A magyar wikipedia MiG-29-es szócikkébe rengeteg helyen én kontárkodtam bele, de ahogy újraolvasom, már idejét múlt az is.
A barokos körmondataimról lehet a kiegészítéseimet és korrekcióimat felismerni. Ami a lényeg, a MiG-29M/M2 se új megnevezés, ahogy a MiG-29K-ból is van régi is meg új is. MiG-29M a 9.15-ös gyártmányjelzést kapta, ezért kapták a prototípusok a rendre a 151...156-os oldalszámokat (9.15-1...9.15-6) Igéretes program volt a nyolcvanas évek végéről, de mint oly sok dolgot ezt is elmosta a Szovjetúnió felbomlása és az állami beszerzésekben jobban helyezkedő Szuhoj befolyása.
http://www.airliners.net/photo/Russia---Air/Mikoyan-Gurevich-MiG-29M-%289-15%29/0364387/L/&sid=08176a4658c1600fd1d4b86dbd7bc1a3
Sok mindenben kijavították az alap 9.12-es és 9.13-as gépek hiányosságait, de más egyéb aspektusból visszalépés is volt. Pl. nehezebb példányok voltek, de nem számottevően. A program 1993-ban ért véget. Az itt kitalált sárkányszerkezeti újítások, mint a kopoltyúk elhagyása, az éles LERX, a nagyobb felületű vízszintes vezérsíkok, négy fegyvertartós szárny, FbW rendszer, képernyők, Zsuk radar, RD-33K hajtóművek, behúzható légiutántöltő csonk, voltak az alapjai a 9.31-es MiG-29K programnak is, de az is véget ért 1993-ban. Két megépült oldalszám a 311 és a 312-es (értsd: 9.31-1, 9.31-2) Őket a felhajtható és eleve nagyobb fesztávú, de hasonló arányú szárnyak, az erősebb, hosszabb futószárú futók és a fékhorog teszi felismerhetővé.
http://paralay.com/29m/2911.jpg
http://www.airliners.net/photo/Russia---Navy/Mikoyan-Gurevich-MiG-29K-%289-31%29/2013920/L/&sid=0adf58cd6a2bac8ee4274586016761d1
A modernizált 29-esek feltámadása szinte egy időben indult meg. Az M-ek az indiai MMRCA tender miatt, amit végül a Rafale nyert meg. Ehhez a 154-es együléses gépet ébresztették fel csipkerózsika álmából és alakították át MiG-29M2-vé. Ekkor még 2003-at írtunk. A legszembeötlőbb különbség a kétüléses kialakítás, mely azonban köszönőviszonyban sincs az ezen a téren nem épp jó kialakítású, nálunk is ismert 9.51-es MiG-29UB kabinjával. A nagyméretű buborékkabin már az új kor szellemében készült el.
http://paralay.com/mig35/29m21.jpg
Ha már lúd, legyen kövér alapon, ezzel együtt (valójában két évvel korábban) életre keltették a 156-ost is és ellátták Klivt tolóerővektoros hajtóművekkel, meg szárnyvégi R-73-as indítókkal. Sötétszürke F-16-oséra emlékeztető festéssel. 2001-ben járunk. Neve: MiG-29M OVT.
http://russianplanes.net/id103948
2003-ban a gépet átfestették az akkortájt szintén külsőt váltó Sztrizsi csoporthoz majdnem emlékeztető színűre, de a legfontosabb, hogy eltűnt a szárnyvégi R-73-as koncepciója és a gép csak statikon szerepelt a MAKSz-on:
http://paralay.com/mig35/29ovt1.jpg
A gépet a repülési programban 2005-től látni, ekkor merült fel, hogy nevezzék el MiG-35-nek. Itt jött fel az is, hogy a MiG-29M2 is legyen MiG-35 és egyúttal felajánlották az indiaiaknak, hogy ha a MiG-35 programot választják, akkor nem csak egy kétüléses vadászbombázót, de a MiG-29M OVT vektorálós rendszerét is megkaphatják.
