MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

Hát szerintem ezt rosszul tudod. Ugyanis levegő föld rakétákban nagyon komoly választék volt orosz oldalon.
Pl. a nagy kedvencem a KH-29.
A Maverick megfelelője a KH-25 volt.
A KH-31-et a mai napig széles körben használják. Az is egy nagyon potens rakéta.
Szóval ezen a téren pont nem voltak lemaradva semmijen szinten.
Amiben hátrányuk volt, az az irányított bomba.
Bár 1980-tól volt a KAB-500/1500 család lézerrel vagy TV-s elven irányítva. De itt érezhető volt a lemaradás.
Rakétákat jobban preferálták.


A lézer irányítás itt azt jelenti,hogy meg kellett lézerrel világítani a célt,amit így talált el a bomba?
 
Mert csapásmérő szerepre teljesen más gépeket használtak.
A Szu-17/24/25 meg a MIG-27 mellet amikből több ezer darab készült, nem érezték szükségét a többcélú gépeknek.
Minden feladatra volt célgépük.
Egyébként a ténylegesen többfeladatú gépek, amik egy adott verzión belül voltak képesek több mindenre is, azok a 80's évek közepén jelentek meg az USA-ban is. Pl. F-16C/F-18C/F-15E. (Ez alatt nem buta bombázgatást értek)
Az oroszoknál a Szu-30 meg a MIG-29M (9.15) volt erre alkalmas 1990/1991 táján.
Egyébként de, érezték szükségét, ezért tervezték a "végleges" változatot, az eredeti MiG-29M-et (és a Szu-27M-et) igazi többfeladatú gépnek. Amit te is írtál. A szovjetek is pontosan látták, hogy ez a jövő, nem a dedikált alváltozatok/típus. A mi általunk ismert MiG-29 9.12 és 9.13, Szu-27P lényegében korai előszéria példányok, amik azért készültek akkora darabszámban, mert messze volt a végleges verzió. (a szovjeteknél ez teljesen mindennapos volt, minden típúsuk így készült.).
A másik oldalon a korai F-16A-k azért nem voltak BVR képesek, mert az amerikaiak spóroltak, és azt hitték hamarabb kész lesz az AMRAAM. Semmibe nem került voltna a Sparrow rendszeresítés, az integráció lényegében megtörtént.
 
Hát szerintem ezt rosszul tudod. Ugyanis levegő föld rakétákban nagyon komoly választék volt orosz oldalon.
Pl. a nagy kedvencem a KH-29.
A Maverick megfelelője a KH-25 volt.
A KH-31-et a mai napig széles körben használják. Az is egy nagyon potens rakéta.
Szóval ezen a téren pont nem voltak lemaradva semmijen szinten.
Amiben hátrányuk volt, az az irányított bomba.
Bár 1980-tól volt a KAB-500/1500 család lézerrel vagy TV-s elven irányítva. De itt érezhető volt a lemaradás.
Rakétákat jobban preferálták.
És mennyit állt rendelkezésre ezekből? 10 ezrével? (Maverick >70000 ha minden igaz, Shrike >18000, HARM-ra nem találtam gyártási darabszámot).
 
Semmibe nem került voltna a Sparrow rendszeresítés, az integráció lényegében megtörtént.

Csak éppen nem volt alkalmas az F-16 radarja arra , hogy célba vezesse. Kellet hozzá külön sugárzó elem.
Ez meg nem volt a gépeken, ezért is kellet az ADF gépeket átépíteni.
Szóval az pont nem igaz, hogy semmibe sem került volna. Sok pénz lett volna az amit meg akartak spórolni, ezért is gyártották-e nélkül a gépeket.
Az AIM-120 meg még nem is létezett az F-16-os rendszeresítésekor. Így gondolni sem gondoltak arra, "Hogy majd jó lesz az a Sparrow helyet". Ez egy utólagos belemagyarázásnak tűnik.
Az F-16 ezen a néven 1976-tól került a rendszerbe, és 1978-tól már szolgálatba állt.
Az AIM-120-ra hajazó első korai protó első sikeres tesztlövészete meg 1982-es...
Szóval ez a legenda eléggé hamis.
Valószínűleg az F-16C esetén nem lépték meg az AIM-7 integrációt, az AIM-120 miatt. Innen eredhet a sztori.
De semmi köze az F-16A-hoz!
 
