MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 551
113
Szia,

1997-ben kezdodott az MLU program vegrehajtasa, annak befejezeseig voltak F-16A-k.
Azok azután is F16Ak voltak,csak korszerűsitve.
Különben....
aag.jpg

228954-67eea73a7aab1f7fc51cc765f4444930.jpg

Az YF16 ugyanúgy képes volt Sparrow inditásra,mint az F18(YF17).Csak mivel a rendszeresitéskor még 84re tervezték az AMRAAM rendszeresitését,az USAF lesporolta a Sparrow képességet.Mondván 4-5 év mulva itt az ARH bvr rakéta,minek rá költeni?Csak aztán az az ARH bvr rakéta egy "kicsit" késett.....
De a 80as években azért még rengeteg bvr képes gépe volt a NATOnak.F4/104/15/18.Mirage sorozat,Tornado ADV.És a nyugati gépek el voltak látva komoly önvédelmi rendszerekkel,amikkel a MiG29 igencsak hijján volt.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 990
30 322
113
A MiG-29Sz típusnak volt önvédelmi rendszere a pilóta kabin mögött, de ezt a változatot csak a Szovjetunió és utódállamai használták. Az R-77 rakéta is lehetett volna a Mig-29, Szu-27 repülőgépek fegyverzetében, ha nem lett volna a Szovjetunió szétesése, ami azért rendesen alátett minden fejlesztésnek. A MiG-29 tervdokumentációinak átadása sem tett igazán jót a típusnak.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 382
86 467
113
A MiG-29Sz típusnak volt önvédelmi rendszere a pilóta kabin mögött, de ezt a változatot csak a Szovjetunió és utódállamai használták. Az R-77 rakéta is lehetett volna a Mig-29, Szu-27 repülőgépek fegyverzetében, ha nem lett volna a Szovjetunió szétesése, ami azért rendesen alátett minden fejlesztésnek. A MiG-29 tervdokumentációinak átadása sem tett igazán jót a típusnak.
R-77 még kanyarban sem volt nemhogy a 80-as de a 2010-es években sem. Elvi képessége volt a MIG-29 9.13-nak az R-77, de rakéta hiányában ez soha nem realizálóódott.Egyébkéntmegnézted a 9.13 mennyiségét a 9.12A-val összehasonlítva?
 
  • Vicces
Reactions: megazez and fip7

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 880
11 016
113
Szia,

Igen, es ezeken nem volt rendszeresitve sem az AIM-7, sem mas radar vezerlesu legiharcraketa; vagyis a MIG-29 e teren osszehasonlithatatlan elonyben volt (nyilvan az ADF-re es az F-16C-re ez nem vonatkozik, az F-15-re meg foleg nem).
Ez szép, a 0 tól a valami összehasonlíthatatlanul több. De az akkori rakéták kis, manőverező célra egyik oldalon sem voltak túl hatékonyak. Szóval a harcértékben nem volt akkor különbség. Az r-73 sisakcélzóval jobb valóban. A manőverezőképesség szintén nem volt jelentősan más. A tööbi képessége meg határozottan elmaradt a Mig-29-nek.
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: ghostrider and bel

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 563
61 972
113
Az miért eredmény, hogy felszállt a feladatát el nem végezte, semmilyen veszteséget vagy kárt nem okozott majd lelőtték. Hol ott az eredmény?

Lehet, hogy megint mondok neked egy új dolgot, de a MIG-29-esnek vannak légiharc győzelmei.
Pl. az Etióp-Eritét háborúban is voltak. Sőt dominálták a légteret egészen a Szu-27-es beérkezéséig. Akkor lefőtt nekik a kávé...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and megazez

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 382
86 467
113
Lehet, hogy megint mondok neked egy új dolgot, de a MIG-29-esnek vannak légiharc győzelmei.
Pl. az Etióp-Eritét háborúban is voltak. Sőt dominálták a légteret egészen a Szu-27-es beérkezéséig. Akkor lefőtt nekik a kávé...
Jujuj, amint egy vele egyszinten lévő dolog érkezett...
Segítek az ukránok most is hatékonyan alkalmazzák amerikai fegyverzettel, aztán mégsem hozta fel senki, hisz rajtad kívül mindenki érti a beszélgetés kontextusát.
 
