Azért a TVC hajtóművet nem hozták ki még a gépből, pedig az is dobna a képességein. Jól jönne több alkalmazónak is a TVC által megnövelt hülyeségbarátság. Mert azzal ki lehet még szedni olyan helyzetből,amiből egy hagyományos hajtóművel ellátott gépet nem.Persze le lehet zuhanni TVC-s géppel is,csak "többet kell tenni érte". Viszont a TVC hajtómű kimaradása a MiG-35-ből, nekem azt jelzi, hogy a Klimov féle 3D-s vektorálós megoldása nem hozta azt az elvárt üzembiztosságot,amit a Ljuljka-Szaturn cég terméke tud produkálni. Így pedig valószínűleg nem érné meg alkalmazni, a sok várható javítás miatt. Kivéve,ha valaki azt szeretné, hogy a MiG-35-ös flottája a német Eurocopter Tiger flotta bevethetőségi mutatóit hozza.
A TVC a 29-esen is csak egy “nice to have” technológia demonstrátor lehetőség volt.
Amúgy egy felfegyverzett és megtankolt gépen a TVC nem segít.
A TVC jellemző sebességtartományában a harci tömeggel átesésen túl manőverezni azért nem szerencsés, mert a tolóerő vektorálás lehet, hogy kiforgatja a gépet a bonyolult helyzetből, akkor is, amikor az aerodinamikai kormányok már hatástalanok, csak a tolóerő lesz kevés a kigyorsításhoz.
De, ha erre meg az a válasz, hogy akkor legyen nagy a tolóerő, hogy legyen meg az energiafelesleg a gyorsításhoz, akkor arra az a válasz, hogy az elnehezült gép sárkánya látná kárát.
Az ideális nehézvadászgép dizájn az YF-23, ami hatalmas szárnyfelülettel és hatalmas vezérsíkokkal tette lehetővé a szupermanőverezhetőséget, a nagy kerókészletet, de az alacsony szerkezeti tömeg ugyanakkor nagyon erősre volt méretezve.
Az alacsony tömeg / nagy tolóerőfelesleg / relatív nagy kerókészlet / TVC mellőzése / ultranagy irányfelületek / relatív kis homlokellenállás tették volna lehetővé, hogy
- a gép alapvetően inkább gyorsan manőverezzen, de ki tudjon jönni az átesésen túli helyzetekből is;
- hamar vissza tudjon gyorsulni, de az útirányú gyorsulás legyen és ne centrifugális erő formájában terhelje a sárkányt
- A TVC mellőzésével ne legyenek a hajtómű bekötésre ható nagy oldalirányú erők
A Raptor jól látható módon vett át ezekből a koncepciókból, hiszen a TVC csak nagyon korlátozott, miközben a szárnyfelület, a vezérsíkok, de még az oldalkormányok felülete is nőtt.
A Szu-57-es esetében is érdekes kérdés, hogy normál harcfeladatnál vajon mennyi szerep jutna egyátalán a TVC-nek.
Az is beszédes, hogy a Szu-35Sz-nél se nagyon használják ki a TVC-t a harci feladatoknál, de még a kiképzésekhez se.
Inkább a magasabb szubszonikus tartományokban, magasabb g-terhelésekkel repülik a manőverező légiharc gyakorlatonat is, kihasználva, hogy a 35-ösnek bizonyos kerótöltés alatt kb olyan energiafeleslege van, mint egy F-16C-nek.