MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gigabiga

Well-Known Member
2011. március 9.
1 143
2 213
113
2f3n1h9mbqr0bytdxf06.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 259
113
Nem értem, mennyire első?
Az első, és most Zsukovszkijban van, vagy az első, aminek a bázisa van Zsukovszijban?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Nem értem, mennyire első?
Az első, és most Zsukovszkijban van, vagy az első, aminek a bázisa van Zsukovszijban?

Az első olyan MiG-29M2, amit orosz légierő specifikációi alapján kifejezetten az orosz légierő számára gyártottak. Volt már róla szó, hogy a MiG nagyon lelkes, de erre a típusra konkrét rendelés a légierő részéről még nincs, ahogy amúgy máshonnan se.
Ha a gép összes rendszere és képességei elnyerik a légierő tetszését, akkor lesz majd rendelés.

Amúgy Zsukovszkijban nemigen van bázisa egyetlen gépnek se. Leszámítva a kísérleti gépeket, mint az egykor volt VM-T Atlant, vagy akár a Szu-47 Berkut.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
A

altx

Guest
mi kulonbseg ez a gep es egy reggebbi modernizalt mig kozzot?

pl. mig29m2 vs mig 35?

semmi? csak a ruszkik megint marketingolnak?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
MiG-35 vagy MiG-29M2, egyre megy. De ha engem kérdezel, már kiszúrtam egy különbséget. Korábban itt nyavalyogtam, hogy a mai világban hogyan engedhetett meg a MiG egy olyan visszalépést magának, hogy volt MAWS az M2-n, de emiatt(?) kikerült a légiutántöltő csonk, míg az alapul szolgáló MiG-29K/KUB (és az orosz KR/KUBR) gépeken kötelező jelleggel van légiutántöltő csonk, de a MAWS-nak már nem jutott hely.

Azóta csak annyi történt, hogy a MAWS meglétében se vagyok biztos, de az tény, hogy valami szenzor csak akad ott a KOLSz mellett és a kabintető mögött, de az nem a MAWS. Látványos, hogy a szériában gyártott Szu-35Sz-eken ez ott van, sőt az orr alá is jutott belőle.

Most azt láthatjuk, hogy ez a vadiúj MiG-29M2 mégiscsak kapott utántöltő csonkot (enélkül már szerintem az orosz légierő se állt volna velük szóba), meg valami szenzor is került oda.

Viszont a MiG képességeit jelzi, hogy ugye az M2 (ez az új, mert volt már egy korábbi is) a K/KUB gépek sárkányán alapszik a nagyobb fesztávú, felhajtható szárnnyal, ami hajófedélzeti igény, de ide, a szárazföldi változathoz is ugyanezt a szárnyat használják, csak fixen rögzítve.
Na most a felhajtható szárny, mint olyan egy szükséges rossz. Plusz mechanizáció, plusz határoló bordák, alul-felül átlapolások, kiváltások, egyszóval nehezebb.
Nincs annál nagyobb tervezői igénytelenség, mint egy ilyen nehezebb konstrukciót meghagyni akkor is, ha nincs rá szükség és a merevvé tételével még indokolatlanná is teszik.
Ezt a MiG-29M2-t vagy MiG-35-öt egy nagyobb fesztávú, de eleve fixre tervezett, könnyebb szárnnyal kellett volna megcsinálni, ahol nem a hajófedélzeti óriás fékszárny dominál, hanem a nagyobb egyenszilárdságot kihasználva inkább a csűrőket is bevonták volna a szárny ívelésébe.
És természetesen semmi bajom a nehezebb (ugyanakkor jóval erősebb) tengerészeti futóművekkel, de legalább visszatérhettek volna a kisebb légellenállású együléses kabintetőhöz az együléses gépeken.