  • Vicces
Reactions: megazez and fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 563
61 972
113
Vagyis ez a nyugati oldalon az F-16, ahogy az F-15 volt a Su-27 párja, csakhogy az F-16-os egy hajtóműves, ezért volt olcsó, két hajtóművel a 29-es nem lehet olcsó. (Most eltekintve az üzemidő és elektronika problémáktól).

Az F-16-nak igazából nem volt szovjet párja.
A MIG-29-es nyugati megfelelője az F-18-as.
Csak utóbbi sokkal több üzemanyagot vitt. A MIG-29-meg jobban manőverezett.

Az F-16 változatokkal kapcsolatban meg üzenném Dudinak, hogy az F-16A Blok 15 volt elterjedve akkor az egész világon, itt Európában is, és az bizony nem volt BVR képes.

A Blok 20 az meg jóval későbbi gép Tajvan számára a 90's években. Ne keverjük ide.

Az F-16C Blok 25 volt az első jelentősen modernizált verzió, pl. a pilóta fülke terén, de ez sem volt BVR képes.
Az F-16C Blok 30/32 meg 1987-ben jelent meg, ez már BVR képes volt, mégpedig elviekben az AIM-120-al.
Gyakorlatilag meg 1991-ben jelent meg az AIM-120-as... Vagyis a HH alatt nem :rolleyes:

Negannak meg üzenném az F-16 ADF-el kapcsolatban, ami USA belpiacos modell volt 1989-től:
"Az F–16 Air Defense Fighter (ADF) a Block 15 speciális változata volt, amelyet az Egyesült Államok Légi Nemzeti Gárdájának vadászelfogó küldetésére optimalizáltak. Az 1989-ben megkezdett 270 repülőgépvázat módosították. Az avionikát korszerűsítették (beleértve egy azonosító barát vagy ellenség (IFF) lekérdező gép hozzáadását "madárszeletelő" IFF antennákkal), és egy reflektort szereltek fel előre és a pilótafülke alá, az éjszakai azonosításhoz. Ez volt az egyetlen amerikai változat, amely AIM-7 Sparrow levegő-levegő rakétával volt felszerelve. 1994-től kezdődően ezeket a repülőgépeket újabb F-16C változatok váltották fel. "

Most, hogy F-16-osoztunk jöjjön a MIG-29-es:
1983-ban jelent meg a 9.12-es MIG-29-es limitált képességekkel. Ez az export modell is (A/B)
1986-ban jelent meg a 9.13-as MIG-29-es. Emelt gerinccel, ebben plusz üzemanyag volt, meg a beépített Gardenia EW rendszer, és a szárnyak alatt is hordozott póttartályokat. Szovjet belpiacos modell.
Ez a kettő változat több száz darabban épült!
1991-ben elfogadták a 9.15-ös MIG-29-et ami már a 9 felfüggesztési ponttal rendelkező variáns volt. A HH véget ért, ahogyan a típus nagyüzemi gyártása is.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 880
11 016
113
Az F-16-nak igazából nem volt szovjet párja.
A MIG-29-es nyugati megfelelője az F-18-as.
Csak utóbbi sokkal több üzemanyagot vitt. A MIG-29-meg jobban manőverezett.
Az F-16 párja a Mig-21/23 lehetett volna. Az F/A-18 meg BVR képes. És gyártottak belőve vagy 1500-at.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 563
61 972
113
Az F/A-18 meg BVR képes. És gyártottak belőve vagy 1500-at.

