MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 084
59 225
113
Szerinted miért van az, hogy a turbojet hajtóműves MiG-23MFML hatótávolsága meghaladta a turbofan hajtóműves MiG-29 9.12-őt úgy, hogy mindkét gép kb. 11 tonnás volt és a belsó keró mennyiség szinte centire azonos.

Mekkora a MIG-29 homlokfelülete és mekkora a MIG-23-é? Utúbbi elképesztően karcsú!
+Részterhelésen 1 vs. 2 hajtómű fogyasztás különbsége se mindegy....

Láttam műrepülni 23-ast és Mirage F.1-et, Nem volt köztük semmi egetverő difi úgy, hogy az nem MLD volt...

Erre már válaszoltak, de azért leírom én is. A Mirage F1 azzal a kialakítással és egy MIG-21-be való hajtóművel repült úgy, mint a MIG-23.
Utóbbinak elég nagy szégyen ez!

Most akkor képzelj el egy olyan MIG-23-at amiről én beszélek, olyat ami a rajzon volt.
10.5 helyet csak 9 tonna, 3.5 tonna keró helyet 4.5 tonna keró belefér, meg 5 helyet van 8 felfüggesztési pontja.
A 9 tonnás üres súlyhoz van benne egy R-29 vagy R-35 hajtómű, az bőven 120+ KN tolóerő.
Teljesítmény/tömeg arányban ez az F-16C szintje , csak nagyobb belső üzemanyag készlettel.
Ezzel szemben érvelsz a mellet a siralom mellet ami megvalósult.

Értem, hogy a végén az MLD már bírt 8 G-s manővert is, de például az első szériák 5 G-re voltak limitálva például.
Beázott az elektronika, szívárgott az üzemanyag a központi tartályból (ez roppant össze túl nagy G terhelésnél)
Ehhez képest a hagyományos kialakítással első nekifutásból lett volna egy F-16C szerű gépük.
Ez azért nem mindegy, szerintem.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 526
11 981
113
Mindig jusson eszünkbe, amikor régi konstrukciókat szedünk szét - legyen szó motorokról, autókról, repülőszerkezetekről (s igen, emlékszem, hogy én is kritizáltam vagy pár éve, hogy miért nem az F-1 koncepciót választották) -, hogy mi itt vagyunk 2021-ben, felhalmozott, nyilvános tudással, infókkal, képekkel és videókkal az adott konstrukciókról - és vetélytársaikról.

Ellenben a tervezőknek mindenhol elég hiányos ismeretei voltak a hírszerzés minden erőfeszítése ellenére is.


S most képzeljük el, hogy az 1960-as években vagyunk egy tervezőirodában.
Van telefonunk, már vannak üggyel-bajjal működő számítógépeink, de inkább még mindig logarlécet használunk.
Vannak újságjaink, pár szitanyomott fotóval. Az előbb láttunk fekete-fehér filmet a vetítőben az ellenség gépéről. Vagy fél percnyit.

Tudjuk, hogy mit vár el a főnökünk.
S azt is tudjuk, hogy ehhez olyan anyagok, technológiák meg irányítórendszerek kellenének sorozatgyártásban(!), amit csak Koroljov, meg a Nasa kap meg...

S akkor ki kéne találnunk, hogy mi lesz a helyes út? Fix szárny erős mechanizálással?
Variaszárny? Netán az emelőhajtómű mégis alternatíva?
S ha valamelyik konkurens áttörést ér el hajtóműben, aerodinamikában, vezérlésben?
Jön egy frappáns ötlet s zárójelbe tesz mindent, ami előtte volt?

Itt van egy rakás koncepció, de mindegyiknek határt szab a meglévő hajtómű.
A hajtóművesek szerint, ha a kohászat végre tud szállítani valami hőtűrőbbet, akkor három év múlva lesz erősebb hajtómű.

