MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Ha már látja a P-18 az egy komoly dolog. Persze akkora antennát nem tudsz felszerelni se vadászra se AWACS-ra, de a rávezetés sem lehetetlen (nem a P-18-cal), lásd szerbiai eset. Vagy az infrás meg optikai érzékelők fejlődésével lehet ha azok hozzák majd el az áttörést. Ha 40 éve létezik a stealth, akkor minimum 40 éve dolgoznak az ellenszerén is, lehet ha nem fogják nagy dobra verni és nem lesz mindenkinek, de akik belefogtak a fejlesztésébe és repül már legalább egy proto stealth vasuk, azok tisztában vannak a technológia gyengéivel és erősségeivel. Hálózat alapú hadviselésnél egy nagy hatótávolságú- és a rendszerrel folyamatosan kommunikáló infrás rakéta is lehet megoldás. A P-18 vagy valamelyik hasonló radar beméri, fentről a vadász vagy lentről a lérak indítja kb oda ahol van, amikor közel ért annyira, hogy a földi radar nem tud segíteni onnan az infra már biztosan meg tudja keresni. Lesznek megoldások, ahogy a sugárhajtóműnek is lejár az ideje és elavulttá válik mint előtte a propelleres meghajtás, úgy a stealthnek van kezdete, ragyogása és vége. Aztán meg jön valamilyen más irány.
Ki mondta, hogy látja értelmes harcászati távolságból abban a korszakban, ahol egy stealth F-35A is 8 db "célcsatornával" bír 50km feletti indítási távolsággal...?

A szerb esettel meg már teli van a tököm. Nem fogom huszadjára is elmagyarázni, ott lesz a HT összefoglalóban. A vége a stealth korszaknak rohadtul nem látszik, mert most kezdődik csak igazán....
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 638
113
Ki mondta, hogy látja értelmes harcászati távolságból abban a korszakban, ahol egy stealth F-35A is 8 db "célcsatornával" bír 50km feletti indítási távolsággal...?

A szerb esettel meg már teli van a tököm. Nem fogom huszadjára is elmagyarázni, ott lesz a HT összefoglalóban. A vége a stealth korszaknak rohadtul nem látszik, mert most kezdődik csak igazán....
A hullámhossz és a gép méterének függvényében láthatóak a legújabb legszebb stealth gépek is. Ha tudja azt a hulláhosszat a kereső radar, akkor látja a gépet is. Ez van. Csak az ilyen radarok nagyok, mert nagy antenna kell nekik, hogy milyen távról látják a gépet nem tudom, de te sem. A szerb példával bárennyire tele van a tököd azt a gépet bemérték és egy rakétát rávezettek sikeresen. A többi az mese, hogy hát így s hát úgy s ha ez lett volna s ha az lett volna s ha a gép ott sem lett voln akkor biztos ott nem lövik le. Épp az előbb írtad, hogy a stealth már 40 éves, így elég messze van attól, hogy csak most kezdődjön. A végét nem látjuk, de a radartechnológia és egyéb észlelési technológiák végét sem.
 
M

molnibalage

Guest
A hullámhossz és a gép méterének függvényében láthatóak a legújabb legszebb stealth gépek is. Ha tudja azt a hulláhosszat a kereső radar, akkor látja a gépet is. Ez van. Csak az ilyen radarok nagyok, mert nagy antenna kell nekik, hogy milyen távról látják a gépet nem tudom, de te sem. A szerb példával bárennyire tele van a tököd azt a gépet bemérték és egy rakétát rávezettek sikeresen. A többi az mese, hogy hát így s hát úgy s ha ez lett volna s ha az lett volna s ha a gép ott sem lett voln akkor biztos ott nem lövik le. Épp az előbb írtad, hogy a stealth már 40 éves, így elég messze van attól, hogy csak most kezdődjön. A végét nem látjuk, de a radartechnológia és egyéb észlelési technológiák végét sem.
1. És ezt ki kamuzta be neked...
2. A szerb esetben a P-18 25 km-es távolságból látta a F-117-hez. Még, ha a Nebo a dupláját tudná, azt is a hajadra kenheted...
3. Olyan szinten nem mobil, hogy ezt csapnák el elsőnek amúgy is...

Az első fehér holló - Have Blue, fehér is volt :) - 40 éves aztán jött az F-117 olyan 34 éve. A legyártott gépek össz mennyiségében kerekítési hiba volt. Az F-35-ből meg több készül, mint az összes szovjet-orosz 4. gen gépből. Izé... Ez egy korszak kezdete igazán - meg fejlesztés alatt áll vagy 5 ilyen gép és mind multirole - , nem az, hogy 35 éve legyártottak cirka 60 db gépet... Az előhírnöke volt egy korszaknak.