Igen, 10,000-rével. Ahogyan több ezres mennyiségben exportálták is őket. Lásd. Irak-Iráni háború.
Közben találtam HARM darabszámot, 1998-ig >25000.
Mondjuk ha annyi volt a Szovjet preciziós rakétákból, mint a tenger, miért jutott a Varsói Szerződés országainak csak mutatóba belőlük?
 
Közben találtam HARM darabszámot, 1998-ig >25000.
Mondjuk ha annyi volt a Szovjet preciziós rakétákból, mint a tenger, miért jutott a Varsói Szerződés országainak csak mutatóba belőlük?

Mert a gépek egy része nem tudta használni, meg rohadt drága volt.
Pl. beépített lézeres célzóval a MIG-27 egyes változatai meg a Szu-25 rendelkezett az export technikák közül.
Irakban repült mind kettő, a VSZ-ben meg csak elvétve.
Kh-25-ösünk nekünk is volt, mutatóba.
 
Csak éppen nem volt alkalmas az F-16 radarja arra , hogy célba vezesse. Kellet hozzá külön sugárzó elem.
Ez meg nem volt a gépeken, ezért is kellet az ADF gépeket átépíteni.
Szóval az pont nem igaz, hogy semmibe sem került volna. Sok pénz lett volna az amit meg akartak spórolni, ezért is gyártották-e nélkül a gépeket.
Az AIM-120 meg még nem is létezett az F-16-os rendszeresítésekor. Így gondolni sem gondoltak arra, "Hogy majd jó lesz az a Sparrow helyet". Ez egy utólagos belemagyarázásnak tűnik.
Az F-16 ezen a néven 1976-tól került a rendszerbe, és 1978-tól már szolgálatba állt.
Az AIM-120-ra hajazó első korai protó első sikeres tesztlövészete meg 1982-es...
Szóval ez a legenda eléggé hamis.
Valószínűleg az F-16C esetén nem lépték meg az AIM-7 integrációt, az AIM-120 miatt. Innen eredhet a sztori.
De semmi köze az F-16A-hoz!
Tehát komolyabb, drágább radar kellett volna, és plusz évek. Ha nagyon akarják, meg tudták volna tenni. Szerintem hülyék voltak annó, hogy ezen spóroltak, de ez személyes vélemény.
 
Tehát komolyabb, drágább radar kellett volna, és plusz évek. Ha nagyon akarják, meg tudták volna tenni. Szerintem hülyék voltak annó, hogy ezen spóroltak, de ez személyes vélemény.

Igen. És ezzel egyet értek. Nem technikai akadálya volt, hanem minden egyéb.
Az F-16-ost olcsó export szerepre is szánták.
Kicsit olyan volt, mint az export MIG-23-asok amik MIG-21 elektronikát kaptak.
Ott sem technológiai akadály volt, hanem pénzügyi és politikai.
 
Mert a gépek egy része nem tudta használni, meg rohadt drága volt.
Pl. beépített lézeres célzóval a MIG-27 egyes változatai meg a Szu-25 rendelkezett az export technikák közül.
Irakban repült mind kettő, a VSZ-ben meg csak elvétve.
Kh-25-ösünk nekünk is volt, mutatóba.
Valamiért saját részről is úgy látszik, csak mutatóban vannak. De ez már nem ide tartozó téma.
 
Valamiért saját részről is úgy látszik, csak mutatóban vannak. De ez már nem ide tartozó téma.

Nem, és nagyon pontos számok sincsenek. De pl. az oldalakon az szerepel, hogy a KH25M-családból önmagában több, mint 25,000 db készült.... Tele volt velük a közel kelet is.
A KH-29-et meg aktívan használták afganisztánban és csecsenföldön is. (Ahogyan az ukrán háború elején is)
Ahogyan megjárta az Irak-Iránt és az Etióp-Eritét háborút is.
 
