MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
2 006
4 911
113
Amikor elindítja katapultálási folyamatot, az ülés automatikusan megfeszíti a vállhevedereket. Mint ahogy a pilóta lábát is behúzza .
Szia,

Ezen a fotomon latszik az a szerkezet, ami behuzza a labat (igaz, kicsit offtopic kep, ha jol emlekszek, akkor a Capeti MIG-21-rol keszitettem):
img_0025.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 681
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Érdekes korai megoldások. Az első, baloldali ábrán az aerodinamikai elrendezés már közel van a véglegeshez, de még nem teljesen az, amit majd a legelső, 9.01-es prototípusnál látunk.
Érdekes, hogy a légiharc fegyverzetnek a "K-60" (R-60) rakétát adják meg, illetve az AO-17A kétcsövű gépágyú itt leírva is szerepel. Az AO-17A a Szu-25 és Mi-24P-ből ismert GS-30-2-es egy alternatívája lett volna, ami egészen a legutolsó, a 9.01-est megelőző fa-műanyag mock up-ig tartotta magát.
A hajtóművek is érdekesek, mert a Tumanszkij R-67F-300 is sokáig favorizált volt a kisebbik újgenerációs frontvadászba, azaz a leendő 29-esbe. Ez tulajdonképpen a MiG-21bisz R-25-300-asának kétáramúsított verziója lett volna, olyan, mint a franciáknál a Snecma Atar-9K-ból (Mirage III, IV, F1) kihozott M53-asa (Mirage 2000, 4000).
Külön érdekesség, hogy az 1991-es taszári repülőnapon a csehszlovákok statijus sorra kirakott MiG-29-ese mellé a magyarok a típus hajtóművének a Tumanszkij R-67F-300-at adták meg, nem a Bill Gunston könyvek "Tumansky R-33D" félreértését. Vajon honnan tudthatták, hogy sokáig versenyben volt az R-67-es az Klimov (Izotov) RD-33-asával szemben, csak még a próbapadon alulmaradt a kisebb tolóerő, nagyobb fogyasztás és tömeg miatt?

A másik opció, a szintén csak 75kN-os "TR-9-117". Ebben az az érdekes, hogy a "-117" utótag tipikus Klimov hajtómű kód. Vagyis lehet, hogy ez nem más, mint a későbbi RD-33-as egy korai projekt kódja.
Én azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a General Electric YJ101 mintájára a TR-9-117 a későbbi RD-33-as korai, egyáramú változata.
Ugyanis az YJ101 is egy sajátos kialakítású egyáramú, de hűtött forszázskamrájú utánégetős hajtómű volt, amit a Northrop YF-17-esébe építettek.
Az Y a kísérleti példányra, míg a J a jet, azaz egyáramú kialakításra utalt.
Az F-18-ashoz viszont a Navy turbofant akart, ebből lett az F, és a 101 "navalizálásával" (a 4 a Navy kódja, míg a 6 az USMC-é) jött létre az F404GE400.
Ha megvalósult volna a land based Northrop F-18L, akkor bajban lett volna az USAF, mert az F101GE100 már foglalt volt a B-1B hajtóműve számára.
Szerintem akkor elnevezték volna F110-nek, ha előbb megvalósult volna az F-18L, mint az F-16C.
Ha nem, akkor valószínű az F102GE100 lett volna a típusjele az F404GE400 szárazföldi változatának.
(Mert az F103GE100/101/102 már foglalt a CF6-os család különféle korai változatai számára)

Szóval a baloldali rajz érdekes, de nem kevésbé a jobboldali. Itt ugyanis szerepel az ismert K-73 és K-27 (R-73 és 27) mellett olyan fegyverek kódja is, mint K-61, vagy K-14.
És még szintén az AO-17A a gépágyú.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 658
84 144
113
Polish MiG-29 lost its fuel tank...

Before 6:00 p.m., during a training flight on a MiG-29 aircraft from the 22nd Tactical Air Base, a fuel tank was lost. The tank was empty, it fell several hundred meters from the buildings.

The Polish Air Force has approximately 14 MiG-29 fighter aircraft, including single-seat MiG-29A/G (9.12A) and two-seat MiG-29UB/GT (9.51), currently operating only from the 22nd Tactical Air Base in Królewo Malborski (in December 2022 and January 2023, all MiG-29s were transferred from the 23rd Tactical Air Base in Mińsk Mazowiecki, due to the deployment there of the newly ordered 12 FA-50 Fighting Eagle light combat aircraft). 14 planes were handed over to fighting Ukraine.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 681
113
Első generációs 9.12-es. Az orr alatt még az RSzBN rendszer Pion antennája (mint a MiG-21bisz-nél és a 23-asoknál), illetve pótvezérsíkok a hajtóművek mellett:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 681
113
Miért kellett a pótvezersík? Vagy miert hagyták el, ha előtte kellett?
Nagy állásszögű manővereknél az iránystabilitás miatt, de ezt később a nagyobb felületű oldalkormányok utólagos bevezetésével elhagyhatták.
Továbbá a nagysebességű iránystabilitás miatt is jó ötletnek tűnt, de a típusnál a nagy sebességű repülések száma sokkal kevesebbre jött ki, mint amennyivel ez a pótvezérsík növelte a gép össz-légellenállását.
A Szu-27-es nagyobb gép, egyrészt az FbW miatt nagyobb állásszögtartományban is repülhet, másrészt ott az össz-ellenálláshoz képest a pótvezérsíkok nagysága kisebb, így ott inkább az előnyei jönnek ki, míg a hátrányai kevésbé.