MiG-29 beszerzés története

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
Azt is jó volna tudni, hogy mi volt előbb meg, a konkrét, befejezett, berepült, majd így-úgy letárolt repülőgép, vagy a szériaszám, amit a készregyártáskor ráfestettek a különféle elemeire, vagy a futóaknába, vagy akárhova.
Értem ezalatt, hogy attól még, hogy a szériaszámok 1990-91-esek, még simán lehet, hogy hozzájuk a gépeket csak 1993-ban szerelték készre.
A sárkány fő elemeit persze már előszerelhették korábban, de függően attól, hogy milyen alváltozatot hoznak ki belőle (9.12 export, vagy akár 9.13-as) a gépeket később fejezik be. Így a gépek szériaszáma igenis lehet korábbi, mint a tényleges elkészültük.
Nem adódik önmagában az, hogy az oroszok minden korábbi esetben is szimplán csak újradátumozták a régebb óta a gyárudvaron dekkoló gépeket, mint tették azt 2006-ban.
Nos van a gyári szám, és van a széria szám az RSK MiG-nél. Valószínűleg te az előbbiről, míg én az utóbbiról beszélek, ami okozhat félreértést.

A gyáriszámot, valóban az összeszerelés során ütötték be az adott alkatrészbe. Míg a szériában határozták meg, az azonos gyártási verziók alapján legyártott gépeket. (Érdekes módon egy szérián belül, egyaránt található 9.12A és 9.12B gép is.)

Míg a szériaszámok folytatólagosak, addig a gyáriszámok – ugyan növekvőek, de itt-ott kihagyásokkal. (Ezért terjesztik sokan, hogy mennyi plusz gép volt, mert azt hiszik, hogy a kihagyások is konkrét gépeket takarnak.)

1991-ig – míg folyt a gyártás – nem fordult elő olyan, hogy egy-egy szériát nem egyszerre szállítottak volna le. Egy-egy széria vagy teljes mértékben egy alakulathoz, vagy max két-három alakulat/ország között lett egy időben(!) elosztva. Aztán jött a kilencvenes évek, a hamisítás, legózás és a káosz...


MiG.jpg



De most nézem, hogy rossz helyre mennek ezek a posztok.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 362
77 043
113
Nos van a gyári szám, és van a széria szám az RSK MiG-nél. Valószínűleg te az előbbiről, míg én az utóbbiról beszélek, ami okozhat félreértést.

A gyáriszámot, valóban az összeszerelés során ütötték be az adott alkatrészbe. Míg a szériában határozták meg, az azonos gyártási verziók alapján legyártott gépeket. (Érdekes módon egy szérián belül, egyaránt található 9.12A és 9.12B gép is.)

Míg a szériaszámok folytatólagosak, addig a gyáriszámok – ugyan növekvőek, de itt-ott kihagyásokkal. (Ezért terjesztik sokan, hogy mennyi plusz gép volt, mert azt hiszik, hogy a kihagyások is konkrét gépeket takarnak.)

1991-ig – míg folyt a gyártás – nem fordult elő olyan, hogy egy-egy szériát nem egyszerre szállítottak volna le. Egy-egy széria vagy teljes mértékben egy alakulathoz, vagy max két-három alakulat/ország között lett egy időben(!) elosztva. Aztán jött a kilencvenes évek, a hamisítás, legózás és a káosz...