Igen, 10,000-rével. Ahogyan több ezres mennyiségben exportálták is őket. Lásd. Irak-Iráni háború.
4563IraqKh-29L.jpg

Valóban,az iraki Mirage F1EQ gépekre is integrálták őket,és sikresen bevetették-a Mirage gépekről,ATLIS célzópoddal......MiG23BN és Su22 gépeikről már koránt sem volt olyan jó az eredményessége.Mert nem volt hozzá célzópod,a gépekbe épitett célmegvilágitó/célzó rendszer meg elég gyatra volt.
Egyébként az AS30L rakétákat jobbnak tartották,de abbol a francik nem szállitottak eleget.
Irakiak különben a reptechnikailag már elevulófélben lévő F1EQ gépeiket jobbnak tartották a szovjetorosz gépeknél.Minden feladatra.Mert fegyverzete és harcrendszerei sokkal jobbak voltak bármelyik szovjet gépüknél.Pedig a Mirage F1 ekkor már erősen elavuló félben volt.
 
Igen. És ezzel egyet értek. Nem technikai akadálya volt, hanem minden egyéb.
Az F-16-ost olcsó export szerepre is szánták.
Kicsit olyan volt, mint az export MIG-23-asok amik MIG-21 elektronikát kaptak.
Ott sem technológiai akadály volt, hanem pénzügyi és politikai.
Igen, egyetértek. Ha megnézed, hogy nézett ki a 80-as évek köezepe, vége Európában, nem volt szükség (legalábbis első pillantásra) BVR képes F-16-osra. Arra ott voltak az F-15-ösök, F-4-esek, Tornado ADV-k. Viszont kellett egy 4. gen gép nagy mennyiségben, ami "leveri" a sok Mig-21-23-ast a levegőből, plusz a sok csapásmérőt.
 
4563IraqKh-29L.jpg

Valóban,az iraki Mirage F1EQ gépekre is integrálták őket,és sikresen bevetették-a Mirage gépekről,ATLIS célzópoddal......MiG23BN és Su22 gépeikről már koránt sem volt olyan jó az eredményessége.Mert nem volt hozzá célzópod,a gépekbe épitett célmegvilágitó/célzó rendszer meg elég gyatra volt.
Egyébként az AS30L rakétákat jobbnak tartották,de abbol a francik nem szállitottak eleget.
Irakiak különben a reptechnikailag már elevulófélben lévő F1EQ gépeiket jobbnak tartották a szovjetorosz gépeknél.Minden feladatra.Mert fegyverzete és harcrendszerei sokkal jobbak voltak bármelyik szovjet gépüknél.Pedig a Mirage F1 ekkor már erősen elavuló félben volt.

Ennek szerintem két oka van.
1. A Mirage F1 (ahogyan a 2000-is) egy tök alaptalanul lenézett repülőgép. Saját korukban korszerű technológiák voltak.
2. Az orosz export gépek, főleg a III. világba, (egy akkor még USA barát Irakba) eléggé butítva voltak. Lényegében a szar ömlött oda. Pl. nem kaphattak MIG-27K-t, amiben digitális számítógépes volt a lézeres tűzvezetés....
Helyette MIG-23BN-eket kaptak amik még az oroszok szerint is szarok voltak :D
 
