes, ahogy ők is megtapasztaltak egy sor olyan dolgot, amit a magyar pilóták is megjegyeztek. Nagyon érdekes videó.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Amerikai berepülőpilóták tapasztalatai a MiG-21-esse és 23-assal. Az elején kicsit nagyképűnek hat a szöveg, de végighallgatva egyrészt teljesen világossá válik, hogy milyen lehet az ő szemüvegükön keresztül az egykori szovjet technika, másrészt nagyon érdekes, ahogy ők is megtapasztaltak egy sor olyan dolgot, amit a magyar pilóták is megjegyeztek. Nagyon érdekes videó.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Hogy a búbánatba lehet, hogy te már linkeled azt és végig is nézted, amikor én fel vagyok iratkozva ide, de még csak értesítést sem kaptam erről...?

OFF
Megvan a homokszem a gépezteben. Nem is erre a csatira vagyok feliratkozva, hanem erre...

Hiányosság pótolva. XD
 
  • Vicces
Reactions: Filter
A végefelé sajnos bejön néhány hülyeség is, mint pl a 23-as beömlője az az F-4-esé, ahogy a főfutó kereke(?!) is onnan van és a komplett hidraulika folyadék is NATO szabvány. De a csúcs, hogy a GS-23-as képes használna a NATO 20mm-es lőszert...

Ezek nyilván marhaságok.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
A végefelé sajnos bejön néhány hülyeség is, mint pl a 23-as beömlője az az F-4-esé, ahogy a főfutó kereke(?!) is onnan van és a komplett hidraulika folyadék is NATO szabvány. De a csúcs, hogy a GS-23-as képes használna a NATO 20mm-es lőszert...
Ezek nyilván marhaságok.
Mé' marhaság? Csak a csövet meg a töltényűrt meg a zárat kell cserélni :cool::oops::rolleyes:o_O
 
A végefelé sajnos bejön néhány hülyeség is, mint pl a 23-as beömlője az az F-4-esé, ahogy a főfutó kereke(?!) is onnan van és a komplett hidraulika folyadék is NATO szabvány. De a csúcs, hogy a GS-23-as képes használna a NATO 20mm-es lőszert...

Ezek nyilván marhaságok.

A beömlőben lehet valami... állítólag a "kábelvágót" is lemásolták a terelőlemez és a törzs között, bár szerintem az nem kábelvágó inkább csak egy merevítés. Mindenesetre visszaköszön a 23-ason az F-4-ről.
 
A végefelé sajnos bejön néhány hülyeség is, mint pl a 23-as beömlője az az F-4-esé, ahogy a főfutó kereke(?!) is onnan van és a komplett hidraulika folyadék is NATO szabvány. De a csúcs, hogy a GS-23-as képes használna a NATO 20mm-es lőszert...

Ezek nyilván marhaságok.
Sajnos előfordulnak a keleti technikai megoldással kapcsolatban igen ordas hülyeségek máshol is, ha jenki kezd el beszélni róla.
 
A beömlőben lehet valami... állítólag a "kábelvágót" is lemásolták a terelőlemez és a törzs között, bár szerintem az nem kábelvágó inkább csak egy merevítés. Mindenesetre visszaköszön a 23-ason az F-4-ről.
De nem másolat. Ez csak egy fals legenda. Szép is lenne, ha egy J79-es hajtómű karakterisztikája pont megegyezne egy fél R-27-essel, vagy R-29-essel, netán egy R-35-össel.
 
A Líbia Légierő rég leállított MiG-23MSz vadászrepülőgépe egy kiállításon. Ez egy korai, 1974-ben legyártott példány. Ennek a kis mennyiségben gyártott változatnak Líbia volt a fő felhasználója. Míg a többi három arab üzemeltető csak egy-egy századot használt, addig Líbia megkapta az eredetileg Egyiptom számára szánt MiG-23MSz-ek nagyrészét. A rendszeresített példányszám még nem ismert, de legalább nyolcvan MiG-23MSz-t kaptak a Szovjetunióból, amiken a hetvenes években szíriai pilóták is repültek – 1080-as század – mert akkor még nem volt rá líbiai személyzet. Líbia sohasem fizették ki ezeket a fegyvereket, bár szüksége sem volt nagyon rájuk.