Amikor 2003 környékén megtudtam, hogy az eredeti kétüléses MiG-29M2 végre egy nagyméretű, normális kabintetőt kap, amiből rendesen ki is lehet látni, örültem.
Amikor megtudtam, hogy hasonló nagy kabintető lesz a szintén kétüléses KUB gépeken is, azt mondtam, ez így logikus, egyben racionális.
Amikor megtudtam, hogy ugyanakkor az együléses gépek is ezzel a dekkel mennek, azt mondtam, hogy fene a spórolós fajtájukat, az egyik legszebb 29-es variánst rontották így el és a légellenállás is nőtt.
Amikor megtudtam, hogy a tengerészeti gép nagyobb felületű szárnyát kapja meg az áttervezett MiG-29M2, megint örültem, titkon remélve, hogy a felület nő, a tömeg a nyilvánvaló egyszerűsítések miatt viszont csökkenni fog, elvégre egy szárazföldi verziónál a tengerészeti gép szükségszerű tömegnövekedését részben adó felhajthatóságra nincs szükség.
Hát nem így lett, mára az M2 a fentiekben taglalt módon a nehezebb futó, nehezebb szárny és nehezebb kabintetővel megy, ami miatt a hatótávja is kisebb, mint amúgy lehetne.
Nem mondanám, hogy érdemben spóroltak a K+F-en, mert az emelt kontúrú M/K kabin már 1985-től megvolt, tehát együléses dekkel gyártani egy együléses 29-est az nem lett volna nagy vívmány.
A növelt felületű fix szárny koncepciója is megvolt már, de mára már az is a múlt.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
MiG-35 vagy MiG-29M2, egyre megy. De ha engem kérdezel, már kiszúrtam egy különbséget. Korábban itt nyavalyogtam, hogy a mai világban hogyan engedhetett meg a MiG egy olyan visszalépést magának, hogy volt MAWS az M2-n, de emiatt(?) kikerült a légiutántöltő csonk, míg az alapul szolgáló MiG-29K/KUB (és az orosz KR/KUBR) gépeken kötelező jelleggel van légiutántöltő csonk, de a MAWS-nak már nem jutott hely.

Azóta csak annyi történt, hogy a MAWS meglétében se vagyok biztos, de az tény, hogy valami szenzor csak akad ott a KOLSz mellett és a kabintető mögött, de az nem a MAWS. Látványos, hogy a szériában gyártott Szu-35Sz-eken ez ott van, sőt az orr alá is jutott belőle.

Most azt láthatjuk, hogy ez a vadiúj MiG-29M2 mégiscsak kapott utántöltő csonkot (enélkül már szerintem az orosz légierő se állt volna velük szóba), meg valami szenzor is került oda.

Viszont a MiG képességeit jelzi, hogy ugye az M2 (ez az új, mert volt már egy korábbi is) a K/KUB gépek sárkányán alapszik a nagyobb fesztávú, felhajtható szárnnyal, ami hajófedélzeti igény, de ide, a szárazföldi változathoz is ugyanezt a szárnyat használják, csak fixen rögzítve.
Na most a felhajtható szárny, mint olyan egy szükséges rossz. Plusz mechanizáció, plusz határoló bordák, alul-felül átlapolások, kiváltások, egyszóval nehezebb.
Nincs annál nagyobb tervezői igénytelenség, mint egy ilyen nehezebb konstrukciót meghagyni akkor is, ha nincs rá szükség és a merevvé tételével még indokolatlanná is teszik.
Ezt a MiG-29M2-t vagy MiG-35-öt egy nagyobb fesztávú, de eleve fixre tervezett, könnyebb szárnnyal kellett volna megcsinálni, ahol nem a hajófedélzeti óriás fékszárny dominál, hanem a nagyobb egyenszilárdságot kihasználva inkább a csűrőket is bevonták volna a szárny ívelésébe.
És természetesen semmi bajom a nehezebb (ugyanakkor jóval erősebb) tengerészeti futóművekkel, de legalább visszatérhettek volna a kisebb légellenállású együléses kabintetőhöz az együléses gépeken.