Ennek szerintem két oka van.
1. A Mirage F1 (ahogyan a 2000-is) egy tök alaptalanul lenézett repülőgép. Saját korukban korszerű technológiák voltak.
2. Az orosz export gépek, főleg a III. világba, (egy akkor még USA barát Irakba) eléggé butítva voltak. Lényegében a szar ömlött oda. Pl. nem kaphattak MIG-27K-t, amiben digitális számítógépes volt a lézeres tűzvezetés....
Helyette MIG-23BN-eket kaptak amik még az oroszok szerint is szarok voltak :D
Csakhogy a hinduk kaptak MiG27est,és szerintük is szar volt.....De ami azt illeti,az orosz értékelés is az volt a MiG27Krol,hogy egy nehezen kezelhető,elégtelen teljesitményű,pocsék megbizhatóságú,és szar harcászati mutatókkal rendelkező gép.A digitális "csudálatos" célzórendszerével az élen.....
Hinduk se habókbol integráltak Elta célzó,zavaró és felderitő podokat az orosz gépeikre.Orosz "csudijó" légharcrakétákrol is olyan jó véleménnyel vannak,mint anno az irakiak-nem véletlen rendelték meg az Eltátol a Derby és a Mica integrációját az orosz gépeikre (meg is tortént),csak az orosz tiltakozásra álltak el a rendszerbeállitástol.
Angolában a 90es években exSADF pilóták repültek MiG23BN és Su22 gépeken zsoldosként.Su22t tartották jobbnak-de a Mirege F1AZ gépektől szerintük mindkettő nagyon elmarad.
 
  • Vicces
Reactions: fip7
Ennek szerintem két oka van.
1. A Mirage F1 (ahogyan a 2000-is) egy tök alaptalanul lenézett repülőgép. Saját korukban korszerű technológiák voltak.
2. Az orosz export gépek, főleg a III. világba, (egy akkor még USA barát Irakba) eléggé butítva voltak. Lényegében a szar ömlött oda. Pl. nem kaphattak MIG-27K-t, amiben digitális számítógépes volt a lézeres tűzvezetés....
Helyette MIG-23BN-eket kaptak amik még az oroszok szerint is szarok voltak :D
A külső lézeres célzó sokkal nagyobb szögben mozgatható, mint a beépített "kis ablak mögött az orrban", ez jelentős előny, pl. nem kell a cél felé repülni rávezetéskor.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Negan
Csakhogy a hinduk kaptak MiG27est,és szerintük is szar volt.....

Nézd, a putrisok még soha semmivel sem voltak elégedettek. Mindig valamin sír a szájuk, tök mindegy honnan jön a technika.
Önállóan meg semmire sem futja nekik...

Hinduk se habókbol integráltak Elta célzó,zavaró és felderitő podokat az orosz gépeikre.

A HH után kb. 20 évvel. Ez most a téma szempontjából ismét releváns. Jah nem...

A külső lézeres célzó sokkal nagyobb szögben mozgatható, mint a beépített "kis ablak mögött az orrban", ez jelentős előny, pl. nem kell a cél felé repülni rávezetéskor.

Ez tény. De az orosz integrált megoldás teljesen elterjedt volt nyugaton is. Az első célzó konténerek talán a 80's évek végén jelentek meg az USA-ban. Akkor tartott ott a mikroelektronika.
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider
Nézd, a putrisok még soha semmivel sem voltak elégedettek. Mindig valamin sír a szájuk, tök mindegy honnan jön a technika.
Önállóan meg semmire sem futja nekik...



A HH után kb. 20 évvel. Ez most a téma szempontjából ismét releváns. Jah nem...



Ez tény. De az orosz integrált megoldás teljesen elterjedt volt nyugaton is. Az első célzó konténerek talán a 80's évek végén jelentek meg az USA-ban. Akkor tartott ott a mikroelektronika.
A HH után 20 évvel,az aktuális modern orosz légiharc rakéták helyet igényelték az integrációt.....
És az első célzópod már bevetve lett a vietnámi háború végén.F4 gépek LBG bombákkal kinyirták a Paul Doumer hidat,amit addig egyébként évekig hiába támadtak.1972 május 10én.Pave Knife podot használtak,ami 1970ben lett rendszeresitve
F-4D_435th_TFS_with_Pave_Knife_laser_pod_1973.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: jOkA and gafzhu
Ez tény. De az orosz integrált megoldás teljesen elterjedt volt nyugaton is. Az első célzó konténerek talán a 80's évek végén jelentek meg az USA-ban. Akkor tartott ott a mikroelektronika.
A Pave Track '82-es, az ATLIS '80-as. Mikor jöt ki az első Szovjet/Orosz targeting pod?