Üres a papírlap. Dönteni kéne.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 084
59 225
113
S akkor ki kéne találnunk, hogy mi lesz a helyes út? Fix szárny erős mechanizálással?
Variaszárny? Netán az emelőhajtómű mégis alternatíva?
S ha valamelyik konkurens áttörést ér el hajtóműben, aerodinamikában, vezérlésben?
Jön egy frappáns ötlet s zárójelbe tesz mindent, ami előtte volt?
Én úgy tudom, hogy 3 féle protó épült.
1. Hagyományos szárnnyal, erős mirage F1 érzettel
2. Hagyományos szárnnyal és emelőhajtóművel
3. Varriaszárnnyal

Az elsővel volt a legkevesebb gond, de annak kellet a leghosszabb felszeállási úthossz.
A legrövidebb felszállási úthossz az emelőhajtóművesnek kellet, de az volt a levegőben a legéletképtelenebb
A varriaszárnyas suta volt a levegőben de rövid távon fel és leszáltt.
Mivel követelmény volt a MIG-21-hez képes rövidebb fel és leszállási hossz így e mellet döntöttek.
(Szerintem ebben maga a követelményrendszer is hibás volt ami alapján gépet kelet tervezzenek. Nagy maximális sebesség rövid felszállási hossz mellet)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 526
11 981
113
A "Hagyományos szárnnyal, erős mirage F1 érzettel"-ről nem tudtam.
Van róla valami kép?

A variaszárny roppant ígéretes koncepció volt; enyhítette a hajtóművek gazdaságtalanságának a problémáját, s megoldás volt a transzonikus és szuperszonikus repülésre is.
A gyártás, üzemeltetés, élettartam költségei meg csak mai szemmel értelmezhetetlenek. Abban a korban bőven megfeleltek.
Gondolj bele, a szuperszonikus utasszállításban is komolyan számoltak vele...

Amúgy meg hidegháború volt. Nem voltak egyenes és végeláthatatlan autópályák sehol - főleg nem a Szovjetunióban...
2-4 kilométeres pályákat építeni meg felért a véres ruhában integetni a sebzett vadnak...
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 057
14 218
113
Ezt én is így látom. Nagyon elbaszott egy gép volt az egész MIG-23/27 széria...
Az más kérdés, hogy 10+ év megfeszített munkájával kihoztak belőle egy közepes tudású gépet.
Most képzeljük el, hogy hagyják az egész varriaszárnyat a picsába és felrakna rá egy hagyományos szárnyat, úgy, mint a Mirage F1-nél.
Vagy egy tonnával könnyebb lett volna a gép és több üzemanyag is fért volna bele. Sokkal nagyobb élettartalom, olcsóbb előállítás és karbantartás mellet,

E helyet:
mikoyan_gurevich_mig_23_flogger_a-85628.jpg


Lett volna mondjuk ez:
e1978ad2a8d53a56d8e49a340acb1602.gif
Sokkal sikeresebb lett volna az egész repülőgép!


Azt nem értem --utólag okosan, persze könnyű--, hogy a SU-17/-20/-22 jól bevált, olcsón gyártható/üzemeltethető varia-szárnyát --a józan ész hiányán kívül-- miért nem "használták fel", akár kis továbbfejlesztés(könnyítés/modernizálás) után!!!

A két gép tömegadatai szinte pontosan egyeznek, legfeljebb a MiG-23 majd nem 2,5M-et tud, hanem csak 2,25M-t. Hűha...

Ráadásul az elvetélt házon belüli MiG-kacsa vagy a Su-100/ T-4 a fele kacsa-méretével még rövidebb start-úthosszat kapnak(lásd pölö a "Kefírt"), sokkal kevesebb kevesebb konstrukciós gondot okozva maguknak.
... amiket nem is sikerült jól(egyszerűen=>olcsón) megoldani!!!
Így ugye nincs gond a futóművel, ami a 23(27)-nél naggggyon bonyolultra, drágára és karbantartás-igényesre sikeredett, jelentős részben okozva a típus bukását.
...az előd Su-17/-20/-22 nagyrészt a szárnyba húzza be a futókat.