http://paralay.com/mig35/3570.jpg
Mindezzel egy időben, a 9.31-es MiG-29K program is érdekes fordulatot vett. Ez is a tetszhalál állapotában volt, de itt is az indiaiak voltak a megoldás. Mivel megrendelték a gépet, az RSzK MiG vállalta, hogy átalakítja őket a modern kor igénye szerint. Ehhez a 312-est először is kicsit kezelésbe vették. Megkapta a nagyobb fékszárnyakat és a leszállási sebesség további csökkentése miatt a LERX-ekből kinyíló Krüger-lapokat. Ez a gép is, ahogy a MiG-29M2 és az M OVT az RD-33K-n alapuló RD-33MK Morszkaja Osza (Tengeri Darázs) hajtóműveket kapta meg. Az RD-33K abban különbözik az alap RD-33-astól, hogy a kisnyomású kompresszor első fokozata elé egy állítható szögű terelőlapátsort tettek, innen ismerhető fel külsőleg. Belül összetettebb a változás. Pl. rendelkezett a MiG-21bisz gépek R-25F300-asin is levő CsR-hez hasonló üzemmóddal is.Az RD-33MK újítása viszont már a csökkentett füstölés az eleve nagyobb statikus tolóerő mellett.
Az új MiG-29K program másik újítása az volt, hogy ezúttal már készültek kétüléses gépek is. A kétüléses kabin a párhuzamosan futó MMRCA-s MiG-29M2 (MiG-35) gépekről jött, de ezzel el is dőlt, hogy a világon nem túl gyakori megoldásként (talán az L-159 ALCA ilyen még), az együléses gépek is a kétüléses gépek kabinját kapják meg.
http://paralay.com/29m/2930.jpg
http://paralay.com/29m/947.jpg
Az új gépek a 9.41 és 9.47-es gyártmányjelzés alatt futottak. Érdekesség, hogy ezúttal a gépek oldalszáma is ez lett (nem pedig 411 vagy 471)
Mindeközben látszott, hogy bár az indiai MiG-29K és KUB program sínen van, sőt már felmerült, hogy az orosz légierő is megrendelné a típust a haditengerészet számára hajófedélzeti gépnek, az MMRCA tenderen rosszul állt a MiG szénája.
Kitalálták, hogy ha már fél lábban úgyis birtokon belül vannak Indiában a K/KUB gépekkel, miért is ne hoznának létre egy szárazföldi verziót a tengerészeti bázisán? Irónikus, hogy a K/KUB tulajdonképpen az M-eken alapszik. Amin az M2 is.
Innen jött az átdolgozott MiG-35 koncepció, MiG-35D néven:
http://paralay.com/mig35/3577.jpg
és
http://paralay.com/mig35/3573.jpg
Jól látható, hogy a MiG-29K/KUB program analógiájára ez is 1 és 7-es végű jelölést kapott, ezúttal 9.61 és 9.67 az egy és kétüléses, egyébként szintén csak kétüléses kabintetővel készült gépek. A program lényege, hogy India megvette a MiG-29K/KUB gépeket, hát most megkaphatja fékhorog nélkül, modernebb AESA radarral. Sajnos ez se segített, India kidobta a MiG-éket az MMRCA prgramból. Ekkor jött az ötlet, hogy mi lenne, ha ennél a pontnál folytatnák a dolgot, de ezúttal a kisebb pénzű vásárlók igényei szerint?
20111 decemberében, illetve 2012 januárjában egy újabb madarat fotóztak Zsukovszkijban a helyi spotterek, ez pedig nem más, mint az új MiG-29M2.
http://russianplanes.net/st/Mikoyan-Gurevich/MiG-29M2_%28MiG-35%29
Az első jelentések szerint ez a verzió közvetlenül Szíriának lett kifejlesztve, de a szíriai események is pont ekkor kaptak lángra, így ebből nem lett semmi. Az új gép lényegében a MiG-35D továbbvitele. Jelölése szokatlan, 747, ami az én olvasatomban a 9.74-7, ami feltételezi az együléses 9.74-1-est is, de 741-et nem láttam még. Ami a lényeg, hogy ez is egy MiG-29K/KUB, erősebb futókkal még a 9.31-es időkből, buborék kabinnal, Krüger lapokkal, a K/KUB szárnyaival (és az elmaradhatatlan óriási fékszárnyakkal), de valószínű (bár ott van a mechanikát felülről elfedő átlapolás) ezúttal már nem felhajtható szárnyvégekkel. Fékhorog már nincs, de ami mégérdekesebb, hogy valamiért a légiutántöltő csonk is hiányzik, holott a 9.15-ösök óta ez minden új modellen ott van.
Helyette van MAWS a KOLSz melett és a kabin mögött, nomeg a törzs alatt. Ennek helyigénye talán indokolná a töltőcsonk távolmaradását, de erre konkrét bizonyítékot még nem találtam.
Kb ennyi.