MiG-23MS.jpg
 
A Líbia Légierő rég leállított MiG-23MSz vadászrepülőgépe egy kiállításon. Ez egy korai, 1974-ben legyártott példány. Ennek a kis mennyiségben gyártott változatnak Líbia volt a fő felhasználója. Míg a többi három arab üzemeltető csak egy-egy századot használt, addig Líbia megkapta az eredetileg Egyiptom számára szánt MiG-23MSz-ek nagyrészét. A rendszeresített példányszám még nem ismert, de legalább nyolcvan MiG-23MSz-t kaptak a Szovjetunióból, amiken a hetvenes években szíriai pilóták is repültek – 1080-as század – mert akkor még nem volt rá líbiai személyzet. Líbia sohasem fizették ki ezeket a fegyvereket, bár szüksége sem volt nagyon rájuk.


MiG-23MS.jpg

Mondjuk MSz-re nagyon senkinek sem lehetett szüksége, legfeljebb annak, akinek MiG-17 volt előtte. ;)
 
Libya-89.jpg


1990-ben a MiG-23-as típust üzemeltető századok harcrendje a következő volt:
  • 1023. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel Tripoli nemzetközi repteréről üzemelt.
  • 1060. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel maradt a Bengázi melletti Benina repterén.
  • 1050. vadászrepülő század MiG-23MF vadászrepülőivel a Tobruk-tól 90km-re nyugatra fekvő, tengerparti al-Bumbah légibázison üzemelt.
  • 1070. vadászbombázó század MiG-23BN vadászbombázó repülőivel a Dernától 60km-re nyugatra fekvő al-Abraq légibázison üzemelt.
Helló,

mivel azóta is érdekel a Tom könyvében számomra hiányosan kezelt líbiai MiG-23MSz egységek kérdése, ezért kutattam líbiai forrásokban. A csúcson, 1984 és 1988 között Líbiában szolgált:
  • 4(5) db elfogóvadász század MiG-23MLAE-2/MF/MSz típussal
  • 2 db bombázó század MiG-23BN-el
  • és két OCU átképző egység, elsősorban MiG-23UB-val, valamint ekkor még kis számú MiG-23MSz-el repült.

Map26.png


  1. 1996-ig repült itt egy MiG-23MSz század, de sem a száma, sem az aktív időszaka nem ismert, még.
  2. Mivel az itt települő Mirage 5-ösök, 1983-től francia embargó alatt voltak, ezért kb. 1987-től, kisebb-nagyobb kihagyásokkal egészen 2011-ig adtak készenlétet MiG-23MLAE-2 vadászok, időszak függően a 1023/1024/1060 századoktól idevezényelve.
  3. A braq-i MiG-23-as átképzőszázad megalakulásának dátuma és hadrendi száma még nem ismert. Elképzelhető, hogy csak a nyolcvanas évek végén a 1024. és 1060-as századok összeolvadása után felszabaduló MiG-23MSz-ekből kapott.
(Az elterjedt nyugati forrásokban megadott adatok, csak nyomokban hasonlítanak a Líbiai visszaemlékezők adataira)

Tehát a korai MiG-23MSz típust , az új MF/MLAE-2-es érkezése után is repülték Líbiában. De az ilyen téma csak engem izgat fel. ;)


libyamig23ub5.jpg

Fotó: A 1090-es számú miszrátai MiG-23-as átképzőegységének egyik MiG-23UB-ja a nyolcvanas években. Itt működött Líbiai Arab Légierő első számú akadémiája, ahol három századnyi Soko Galeb, valamint egy-egy századnyi Let L-410 és MiG-23UB/MSZ átképző repülő egység települt a nyolcvanas évek második felében.
 
