MiG-25 Foxbat (Mikojan-Gurjevics)

Igen, köszönöm a választ! Azt több helyen említik az orosz visszaemlékezések is, hogy közel azonos pályán repültek a NATO repülőgépei, mind a Balti, mind a Jeges, mind a Japán-tenger felett. Csak néhány, a szokásostól eltérő al útvonal létezett, vagy a forduló irányát variálták.

(Olyan is felmerült, hogy a szovjet hírszerzés, már az SR-71-esek angliai, vagy japán felszállásáról értesítette a légvédelmet. Persze itt kérdés a merre repült volna, illetve ez már inkább a 007 kategória.)

A típus megítéléséről pár szó:
  • Igazából a MiG-25-ös elfogóvadász típust, ezen képességei alapján kellene megítélni, nem az arab légierő szívtatása alapján, a képzési és technológiai szinten magasan felette álló izraeli fél részéről. A hetvenes években, a szovjet légvédelem tizenkét ezrede használta a MiG-25 elfogó változatott – egy kiétellel – Moszkva körüli hatalmas, 2600 kilométeres körben telepítve.

  • A felderítő változat olyan képességet biztosított a Szovjeteknek, hogy gyakorlatilag büntetlenül bevethették az üzemeltetés első évtizedében. (Tudom, voltak olyan légvédelmi kombók, amiknek lehetősége lett volna elfogni, de ezek nem voltak elérhetőek mindenhol. Míg a tizenkét századnyi szovjet felderítő MiG-25-ös az NDK-tól, a Japán tengerig szétszórva települtek)

    Ráadásul Kínával szemben (ami a nyugati világot ugyan nem érdekli, de a szovjet erők harmada(!), itt állt készenlétben) egészen a kilencvenes évekig büntetlenül bevethették a MiG-25-ös felderítő és hírszerzési feladatkörben, az ellenfélnek nem volt légvédelmi eszköze ellene.

  • És igen, ott volt még a légvédelmet támadó BM változat, amiről helyesen írtál is, köszönjük.

slatovo2005.jpg
Hát igen. Elég mókásnak találom az SR-71 ajnározását, amikor a izraeliek általi elfogását is a hadszíntér kis mérete tette lehetővé. Mondjuk egy elképzelt Skandinávia táján levő háború esetén vagy az NSZK felett a MiG-25R-t asz F-15A előtt nem lehetett elcsípni és utána is csak sok géppel és akkor is alacsony Pk-val.

A MiG-25BM papíron levő paraméterei alapján minden idők egy legbrutálisabb SEAD gépe. Olyan távolságban gyorsíthat, ahol ellenséges vadász nincs és olyan távolságban indított, hogy még a 90-es években is minden nyugati SAM zónán kívül volt az.
 
Érdekesség a repülőgépsárkány naptári élettartamáról. A képen látható mindkét MiG-25-ös (piros 46 és 56) is 1978-ban kezdte a pályafutását Lengyelországban. Majd 1992-ben települtek vissza Oroszországba, Shatalovo repülőterére. Itt minkét MiG-25-ös 2012-ig repült!

46.jpg


Ez azt jelenti, hogy ezek a MiG-25-ök 34 évig repültek a szovjet/orosz légierők kötelékében! Figyelembe véve, hogy milyen hőmérsékletváltozásokat kell MiG-25-ös repülőgépsárkányának elviselni nagysebességű repülés közben, ez érdekes adat. Természetesen mindeközben rengeteg hajtóművet fogyaszthattak el.

Sajnos a repült óraszámról nem áll rendelkezésre adat, és valószínűleg a kilencvenes években nagyon kevesen terülhettek csak.

56.jpg

/A piros 55-ös/


Algériában (az egytlen arab országban, ahol nem bombázták szét, vagy az arab tavasz nem sodorta el) mostanában vonják ki a típust. A legutóbbi nagyjavítást 2011-ben végezte az algériai MiG-25-ösökön az Ukrán fél.