MiG.jpg



De most nézem, hogy rossz helyre mennek ezek a posztok.
Azt is jó volna tudni, hogy mi volt előbb meg, a konkrét, befejezett, berepült, majd így-úgy letárolt repülőgép, vagy a szériaszám, amit a készregyártáskor ráfestettek a különféle elemeire, vagy a futóaknába, vagy akárhova.
Értem ezalatt, hogy attól még, hogy a szériaszámok 1990-91-esek, még simán lehet, hogy hozzájuk a gépeket csak 1993-ban szerelték készre.
A sárkány fő elemeit persze már előszerelhették korábban, de függően attól, hogy milyen alváltozatot hoznak ki belőle (9.12 export, vagy akár 9.13-as) a gépeket később fejezik be. Így a gépek szériaszáma igenis lehet korábbi, mint a tényleges elkészültük.
Nem adódik önmagában az, hogy az oroszok minden korábbi esetben is szimplán csak újradátumozták a régebb óta a gyárudvaron dekkoló gépeket, mint tették azt 2006-ban.
Arról van-e valami, hogy a 29-esek miért kerülik a háborút mint a leprást?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 086
113
Szovjet MiG-23MLA bemutatócsapat Finnországban, 1978-ban, az akkori nyugati turné egyik állomásaként:

323108.jpg


Jártak a svédeknél és a franciáknál is ugyanekkor.
A bemutatókötelék már az ML-generációt repülte, de a VSz ekkor kezdi csak meg az MF variáns beszerzését.
Vajon hogy alakult volna a világ, ha egyből erre modernizáljuk a zömében 21-eseken szocializálódott repülőcsapatainkat?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 362
77 043
113
Nem "dobjuk ki" feleslegesen az Orosz államadóssagot a 29-esekre.Persze utólag könnyű "okosnak" lenni.
Akkoriban ott volt aJugó háború a Jugó 29-esekkel, amikkel szemben 1 ezrednyi (3 század lett volna az NDK-s gépekkel együtt, ha jól tévedek) 23-as nem adott volna megnyugtató választ.
Ami valóban jó döntés lett volna az az S300 pláne a BUK. Jól megmutatja az ukrán háború is, hogy még a 9.12-es 29-esnél jóval modernebb gépekre is milyen veszélyt jelentenek ezek a mára alapvetően már elavult rendszerek is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 086
113
Nem "dobjuk ki" feleslegesen az Orosz államadóssagot a 29-esekre.Persze utólag könnyű "okosnak" lenni.
Akkoriban ott volt aJugó háború a Jugó 29-esekkel, amikkel szemben 1 ezrednyi (3 század lett volna az NDK-s gépekkel együtt, ha jól tévedek) 23-as nem adott volna megnyugtató választ.
Ami valóban jó döntés lett volna az az S300 pláne a BUK. Jól megmutatja az ukrán háború is, hogy még a 9.12-es 29-esnél jóval modernebb gépekre is milyen veszélyt jelentenek ezek a mára alapvetően már elavult rendszerek is.

Az NDK-s ML gépek 1991-ben jöttek volna, az államadósság rendezés törlesztése 93-tól volt tárgyalási alap és az orosz mondta meg, hogy abból mennyi legyen fegyver (800 millió dollár).
Az amerikaiak az Sz-300-ast "súgták", mivel olyat nem tudtak beszerezni az ölükbe hullott ex-NDK készletből, de az orosz nálunk a 29-es preferálta.
Meciaréknak Szlovákiába viszont adott 10 darab 29-est a meglévő ex-csehszlovák 10 darab örökség mellé és adott Sz-300-ast is, mivel ott erősebb volt a politikai kapcsolat ekkoriban még.