Joker, szerintem inkáb csak biztpolba irogass...
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 638
113
1. Az aki így lőtt le egy F-117-est. De te elmondhatod, hogy nem ért hozza.
2. Gondolom ezzel tisztában vannak és igyekeznek nagyobb távolságon is hatásos radarok kifejlesztésére.
3. Ott a csapatlégvédelem, ezeket őrzik majd a legjobban.

Ez bigottság amit csinálsz, te eldöntötted, hogy aztán se radarral se mással soha senki nem fogja látni a stealth gépeket annak ellenére, hogy már volt rá példa, hogy képesek érzékelni meglepően pontosan.

Én legalább megtehetem, hogy oda is írogatok.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Pont az orosz gépnél mondják sokan, hogy nem annyira stealth-es, mint a két amerikai, és nem is tűnik nekik úgy, hogy annyira eröltetnék, hanem beáldoznak belőle más tulajdonság javára. Persze lehet ha ez is csak tippelés mert elég kevesen voltak RCS-teszteken, nemhogy a fórumról, hanem világszinten.

Én is erre tippelek, de ettől még az is látszik, hogy a "stealth" egyértelműen szempont volt és meghatározza a gépet.

Jelenleg megvannak az előnyei, de semminek nem tudod az előnyét az örökkévalóságig kihasználni, ha tudják, hogy a vadászaiknak előnyt jelent az elkövetkező 20 évben akkor érdemes belefektetni, addig meg ki kell találni új dolgokat.

detto: Mindenhol ez az egyik irányvonal, És amíg radar a legföbb rávezetés addig komoly előny lesz. Akár 20év múlva is.

De ugyanilyen képesség a menőverezés is csak azt nem lehet hanem erősen valószínű, hogy DAS zárójelbe teszi.
 
M

molnibalage

Guest
1. Az aki így lőtt le egy F-117-est. De te elmondhatod, hogy nem ért hozza.
1000+ bevetésből sikerül egyszer lelőni. A tököm teli van arra, hogy ilyen arányok mellett itt azt képtelgetik egyesek, hogy a stealth gépek hulló falevelekként esnek majd le.

Az megvan, hogy ezt egy süket és vak gép ellen érték el, mert stealth módban az F-117 rádiózni sem tudott és RWR soha nem is volt rajta...? A leguótbbi F-35 hír megvan, hogy jelen félkész állaptoban is olyan szenzor fúzió van rajta, hogy a más gépek számára imitált célokat lazán eldobja...? Az F-35 számára a Nebo azonosítása a séta a parkban kategóira lesz. Típusra megmondja, hogy mi van ott a EOTS + data link + SAR radarral. (Erről is lesz szó a HT összefoglalóban, ha jut rá majd idő.)

2. Gondolom ezzel tisztában vannak és igyekeznek nagyobb távolságon is hatásos radarok kifejlesztésére.
Nagyobb radar, még kevésbé mobil. Az első CM salvo és sikló bomba salvo ezeket fogja elcsapni. Hajrá...


3. Ott a csapatlégvédelem, ezeket őrzik majd a legjobban.
Mi van? A csapat légvédelemnél nincs méteres radar a Nebo-t leszámítva...

Ez bigottság amit csinálsz, te eldöntötted, hogy aztán se radarral se mással soha senki nem fogja látni a stealth gépeket annak ellenére, hogy már volt rá példa, hogy képesek érzékelni meglepően pontosan.
Kurvára nenm ezt mondtam, szövegértelmezésből elégtelen.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 638
113
1000+ bevetésből sikerül egyszer lelőni. A tököm teli van arra, hogy ilyen arányok mellett itt azt képtelgetik egyesek, hogy a stealth gépek hulló falevelekként esnek majd le.
A saját védendő zónájában nem hiszem, hogy átment volna 1000 db F-117-es bevetés. Az a teljes flotta 100%-os bevethetőség mellett 16x. És ő volt az egyetlen aki babrált a radar hullámhosszával, a többiek standard beállításokkal próbálkoztak és nem is jártak sikerrel. Ha össze-vissza lövöldöztek volna azzal nem kapják le a gépet, tehát látniuk kellett és rá kellett tudniuk vezetni a rakétát azzal a két radarral amijük volt.

