MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 489
84 625
113
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Egzotikus MiG-29-esek Ukrajnában
Érdekes,..... akkor miért nyilatkozott a napokban Korotkov a MIG RSZK vezérigazgatoja, hogy felajánlották Bangladesnek a 8 drb MIG-29-es modernizácioját. Hogyan modernizálhat ukrán cég az oroszok belegyezése nélkul (a MIG 29 orosz szellemi tuladon).

http://vpk.name/news/88547_rossiya_predlozhila_bangladesh_modernizaciyu_istrebitelei_mig29.html
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
boki said
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Egzotikus MiG-29-esek Ukrajnában
Érdekes,..... akkor miért nyilatkozott a napokban Korotkov a MIG RSZK vezérigazgatoja, hogy felajánlották Bangladesnek a 8 drb MIG-29-es modernizácioját. Hogyan modernizálhat ukrán cég az oroszok belegyezése nélkul (a MIG 29 orosz szellemi tuladon).

http://vpk.name/news/88547_rossiya_predlozhila_bangladesh_modernizaciyu_istrebitelei_mig29.html
Szerintem az oroszok ceruzája "kissé" vastag nyomot hagyott az árajánlaton, így B. inkább az olcsóbb ukránokat választotta. B. így nyilván elveszíti a gépekre az orosz garanciákat (talán a további orosz támogatást is), de ha  számára megfelel az ukrán cég által adott garancia és támogatás (további alkatrész-szállítás), akkor az oroszok nem sokat tehetnek. Persze az orosz-ukrán viszonyra ez nem lesz túl jó hatással, dehát pénz beszél....

Üdv ML
 

bczozo

Member
2010. április 22.
94
0
6
emel

Az orosz cikkben az áll , hogy felajánlották Bangladesnek a migek modernizációját, akkor hogyan lehetnek modernizálva? Kellene a forrás, ahonnét Galcom merítette az infót.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
bczozo said
emel

Az orosz cikkben az áll , hogy felajánlották Bangladesnek a migek modernizációját, akkor hogyan lehetnek modernizálva? Kellene a forrás, ahonnét Galcom merítette az infót.
Szia bczozo

A HTKA-cikk szerint B. kezdetben modernizációban gondolkodott, erre jött az orosz ajánlat,  de aztán "győzött a pénztárca szava", és csak a kötelező időszakos nagyjavítást rendelték meg az ukránoktól is, minimális korszerűsítéssel. Tehát ezek a gépek jelenleg nincsenek modernizálva, és javítás után is csak minimálisan lesznek "feltupírozva" (mint mikor az asszony engem megnyír - nem egy fodrászati műremek a fejem, de nem lóg a hajam a szemembe, és olcsó is).

Üdv ML
 
M

molnibalage

Guest
Persze az orosz-ukrán viszonyra ez nem lesz túl jó hatással, dehát pénz beszél….
Azért nem hiszem, hogy 8 darab vadászgép modernizációjától erősen függene az orosz-ukrán viszony. :)

A gáz és olajvezetékek tranzitdíjaihoz képest kerekítési hiba egy ilyen üzlet nagysága. Erős a gyanúm, hogy az távvezetékek tranzitdíjainak napi összege mozoghat fegyverüzlet összegének szintjén.

OFF

Gyakran emlegetik sokan, hogy "micsoda pénzek" vannak a fegyerüzletben. Tényleg nem kis pénzek az átlag A/4 ember szintjén, de az energetikához képest gyak. az aranyérmes szaúdi fegyverüzletek is a középkategóriában mozognak. A ~10 milliárd USD körül összeg az akkora, amiből ma felhúznak 3 komolyabb atomerőművet 1-2 nagy blokkal.

Jelenleg majdnem 100 reaktor blokk áll építés alatt és a köv. 20 évben még 200-300 várható. Ez csak nukleáris ipar, semmi más. Ez kb. több pénz, mint a világ teljes katonai költségvetése, vagy azzal összemérhető, egy nagyságrendben van.

