MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 879
4 577
113
Amikor elindítja katapultálási folyamatot, az ülés automatikusan megfeszíti a vállhevedereket. Mint ahogy a pilóta lábát is behúzza .
Szia,

Ezen a fotomon latszik az a szerkezet, ami behuzza a labat (igaz, kicsit offtopic kep, ha jol emlekszek, akkor a Capeti MIG-21-rol keszitettem):
img_0025.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 676
65 786
113
Érdekes korai megoldások. Az első, baloldali ábrán az aerodinamikai elrendezés már közel van a véglegeshez, de még nem teljesen az, amit majd a legelső, 9.01-es prototípusnál látunk.
Érdekes, hogy a légiharc fegyverzetnek a "K-60" (R-60) rakétát adják meg, illetve az AO-17A kétcsövű gépágyú itt leírva is szerepel. Az AO-17A a Szu-25 és Mi-24P-ből ismert GS-30-2-es egy alternatívája lett volna, ami egészen a legutolsó, a 9.01-est megelőző fa-műanyag mock up-ig tartotta magát.
A hajtóművek is érdekesek, mert a Tumanszkij R-67F-300 is sokáig favorizált volt a kisebbik újgenerációs frontvadászba, azaz a leendő 29-esbe. Ez tulajdonképpen a MiG-21bisz R-25-300-asának kétáramúsított verziója lett volna, olyan, mint a franciáknál a Snecma Atar-9K-ból (Mirage III, IV, F1) kihozott M53-asa (Mirage 2000, 4000).
Külön érdekesség, hogy az 1991-es taszári repülőnapon a csehszlovákok statijus sorra kirakott MiG-29-ese mellé a magyarok a típus hajtóművének a Tumanszkij R-67F-300-at adták meg, nem a Bill Gunston könyvek "Tumansky R-33D" félreértését. Vajon honnan tudthatták, hogy sokáig versenyben volt az R-67-es az Klimov (Izotov) RD-33-asával szemben, csak még a próbapadon alulmaradt a kisebb tolóerő, nagyobb fogyasztás és tömeg miatt?

A másik opció, a szintén csak 75kN-os "TR-9-117". Ebben az az érdekes, hogy a "-117" utótag tipikus Klimov hajtómű kód. Vagyis lehet, hogy ez nem más, mint a későbbi RD-33-as egy korai projekt kódja.
Én azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a General Electric YJ101 mintájára a TR-9-117 a későbbi RD-33-as korai, egyáramú változata.
Ugyanis az YJ101 is egy sajátos kialakítású egyáramú, de hűtött forszázskamrájú utánégetős hajtómű volt, amit a Northrop YF-17-esébe építettek.
Az Y a kísérleti példányra, míg a J a jet, azaz egyáramú kialakításra utalt.
Az F-18-ashoz viszont a Navy turbofant akart, ebből lett az F, és a 101 "navalizálásával" (a 4 a Navy kódja, míg a 6 az USMC-é) jött létre az F404GE400.
Ha megvalósult volna a land based Northrop F-18L, akkor bajban lett volna az USAF, mert az F101GE100 már foglalt volt a B-1B hajtóműve számára.
Szerintem akkor elnevezték volna F110-nek, ha előbb megvalósult volna az F-18L, mint az F-16C.
Ha nem, akkor valószínű az F102GE100 lett volna a típusjele az F404GE400 szárazföldi változatának.
(Mert az F103GE100/101/102 már foglalt a CF6-os család különféle korai változatai számára)

Szóval a baloldali rajz érdekes, de nem kevésbé a jobboldali. Itt ugyanis szerepel az ismert K-73 és K-27 (R-73 és 27) mellett olyan fegyverek kódja is, mint K-61, vagy K-14.
És még szintén az AO-17A a gépágyú.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 750
80 163
113
Polish MiG-29 lost its fuel tank...

Before 6:00 p.m., during a training flight on a MiG-29 aircraft from the 22nd Tactical Air Base, a fuel tank was lost. The tank was empty, it fell several hundred meters from the buildings.

The Polish Air Force has approximately 14 MiG-29 fighter aircraft, including single-seat MiG-29A/G (9.12A) and two-seat MiG-29UB/GT (9.51), currently operating only from the 22nd Tactical Air Base in Królewo Malborski (in December 2022 and January 2023, all MiG-29s were transferred from the 23rd Tactical Air Base in Mińsk Mazowiecki, due to the deployment there of the newly ordered 12 FA-50 Fighting Eagle light combat aircraft). 14 planes were handed over to fighting Ukraine.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 676
65 786
113
Miért kellett a pótvezersík? Vagy miert hagyták el, ha előtte kellett?
Nagy állásszögű manővereknél az iránystabilitás miatt, de ezt később a nagyobb felületű oldalkormányok utólagos bevezetésével elhagyhatták.
Továbbá a nagysebességű iránystabilitás miatt is jó ötletnek tűnt, de a típusnál a nagy sebességű repülések száma sokkal kevesebbre jött ki, mint amennyivel ez a pótvezérsík növelte a gép össz-légellenállását.
A Szu-27-es nagyobb gép, egyrészt az FbW miatt nagyobb állásszögtartományban is repülhet, másrészt ott az össz-ellenálláshoz képest a pótvezérsíkok nagysága kisebb, így ott inkább az előnyei jönnek ki, míg a hátrányai kevésbé.