Előbbi tény. Utóbbi is. Csak éppen ezek nagyrészt a tengeren voltak, nem Európában.
Így elég kis eséllyel láttak volna ezek MIG-29-est.
Ami viszont érdekes, hogy az F-18A és a MIG-29 9.12 meg az F-18C és a MIG-29 9.13 lényegben ugyan akkor álltak szolgálatba.
Szépen fej-fej mellet haladtak. Ahogyan a gyártási számok is. Meg a képességek is.
Pedig nem egy helyre szánták őket.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 880
11 016
113
Előbbi tény. Utóbbi is. Csak éppen ezek nagyrészt a tengeren voltak, nem Európában.
Így elég kis eséllyel láttak volna ezek MIG-29-est.
Ami viszont érdekes, hogy az F-18A és a MIG-29 9.12 meg az F-18C és a MIG-29 9.13 lényegben ugyan akkor álltak szolgálatba.
Szépen fej-fej mellet haladtak. Ahogyan a gyártási számok is. Meg a képességek is.
Pedig nem egy helyre szánták őket.
Hát igen, a MiG-29ből gyártottak vagy szűk 1200-at. Az f-16-ból meg 4500 körül. Hornet ha jól tudom Svájcban meg Finnországban volt. De pl. az F-104 is BVR képes volt, Meg az F-4 (meg Tornádó ADV), azt hiszem a Viggen is. A franciákról ne is emlékezzünk meg. Ha már rendszerszintű összehasonlítást akarunk.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 563
61 972
113
Hát igen, a MiG-29ből gyártottak vagy szűk 1200-at. Az f-16-ból meg 4500 körül.

A MIG-23-asból meg kb. 5000 db-ot. És ezt mind a HH alatt.
Az F-16-ból meg kb. 1200-at a HH alatt. És a MIG-23-asok kb. 4/5-öde BVR képes volt, az F-16 meg nem, csak mondom :rolleyes:

De pl. az F-104 is BVR képes volt, Meg az F-4 (meg Tornádó ADV), azt hiszem a Viggen is. A franciákról ne is emlékezzünk meg. Ha már rendszerszintű összehasonlítást akarunk.

Senki sem mondta, hogy nem BVR képesek. Bár az F-104 esetén szerintem csak a kb. 200 db olasz gép volt BVR képes.
A franciáknál a kései Mirage F1-esek, és a Mirage 2000 volt BVR képes.
Szerintem ezekből összesen nem volt annyi, mint BVR képes MIG-23-asból.
A lényeg az, hogy ebből a környezetből a MIG-23MLD és a MIG-29-es szerintem kiemelkedett. Utóbbi igen erősen.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 880
11 016
113
A lényeg az, hogy ebből a környezetből a MIG-23MLD és a MIG-29-es szerintem kiemelkedett. Utóbbi igen erősen.
Szerintem meg csak futottak a többi után, nem mondom, hogy nem érték be (légiharc terén) őket egy időben. Csapásmérő szerepben meg nagyon messziről figyeltek.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 551
113
Negannak meg üzenném az F-16 ADF-el kapcsolatban, ami USA belpiacos modell volt 1989-től:
"Az F–16 Air Defense Fighter (ADF) a Block 15 speciális változata volt, amelyet az Egyesült Államok Légi Nemzeti Gárdájának vadászelfogó küldetésére optimalizáltak. Az 1989-ben megkezdett 270 repülőgépvázat módosították. Az avionikát korszerűsítették (beleértve egy azonosító barát vagy ellenség (IFF) lekérdező gép hozzáadását "madárszeletelő" IFF antennákkal), és egy reflektort szereltek fel előre és a pilótafülke alá, az éjszakai azonosításhoz. Ez volt az egyetlen amerikai változat, amely AIM-7 Sparrow levegő-levegő rakétával volt felszerelve. 1994-től kezdődően ezeket a repülőgépeket újabb F-16C változatok váltották fel. "
Negan meg üzeni néked,hogy tudja.....Különben eredetileg ezeket a gépeket akartuk anno megvenni 2 századnyi mennyiségben,MLU modernizációval.
Amit betettem,az az YF16 volt,ahogy Sparrow rakétát indit.Az AMRAAM késése miatt nem volt bvr rakétája az F16A-nak.Merthogy annak 84re kellett volna elkészülnie,de nem jött össze.De mikor döntöttek róla,hogy az F16A nem kap Sparrowt,akkor még úgy gondolták,hogy összejön,és az lesz 84től az F16 bvr rakétája.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and gafzhu

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 563
61 972
113
Csapásmérő szerepben meg nagyon messziről figyeltek.