Helló,

mivel azóta is érdekel a Tom könyvében számomra hiányosan kezelt líbiai MiG-23MSz egységek kérdése, ezért kutattam líbiai forrásokban. A csúcson, 1984 és 1988 között Líbiában szolgált:
  • 4(5) db elfogóvadász század MiG-23MLAE-2/MF/MSz típussal
  • 2 db bombázó század MiG-23BN-el
  • és két OCU átképző egység, elsősorban MiG-23UB-val, valamint ekkor még kis számú MiG-23MSz-el repült.

Map26.png


  1. 1996-ig repült itt egy MiG-23MSz század, de sem a száma, sem az aktív időszaka nem ismert, még.
  2. Mivel az itt települő Mirage 5-ösök, 1983-től francia embargó alatt voltak, ezért kb. 1987-től, kisebb-nagyobb kihagyásokkal egészen 2011-ig adtak készenlétet MiG-23MLAE-2 vadászok, időszak függően a 1023/1024/1060 századoktól idevezényelve.
  3. A braq-i MiG-23-as átképzőszázad megalakulásának dátuma és hadrendi száma még nem ismert. Elképzelhető, hogy csak a nyolcvanas évek végén a 1024. és 1060-as századok összeolvadása után felszabaduló MiG-23MSz-ekből kapott.
(Az elterjedt nyugati forrásokban megadott adatok, csak nyomokban hasonlítanak a Líbiai visszaemlékezők adataira)

Tehát a korai MiG-23MSz típust , az új MF/MLAE-2-es érkezése után is repülték Líbiában. De az ilyen téma csak engem izgat fel. ;)


libyamig23ub5.jpg

Fotó: A 1090-es számú miszrátai MiG-23-as átképzőegységének egyik MiG-23UB-ja a nyolcvanas években. Itt működött Líbiai Arab Légierő első számú akadémiája, ahol három századnyi Soko Galeb, valamint egy-egy századnyi Let L-410 és MiG-23UB/MSZ átképző repülő egység települt a nyolcvanas évek második felében.
1986-ban mennyi volt ezekből az EDC idején?
 
1986-ban mennyi volt ezekből az EDC idején?

A darabszám egy nagyon nehéz kérdés, de sokat tisztult az utóbbi időben. Alább a becslések és az érveim:

Map26.png


MiG-23MSz – Tom következetesen állítja (egy a nyolcvanas években elhangzott szovjet interjú alapján), hogy 54 db korai MiG-23MSz került Líbiába. Ezzel annyi a baj, hogy napjainkra már 56 db líbiai MiG-23MSz oldalszám ismert. Ezt és a gyártási mennyiségeket figyelembe véve olyan 60-80 között mozgott az 1974 és 1977 között Líbia számára leszállított MSz-ek száma. Én pillanatnyilag a hatvanhoz közelebbi mennyiséget tartom reálisnak, mert három líbiai MSz század volt a hetvenes évek másodi felében, és egy-egy líbai vadászrepülő századhoz álltagosan 18-20 db együlésest szereztek be ekkoriban. Aztán:
  • 1981-ben megérkeztek a MiG-23MF-ek, amik egy századnyi MSz-t váltottak fel
  • 1982-ben eltávozott az itt szolgáló szíriai személyzet
  • Megalakult a Muszráta-i MiG-23-as OCU
  • A háborús veszteségek pótlására MSz-eket adtak át Szíriának (megerősítve) és Iraknak (még nem megerősítve)
  • És elkezdték tömegesen a Szovjetunióba hordani ipari nagyjavításra a MiG-23MSz-eket
Innentől 1986-ra két századnyi, kb. 30-40 (nagyon becslés) MiG-23MSz maradhatott aktív hadrendben, valamint több gép még az átképző egységeknél.
MS.jpg

Fotó: Benina (Bengázi) AB, 1060. század pilótája egy 1976-as gyártású MiG-23MSz-el. Ez a gép később a 1050. század állányában szolgált Al-Bumbah repülőterén a kilencvenes évekig.


