MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
Nos, úgy látom sikerült belegázolni a „szent” MiG-29-es típusba. :)

Hogy általánosításokon kívül lássunk konkrétumot is, alább az eddig legyártott/megrendelt új gyártású MiG-29K/KUB/M/M2/35Sz/UB mennyiségei:
  • Hat db. MiG-29K/M/M2 és 35Sz/UB prototípus
  • Indiai haditengerészet: 45 db. MiG-29K/KUB 2009-2017
  • Orosz haditengerészet: 24 db. MiG-29K/KUB 2014-2016
  • Egyiptom: 46 db. MiG-29M/M2 2017-
  • Algériai légierő: 16 db. MiG-29M/M2 2020-
  • Orosz légierő: 6 db. MiG-35Sz/UB 2019-2020
Ez összesen 143 db. újonnan legyártott MiG-29-es. 1991 óta ezek az első, valóban új gyártású példányok. (Előző szűk harminc évben csak a gyárban maradt példányokat árusították ki)

29k.jpg
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 814
10 607
113
A MiG-35 a MiG-29 végső verziója. Mindent kihoztak a gépből amit lehetett, tovább már nincs hová modernizálni!fejleszteni. Ezért is döntöttek amellett, hogy az RSZK-MiG Luhovici-i üzeme nem lesz modernizálva. Az orosz VM által megrendelt 6 MiG-35 is csak az export miatt van, mivel az orosz légierőnek nincs szüksége a gépekre. Nagy a valószinüsége, hogy a Sztrizsi-nél kötnek ki a gépek.
Azért a TVC hajtóművet nem hozták ki még a gépből, pedig az is dobna a képességein. Jól jönne több alkalmazónak is a TVC által megnövelt hülyeségbarátság. Mert azzal ki lehet még szedni olyan helyzetből,amiből egy hagyományos hajtóművel ellátott gépet nem.Persze le lehet zuhanni TVC-s géppel is,csak "többet kell tenni érte". Viszont a TVC hajtómű kimaradása a MiG-35-ből, nekem azt jelzi, hogy a Klimov féle 3D-s vektorálós megoldása nem hozta azt az elvárt üzembiztosságot,amit a Ljuljka-Szaturn cég terméke tud produkálni. Így pedig valószínűleg nem érné meg alkalmazni, a sok várható javítás miatt. Kivéve,ha valaki azt szeretné, hogy a MiG-35-ös flottája a német Eurocopter Tiger flotta bevethetőségi mutatóit hozza.
 
M

molnibalage

Guest
Nos, úgy látom sikerült belegázolni a „szent” MiG-29-es típusba. :)

Hogy általánosításokon kívül lássunk konkrétumot is, alább az eddig legyártott/megrendelt új gyártású MiG-29K/KUB/M/M2/35Sz/UB mennyiségei:
  • Hat db. MiG-29K/M/M2 és 35Sz/UB prototípus
  • Indiai haditengerészet: 45 db. MiG-29K/KUB 2009-2017
  • Orosz haditengerészet: 24 db. MiG-29K/KUB 2014-2016
Ez a mennyiség kényszer, mert a Szu-33 egy rakás szar és nem is gyártják.
És ugye alig 10 éves gépet India inkább Rafale-ra cserélne.
  • Egyiptom: 46 db. MiG-29M/M2 2017-
  • Algériai légierő: 16 db. MiG-29M/M2 2020-
  • Orosz légierő: 6 db. MiG-35Sz/UB 2019-2020
Ez összesen 143 db. újonnan legyártott MiG-29-es. 1991 óta ezek az első, valóban új gyártású példányok. (Előző szűk harminc évben csak a gyárban maradt példányokat árusították ki)

29k.jpg
Kb. ez a fele, ami nem annyira kényszer.

Szegény 29-eset minden verte, ahol csak tudta.
Az a 4,5 tonnás (?) belső kerós, 8+1 függesztős változata még el is ment volna, csak arra 198x-ben lett volna szükség.
Egész egyszerűen amióta van GE F110 és AL-31 azóta nincs reális indok arra, hogy egy 11 tonnás gép kéthajtóműves legyen.
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 703
66 010
113
Azért a TVC hajtóművet nem hozták ki még a gépből, pedig az is dobna a képességein. Jól jönne több alkalmazónak is a TVC által megnövelt hülyeségbarátság. Mert azzal ki lehet még szedni olyan helyzetből,amiből egy hagyományos hajtóművel ellátott gépet nem.Persze le lehet zuhanni TVC-s géppel is,csak "többet kell tenni érte". Viszont a TVC hajtómű kimaradása a MiG-35-ből, nekem azt jelzi, hogy a Klimov féle 3D-s vektorálós megoldása nem hozta azt az elvárt üzembiztosságot,amit a Ljuljka-Szaturn cég terméke tud produkálni. Így pedig valószínűleg nem érné meg alkalmazni, a sok várható javítás miatt. Kivéve,ha valaki azt szeretné, hogy a MiG-35-ös flottája a német Eurocopter Tiger flotta bevethetőségi mutatóit hozza.
A TVC a 29-esen is csak egy “nice to have” technológia demonstrátor lehetőség volt.
Amúgy egy felfegyverzett és megtankolt gépen a TVC nem segít.
A TVC jellemző sebességtartományában a harci tömeggel átesésen túl manőverezni azért nem szerencsés, mert a tolóerő vektorálás lehet, hogy kiforgatja a gépet a bonyolult helyzetből, akkor is, amikor az aerodinamikai kormányok már hatástalanok, csak a tolóerő lesz kevés a kigyorsításhoz.
De, ha erre meg az a válasz, hogy akkor legyen nagy a tolóerő, hogy legyen meg az energiafelesleg a gyorsításhoz, akkor arra az a válasz, hogy az elnehezült gép sárkánya látná kárát.