Amikor 2003 környékén megtudtam, hogy az eredeti kétüléses MiG-29M2 végre egy nagyméretű, normális kabintetőt kap, amiből rendesen ki is lehet látni, örültem.
Amikor megtudtam, hogy hasonló nagy kabintető lesz a szintén kétüléses KUB gépeken is, azt mondtam, ez így logikus, egyben racionális.
Amikor megtudtam, hogy ugyanakkor az együléses gépek is ezzel a dekkel mennek, azt mondtam, hogy fene a spórolós fajtájukat, az egyik legszebb 29-es variánst rontották így el és a légellenállás is nőtt.
Amikor megtudtam, hogy a tengerészeti gép nagyobb felületű szárnyát kapja meg az áttervezett MiG-29M2, megint örültem, titkon remélve, hogy a felület nő, a tömeg a nyilvánvaló egyszerűsítések miatt viszont csökkenni fog, elvégre egy szárazföldi verziónál a tengerészeti gép szükségszerű tömegnövekedését részben adó felhajthatóságra nincs szükség.
Hát nem így lett, mára az M2 a fentiekben taglalt módon a nehezebb futó, nehezebb szárny és nehezebb kabintetővel megy, ami miatt a hatótávja is kisebb, mint amúgy lehetne.
Nem mondanám, hogy érdemben spóroltak a K+F-en, mert az emelt kontúrú M/K kabin már 1985-től megvolt, tehát együléses dekkel gyártani egy együléses 29-est az nem lett volna nagy vívmány.
A növelt felületű fix szárny koncepciója is megvolt már, de mára már az is a múlt.
Szóval röviden a lényeg, hogy a MiG-ék jó ideje csak szenvednek, de ebben alapvetően benne van a saját hülyeségük és tehetetlenkedésük is!!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 176
50 406
113
Szomorúan olvastam ezeket a sorokat. A Mig tényleg csak vergődik. A mi nagyvasaink gyönyörűek voltak, de onnan már lejtmenetben vannak, tényleg kérdéses hogy van e értelme így ennek a gyárnak megmaradni, ez már csak vegetálás. Valami értelmes célra kéne őket használni, vagy ha ilyet nem képesek ellátni, akkor én elengedném a kezüket az állam helyében.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Nem tudok másra gondolni, mint hogy UAC ide, vagy oda (bár még a Szuhojok modellpalettáját se tudták rendesen racionalizálni) többet nyomhatott a latba, hogy a MiG-nek van a moszkvai körzetben gyára, míg a Szuhojnak nincs. Nekik csak Szibériában, meg a Távol-keleten van üzemük, illetve a MiG önnön fontosságának tudhatja be a MiG-31-esek létjogosultságát akkor is, ha tudvalevő, a BM programot 1.: nem tudták az eredeti szinten megvalósítani; 2.: nem is a MiG gyáraiban végzik el, hanem a légierő nagyjavító bázisán, bázisain.
Az UAC égisze alatt a MiG összes valamirevaló értékét képviselő MiG-31BM és MiG-29K/KUB programot a Szuhoj három gyára közt osztottam volna szét, de erre az orosz védelmi belpolitikában közel nulla az esély.