Ami pedig a MiG-23ML-t illeti, nos a jugó fenyegetés ellen ez pont, hogy jobb lett volna, de mindenképpen hatékony, pláne a későbbi 28 darab 29-essel együtt.
A MiG-23-as hatótávja, IR felderítő képessége ugyanis még jobb is volt valamivel, mint az utódtípusé, tehát légtérvédelemre, fegyveres jelenlétre, elrettentésre mindenképp megfelelt volna.
És akkor még nem beszéltünk a szintén nem kevés Szu-22M4-esről, ami ugyanúgy szóba jöhetett volna, jóáras támogatásként...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 086
113
Mondhatni súlyos történelmi hiba, hogy mi a nagy leszerelés lázában nem szereztük be ingyen a kilencvenes évek elején jóformán mindazt a németektől, amit tíz évvel korábban visszautasítottunk, mert Kádárék rájöttek, hogy nincs pénz a beszerzésükre.
Ha akkor szintet lépünk a haditechnikában, bátran leállítjuk az amúgy fajlagosan olcsóbb 21-eseket, talán a haderő belső szemlélete, külső megítélése is másképp alakult volna, habár az akkori politikai-társadalmi környezetben erre szinte nulla esély volt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 362
77 043
113
Az NDK-s ML gépek 1991-ben jöttek volna, az államadósság rendezés törlesztése 93-tól volt tárgyalási alap és az orosz mondta meg, hogy abból mennyi legyen fegyver (800 millió dollár).
Az amerikaiak az Sz-300-ast "súgták", mivel olyat nem tudtak beszerezni az ölükbe hullott ex-NDK készletből, de az orosz nálunk a 29-es preferálta.
Meciaréknak Szlovákiába viszont adott 10 darab 29-est a meglévő ex-csehszlovák 10 darab örökség mellé és adott Sz-300-ast is, mivel ott erősebb volt a politikai kapcsolat ekkoriban még.

Ami pedig a MiG-23ML-t illeti, nos a jugó fenyegetés ellen ez pont, hogy jobb lett volna, de mindenképpen hatékony, pláne a későbbi 28 darab 29-essel együtt.
A MiG-23-as hatótávja, IR felderítő képessége ugyanis még jobb is volt valamivel, mint az utódtípusé, tehát légtérvédelemre, fegyveres jelenlétre, elrettentésre mindenképp megfelelt volna.
És akkor még nem beszéltünk a szintén nem kevés Szu-22M4-esről, ami ugyanúgy szóba jöhetett volna, jóáras támogatásként...
Mi így utólag könnyen mondjuk, hogy légirendészeti feladatokra jobb lett volna, de akkor ott abban gondolkoztak, hogy háború is lehet a Jugókkal, tehát nem a légirendészet, hanem a harc volt az amire készültek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 086
113
Mi így utólag könnyen mondjuk, hogy légirendészeti feladatokra jobb lett volna, de akkor ott abban gondolkoztak, hogy háború is lehet a Jugókkal, tehát nem a légirendészet, hanem a harc volt az amire készültek.
Persze, hogy utólag okosabbak vagyunk, de a 23-as ML verziói elfogásra is jobbak voltak, vagy ugyanolyan jók, mint a 29-es.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
Úgy tudom,ebbe a szovjetek nem mentek bele,mert szerintük akkor még,a su27 nagyon modern/új volt exportra.
Az első su27-esek,hogyan aránylanak a mig 29-eseinkhez,mekkora lépés ez a 29-hez?
.
.
A szovjetek a MiG-29-et szantak a csatlosorszagok szamara mindenhol, csak ez volt az exportgep, ezt vittek föleg kiallitasokra bemutatozni is, elöször egyböl a finnekhez 86-ban, majd mindenhova, ahova lehetett. Ezt adtak el mindenhova, kezdve Indiaval, Jugoszlaviaval, a Szu-27 meg maradt otthon, egeszen az iraki haboruig.
A Szuhoj összes jet vadaszgepehez hasonloan, a Szu-9, 11, 25 se ment exportra sehova, es a 27-es is csak azutan lepett ki a reflektorfenybe, hogy a MiG-29 addigi szupervadaszgep nimbusza Irakban hirtelen összeomlott. Fuggetlenul az iraki kudarc okaitol, magyarazatoktol, lelött MiG-29-eket mutogatni, forditva legigyözelem nelkul, ez nagyon nem tett jot a tipusnak, es azutan Jugoszlaviaval ugyanezt gyorsan megismetelve, ez szerintem nagyon fontos szerepet jatszott, hogy a 90-es evek elejetöl kezdve a MiG eladasai hirtelen elfogytak, es a MiG-brand lenyegeben összeomlott mostanra.
.
A 27-es szerintem semmivel se jobb a 29-nel szinvonalban, maximum mennyisegileg: nagyobb, több uzemanyag, nagyobb hatotavolsag, több fegyverfuggesztöpont.... de minösegileg semmivel se jobb, elektronika, radar fegyverzet pont ugyanaz szinvonalban, a radar is csak annyival jobb, hogy nagyobb gep, nagyobb radar fer bele. A 27-esnek az a szerencseje, azzal tudta atvenni a lenullazott 29-es helyet a kulpiacokon, hogy a Szu-27-nek nem kellett harcban bizonyitania nyugati vadaszgepek ellen.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113
De valahogy ki kell próbálni, hogy van-e egyáltalán remdszerben tartani őket vagy csak felesleges pénzkidobás. Amúgy a Kr/KUBr és a MIG-35, de főleg az utóbbi egyáltalán nem elavult orosz mércével. Igazából a MIG-35-nél csak a SZU-35Sz a modernebb gép.
.
.
Nem veletlen az, hogy maguk az oroszok se akarnak MIG-35-öt venni, csak evek ota lebegtetik, es a 29 ujabb szarazföldi verzioibol se vettek. A KR/KUB meg Indiaban pont elegge leszerepelt a megbizhatatlansagaval, illetve az oroszoknal hianyzik hozzajuk a hajo is, szoval ebböl se lesz vilagsiker.
.
A MiG irodanak at kene ugrani a nagymeretu dronok fejlesztesere, talan az meg egy piac, ahol lehet keresnivalo.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 030
113