Az ideális nehézvadászgép dizájn az YF-23, ami hatalmas szárnyfelülettel és hatalmas vezérsíkokkal tette lehetővé a szupermanőverezhetőséget, a nagy kerókészletet, de az alacsony szerkezeti tömeg ugyanakkor nagyon erősre volt méretezve.
Az alacsony tömeg / nagy tolóerőfelesleg / relatív nagy kerókészlet / TVC mellőzése / ultranagy irányfelületek / relatív kis homlokellenállás tették volna lehetővé, hogy
  • a gép alapvetően inkább gyorsan manőverezzen, de ki tudjon jönni az átesésen túli helyzetekből is;
  • hamar vissza tudjon gyorsulni, de az útirányú gyorsulás legyen és ne centrifugális erő formájában terhelje a sárkányt
  • A TVC mellőzésével ne legyenek a hajtómű bekötésre ható nagy oldalirányú erők
A Raptor jól látható módon vett át ezekből a koncepciókból, hiszen a TVC csak nagyon korlátozott, miközben a szárnyfelület, a vezérsíkok, de még az oldalkormányok felülete is nőtt.
A Szu-57-es esetében is érdekes kérdés, hogy normál harcfeladatnál vajon mennyi szerep jutna egyátalán a TVC-nek.
Az is beszédes, hogy a Szu-35Sz-nél se nagyon használják ki a TVC-t a harci feladatoknál, de még a kiképzésekhez se.
Inkább a magasabb szubszonikus tartományokban, magasabb g-terhelésekkel repülik a manőverező légiharc gyakorlatonat is, kihasználva, hogy a 35-ösnek bizonyos kerótöltés alatt kb olyan energiafeleslege van, mint egy F-16C-nek.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 322
36 175
113
Az F-16A csak azért volt rentábilis, mert akkor az ellenfél csúcs típusa a MiG-23ML volt, a VSz országokban még az sem.
Meg a távoli terv az volt, hogy kap AIM-120-at, ami igencsak megcsúszott és lekéste a hidegháborút.
Nem kellett a BVR képességhez egy 13 tonnás gép azzal már.

Az F-16A-t eredetileg nem tervezték BVR képesre, különben nem csak pár ANG-s F-16A kapott volna Sparrow képességet. Az eredeti koncepció az volt, amit a "vadász maffia" akart, telivér könnyűvadász minimális avionikával (eredetileg radart sem akartak), ami közelharcban lemossa a MiG-eket. Aztán kinőtte magát...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 173
57 338
113
Azeri 29-es,landolás után rutinszeruen hutik a fékeket, ez normális, vagy csak rövid a kifutó, esetleg ócskább fékbetéteket használnak?


 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 523
84 811
113
Gondolom a 2020-as karabahi háborúhoz képest kérdezed. A háború idején már volt azeri Szu-25-ösről videó, ami hordozta. Lehet, hogy a MiG-29-esek is.
Már 2019 februárjában jelentek meg képek azeri Szu-25 csatagépek és MiG-29 vadászgépek belarusz Talismannal. Minimum két éve integrálták.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
Ez is érdekes. Szerb MiG-29-es L-150 Pastel besugárzásjelzővel korszerűsítve:
l150.jpg

(szárnyvégek és a függőleges verzsíkon a fehér végű kis csőszerű antenna)

lyen eszköz eddig csak az orosz MiG-29SzMT 9.19R és indiai MiG-29UPG-en volt, valamint az új gyártású orosz, egyiptomi és algériai MiG-29K/KUB/M/M2-eseken láttam.

Érdekes módon az indiai MiG-29K/KUB változatok nincsenek L-150 RWR-el felszerelve, de azok izraeli elektronikával vannak felszerelve.
 
M

molnibalage

Guest
Ez is érdekes. Szerb MiG-29-es L-150 Pastel besugárzásjelzővel korszerűsítve:
l150.jpg

(szárnyvégek és a függőleges verzsíkon a fehér végű kis csőszerű antenna)

lyen eszköz eddig csak az orosz MiG-29SzMT 9.19R és indiai MiG-29UPG-en volt, valamint az új gyártású orosz, egyiptomi és algériai MiG-29K/KUB/M/M2-eseken láttam.

Érdekes módon az indiai MiG-29K/KUB változatokon nincsenek L-150 RWR-el felszerelve, de azok izraeli elektronikával vannak felszerelve.
Lehet, hogy a réginek gyak. megszűnt a támogatása és muszáj volt meglépni ezt.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 523
84 811
113
Talisman EW konténer integrálása azeri MiG-29 9.13-asra.

tal2.jpg
Ugyanez 2019-ből (erre emlékeztem):

 
  • Tetszik
Reactions: Galcom

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
Ugyanez 2019-ből (erre emlékeztem):

Szuper, köszi!