Etióp MiG-23-asok a jelenlegi Tigré-i konfliktusban:
Napjaink egyik utolsó MiG-23-as üzemeltetőjeként, Etiópia bevetette a MiG-23-asait a jelenleg zajló Tigré-i konfliktusban is. Még tavaly, 2020. október 30-án az Etióp légierő parancsnokának helyettese Alemayehu Getachew az észak etióp Bahir Dar repülőterén, a MiG-23BN század négy vezető beosztású MiG-23 pilótátját tájékoztatta a közelgő háborúról és kiadta számukra parancsba, hogy készítsék fel az Etióp Légierő MiG-23-as századát a bevetésekre.
A tavaly novemberi eligazításon részt vett:
- Cherinet Mengesha - Bahir Dar bázis parancsnok és MiG-23-as hajózó
- Dagem Workalemahu – a MiG-23 század parancsnoka
- Tango Hailu – Kiképzésért felelős vezető és MiG-23-as hajózó
- Tadesse Abraha - MiG-23-as hajózó
Fotó: Tango Hailu, az etióp MiG-23-as század kiképzésért felelős parancsnoka tavaly novemberben.
Az etióp légierő egy századnyi MiG-23BN és UB változatott üzemeltet az észak etióp Bahir Dar repülőterén, melyek átlagéletkora napjainkra elérte negyven évet! Ipari hátterüket a fővárostól dél-keletre található Dejen üzeme látja el. Erről itt beszéltünk korábban ezen a fórumon:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-740332
A MiG-23-asok 2020. novemberében megkezdték bevetéseiket, a központi kormányzat ellen lázadókkal szemben. Az ellen rendelkezett hordozható kis hatómagasságú, passzív infravörös önirányítású légvédelmi rakétarendszerrel, melyekkel eddig négy etióp helikoptert, egy Hercules szállító gépet és két MiG-23-ast lőttek le! (Ne felejtsük, hogy ezek még a kortárs hadijelentések. Az évek során majd sok információ szivárog még ki, amik pontosíthatják ezeket az adatokat!)
Az Etiópok november végén el is vesztették első MiG-23-asukat. A gép pilótája Tadesse Abraha százados katapultált és hadifogságba esett. Érdekes módon a pilótát később szabadon engedték:
A második MiG-23-ast tavaly december elején vesztette el bevetés közben az Etióp Légierő. A 1276-as oldalszámú MiG-23BN pilótája, a 41 éves Tiglu Hailu őrnagy életét vesztette.
Tiglu Hailu őrnagy MiG-23BN repülőgépéről, korábban már írtam ezen a fórumon. A 1276-os etióp MiG-23BN 1980 tavaszán gördült le a gyártósorról exportra gyártott bombázóként, már SzPSz elektronikai zavarórendszerrel felszerelve, majd ez Etióp Légierő számára szállították le. Ez a repülőgép a nyolcvanas évek végére érte el naptár szerinti repült idejének végét, ezért 1990-ben élettartamnövelő nagyjavításra vitték a Szovjetunióba, a Lvov-i 117-es számú üzembe. Itt érte a gépet, az Etiópiát elitélő ENSZ határozat, így a 1276-os MiG-23BN az időközben már függetlené váló Ukrajnában maradt. A repülőgép a kilencvenes éveket lekonzerválva Ukrajnában töltötte, majd egy 1998-as ukrán minisztériumi rendelet engedélyezte annak ukrán tulajdonba kerülését, majd eladását. Ezután ködös a történet, elvileg már az 1998 – 2001 Etióp-Eritreai háború idején is újra Etiópiában repült a 1276-os, és ahogy a fenti bekezdésből látható, a közel 41 éves MiG-23BN-t a Tigré-i konfliktus során érte a végzete, bevetés közben:
Az etióp MiG-23BN bombázók, az ellenfél kis hatómagasságú, passzív infravörös önirányítású légvédelmi rakétarendszerével szemben elvileg nem voltak védtelenek, mert az ezredforduló körül a törzs minkét oldalára felszerelésre került infracsaliszóró berendezés, de ezek típusa és az alkalmazott rakéták elleni hatékonysága még nem tisztázott.
Ez év első felében az etióp MiG-23-as század folytatta a repülését, mellettük a Bahir Dar-i repülőterén etióp Szu-27-esek is megfigyelhetőek voltak nyáron, a helyszínről készült műholdfelvételeken.