És ne feledjük, a MiG-29-es sárkánya még a modernebb gépek esetében is sok szempontból kicsi. Látható, hogy maradéktalanul csak a Szu-35Sz az, amibe befértek a mai legmodernebb orosz avionaikai rendszerek, kompromisszum nélkül.
Az is látszik, hogy a PAK-FA valamivel kisebb, de mégis sokkal több, mint a Szu-27-es család, vagyis ez a platform a jövő.
A MiG-29-esek kínkeserves modernizációs programjainak szülöttei pedig meggyőződésem szerint üzemeltetői oldalról sem tekinthetők olcsóbb alternatívának, már ha elővesszük azt a kártyát, hogy "na de a PAK-FA drága". Minden drága, amíg új, de a 29-esek ár/érték aránya kétlem, hogy javulna.
Az új MiG-29-esek minimalista, manufakturális körülmények közt összerakott prototípusok, kétséges alkatrészbázissal, koránt sem kiforrott beszállítói lánccal (a meglévő 29-es állományt a légierő csak a saját nagyjavító bázisain tartja karban, saját alkatrészbázisból, az új gépekhez ilyen még nincs, a húszegynéhány orosz KR/KUBR kísérelti üzemeltetés alatt van), egyszóval ez így drága és bizonytalan.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Szomorúan olvastam ezeket a sorokat. A Mig tényleg csak vergődik. A mi nagyvasaink gyönyörűek voltak, de onnan már lejtmenetben vannak, tényleg kérdéses hogy van e értelme így ennek a gyárnak megmaradni, ez már csak vegetálás. Valami értelmes célra kéne őket használni, vagy ha ilyet nem képesek ellátni, akkor én elengedném a kezüket az állam helyében.
Valószínűnek tartom hogyha az állam valamilyen szinten még segíti a fennmaradásukat azt azért teszi, hogy a Szuhoj a jövőben se maradjon versenytárs nélküli monopolhelyzetben. Azt azért ők is tudják, hogy egy tervezőintézetet (és repülőgépgyárat) hipp-hopp fel lehet számolni, de egy káros monopolhelyzetet új tervezőintézet felállításával felszámolni évtizedekbe is kerülhet.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 176
50 406
113
Lehet ezt szépíteni, de gyakorlatilag a Szuhoj monopolhelyzetben van már régóta így is, úgy is.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Valószínűnek tartom hogyha az állam valamilyen szinten még segíti a fennmaradásukat azt azért teszi, hogy a Szuhoj a jövőben se maradjon versenytárs nélküli monopolhelyzetben. Azt azért ők is tudják, hogy egy tervezőintézetet (és repülőgépgyárat) hipp-hopp fel lehet számolni, de egy káros monopolhelyzetet új tervezőintézet felállításával felszámolni évtizedekbe is kerülhet.
Meg a 29-es supportot valamilyen módon meg kell tartani most már a 29Kub miatt, meg a meglevő egyre csökkenő klassziks 29-essel is foglalkozni kell.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Lehet ezt szépíteni, de gyakorlatilag a Szuhoj monopolhelyzetben van már régóta így is, úgy is.
Ez így van, főleg a rendeléseket nézve, de mint fentebb írtam erről a MiG-ék is tehetnek "egy hangyányit"! Ha a 90-es évek elejétől nekiláttak volna egy teljesen új egyhajtóműves könnyűvadász kifejlesztésének a la Gripen/F-16, akkor talán több esélyük lett volna az igazi túlélésre, főleg az exportpiacon ahol ez a kategória elég szegényesen fordul elő.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 348
113
Senkinek nem kell egy olyan gép amit a tervező ország nem rendszeresít márpedig az oroszok egyhajtóműves gépet nem rendszeresítenek.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Fos az egész Mig!

Ej a régi szép idők mikor csillogó szemekkel néztem a mig- terveket .

Mi-35 Szergej ivanon látogatása a mig-nél még 2007-ben.
Aztán jött a MIG- skat 20 tonnás UAV terve. Na mondtam "tiszta Amerika" Erre még jöttek utána oylan infók miszerint a MIG elő áll az f-35 kategóriás géppel .:p

Aztán a fent említettek csak szép tervek emlékek amiből egyik sem valósult meg .
http://defenceforumindia.com/forum/...-samolyot-lmfs-a-mig-and-ada-production.5159/
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 559
84 992
113
Fos az egész Mig!

Ej a régi szép idők mikor csillogó szemekkel néztem a mig- terveket .