MiG-23MF – egy századnyi, körülbelül húsz darab érkezett 1981 és 1982 között (Tom könyve 1984-et mond és ex. szovjet M változatott, de ezt az összes gyáriszám, visszaemlékezés, pilótaigazolvány és közel 100 fotó cáfolja!) Mínusz 4-5 évnyi gépveszteség, ami ebből megmaradt 1986-ra.
MF2.jpg

Fotó: A jelenleg ismert líbiai MiG-23MF gyáriszámok és a szériákból hiányzó foghíjak


MiG-23MLAE-2 – 1984 és 1985 között 66 darabot gyártottak a Szovjetunióban. Ebből 16 került Bulgáriába, és kb 12 maradt a Szovjetunióban (proto, teszt és kiképzési célra). Tehát kb. max 38 darabot kaphatott Líbia, ami két század között osztottak el. Másafél évvel később, 1986-ban ezek még közel hiánytalanul üzemeltek.

Az amerikai légicsapások is azt a két repülőteret érték, ahol ez a legkorszerűbb - a szovjet MiG-23MLD rendszereivel felszerelt – típus adott készenlétet. Lásd, Hpasp cikkét:

EDC.jpg

“Operation El Dorado Canyon”

Tíz nappal később, az “Operation El Dorado Canyon” művelet keretében hajnali 2-kor, az amerikai légierő F-111F Aardwark, és az amerikai haditengerészet A-6E Intruder gépei öt líbiai célpontot bombáztak:
  • Moammer Kadhafi rezidenciáját Tripoliban
  • Tripoli melletti haditengerészeti bázist
  • Tripoli nemzetközi repterét, ahonnan a 1023. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel üzemelt.
  • Egy laktanyát Bengáziban
  • Bengázi melletti Benina repterét, ahol a 1024. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel üzemelt.
A támadás ideje alatt, a líbiai légierő összes gépe ismét a földön maradt.

image016.png

SR-71 Blackbird felderítő által készített kép Benina repteréről, a bombázás után

Abdelmajid Tayari:
„Két géppárral is repültünk őrjáratot azon az éjjelen.
Mi éjfél után, 01:00-kor szálltunk le, a másik géppár 01:30-kor.
Miután a négy MiG-23MLD vadászgépünket megtankolták, én átadtam a gépet a váltásnak, és családos emberként hazaindultam.
Aznap éjjel nyolc felfegyverzett géppel adott a századunk készültséget, négy gép a 33-as kifutópálya négy a 15-ös kifutópálya parkolóján várakozott, első fokozatban, pilótákkal a gépekben ülve.
01:55-kor a toronyból rádión utasították őket, hogy ugorjanak ki a gépeikből, és keressenek fedezéket!!!
A kismagasságon a reptér fölé érkező A-6E Intruder vadászbombázók megszórták a parkolót kazettás bombákkal, illetve lebombázták a régi századpihenő épületét is, amit már évek óta nem használtunk.”

Szovjet visszaemlékezések, a több javíthatóan sérült MiG-23-ason kívül, négy MiG-23MLAE-2 (MLD) teljes elvesztését dokumentálják az 1986-as légicsapás során Benina repülőterén.


A MiG-23BN gondolom annyire nem érdekes az 1986-as eseményeknél, bár ezekről vannak a legkonkrétabb adatok, gyáriszámokkal alátámasztva. 1976 és 1977 között két 18 gépes századnyi MiG-23BN bombázót szállított a Szovjetunió. Az 1976-as első szállítási dátumot az is megerősíti, hogy a líbiai személyzet 1976-ban utazott BN átképzésre először a Szovjetunióba:
  • 1976. 25 db MiG-23BN
  • 1977. 12 db MiG-23BN
Majd 1979-ben érkezett még hat MiG-23BN, talán pótlásra:
  • 1979. 06 db MiG-23BN
További szállítmányok nem voltak, mert erre a feladatkörre továbbiakban Szu-22/22M változatokat vásárolt Líbia.

BN.jpg

A jelenleg zajló polgárháborúban a Nemzeti Hadsereg légierejének két MiG-23-asa:
  • MiG-23UB Gyári száma: B1038008, Gyártva 1980
  • MiG-23BN Gyári száma: 039 32 08772, Gyártva 1976