Mert csapásmérő szerepre teljesen más gépeket használtak.
A Szu-17/24/25 meg a MIG-27 mellet amikből több ezer darab készült, nem érezték szükségét a többcélú gépeknek.
Minden feladatra volt célgépük.
Egyébként a ténylegesen többfeladatú gépek, amik egy adott verzión belül voltak képesek több mindenre is, azok a 80's évek közepén jelentek meg az USA-ban is. Pl. F-16C/F-18C/F-15E. (Ez alatt nem buta bombázgatást értek)
Az oroszoknál a Szu-30 meg a MIG-29M (9.15) volt erre alkalmas 1990/1991 táján.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 880
11 016
113
Mert csapásmérő szerepre teljesen más gépeket használtak.
A Szu-17/24/25 meg a MIG-27 mellet amikből több ezer darab készült, nem érezték szükségét a többcélú gépeknek.
Minden feladatra volt célgépük.
Egyébként a ténylegesen többfeladatú gépek, amik egy adott verzión belül voltak képesek több mindenre is, azok a 80's évek közepén jelentek meg az USA-ban is. Pl. F-16C/F-18C/F-15E. (Ez alatt nem buta bombázgatást értek)
Az oroszoknál a Szu-30 meg a MIG-29M (9.15) volt erre alkalmas 1990/1991 táján.
Ez a szememben a "minőség" pótlása "mennyiséggel". Ez sem volt egy üdvözítő dolog. A levegő-föld fegyverzettel is így állt a dolog. Szerintem. De pl. az F-16 A buta bombákkal is sokkal hatékonyabb volt, mint egy Szu-22. Vagy Maverick-el.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 551
113
R-77 még kanyarban sem volt nemhogy a 80-as de a 2010-es években sem. Elvi képessége volt a MIG-29 9.13-nak az R-77, de rakéta hiányában ez soha nem realizálóódott.Egyébkéntmegnézted a 9.13 mennyiségét a 9.12A-val összehasonlítva?
Ez viszont tényleg a Szu összeomlása miatt húzódott át a 2010es évekbe.R77nek még torlósugaras légvédelmi változatával is voltak próbalövészetek 91ben,a program a Szu szétesése miatt esett szét.
De ugyanekkora már kész volt az AMRAAM is,és annak légvédelmi változata is (HUMRAAM-az eredeti NASAMS).És a nyugati gépekre gyorsabban és általánosabban felkerült volna.Egyszerűen mert nyugaton az időszakos korszerűsités egy elterjedt dolog volt,keleten meg nem.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
885
2 444
93
Hát igen, a MiG-29ből gyártottak vagy szűk 1200-at. Az f-16-ból meg 4500 körül. Hornet ha jól tudom Svájcban meg Finnországban volt. De pl. az F-104 is BVR képes volt, Meg az F-4 (meg Tornádó ADV), azt hiszem a Viggen is. A franciákról ne is emlékezzünk meg. Ha már rendszerszintű összehasonlítást akarunk.
Spanyoloknak is volt/van F/A-18. Euróbában ők hárman üzemeltették őket.
 
  • Tetszik
Reactions: gafzhu

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 563
61 972
113
Ez a szememben a "minőség" pótlása "mennyiséggel". Ez sem volt egy üdvözítő dolog. A levegő-föld fegyverzettel is így állt a dolog. Szerintem. De pl. az F-16 A buta bombákkal is sokkal hatékonyabb volt, mint egy Szu-22. Vagy Maverick-el.

Hát szerintem ezt rosszul tudod. Ugyanis levegő föld rakétákban nagyon komoly választék volt orosz oldalon.
Pl. a nagy kedvencem a KH-29.
A Maverick megfelelője a KH-25 volt.
A KH-31-et a mai napig széles körben használják. Az is egy nagyon potens rakéta.
Szóval ezen a téren pont nem voltak lemaradva semmijen szinten.
Amiben hátrányuk volt, az az irányított bomba.
Bár 1980-tól volt a KAB-500/1500 család lézerrel vagy TV-s elven irányítva. De itt érezhető volt a lemaradás.
Rakétákat jobban preferálták.