MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

Nekem pont azzal nem tetszik.
A Mirage F.1-nek jól áll, de ennek nagyon nem.
A legszebb az MLD változat szerintem.

e88093_3c9e80eca43845c690397763a2f3ef14~mv2.jpg
Itt az R-23 nagyon elcsúfítja és a hegyes nagy orr is.
 
Ritkán látott szögből a MiG-23PD:

e88093_3071007184d54020b6da71d0d74fc007~mv2.jpg


Korabeli elképzelés negy R-23-assal:


e88093_3c9e80eca43845c690397763a2f3ef14~mv2.jpg

A kerek szívócsatorna beömlővel akár még szép is.

Nekem pont azzal nem tetszik.
A Mirage F.1-nek jól áll, de ennek nagyon nem.
A legszebb az MLD változat szerintem.


Itt az R-23 nagyon elcsúfítja és a hegyes nagy orr is.


Mint egy Mirage F.1 és egy Cadillac fattya.
 
Etióp MiG-23-asok a jelenlegi Tigré-i konfliktusban:

Napjaink egyik utolsó MiG-23-as üzemeltetőjeként, Etiópia bevetette a MiG-23-asait a jelenleg zajló Tigré-i konfliktusban is. Még tavaly, 2020. október 30-án az Etióp légierő parancsnokának helyettese Alemayehu Getachew az észak etióp Bahir Dar repülőterén, a MiG-23BN század négy vezető beosztású MiG-23 pilótátját tájékoztatta a közelgő háborúról és kiadta számukra parancsba, hogy készítsék fel az Etióp Légierő MiG-23-as századát a bevetésekre.

et01.jpg


A tavaly novemberi eligazításon részt vett:
  • Cherinet Mengesha - Bahir Dar bázis parancsnok és MiG-23-as hajózó
  • Dagem Workalemahu – a MiG-23 század parancsnoka
  • Tango Hailu – Kiképzésért felelős vezető és MiG-23-as hajózó
  • Tadesse Abraha - MiG-23-as hajózó

et02.jpg

Fotó: Tango Hailu, az etióp MiG-23-as század kiképzésért felelős parancsnoka tavaly novemberben.



Az etióp légierő egy századnyi MiG-23BN és UB változatott üzemeltet az észak etióp Bahir Dar repülőterén, melyek átlagéletkora napjainkra elérte negyven évet! Ipari hátterüket a fővárostól dél-keletre található Dejen üzeme látja el. Erről itt beszéltünk korábban ezen a fórumon:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-740332



A MiG-23-asok 2020. novemberében megkezdték bevetéseiket, a központi kormányzat ellen lázadókkal szemben. Az ellen rendelkezett hordozható kis hatómagasságú, passzív infravörös önirányítású légvédelmi rakétarendszerrel, melyekkel eddig négy etióp helikoptert, egy Hercules szállító gépet és két MiG-23-ast lőttek le! (Ne felejtsük, hogy ezek még a kortárs hadijelentések. Az évek során majd sok információ szivárog még ki, amik pontosíthatják ezeket az adatokat!)

Az Etiópok november végén el is vesztették első MiG-23-asukat. A gép pilótája Tadesse Abraha százados katapultált és hadifogságba esett. Érdekes módon a pilótát később szabadon engedték:
et03.jpg


A második MiG-23-ast tavaly december elején vesztette el bevetés közben az Etióp Légierő. A 1276-as oldalszámú MiG-23BN pilótája, a 41 éves Tiglu Hailu őrnagy életét vesztette.
et04.jpg


Tiglu Hailu őrnagy MiG-23BN repülőgépéről, korábban már írtam ezen a fórumon. A 1276-os etióp MiG-23BN 1980 tavaszán gördült le a gyártósorról exportra gyártott bombázóként, már SzPSz elektronikai zavarórendszerrel felszerelve, majd ez Etióp Légierő számára szállították le. Ez a repülőgép a nyolcvanas évek végére érte el naptár szerinti repült idejének végét, ezért 1990-ben élettartamnövelő nagyjavításra vitték a Szovjetunióba, a Lvov-i 117-es számú üzembe. Itt érte a gépet, az Etiópiát elitélő ENSZ határozat, így a 1276-os MiG-23BN az időközben már függetlené váló Ukrajnában maradt. A repülőgép a kilencvenes éveket lekonzerválva Ukrajnában töltötte, majd egy 1998-as ukrán minisztériumi rendelet engedélyezte annak ukrán tulajdonba kerülését, majd eladását. Ezután ködös a történet, elvileg már az 1998 – 2001 Etióp-Eritreai háború idején is újra Etiópiában repült a 1276-os, és ahogy a fenti bekezdésből látható, a közel 41 éves MiG-23BN-t a Tigré-i konfliktus során érte a végzete, bevetés közben:
eth02.jpg



Az etióp MiG-23BN bombázók, az ellenfél kis hatómagasságú, passzív infravörös önirányítású légvédelmi rakétarendszerével szemben elvileg nem voltak védtelenek, mert az ezredforduló körül a törzs minkét oldalára felszerelésre került infracsaliszóró berendezés, de ezek típusa és az alkalmazott rakéták elleni hatékonysága még nem tisztázott.
Et06.jpg



Ez év első felében az etióp MiG-23-as század folytatta a repülését, mellettük a Bahir Dar-i repülőterén etióp Szu-27-esek is megfigyelhetőek voltak nyáron, a helyszínről készült műholdfelvételeken.
 