Nagyobb radar, még kevésbé mobil. Az első CM salvo és sikló bomba salvo ezeket fogja elcsapni. Hajrá...
Vagy nagyobb vagy csak korszerűbb és nagyobb teljesítményű.

Mi van? A csapat légvédelemnél nincs méteres radar a Nebo-t leszámítva...
A csapatlégvédelem nem a stealth gépet kell lelőjje hanem a radart védi a bombáktól és rakétáktól amit rá indítanának.

Kurvára nenm ezt mondtam, szövegértelmezésből elégtelen.
De, kurvára ezt mondtad. Azt a hülyeséget erősíted, hogy a stealth amit kitaláltak és aminek az ellenszerén ugyanúgy dolgoznak, az az örökkévalóságig fennmarad. Ez nem a garvitáció és nem is a fénysebesség, hogy örökérvényű legyen. Ez egy techológia, jön, virágzik, aztán elavul, mint a gőzgép.
 
  • Tetszik
Reactions: deze75
M

molnibalage

Guest
A saját védendő zónájában nem hiszem, hogy átment volna 1000 db F-117-es bevetés. Az a teljes flotta 100%-os bevethetőség mellett 16x. És ő volt az egyetlen aki babrált a radar hullámhosszával, a többiek standard beállításokkal próbálkoztak és nem is jártak sikerrel. Ha össze-vissza lövöldöztek volna azzal nem kapják le a gépet, tehát látniuk kellett és rá kellett tudniuk vezetni a rakétát azzal a két radarral amijük volt.
Mi van? A mondat első fele értelmetlen... Az F-117 éles bevetéseinek száma ismert. Irgalmatlan mázlival sikerült egyet lelőni és egyet megrongálni. Ehhez képest az ODS alatt tucatszám lőttek le más gépeket. Izé...

Vagy nagyobb vagy csak korszerűbb és nagyobb teljesítményű.
Az ugye megvan, hogy a imp. csúcsteljesítmények a Sz-300 vonalat leszámítva inkább csökkentek az elmúlt 40 évben? Semmi baj...
A MiG-25 radar imp. csúcsteljesítménye 550 kW volt. Az F-4 gépeken Vietnám idején olyan 120 kW, az oroszok egyik újabb repfedélzeti radarján asszem már 50 kW sincs.


A csapatlégvédelem nem a stealth gépet kell lelőjje hanem a radart védi a bombáktól és rakétáktól amit rá indítanának.
És hirtelen örök lőszer lett.? Egy F-35A-ba fér annyi SDB, amennyi rakétája van egy Tor járműnek. És az SDB olcsóbb, mint a raktéa, ezen felül a legkorszerűbb Tor is két célcsatornás. A F-35-ön meg annyi célcsatorna, ahágy bomba. Az oroszok tényleg brutálisan felnyomták a Buk és Tor célcsatorna számot, de ez árban és mennyiségben nem képes a jenki PGM mennyiséggel lépést tartani már csak a gazdaságuk miatt sem.


Azt a hülyeséget erősíted, hogy a stealth amit kitaláltak és aminek az ellenszerén ugyanúgy dolgoznak, az az örökkévalóságig fennmarad.
Ilyen szintű hazugság után én már küldenélek a banamákra. Azt írtam te szerencsétlen, hogy a láthatáron nincs az a technológia, ami csak egy kisebb steath kötelék ellen bármit érne, nemhogy akkor, mikor az ellenfél majd százszámra használ ilyen gépeket... 1999 óta folyamatosan azt hallom, hogy a stealth halott, szart sem, hamarosan vége. Ja persze, annyira hallott és nincs jövője, hogy MINDEN NAGY ÉS KÖZÉPHATALOM stealth multirole gépet fejleszt. Te, mond, nem szar érzés, mikor a valóság pofáncsap....?


Ez nem a garvitáció és nem is a fénysebesség, hogy örökérvényű legyen. Ez egy techológia, jön, virágzik, aztán elavul, mint a gőzgép.
Ez annak fényében epic, hogy jelenleg az emberiség csak turbinákkal képes nagy léptékben tervezhetően villamos áramot termelni. Az egyik a vízturbina, viszont az összes fosszilis, nukleáris és biomassza erőmű végén gőzturbina van, ami bizony egy advanced gőzgép...
 