A kacsa(szárny) a felszállóút lerövidítése mellett a változó syárny-nyilazás miatti súlypontvándorlás ellensúlyozásában is hatékonyan tudott volna segíteni.
.

...így utólag! ;)

.


"Kis" képgaléria azoknak akik össze szeretnék hasonlítani a megoldásokat:

MiG-23:

800px-Mikoyan-Gurevich_MiG-23MF_3-view.svg.png


A MiG J-8I-től a "kacsa":
391px-E-8.jpg




SU-17/-20-/-22-től a változó nyilazású szárny:
1200px-Sukhoi_Su-22.svg.png



...itt a Kfir/"Kefir" sok problémát megoldó --pedig csak "részlegesen vezérelt"--kacsája:
800px-Kfir_C-2_0007.jpg


Az én összegzésem szerint az így "LEGO"-zott gép a a megépített legjobb változatnál kicsit "lassabb" lett volna --2,5M helyett kb, 2,25M-- de egyéb jellemzőiben(felszállási úthossz, hatótáv) kb. egyenértékű, vagy jobb(jelentősen jobb fegyverterhelés/több függesztő) paramétereket tudott volna olcsóbb, egyszerűbb, probléma-mentesebb, gyorsabb gyártással, üzemben-tartással, karbantartással.

...utólag "okosan", Gulag-veszély nélkül ötletelve/LMezve! ...így "könnyű"! ;):oops::cool:


.
 
  • Tetszik
Reactions: Gungnir (F1End)

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 057
14 218
113
Ezt a részt felejtsd el.

Hopsssz, beugrottam a terület "városi legendájának"? (problémás futómű...) :( Boccccs...

A Szuhoj kompromisszumos --kisebb változó-nyilazású fesztáv-- megoldása adaptálva a konstrukcióhoz --"mai szemmel", most-- sokkal jobb megoldásnak tűnik a megvalósítottnál. kevesebb/alig problémákkal, a tervezett felhasználás szempontjából szinte megegyező eredménnyel!

...és végre eltűntek volna a "repülő-kályhacső"-konstrukció okozta hátrányok("rendes" méretű radar beépíthetetlen, stb...).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 523
64 590
113
Hopsssz, beugrottam a terület "városi legendájának"? (problémás futómű...) :( Boccccs...

A Szuhoj kompromisszumos --kisebb változó-nyilazású fesztáv-- megoldása adaptálva a konstrukcióhoz --"mai szemmel", most-- sokkal jobb megoldásnak tűnik a megvalósítottnál. kevesebb/alig problémákkal, a tervezett felhasználás szempontjából szinte megegyező eredménnyel!

...és végre eltűntek volna a "repülő-kályhacső"-konstrukció okozta hátrányok("rendes" méretű radar beépíthetetlen, stb...).
Ha vizualizálni szertnénk az feltehetőelg jobb variaszárny konstrukcióval megáldott MiG-23-aasunkat, akkor jó közelítéssel lényegében egy felsőszárnyas Tu-22M3-ast kell elképzelni, egy hajtóművel, MiG-23-as méretben.

66z8voQOkdm1e0hKd5Anl24tHgbBYb3X0NMmB5E1.jpeg


Még esetleg a LERX-en lehetne előrefele nyújtani.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 779
34 778
113
A 23-as "bukását" az okozta, hogy nem tudták a szovjetek hozni az avionikától elvárt képességeket, illetve csak késve. Ráadásul az exportváltozatok butítva is voltak, először nem is került RP-23 a VSZ-en kívülre exportált gépekbe (helyette kaptak RP-22-est a MiG-23MSz-ek, ami így a MiG-21bisz képességeit nem múlta felül - csak sokkal drágább volt és közelharcban gyengébb annál). Később pedig degradált RP-23 verziókat kaptak.
A wiki cikk szerint pl. a szírek is olyan MLD-ket kaptak, amelyek hátsó féllégtérből nem tudták a célokat követni, ami elég durva, ha igaz (Tom Cooperre hivatkozva).