0000039-2.jpg
 

molnibalage


A belinkelt kép nekem is megvan. Az 5 légi győzelem az a "nyugat" által is hitelesnek tartott szám az Irak-Iráni háborúból.
Én fordítóval olvasgattam orosz nyelvű forrásokat, köztük az orosz wiki-t is. A különböző források 10-20 közé teszik a légi győzelmek számát ezzel a típussal az Irak-Iráni háborúban. Ezek között persze van fegyvertelen gép is, pl. teherszállító, felderítő, helikopter. Viszont van legalább annyi fegyveres is, pl. F-4/5.
 
Zsukovszkij, a Gromov intézet tesztrepülőinek sora. Érdekes az előtérben lévő, részben ponyvával letakart vadász változatú MiG-25P (PD?) a részlegesen világosra festett orrkúpjával. Mintha egy felderítő verziót látnánk, de nem az.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A fúvócső hosszáról és az orrkúp kontúrjáról felismerhető.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Akinek voltak kétségei valaha a MiG-25-ös méretéről, az nézze meg ezt a Nyizsnij Novgorod-i 1992-es repülőnapot:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Két teflonszürke MiG-21bisz kötelékezik egy MiG-25PU-val.
 
Akinek voltak kétségei valaha a MiG-25-ös méretéről, az nézze meg ezt a Nyizsnij Novgorod-i 1992-es repülőnapot:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Két teflonszürke MiG-21bisz kötelékezik egy MiG-25PU-val.
Volt akkor még üzemelő 21-es alakulat?
 
Volt akkor még üzemelő 21-es alakulat?
Ezek szerintem a gyár gépei.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

De amúgy hivatalosan hadrendben volt még a BISZ az oroszoknál 1992-ben. Leglábbis én így tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Ritka színes kép az egyetlen példányban megépült MiG-25M-ről a kék 710-esről.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez a példány lett Je-255M néven benevezve az FAI emelkedési és abszolút magassági rekordrepülésére, mely utóbbit még ma is tartja (az előbbit a Streak Eagle el - majd a P-42 visszahódította). A 37650 méteres repülési magassághoz állítólag egyéb "segítséget" is igánybe vettek, de a teljesítmény még így is önmagáért beszél.
A MiG-25M egy megkésett koncepció volt, a MiG-25PD egyenesági továbbfejlesztéseként. Azaz maradt volna a nagy sebesség, nagy magasság, nagy teljesítményű hagyományos radar és négy darab R-40-es rakéta, vagy ezek esetleges továbbfejlesztett változatai.
A hajtómű is csak eképp módosult, az eredeti egyáramú R-15B-300-as ötfokozatú kompresszora az R-15BD-300-asnál hatfokozatúra változott volna, így a maximális fékpadi forszázs tolóerő elérte már a 140kN-t, míg a maximális dinamikus tolóerő a 20 tonnát per hajtómű.
A képen látszik, hogy a korábbi, kétrészes, ejektoros fúvócső itt lényegesen egyszerűbb lett, azaz belől a konvergens GSF, majd azt egy merev gyűrű egészíti ki, ami nagy sebességnél és nagy magasságban a Laval-profilt adja ki. Ez utóbbit is ellátták a GSF lamellák zöld oxidkerámia bevonatával.
Ezt a metódust örökölte meg végül a MiG-31-es, ahol a prototípusok D-30F hajtóművének átszabásával a kezdeti variálható keresztmetszetű Laval profilos fúvócsövét a széria D-30F6-osoknál már egy belső variálható és egy külső, merev profilrúra cserélték le.

Maga a gép a Khosinka-i múzeum szétbarmolását követően az enyészeté lett, majd mostanság próbálják helyrekalapálni a Vadim Zadorozsnyij múzeumában.
 