Az etióp MiG-23BN bombázók, az ellenfél kis hatómagasságú, passzív infravörös önirányítású légvédelmi rakétarendszerével szemben elvileg nem voltak védtelenek, mert az ezredforduló körül a törzs minkét oldalára felszerelésre került infracsaliszóró berendezés, de ezek típusa és az alkalmazott rakéták elleni hatékonysága még nem tisztázott.

Úgy néz ki az a kivető, min az F-5-é.
 
Ezt a videót már linkeltem. Az angol felirat teljes, a magyar az csak egy részig van megcsinálva. Nagyon részletes, nagyon informatív.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Érdekes, hogy Josef Miler a bemutatókat nem a 45 fokos, úgynevezett műrepülő szárnypozícióval repülte, hanem inkább 30 fokra állította be. Ján Rehák inkább 45 fokon műrepült és amíg Miler 8g-t is belehúzott gépbe, ő végig megvolt 6g alatt. Igaz, ehhez hozzá kell tenni, hogy a 45 fokos szárnyállás kisebb tolóerőt igényelt a bevitelnél, viszont a 30 fokos nyilazás sokkal stabilabb és jobban repülhetővé tette a gépet.

Érdekes, hogy az Asztrahány-i lövészetekre ők nem rakták fel a két nagy szárny pótost, mert nem lett nagyobb a hatótáv, mint egy 800-assal a törzs alatt!
Sok egyéb érdekes részlet is kiderül a típusról, meg a csehszlovák alkalmazásról.
A másik csehszlovák-cseh MiG-23ML demópilóta, Jan Rehák repülése (kiváló gépről készült akciófelvételek, még jóval a GoPro előtti korból):

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Apró kiegészítés az etióp MiG-23-asokhoz.

Dejen a cég a neve. Dejen városa Addisztól északra van, ellenben dél-keltre Debre Zeit van, mintegy 50 km-re. A Debre Zeit-i légibázis ellátja a főváros védelmét és itt található az említett Dejen Aviation Engineering Indrustry is.

A MiG-23-asokra 1999-ben kerültek felszerelésre a képen látható infracsapdák (vagy legalább is ekkor zajlott a kísérleti beépítés). Akkor úgy hallottam, hogy a beépítést izraeliek és hollandok végzik, ha nem csalnak az emlékeim.

TG
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Galcom
A tizes évek elején, hadrendbeállított szíriai - ex. szovjet/belorusz - MiG-23MLD
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Es az "eredeti" szíriai MiG-23MLD - MiG-23MLAE-1 - amiket a nyolcvanas években építettek át, exportváltozatú MiG-23ML-ből.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A tizes évek elején, hadrendbeállított szíriai - ex. szovjet/belorusz - MiG-23MLD
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Es az "eredeti" szíriai MiG-23MLD - MiG-23MLAE-1 - amiket a nyolcvanas években építettek át, exportváltozatú MiG-23ML-ből.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A katapultülés fejtámlája elég pocsék állapotban van.
 
A katapultülés fejtámlája elég pocsék állapotban van.
Hát igen, elég ramaty az állapota. Ez egy 1982-es gyártású MiG-23-as, ami naptári élettartama szerint, a kilencvenes évek elejére jutott volna el ipari nagyjavításra. Mivel eddigre a Szovjetunió megszűnt és nem volt aki finanszírozza a mutatványt, így gondolom áttértek kreatív karbantartásra. Pedig a bolgárok, beloruszok, ukránok nagyon próbálkoztak. A Bolgárok azért vonták ki a saját MiG-23-asaikat, hogy az arab-afrikai világ gépeit üzemeltessék belőle. (Nincs ebben semmi szokatlan, az angolok is azért állították le két-három évvel a tervezett előtt a Tornadokat, hogy felszabaduló alkatrézkészletből üzemeltessék a szaudi Tornadokat. Annó az AFM konkrét pénzügyminiszteri számításokat közölt ezekről.)

Az észak-koreai MiG-21PFM-ekről készült videókban láttam olyat, hogy a KM-1-es ülés fejtámaszát, valami nejlonyszatyorszerűségű anyaggal burkolták, miután az végkép elfoszlott. (Nem találom a képet...) Bár ma már a piros alapon, hímzés ott a divat.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
A kerek szívócsatorna beömlővel akár még szép is.
.
.
Szerintem is jol nezett ki, de azert nem szepsegre megy a dolog... :) Felkörös beömlövel es a deltaszarnnyal eleinte egyertelmuen a Mirage III volt a minta, ami elöször ugye 1956-ban szallt fel. Azutan az akkor mar szinten repulö Phantomrol vettek at az ujabb format.