Mi-35 Szergej ivanon látogatása a mig-nél még 2007-ben.
Aztán jött a MIG- skat 20 tonnás UAV terve. Na mondtam "tiszta Amerika" Erre még jöttek utána oylan infók miszerint a MIG elő áll az f-35 kategóriás géppel .:p

Aztán a fent említettek csak szép tervek emlékek amiből egyik sem valósult meg .
http://defenceforumindia.com/forum/...-samolyot-lmfs-a-mig-and-ada-production.5159/

Mindehhez pénz (ami a Mig-RszK-nak nincs) vagy megrendelés(oroszHM) kell. Eketto nélkul nincs semmi.

Már tobbszor le volt írva, hogy az orosz állam(HM) nem hagyja veszni a MiG tervezoirodát, céget. Azért is finanszíroztak két MiG-35 proto építését orosz igények szerint.
Tesztek után dol el a rendelés mennyisége 24-36 kozott. Igazából exportra szánják a Mig-35 gépet mint olcsóbb alternatíva a Szu-35Sz mellett.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
A mignek források kellenek de már tegnapra... a sorra elbukott megrendelések és a tendereken bebuko programok jól leolvasztottak a lehetőségeiket. 2-3 szazanyi honi megrendelés kell nekik mint egy falat kenyér nem túl sok mig áll már szolgálatba a világon.(tenylegesen).. és ezek is kopoba fogyoba vagy épp nem ők végzik a nagyjavitasukat...
És most még Irán akinek a pénzen komoly felyleszteseket lehetett volna eszközölni úgy hogy a honi gyartokapacitast sem terhelné eluszoban látszik... (mint egy modernizációs programra vagy kikonzervalt modernizált nagyjavitott gépek eladása is... tudom szuhojrol tárgyaltak nem is olyan rég jobbanmondva tapogatoztak... de biztos vagyok benne hogy a migeiket is korszerűsítették volna egy nagyhavitas keretén belül és véleményem szerint hazai gyartassal osszeszerelessel a migbol is nagytetelbe bevasaroltak volna...)
Új megrendelésre van szükségük mert csak alkatrész ellátással néha néha beeso nagyjavitasokkal nem tudják fent tartani magukat...
A szerbiai üzlet konstrukciojabol adódóan meg csak lélegzet vételének se nevezhető. Indiaval meg hatalmas a mazliuk hogy a tejas olyan amilyen...
Az alkatresz gyártás jelent nemi piacot de az a baj hogy az alkatrészek javaresze hatalmas mennyisegekben hever raktárakban (és nem csak orosz hanem számos más orszageban) így csak a modernebb alkatreszek számítanak szinte.
Ha most kapnak egy kissebb állami megrendelést és becsuszik egy két nagyjavitas mazliukra modernizacio.
Én a helyükbe az uav platformra fektetnek hangsúlyt... azzal el tudnának evickelni addig ameddig egy két kissebb fák ország el nem jut addig hogy repülőgépet cserél... és oda mehetnek a jelenlegi típusok...
Emellett én meg a berfejlesztesben látnak lehetőséget... de ez egy igen szűk piac Törökország a közeljövőben bár kétséges nato téren de erre alapozni nem lehet mert közel se annyira biztos... kína amit akart a migtol szerintem már megszerezte (a mig 105 terveivel tudnának meg egy nagyot szakítani de azt kotvehiszem hogy eladnák)... Az indiaiakkal a mig saját maga alatt vagna a fát.. a mig 110 dokumentaciojabol tudnának meg esetleg nagyobb összeget csinálni ameddig nem futnak ki az időből azzal is...
De tényleg az uav gyártást látom egyedüli kiutnak a nagyjavitasok és modernizaciok mellett...
Mert uav nélkül az alkatreszellatas és az a pár század új gép eladása kevés ahhoz hogy 5genes gépet gyártásának. Ha 5genest nem tudnak 6 genest se fognak tudni... tehát a rolo lehuzasa szinte biztos a hátrány miatt...