Folytassuk a méretarányokat.
Most, hogy megint volt dolgom a MiG-21 trélerezéssel, annak minden előkészületével, meg is jegyeztem a többieknek, hogy micsoda meló lett volna a 21-es helyett egy MiG-25-öst közúton szállítani.
Nekünk elsősorban a kihívást a lefestett gép állapotának megóvása jelentette, amihez külön szerencse, hogy maga a gép "emberi" méretű, például a szárnyai még pont elférnek egymáson úgy, hogy sehol se lóg ki útvonalengedély köteles túlméretesre a szállítmány, csak egy felvezetőt igényel a dolog.

A MiG-25PU-nál ezze szemben még a függőleges vezérsíkokat is le kell szedni és csak maga a nettó törzs szélessége is bőven túlméretes:

290179.jpg


A daruzandó tömeget tekintve meg beszédes az öttengelyes tréler, ami képes elbírni a kócerájt.

Végül össze is rakták a gépet:

290178.jpg
 
Volt akkor még üzemelő 21-es alakulat?

Az utolsó aktív szovjet MiG-21SzMT századot 1991-ben vonták ki. Ezt pár hónappal előzte meg a két legutolsó MiG-21bisz frontrepülő század átképzése még 1990-ben. Mindhárom érintett frontrepülő ezred átképzése már 1988/89-ben megkezdődött, de csak lassan fejeződött be.

Utána már csak felszámolás előtt álló, pénz hiányában csak vegetáló kiképzőalakulatoknál repülgettet a MiG-21-es, egészen 1993-ig. A kilencvenes években fotózott/videózott orosz MiG-21-esek, kivétel nélkül gyári, vagy állami tesztpéldányok.

Pont ugyanakkor vonták ki a szovjet MiG-21bisz/SzMT változatokat, amikor az USAF az utolsó F-4D/E repülőgépeit leállította 1990 és 1991 között. Mindkettő, elsősorban hidegháborús leépítés volt.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A kétüléses MiG-25PU egészen 2001-ig szolgált az Orosz Légierőben, a MiG-31-esek kiképző repülőgépeként.

PU.jpg
 
Az utolsó aktív szovjet MiG-21SzMT századot 1991-ben vonták ki. Ezt pár hónappal előzte meg a két legutolsó MiG-21bisz frontrepülő század átképzése még 1990-ben. Mindhárom érintett frontrepülő ezred átképzése már 1988/89-ben megkezdődött, de csak lassan fejeződött be.

Utána már csak felszámolás előtt álló, pénz hiányában csak vegetáló kiképzőalakulatoknál repülgettet a MiG-21-es, egészen 1993-ig. A kilencvenes években fotózott/videózott orosz MiG-21-esek, kivétel nélkül gyári, vagy állami tesztpéldányok.

Pont ugyanakkor vonták ki a szovjet MiG-21bisz/SzMT változatokat, amikor az USAF az utolsó F-4D/E repülőgépeit leállította 1990 és 1991 között. Mindkettő, elsősorban hidegháborús leépítés volt.



A kétüléses MiG-25PU egészen 2001-ig szolgált az Orosz Légierőben, a MiG-31-esek kiképző repülőgépeként.

PU.jpg
Kérdés, hogy a MiG-25-ös típus 2012-es kivonásakor hány és milyen kétüléses 25-ös volt még szolgálatban?
Gondolom, azok a MiG-25RU-k lehettek, bár még a többes számban sem vagyok biztos.

Minden esetre, bár ritka látvány, de itt van egy felfegyverzett MiG-25PU:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez pedig itt egy MiG-25RU áthúzás:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Kérdés, hogy a MiG-25-ös típus 2012-es kivonásakor hány és milyen kétüléses 25-ös volt még szolgálatban?
Gondolom, azok a MiG-25RU-k lehettek, bár még a többes számban sem vagyok biztos.

Az orosz MiG-25-ök kivonásakor két MiG-25RU-ról (piros 32-es, 1975-ös gyártás és a piros 33-as, 1978-as gyártás) vanak fotók.