Látható, hogy mennyire röhejesen kis összegben mozog ehhez képest a fegyverüzlet. Marha drága a fejlesztés, iszonyatos kockázattal jár bármibe fogni, mert vevő híján gyorsan véged. Igazából engem néha meg is lep, hogy ki az, aki be meri válllani azt, hogy ennyire bizonytalan piacon próbálkozik. Ma sok ország megvan fegyverarzenál nélkül, de megnézném, hogy gáz, villany, motor hajtóanyag és víz hiányában a fejlett civilizácikóban mikor törne ki a zavargás... Ezeknek annyira stabil felfevő piaca van, hogy ihaj.
 

bczozo

Member
2010. április 22.
94
0
6
A Mig-nek kell minden megrendelés, mivel a veszteségeket be kell hozniuk, azért kínálnak új MIG-35 ,Indiának, ill. modernizációs javaslatokat több Mig-29-et üzemeltető országnak, jelenleg csak a MIG.29 K -t gyártanak, orosz részről még nincs megrendelés a Mig-35-re,(csak tárgyalások folynak). Nekik minden kis megrendelés sokat számít...

Persze ők 10 milliárdos megrendelésekről csak álmodhatnak.:)
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Egzotikus MiG-29-esek Ukrajnában
Tudtommal az SA F15 deal amblokk 30milliárd$os tétel.

Ebben benne van a 84db új F15SA, vmint 70db F15 F15SA szintre való upgrade, komoly mennyiségű fegyverzet, potalkatrész és support.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 489
84 625
113
Szerbia 6 MIG- 29 M/M2 akar vásárolni az oroszoktól. A részletekrol (hitel) jovo honapban tárgyalnak Moszkvában.
 

yrkon

Well-Known Member
2012. február 24.
801
2 093
93
Én nem tudok oroszul, de ezt most találtam:


http://www.onlyyu.net/index.php?option=com_content&view=article&id=3567:vadaszgepeket-vasarol-szerbia-oroszorszagtol&catid=1:hirek&Itemid=5

Eszerint inkább új vasat vesznek, mint használtat. Nem mondom, hogy nem értem meg őket.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 489
84 625
113
yrkon

http://htka.hu/forum/4-generacios-vadaszbombazok/mikojan-gurevics-mig-29-35-fulcrum/page-2/
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 170
83 747
113
Senki em mondta,hogy  összesen 6 darab géppel számolnak.Arról van szó,hogy egyenlőre 6 és kész.
 

igla

Member
2010. június 20.
79
0
6
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Fejlemények a szerb MiG-29 beszerzés kapcsán
Mivel Szerbia még nálunk is kisebb ország, sok gépre nem is lesz szüksége. Nem lesz egy darabig meghatározó katonai tényező a környéken, a normál napi védelemhez nem is kell nekik hű de sok gépet üzemeltetni... Tetejében nem tagja katonai szövetségnek, nem kötelezik képességnövelésre őket.
 

Maggi

New Member
2010. április 18.
6
0
1
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Fejlemények a szerb MiG-29 beszerzés kapcsán
Esetleg AO ha idejéből engedi leírhatná mi különbség van a 9.12, ezek között a 29M ek illetve 35ök között hajtóműben, avionikában, (radar, RWR, ECM), illetve a gépágyú alatti részen (mind2 oldalon), mik azok a lenyiló ajtócskák és mi célt szolgálnak?

Off

Ha már nagy ritkán kommentelek, adminokhoz is lenne kérdés: Látom hogy egy adott témánál sok a hozzászólás, de nem találom a lapozó gombjait :) . Illetve linkeknél valamiért összetömörül pl: www.xyz.com/abc123......twz és nem tudom megnyitni. Krómot használok, valami megoldás? (régebbi arculat nekem jobban bejött)

On
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 170
83 747
113
<a class="spLink spProfilePopupLink vtip" title="Profile" rel="nofollow">Maggi</a>

Azok Krüger-lapok és a leszállósebességet hivatottak csökkenteni,eredetileg a MIG-29 K miatt lett kifejlesztve de mivel a MIG-29K és MIG-29M/M2 sárkánya sok helyen azonos így ezeknél is megtartották.Ami még lényeges eltérés az új Zsuk-ME lokátor és a füstmentes hajtómű,amúgy a teljes avionika kicserélődött és fly-by-wire rendszert kapott a gép persze a glass cockpit mellett.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 673
65 756
113
A magyar wikipedia MiG-29-es szócikkébe rengeteg helyen én kontárkodtam bele, de ahogy újraolvasom, már idejét múlt az is.