Persze ez korábban a nyugati típusokkal is lejátszódott, a zsidók is drága ballasztnak találták csak inkább a Mirage III.CJ Cyrano I lokátorát és R.530 SARH rakétáit, ezért kértek inkább ezek nélküli változatot később, ez lett a Mirage 5/Nesher. Az F-4-esek is a gyakorlatban nem sok győzelmet arattak kezdetben a Sparrow-val, viszont a gépágyút gyorsan követelték vissza a pilóták.

A helyi háborúkban a légi harcok többsége dogfight volt az Öböl-háborúig, ami döntött, az a gépek manőverezőképessége, a járőrözési idő/hatósugár, a pilóták képzettsége, és a levegő-levegő rakéták képességei voltak (Falklandon és az 1982-es libanoni háborúban is az L verziós Sidewinder volt az egyik game changer, illetve utóbbiban már az AWACS és az elektronikus zavarás is).

Az egyetlen kivételt ezek alól az iráni F-14-esek állítólagos kiemelkedő eredményessége jelentette a Phoenix rakétákkal (ezek is még a 70-es évek eleji szintet képviselték, bár a háború egy évtizeddel később zajlott), kérdés hogy mennyire lehet hitelt adni ezeknek.

Viszont a MiG-23 tervezésekor a szempontok egy európai atomháború voltak, a tervezett élettartam 2 bevetés, fontos szempont volt az előretolt és tartalék repterekre való széttelepíthetőség.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 779
34 778
113
A wiki cikk szerint pl. a szírek is olyan MLD-ket kaptak, amelyek hátsó féllégtérből nem tudták a célokat követni, ami elég durva, ha igaz (Tom Cooperre hivatkozva).
El tudom képzelni, hogy csak félreértés, és azért volt az az utasítás, hogy a hőpelengátort használják, hogy az ellenség besugárzásjelzője ne jelezzen...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 655
113
A 23-as "bukását" az okozta, hogy nem tudták a szovjetek hozni az avionikától elvárt képességeket, illetve csak késve. Ráadásul az exportváltozatok butítva is voltak, először nem is került RP-23 a VSZ-en kívülre exportált gépekbe (helyette kaptak RP-22-est a MiG-23MSz-ek, ami így a MiG-21bisz képességeit nem múlta felül - csak sokkal drágább volt és közelharcban gyengébb annál). Később pedig degradált RP-23 verziókat kaptak.
A wiki cikk szerint pl. a szírek is olyan MLD-ket kaptak, amelyek hátsó féllégtérből nem tudták a célokat követni, ami elég durva, ha igaz (Tom Cooperre hivatkozva).


Persze ez korábban a nyugati típusokkal is lejátszódott, a zsidók is drága ballasztnak találták csak inkább a Mirage III.CJ Cyrano I lokátorát és R.530 SARH rakétáit, ezért kértek inkább ezek nélküli változatot később, ez lett a Mirage 5/Nesher. Az F-4-esek is a gyakorlatban nem sok győzelmet arattak kezdetben a Sparrow-val, viszont a gépágyút gyorsan követelték vissza a pilóták.

A helyi háborúkban a légi harcok többsége dogfight volt az Öböl-háborúig, ami döntött, az a gépek manőverezőképessége, a járőrözési idő/hatósugár, a pilóták képzettsége, és a levegő-levegő rakéták képességei voltak (Falklandon és az 1982-es libanoni háborúban is az L verziós Sidewinder volt az egyik game changer, illetve utóbbiban már az AWACS és az elektronikus zavarás is).