Ezek az utolsó orosz MiG-25-ös század állományába tartoztak:
https://htka.hu/2012/08/11/100-eves...y-sebessegu-felderito-repulogepe-napjainkban/
(Hogy repül az idő, lassan már tíz éve írtam.)

Ami viszont számomra meglepő, hogy ugyanekkor a satalovo-i és moncsegorszk-i bázison repült még két MiG-25PU is! A piros 95-ös és 96-os MiG-25PU!

puu.jpg

Foto: A piros 95-ös, 1982-es gyártású példány.

Minden esetre, bár ritka látvány, de itt van egy felfegyverzett MiG-25PU:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Valóban nagyon ritka látvány fegyverzettel!
 
Pár szó a Líbiai Hajnal katonai szövetség MiG-25-öseiről:

01.jpg

A valaha látványos méretű Líbiai Arab Légierő nagymennyiségben alkalmazta a szovjet MiG-25-ös típus többféle alváltozatát. Sajnos az ezredforduló után, a líbiai vezetés már nem tartotta tovább üzemeltethetőnek a MiG-25-öst. Az ezredforduló után, míg szinte az összes repülő és helikopter típusukból nagy javítottak egy-egy századnyit, addig a MiG-25-ösök a sivatagi hangárakban maradtak leállítva. Egymásnak ellentmondó hírek szerint 2003 és 2006 között repültek utoljára a Líbiai Arab Légierő MiG-25-ösei.

02.jpg[

Ezért okozott meglepetést, hogy a Kadhafi bukása után négy évvel, 2015-ben MiG-25-ösök tűntek fel a Miszuratai repülőtéren, ahol korábban egyetlen líbiai MiG-25-ös sem állomásozott. Az ekkor már formálódó két főbb líbiai szövetség, a Líbai Hajnal Légiereje és a Nemzeti Hadsereg Légiereje ekkoriban elsősorban a kétezres években nagyjavított MiG-21-es, MiG-23-as, Soko Galeb és L-39-es Albatros repülőgépekre alapozta bombázási feladatokat. Az ipari élettartamnövelő nagyjavításon át NEM esett, rég leállított MiG-25-ök feltűnése meglepetés volt!


03.jpg

Hogy kinek és legfőképpen miért jutott eszébe ezeknek a polgárháborús bombázásokra alkalmatlan repülőgépeknek a beüzemelése, az rejtély. De a tény az tény maradt, hogy a sivatagi Al-Jufra repülőtéren két kétüléses MiG-25PU-t és két MiG-25PD Export változatott látszólag üzemképessé tettek és 2015 elején a ISIL-el folytatott harcokhoz legközelebbi Miszráta repülőtérre telepítettek át azokat. Sőt az egyik PU-t, függesztett bombafegyverzettel fotózták le itt.


04.jpg

Nem is beszélve a „7012” oldalszámú MiG-25PD Exportváltozatról ami R-40-es rakétákkal fotóztak le ugyanitt. Ez utóbbi légiharc fegyverzett már csak azért is érdekes itt, mert ebben az időben a két líbai kaonai szövetség MiG-21/23-asai még együtt „vált válnak vetve” mértek csapást Szurt városa körüli közös ellenség ISIL erőkre, sőt két év múlva az USAF B-2-es Spirit bombázóival együtt támadták az ISIL-t!!!


05.jpg

Természetesen hamar kiderült, hogy „a király meztelen”.
  • A légiharcrakétákkal fotózott MiG-25PD Export „7012” fedélzeti lokátora bő tíz éve üzemképtelen volt. 2015. júniusában földi tűz áldozata lett. (Állítólag ISIL rajtaütés)
  • A két MiG-25PU közül az egyiket már 2015. májusban selejtezték és félretolták.
  • A második MiG-25PD Export „124” "bombázót" állítólag Zintan repülőtér közelében lőtték le, szintén májusban. (Lásd fotó.)


Ezzel, úgy nézz ki végérvényesen dicstelen véget ért ennek a különleges típusnak a Líbia karrierje