A barokos körmondataimról lehet a kiegészítéseimet és korrekcióimat felismerni. Ami a lényeg, a MiG-29M/M2 se új megnevezés, ahogy a MiG-29K-ból is van régi is meg új is. MiG-29M a 9.15-ös gyártmányjelzést kapta, ezért kapták a prototípusok a rendre a 151...156-os oldalszámokat (9.15-1...9.15-6) Igéretes program volt a nyolcvanas évek végéről, de mint oly sok dolgot ezt is elmosta a Szovjetúnió felbomlása és az állami beszerzésekben jobban helyezkedő Szuhoj befolyása.

http://www.airliners.net/photo/Russia---Air/Mikoyan-Gurevich-MiG-29M-%289-15%29/0364387/L/&sid=08176a4658c1600fd1d4b86dbd7bc1a3

 

Sok mindenben kijavították az alap 9.12-es és 9.13-as gépek hiányosságait, de más egyéb aspektusból visszalépés is volt. Pl. nehezebb példányok voltek, de nem számottevően. A program 1993-ban ért véget. Az itt kitalált sárkányszerkezeti újítások, mint a kopoltyúk elhagyása, az éles LERX, a nagyobb felületű vízszintes vezérsíkok, négy fegyvertartós szárny, FbW rendszer, képernyők, Zsuk radar, RD-33K hajtóművek, behúzható légiutántöltő csonk, voltak az alapjai a 9.31-es MiG-29K programnak is, de az is véget ért 1993-ban. Két megépült oldalszám a 311 és a 312-es (értsd: 9.31-1, 9.31-2) Őket a felhajtható és eleve nagyobb fesztávú, de hasonló arányú szárnyak, az erősebb, hosszabb futószárú futók és a fékhorog teszi felismerhetővé.

http://paralay.com/29m/2911.jpg

http://www.airliners.net/photo/Russia---Navy/Mikoyan-Gurevich-MiG-29K-%289-31%29/2013920/L/&sid=0adf58cd6a2bac8ee4274586016761d1

A modernizált 29-esek feltámadása szinte egy időben indult meg. Az M-ek az indiai MMRCA tender miatt, amit végül a Rafale nyert meg. Ehhez a 154-es együléses gépet ébresztették fel csipkerózsika álmából és alakították át MiG-29M2-vé. Ekkor még 2003-at írtunk. A legszembeötlőbb különbség a kétüléses kialakítás, mely azonban köszönőviszonyban sincs az ezen a téren nem épp jó kialakítású, nálunk is ismert 9.51-es MiG-29UB kabinjával. A nagyméretű buborékkabin már az új kor szellemében készült el.

http://paralay.com/mig35/29m21.jpg

Ha már lúd, legyen kövér alapon, ezzel együtt (valójában két évvel korábban) életre keltették a 156-ost is és ellátták Klivt tolóerővektoros hajtóművekkel, meg szárnyvégi R-73-as indítókkal. Sötétszürke F-16-oséra emlékeztető festéssel. 2001-ben járunk. Neve: MiG-29M OVT.

http://russianplanes.net/id103948

2003-ban a gépet átfestették az akkortájt szintén külsőt váltó Sztrizsi csoporthoz majdnem emlékeztető színűre, de a legfontosabb, hogy eltűnt a szárnyvégi R-73-as koncepciója és a gép csak statikon szerepelt a MAKSz-on:

http://paralay.com/mig35/29ovt1.jpg

A gépet a repülési programban 2005-től látni, ekkor merült fel, hogy nevezzék el MiG-35-nek. Itt jött fel az is, hogy a MiG-29M2 is legyen MiG-35 és egyúttal felajánlották az indiaiaknak, hogy ha a MiG-35 programot választják, akkor nem csak egy kétüléses vadászbombázót, de a MiG-29M OVT vektorálós rendszerét is megkaphatják.

http://paralay.com/mig35/3570.jpg

 