Az egyetlen kivételt ezek alól az iráni F-14-esek állítólagos kiemelkedő eredményessége jelentette a Phoenix rakétákkal (ezek is még a 70-es évek eleji szintet képviselték, bár a háború egy évtizeddel később zajlott), kérdés hogy mennyire lehet hitelt adni ezeknek.

Viszont a MiG-23 tervezésekor a szempontok egy európai atomháború voltak, a tervezett élettartam 2 bevetés, fontos szempont volt az előretolt és tartalék repterekre való széttelepíthetőség.
A Top Gunnak nyilatkozó magyar szerelő azt mondta, a Zafír radar átlagos javításközi ideje fél óra volt. A teljesítménye napról napra a felére csökkent. Valami fődarabot (rádiócsövet) hetente cserélni kellett volna, de piszok drága volt.
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
327
2 118
93
A 23MSz egy tragédia volt, nem is értem, hogy gondolták. Föleg úgy, hogy csak R-3Sz volt hozzá.

Arra én is kiváncsi lennék, mit tudtak volna elérni hagyományos kialakítással

-Ha jól láttam, a Mirage F1 esetében 70kN a fékpadi tolóerö 7400kg üres tömeg mellett.
-A MiG-23ML-böl kiindulva, ha tippelek kb 9200kg üres tömeget, akkor a 127kN tolóerövel, az elég impresszív lehetett volna.


Itt azt írják, hogy kb 260km/h volt a felszálló és 280 a leszálló sebesség. Ez nyilván jobb mint a MiG-21, de azért nem akkora elörelépés.
Érdemes lenne megnézni, a Mirage F-1 mit produkált, én hirtelen találtam egy 230km/h értéket, de az szerintem irreális, még üresen is, viszont a 260-280 körüli értéken nem lepödnék meg.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 523
64 590
113
A 23MSz egy tragédia volt, nem is értem, hogy gondolták. Föleg úgy, hogy csak R-3Sz volt hozzá.

Arra én is kiváncsi lennék, mit tudtak volna elérni hagyományos kialakítással

-Ha jól láttam, a Mirage F1 esetében 70kN a fékpadi tolóerö 7400kg üres tömeg mellett.
-A MiG-23ML-böl kiindulva, ha tippelek kb 9200kg üres tömeget, akkor a 127kN tolóerövel, az elég impresszív lehetett volna.


Itt azt írják, hogy kb 260km/h volt a felszálló és 280 a leszálló sebesség. Ez nyilván jobb mint a MiG-21, de azért nem akkora elörelépés.
Érdemes lenne megnézni, a Mirage F-1 mit produkált, én hirtelen találtam egy 230km/h értéket, de az szerintem irreális, még üresen is, viszont a 260-280 körüli értéken nem lepödnék meg.
Máshol keresd az előnyöket.
A kifejezetten komolyan mechanizált Mirage F1 szárny pont, hogy a leszállási sebességet csökkentette igencsak, míg a MiG-23-asnál az alacsony besiklási szög volt a lényeg.
Szétterpesztett szárnnyal a gép jól siklott, volt magyar berepülőpilóta, aki - tegyük hozzá, inkább brahiból - de még termikelni is megpróbált vele :)
A 23-asok rendre szinte “fű alatt” jöttek be leszállni, míg a 21-esek, különösen a bisz a magas égből “esett be” a reptérre.
Persze a leszálló sebesség is nagyobb volt.
Itt lehet összevetni őket:

 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
327
2 118
93
Máshol keresd az előnyöket.
A kifejezetten komolyan mechanizált Mirage F1 szárny pont, hogy a leszállási sebességet csökkentette igencsak, míg a MiG-23-asnál az alacsony besiklási szög volt a lényeg.
Szétterpesztett szárnnyal a gép jól siklott, volt magyar berepülőpilóta, aki - tegyük hozzá, inkább brahiból - de még termikelni is megpróbált vele :)
A 23-asok rendre szinte “fű alatt” jöttek be leszállni, míg a 21-esek, különösen a bisz a magas égből “esett be” a reptérre.
Persze a leszálló sebesség is nagyobb volt.
Itt lehet összevetni őket:


Ezt nem igazán értem. Az alacsony besiklási szög miért elöny? Pápán lehet, hogy nem volt gond, de pont egy autópályából kialakított, vagy egyéb alternatív leszállóhely esetén nagyobb akadálymentes terület kell a pálya vonalában.
Az, hogy jól siklik a gép egy ilyen helyzetben megint csak nem biztos, hogy elöny ebböl a szempontból, mivel ha alapjárathoz közeli gázkar állassal kell repülni, akkor a hajtómü reakcióideje rosszabb, nehezebb korrigálni vele, valamint a gép hajlamosabb lehet el lebegni.

A rövid leszállási úthossz legnagyobb ellensége a hosszas lebegtetés , hogy szép legyen a földetérés. Ha ez a cél, akkor inkább a Viggen által produlkált "leszállás" a célravezetö.

 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
327
2 118
93
Az MSz pont annyira volt képes, mit amennyire megbízható volt a szövetséges ahová exportálták.
Export után alig pár évvel már át is kerültek példányok az ellenfél USA-ba és Kínába!!!
Ezt megértem, de szerintem ebben az esetben talán jobb lett volna simán megtagadni az exportot, mint ezzel rombolni a cég + a szovjet rg. gyártás hírnevét.
 
M

molnibalage

Guest
Ezt megértem, de szerintem ebben az esetben talán jobb lett volna simán megtagadni az exportot, mint ezzel rombolni a cég + a szovjet rg. gyártás hírnevét.
Ez akkoriban kb. értelmezhetetlen szempont volt.
Meg a 29-es gyártása akkor már indult. Az arab "testvérek" meg kapták, amit kaptak.
Máshoz nem mehettek sírni. De 1982 elején érkeztek az első ML-ek asszem, pont lekésték az Békét Gallileának hadműveletet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 523
64 590
113
Ezt nem igazán értem. Az alacsony besiklási szög miért elöny? Pápán lehet, hogy nem volt gond, de pont egy autópályából kialakított, vagy egyéb alternatív leszállóhely esetén nagyobb akadálymentes terület kell a pálya vonalában.
Az, hogy jól siklik a gép egy ilyen helyzetben megint csak nem biztos, hogy elöny ebböl a szempontból, mivel ha alapjárathoz közeli gázkar állassal kell repülni, akkor a hajtómü reakcióideje rosszabb, nehezebb korrigálni vele, valamint a gép hajlamosabb lehet el lebegni.

A rövid leszállási úthossz legnagyobb ellensége a hosszas lebegtetés , hogy szép legyen a földetérés. Ha ez a cél, akkor inkább a Viggen által produlkált "leszállás" a célravezetö.

A futó sem terhelődik meg úgy, ha a leszállás függőleges komponense kisebb.
Ráadásul a laposabb besiklás miatt az átstart is kisebb tolóerőt igényel, ahogy például a MiG-23-asokkal a biztonságos átstartot maximál rezsimen is meg lehetett csinálni.
További - már inkább típussajátosság - hogy a MiG-23-as esetében mind az R-29-es, mind az R-35-ös hajtóművek igen jó gázreakcióval rendelkeztek, hiszen eleve elég alacsony volt a maximális fordulatszámuk is. A két forgórész maximális fordulatszáma csupán 8400 és 8700 fordulat/perc volt, ami nem csak, hogy kevésnek számít, de a különbség is kevés. Ennek oka volt az is, hogy amíg a kisnyomású kompresszor fokozatainak száma 5 volt, a nagynyomásúé ehhez képest csak 6 fokozatból állt.
Hogy értsük, miről van szó, az R-25-ösnél a 3 fokozató kisnyomású kompresszora kb 10000-et forgott, az ötfokozatú nagynyomású meg 13000-et, addig a MiG-29-esen ez a különbség a 4+9 fokozatnál 11000 és 15500 1/perc fordulatszámra jön ki. A MiG-29-esnél közel 40 százalék a fordulatszám differencia.
Az RD-33-assal azonos fokozat-konfigurációjú AL-31F-nél, ami mind méretben, mind tolóerőben az R-29/35 családdal rokon kategóriának tekinthető, ez 11000/13300-ra jön ki. Még itt is nagyobb a differencia, mint az MiG-23-as hajtóműveinél.

