A kérdésem az - lehet, hogy már volt róla szó - hogy az NDK beolvadásakor tartottunk-e igényt a németek 23 ML-jeire, és ha igen, akkor miért nem valósult meg?Egész más lett volna idehaza is a MiG-23-as megítélése, ha nem egy, eleve szerencsétlen gyártási szériából származó MiG-23MF századunk lett volna, hanem mondjuk két-három századból álló, eleve kiforrottabb MiG-23ML ezred, amit - ki tudja? - talán a PG-ben, saját magyar munkával felhoztunk volna az MLD szintjére valamikor 1984-1986 körül.
Ekkora mennyiségű homogén technika és hozzá való személyzet mellett a típus sem lett volna az a "mindig problémás, csak a baj van vele" egyedi repülőszázad, ami szerepet a MiG-21-esen szocializálódott és 21-es pilótákkal erősen felülreprezentált magyar katonai repülés keretein belül kénytelen volt betölteni.
Pápán a "fénykorban" is egy 23-as századra két 21-es század jutott és ahogy fogyott a típus, hiába vágták vissza a 21-esek számát, az arány nem változott.
Azért, ahogy szűkültek a keretek, bizony a 21-es állomány érezhette úgy, hogy a közel kétszer annyiért levegőben tartható, de hazai körülmények között nem egyértelműen előnyös variaszárnyú típus tőlük veszi el a levegőt.
Ne feledjük, a 23-as BVR képessége idehaza pont olyan dolog volt, mint később a 29-esé is. Igazából a 21-esre kiépült vadászirányító rendszer, a honi légvédelmi elfogási feladatok, az előljárók szakismerete, a "kollektív tudat" számára a 23-as inkább csak egy drága "csodabogár" volt.
Volt ebben aztán persze minden más is. Valószínű szakmai féltékenység is.
A típus BVR fegyverzetével csak egyetlen egyszer, 1985-ben volt éleslövészet, a pápai pilótáknak pedig megtiltották a felszállásból indított meredek startokat, "csak semi vigéckedés" - pedig a gép sok mindenre képes volt. Mármint maga az MF is.
Ami azért érdekes, mert 1984 után ugyan 21-es pilóta volt az ezerdparancsnok, de cserébe a veszprémi repülőfőnök személyében egy mindent mindig határon repülő 23-as hajózó felügyelte az alakulat tevékenységét. Amíg életét nem vesztette.
De vissza a lényegre: a 23-as nálunk (és gondolom a románoknál, lengyeleknél is, különféle mértékben) nem az a rendszer volt, mint a cseheknél, vagy a bolgároknál. A keletgermánok nem számítanak, náluk idejekorán el lett dobva a típus a nagy egyesüléskor, de a csehek és a bolgárok talán nem ok nélkül húzták ki 2001-ig velük. Továbbmegyek, a bolgárok (az örök gyűjtögetők) 2001-ig a MiG-23MLD-vel húzták ki és a kivonáskor az volt az általános vélemény, hogy BVR, de úgy általában elfogási feladatra ez a gép jobb, mint a 29-es!
Bár nekik nem volt R-73-as a gépeikre, de volt ezen felül minden más, ami számított. TP-23L hőpenegátor a MiG-25PDSz-ből, R-24-es rakéta, meg a többi alrendszer. A hőpelengátor hatótávja a gép hatótávja a gyorsulási képessége, mindez a BVR fegyverzettel gondolom, tényleg jobbnak számított annak idején.
Csak az a fránya sárkány adta meg magát.
Nagy segítség és ugrás kett volna.