  • Tetszik
Reactions: therob

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 228
24 338
113
Hogy megtörjem ezt a vitát, mit gondoltok, az olyan módszerekről mint az optikai/infra/stb. felderítés és/célravezetés -ami most még eléggé korlátozott teljesítményű/képességű módszer- fejlődhet-e odáig, hogy alternatívája legyen a radarnak (no nem távolság tekintetében), és befolyásolja -e majd a next-gen gépek tervezését?! Lesz-e tervezési szempont pl. a radarabszorbens és szenzorfúzió mellett az ilyen rendszerek elleni védettség!?
Én személy szerint ebben látok még potenciált.
 
M

molnibalage

Guest
Hogy megtörjem ezt a vitát, mit gondoltok, az olyan módszerekről mint az optikai/infra/stb. felderítés és/célravezetés -ami most még eléggé korlátozott teljesítményű/képességű módszer- fejlődhet-e odáig, hogy alternatívája legyen a radarnak (no nem távolság tekintetében), és befolyásolja -e majd a next-gen gépek tervezését?! Lesz-e tervezési szempont pl. a radarabszorbens és szenzorfúzió mellett az ilyen rendszerek elleni védettség!?
Én személy szerint ebben látok még potenciált.
Elméleti szinten egy területig igen. A baj az, hogy az első eső és ködös nap kb. 10-edére vagy NULLÁRA redukálja ezek képességeiet. Az első komolyabb felhőpamacson nem látnak át, nemhogy ködön és esőn... Kettőt lehet találni. hogy miért nincs fent a neten olyan hadászati IR kamera kép, mikor ilyen idő van. Mert semmit sem látni...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A hullámhossz és a gép méterének függvényében láthatóak a legújabb legszebb stealth gépek is. Ha tudja azt a hulláhosszat a kereső radar, akkor látja a gépet is. Ez van. Csak az ilyen radarok nagyok, mert nagy antenna kell nekik, hogy milyen távról látják a gépet nem tudom, de te sem. A szerb példával bárennyire tele van a tököd azt a gépet bemérték és egy rakétát rávezettek sikeresen. A többi az mese, hogy hát így s hát úgy s ha ez lett volna s ha az lett volna s ha a gép ott sem lett voln akkor biztos ott nem lövik le. Épp az előbb írtad, hogy a stealth már 40 éves, így elég messze van attól, hogy csak most kezdődjön. A végét nem látjuk, de a radartechnológia és egyéb észlelési technológiák végét sem.
+ a B2esbe is belelőtt. Aztán elment cukrásznak.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 228
24 338
113
Elméleti szinten egy területig igen. A baj az, hogy az első eső és ködös nap kb. 10-edére vagy NULLÁRA redukálja ezek képességeiet. Az első komolyabb felhőpamacson nem látnak át, nemhogy ködön és esőn... Kettőt lehet találni. hogy miért nincs fent a neten olyan hadászati IR kamera kép, mikor ilyen idő van. Mert semmit sem látni...

Jelenleg. Azért is kérdeztem korábban a passzív "radarozásra", mert ha már ennyire "mindenki" (értsd Oo, Usa, Kína) Stealth techre gyúr (ami ugye nagyrészt a radar ellen van, ha lehet így fogalmazni), úgy látom létjogosultsága lenne egy ilyen/hasonló passzív felderítési ( akár célravezetési) módszernek a hétköznapi szinten használt 4k-s kamerák ill. egyre fejlettem elektro technika világában...
Ha már építik konténerbe (podba) ill. a gép orrába az optikai légi és földfelszini felderítésre, ill. autonóm leszállást segítő funkcióval ellátott rendszereket, szerintem lehet ezt fejleszteni...és úgy néz ki, azért csak ügyködnek ekörül...
 