Amúgy a 23-as hajtóműve azért is érdekes, mert ilyen alacsony fordulatszámokat egy forgórészes hajtóműveknél láthattunk inkább, mint amilyen a konkurens AL-21F (8310 fordular/perc), vagy a Phantom/Starfighter/... stb hajtóműve a General Electric J79-ese (7600-7800 fordulat/perc).
Ezeknél, mivel egy tengelyre van felfűzve az összes fokozat (az AL-21F-nél ez nem kevés, 14, de a J79-esnél ez már 17 fokozatot jelentett!), a legnagyobb és a legkisebb átmérőjű lapátok közötti differencia miatt nagy fordulatszám eleve nem volt alkalmazható.
Ezt pedig eleve hamar éri el a rendszer.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A futó sem terhelődik meg úgy, ha a leszállás függőleges komponense kisebb.
Ráadásul a laposabb besiklás miatt az átstart is kisebb tolóerőt igényel, ahogy például a MiG-23-asokkal a biztonságos átstartot maximál rezsimen is meg lehetett csinálni.
További - már inkább típussajátosság - hogy a MiG-23-as esetében mind az R-29-es, mind az R-35-ös hajtóművek igen jó gázreakcióval rendelkeztek, hiszen eleve elég alacsony volt a maximális fordulatszámuk is. A két forgórész maximális fordulatszáma csupán 8400 és 8700 fordulat/perc volt, ami nem csak, hogy kevésnek számít, de a különbség is kevés. Ennek oka volt az is, hogy amíg a kisnyomású kompresszor fokozatainak száma 5 volt, a nagynyomásúé ehhez képest csak 6 fokozatból állt.
Hogy értsük, miről van szó, az R-25-ösnél a 3 fokozató kisnyomású kompresszora kb 10000-et forgott, az ötfokozatú nagynyomású meg 13000-et, addig a MiG-29-esen ez a különbség a 4+9 fokozatnál 11000 és 15500 1/perc fordulatszámra jön ki. A MiG-29-esnél közel 40 százalék a fordulatszám differencia.
Az RD-33-assal azonos fokozat-konfigurációjú AL-31F-nél, ami mind méretben, mind tolóerőben az R-29/35 családdal rokon kategóriának tekinthető, ez 11000/13300-ra jön ki. Még itt is nagyobb a differencia, mint az MiG-23-as hajtóműveinél.

Amúgy a 23-as hajtóműve azért is érdekes, mert ilyen alacsony fordulatszámokat egy forgórészes hajtóműveknél láthattunk inkább, mint amilyen a konkurens AL-21F (8310 fordular/perc), vagy a Phantom/Starfighter/... stb hajtóműve a General Electric J79-ese (7600-7800 fordulat/perc).
Ezeknél, mivel egy tengelyre van felfűzve az összes fokozat (az AL-21F-nél ez nem kevés, 14, de a J79-esnél ez már 17 fokozatot jelentett!), a legnagyobb és a legkisebb átmérőjű lapátok közötti differencia miatt nagy fordulatszám eleve nem volt alkalmazható.
Ezt pedig eleve hamar éri el a rendszer.

Hajtómű felpörgetési ideje alapról maximumra: MiG-21BISz 8..10sec - MiG-23MF 3..5sec
Hajtómű felpörgetési ideje alapról forszázsra: MiG-21BISz 15sec - MiG-23MF 7.5sec