Mindezzel egy időben, a 9.31-es MiG-29K program is érdekes fordulatot vett. Ez is a tetszhalál állapotában volt, de itt is az indiaiak voltak a megoldás. Mivel megrendelték a gépet, az RSzK MiG vállalta, hogy átalakítja őket a modern kor igénye szerint. Ehhez a 312-est először is kicsit kezelésbe vették. Megkapta a nagyobb fékszárnyakat és a leszállási sebesség további csökkentése miatt a LERX-ekből kinyíló Krüger-lapokat. Ez a gép is, ahogy a MiG-29M2 és az M OVT az RD-33K-n alapuló RD-33MK Morszkaja Osza (Tengeri Darázs) hajtóműveket kapta meg. Az RD-33K abban különbözik az alap RD-33-astól, hogy a kisnyomású kompresszor első fokozata elé egy állítható szögű terelőlapátsort tettek, innen ismerhető fel külsőleg. Belül összetettebb a változás. Pl. rendelkezett a MiG-21bisz gépek R-25F300-asin is levő CsR-hez hasonló üzemmóddal is.Az RD-33MK újítása viszont már a csökkentett füstölés az eleve nagyobb statikus tolóerő mellett.

Az új MiG-29K program másik újítása az volt, hogy ezúttal már készültek kétüléses gépek is. A kétüléses kabin a párhuzamosan futó MMRCA-s MiG-29M2 (MiG-35) gépekről jött, de ezzel el is dőlt, hogy a világon nem túl gyakori megoldásként (talán az L-159 ALCA ilyen még), az együléses gépek is a kétüléses gépek kabinját kapják meg.

http://paralay.com/29m/2930.jpg

http://paralay.com/29m/947.jpg

 

Az új gépek a 9.41 és 9.47-es gyártmányjelzés alatt futottak. Érdekesség, hogy ezúttal a gépek oldalszáma is ez lett (nem pedig 411 vagy 471)

Mindeközben látszott, hogy bár az indiai MiG-29K és KUB program sínen van, sőt már felmerült, hogy az orosz légierő is megrendelné a típust a haditengerészet számára hajófedélzeti gépnek, az MMRCA tenderen rosszul állt a MiG szénája.

Kitalálták, hogy ha már fél lábban úgyis birtokon belül vannak Indiában a K/KUB gépekkel, miért is ne hoznának létre egy szárazföldi verziót a tengerészeti bázisán? Irónikus, hogy a K/KUB tulajdonképpen az M-eken alapszik. Amin az M2 is.

Innen jött az átdolgozott MiG-35 koncepció, MiG-35D néven:

http://paralay.com/mig35/3577.jpg

és

http://paralay.com/mig35/3573.jpg

 

Jól látható, hogy a MiG-29K/KUB program analógiájára ez is 1 és 7-es végű jelölést kapott, ezúttal 9.61 és 9.67 az egy és kétüléses, egyébként szintén csak kétüléses kabintetővel készült gépek. A program lényege, hogy India megvette a MiG-29K/KUB gépeket, hát most megkaphatja fékhorog nélkül, modernebb AESA radarral. Sajnos ez se segített, India kidobta a MiG-éket az MMRCA prgramból. Ekkor jött az ötlet, hogy mi lenne, ha ennél a pontnál folytatnák a dolgot, de ezúttal a kisebb pénzű vásárlók igényei szerint?

20111 decemberében, illetve 2012 januárjában egy újabb madarat fotóztak Zsukovszkijban a helyi spotterek, ez pedig nem más, mint az új MiG-29M2.

http://russianplanes.net/st/Mikoyan-Gurevich/MiG-29M2_%28MiG-35%29

Az első jelentések szerint ez a verzió közvetlenül Szíriának lett kifejlesztve, de a szíriai események is pont ekkor kaptak lángra, így ebből nem lett semmi. Az új gép lényegében a MiG-35D továbbvitele. Jelölése szokatlan, 747, ami az én olvasatomban a 9.74-7, ami feltételezi az együléses 9.74-1-est is, de 741-et nem láttam még. Ami a lényeg, hogy ez is egy MiG-29K/KUB, erősebb futókkal még a 9.31-es időkből, buborék kabinnal, Krüger lapokkal, a K/KUB szárnyaival (és az elmaradhatatlan óriási fékszárnyakkal), de valószínű (bár ott van a mechanikát felülről elfedő átlapolás) ezúttal már nem felhajtható szárnyvégekkel. Fékhorog már nincs, de ami mégérdekesebb, hogy valamiért a légiutántöltő csonk is hiányzik, holott a 9.15-ösök óta ez minden új modellen ott van.

Helyette van MAWS a KOLSz melett és a kabin mögött, nomeg a törzs alatt. Ennek helyigénye talán indokolná a töltőcsonk távolmaradását, de erre konkrét bizonyítékot még nem találtam.

Kb ennyi.