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
549
1 369
93
.
.
A szovjetek a MiG-29-et szantak a csatlosorszagok szamara mindenhol, csak ez volt az exportgep, ezt vittek föleg kiallitasokra bemutatozni is, elöször egyböl a finnekhez 86-ban, majd mindenhova, ahova lehetett. Ezt adtak el mindenhova, kezdve Indiaval, Jugoszlaviaval, a Szu-27 meg maradt otthon, egeszen az iraki haboruig.
A Szuhoj összes jet vadaszgepehez hasonloan, a Szu-9, 11, 25 se ment exportra sehova, es a 27-es is csak azutan lepett ki a reflektorfenybe, hogy a MiG-29 addigi szupervadaszgep nimbusza Irakban hirtelen összeomlott. Fuggetlenul az iraki kudarc okaitol, magyarazatoktol, lelött MiG-29-eket mutogatni, forditva legigyözelem nelkul, ez nagyon nem tett jot a tipusnak, es azutan Jugoszlaviaval ugyanezt gyorsan megismetelve, ez szerintem nagyon fontos szerepet jatszott, hogy a 90-es evek elejetöl kezdve a MiG eladasai hirtelen elfogytak, es a MiG-brand lenyegeben összeomlott mostanra.
.
A 27-es szerintem semmivel se jobb a 29-nel szinvonalban, maximum mennyisegileg: nagyobb, több uzemanyag, nagyobb hatotavolsag, több fegyverfuggesztöpont.... de minösegileg semmivel se jobb, elektronika, radar fegyverzet pont ugyanaz szinvonalban, a radar is csak annyival jobb, hogy nagyobb gep, nagyobb radar fer bele. A 27-esnek az a szerencseje, azzal tudta atvenni a lenullazott 29-es helyet a kulpiacokon, hogy a Szu-27-nek nem kellett harcban bizonyitania nyugati vadaszgepek ellen.
A Szu-9 és Szu-11 nem került valóban exportra, viszont a Szu-25 annaál inkább került exportálásra.


https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sukhoi_Su-25_operators

(Állitólag nálunk is rendszeresitésre került volna a Szu-22 helyet, csak se pénz se VSZ mire megtörtént volna a váltás.)
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 000
32 370
113

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 703
28 138
113
Status
Not open for further replies.