MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1945

Guest
Laikus kérdés, de R23T miért nem?

Az R-23-as család alapvetően szembe támadás esetén nyújtott többet az R-13M-hez képest.
Ahhoz hogy az R-23T indítási zónáját meg tudd határozni, szükséges a cél sebességének és persze távolságának időbeni ismerete, az UB-be épített RP-21-es lokátornak viszont túl kicsi volt ehhez a felderítési távolsága közeledő cél esetén, távolodó célra meg az R-13M és az R-23T indítási zónája nagyjából megegyezett, az R-23T nagyobb légellenállása miatt.

l-giharc-rak-t-k-MF.jpg
 

Macroglossa

New Member
2021. október 26.
9
1
3
Az R-23-as család alapvetően szembe támadás esetén nyújtott többet az R-13M-hez képest.
Ahhoz hogy az R-23T indítási zónáját meg tudd határozni, szükséges a cél sebességének és persze távolságának időbeni ismerete, az UB-be épített RP-21-es lokátornak viszont túl kicsi volt ehhez a felderítési távolsága közeledő cél esetén, távolodó célra meg az R-13M és az R-23T indítási zónája nagyjából megegyezett, az R-23T nagyobb légellenállása miatt.

l-giharc-rak-t-k-MF.jpg
Köszönöm, így érthető.

Ez azt jelenti, hogy hátulról akkor az R23R indítási zónája se volt nagyobb az R13M-nél?
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
969
3 401
93
Az R-23-as család alapvetően szembe támadás esetén nyújtott többet az R-13M-hez képest.
Ahhoz hogy az R-23T indítási zónáját meg tudd határozni, szükséges a cél sebességének és persze távolságának időbeni ismerete, az UB-be épített RP-21-es lokátornak viszont túl kicsi volt ehhez a felderítési távolsága közeledő cél esetén, távolodó célra meg az R-13M és az R-23T indítási zónája nagyjából megegyezett, az R-23T nagyobb légellenállása miatt.

l-giharc-rak-t-k-MF.jpg
Bombajó ez az ábra, kiválóan bemutatja a lehetőségeket. Az R-13-as hatósugara is nagyon szemléletes rajta!

Annyi pontosítás, hogy a széria MiG-23UB-on nem volt radar. Ugyan a második protón volt és képzési koncepciót is kidolgoztak hozzá, de az 1972-től gyártott széria MiG-23UB-ról a RP-21MU-t, majd 1974-től a Lazur-M-et is eltávolították és ballaszt súllyal helyettesítették. De a gyártás 1985-ös végéig megmaradt textolit orrkúp látványa, bebetonozta azt a városi legendát, hogy az UB-n volt radar.

Itt jól látható a kijelző belemezelt helye:
UB2.jpg
 

Macroglossa

New Member
2021. október 26.
9
1
3
Magasságtól függ.
12km körül az R23-as némileg nagyobb, 15km felett meg az R13M nagyobb pár kilométerrel, de jellemző légiharc magasságokon (értsd 10km alatt) hozzávetőlegesen ugyanannyi.
Köszönöm, ez újdonság volt.

Ugyanakkor nem értem, hogy ha a nagyobb légellenállás korlátozta az R23 nagyobb indítási távolságát, akkor hogyan lehet az R13M-é nagyobb 15km felett?
 
M

molnibalage

Guest
Ez a diagram összevetés MZ tekintetében nekem zavaros.
  • a kinematikai hatás kb. soha nem függőleges vonal,
  • mégis máshol van ez a függőleges vonal a 3 eltérő rakétánál távolságban, úgy hogy az R-13M-nél valamiért ilyen hatás nincs
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Ez a diagram összevetés MZ tekintetében nekem zavaros.
  • a kinematikai hatás kb. soha nem függőleges vonal,
  • mégis máshol van ez a függőleges vonal a 3 eltérő rakétánál távolságban, úgy hogy az R-13M-nél valamiért ilyen hatás nincs

Az egyik rakéta repülési idő (fedélzeti áram/hidraulika forrás), míg a másik kinematikailag limitált (fedélzeti áram/hidraulika forrás még bírná csak túlzottan lelassul).
 
M

molnibalage

Guest
Az egyik rakéta repülési idő (fedélzeti áram/hidraulika forrás), míg a másik kinematikailag limitált (fedélzeti áram/hidraulika forrás még bírná csak túlzottan lelassul).
Ezek szerin az R-13M átlagsebessége ennyivel volt nagyobb és kb. azonos ideig ment az áramforrás vagy ebben is jobb volt?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 218
61 368
113
Ez a diagram összevetés MZ tekintetében nekem zavaros.
  • a kinematikai hatás kb. soha nem függőleges vonal,
  • mégis máshol van ez a függőleges vonal a 3 eltérő rakétánál távolságban, úgy hogy az R-13M-nél valamiért ilyen hatás nincs
Amennyire én tudom, az R-13M esetében 60-65 másodperc után a töltetet a gyújtó felrobbantja.
Így gondolom, mivel 20km a felső indítási magassághatár és limitált a repülés ideje, valahogy nem ad ki a diagram olyan függőleges falat, mint a többi rakétánál.
 
M

molnibalage

Guest
Amennyire én tudom, az R-13M esetében 60-65 másodperc után a töltetet a gyújtó felrobbantja.
Így gondolom, mivel 20km a felső indítási magassághatár és limitált a repülés ideje, valahogy nem ad ki a diagram olyan függőleges falat, mint a többi rakétánál.
Ez azért durva, mert az R-73 esetén én valami 26-30 sec körüli tápelleátást ismerek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 218
61 368
113
Ezt a videót már linkeltem. Az angol felirat teljes, a magyar az csak egy részig van megcsinálva. Nagyon részletes, nagyon informatív.


Érdekes, hogy Josef Miler a bemutatókat nem a 45 fokos, úgynevezett műrepülő szárnypozícióval repülte, hanem inkább 30 fokra állította be. Ján Rehák inkább 45 fokon műrepült és amíg Miler 8g-t is belehúzott gépbe, ő végig megvolt 6g alatt. Igaz, ehhez hozzá kell tenni, hogy a 45 fokos szárnyállás kisebb tolóerőt igényelt a bevitelnél, viszont a 30 fokos nyilazás sokkal stabilabb és jobban repülhetővé tette a gépet.

Érdekes, hogy az Asztrahány-i lövészetekre ők nem rakták fel a két nagy szárny pótost, mert nem lett nagyobb a hatótáv, mint egy 800-assal a törzs alatt!
Sok egyéb érdekes részlet is kiderül a típusról, meg a csehszlovák alkalmazásról.