M

molnibalage

Guest
Jelenleg. Azért is kérdeztem korábban a passzív "radarozásra", mert ha már ennyire "mindenki" (értsd Oo, Usa, Kína) Stealth techre gyúr (ami ugye nagyrészt a radar ellen van, ha lehet így fogalmazni), úgy látom létjogosultsága lenne egy ilyen/hasonló passzív felderítési ( akár célravezetési) módszernek a hétköznapi szinten használt 4k-s kamerák ill. egyre fejlettem elektro technika világában...
Ha már építik konténerbe (podba) ill. a gép orrába az optikai légi és földfelszini felderítésre, ill. autonóm leszállást segítő funkcióval ellátott rendszereket, szerintem lehet ezt fejleszteni...és úgy néz ki, azért csak ügyködnek ekörül...
Errő is lesz szó a HT összefoglalóban.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 052
113
Elméleti szinten egy területig igen. A baj az, hogy az első eső és ködös nap kb. 10-edére vagy NULLÁRA redukálja ezek képességeiet. Az első komolyabb felhőpamacson nem látnak át, nemhogy ködön és esőn... Kettőt lehet találni. hogy miért nincs fent a neten olyan hadászati IR kamera kép, mikor ilyen idő van. Mert semmit sem látni...
--------------------------
Ezzel nem értek egyet. Már a polgári technológiákban is van pld. olyan infravörös kamera, autóba szerelve, amely sorozatgyártású, és átlát a ködön, kivetíti a középkonzolra simán az utat. Itt hullámhosszfüggő az egész dolog, és annak értelmezéséről írt programokról. Teljesen mindegy milyen passzív, aktív érzékelés, vagy visszavert jel érzékelése történik, a fontos, hogy a hullámhossza más legyen mint amit a stealth gépen csökkentettek. Azokat elsősorban a harcászati és AWACS gépek hullámhosszaira fókuszálták, illetve a lérakoknál eddig általában használt hullámsávokra. A látható, infravörös, ultraibolya stb. hullámsávokban nincs védelem. Az, hogy most nincs még, az egy dolog, aztán, hogy mi lesz azon meg nálunk sokkal okosabb emberek dolgoznak több 10 ezren a világon, Én 5-10 éven belül jósolok olyan elektrooptikai technológiát amely a jelenlegi hullámsávok helyett más hullámhosszon működve, hatásos lesz az alacsony érzékelhetőségű repülőgépek ellen felderítésére és célravezetésre, 40-100 km-en belül. Mindenképpen előny lesz azonban a stealth tervezés és építés, mint a "hagyományos" tervezés építés akár légi, akár földi, tengeri járműről van szó.
 
M

molnibalage

Guest
--------------------------
Ezzel nem értek egyet. Már a polgári technológiákban is van pld. olyan infravörös kamera, autóba szerelve, amely sorozatgyártású, és átlát a ködön, kivetíti a középkonzolra simán az utat.

Ne az autózásban megszokott távolságokból induljuk már ki, ha kérhetném. Az az felderítő rendszer, aminél az első észlelés távolsága nem éri el a 40-50 km-ert a radar alkalmazás helyett, a hajadra kenheted. Szerinted miért van az, hogy esőben egyetlen IR felvételt sem találsz katonai rendszerrel YT-n? Gyak. minden IR kamera az ideálishoz közeli körülményeknél van bemutatva...

És akkor még nem beszéltünk a keresésis problémákról, időről stb. Még a legkorszerűbb rendszereknek is elég durva korlatia vannak.

Itt hullámhosszfüggő az egész dolog, és annak értelmezéséről írt programokról.
Felhőn, ködön és párán az IR gyakorlatilag nem megy át néhány száz méternél tovább.


Teljesen mindegy milyen passzív, aktív érzékelés, vagy visszavert jel érzékelése történik, a fontos, hogy a hullámhossza más legyen mint amit a stealth gépen csökkentettek.
Ennek a mondatnak nincs értelme. A GT-j IR képes szinte azonos minden gépnél ez a hőmérsékletből következik.


Azokat elsősorban a harcászati és AWACS gépek hullámhosszaira fókuszálták, illetve a lérakoknál eddig általában használt hullámsávokra.
Itt már tényleg kezdem elveszteni a fonalat. Mor IR vagy radarról beszélsz már.

A látható, infravörös, ultraibolya stb. hullámsávokban nincs védelem.
Az UV érzékelés totálisan más módon történik, mint az IR, mert "inverz", nézd meg Hpasp doskiját, amit összerakott erről...

Az, hogy most nincs még, az egy dolog, aztán, hogy mi lesz azon meg nálunk sokkal okosabb emberek dolgoznak több 10 ezren a világon, Én 5-10 éven belül jósolok olyan elektrooptikai technológiát amely a jelenlegi hullámsávok helyett más hullámhosszon működve, hatásos lesz az alacsony érzékelhetőségű repülőgépek ellen felderítésére és célravezetésre, 40-100 km-en belül. Mindenképpen előny lesz azonban a stealth tervezés és építés, mint a "hagyományos" tervezés építés akár légi, akár földi, tengeri járműről van szó
Ez a rész nettó hülyeség. A hajóű által kibocsástott sugárzást elnyeli és szórka a felhő, köd és pára, az esőcseppeknél meg aztán halál. Egy ködszitálásban az IR rendszerek gyakorlatilag vakok....