MiG-31 Foxhound (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"Mint ezt egy szovjet mérnök az első pontos rajz után kiszámolta."

Legalább olyanok írnák az ULeket akiknek fogalmuk van az áramlástanról. De láthatóan nem.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
"Mint ezt egy szovjet mérnök az első pontos rajz után kiszámolta."

Legalább olyanok írnák az ULeket akiknek fogalmuk van az áramlástanról. De láthatóan nem.
Lehet, hogy UL, de közkeletű. Több cikkben is olvastam. Amikor az első rajzok megjelentek, a gép sebességéről és repülési magasságáról erősen túlzó találgatások forogtak. A pasi meg méregetett, tologatta a logarlécét, és - mint később bebizonyosodott - pontosan megadta azt, hogy mire tervezték. Konkrétan emléxem hogy a sebesség behatárolására a hajtómúvek kúpjábak a szögét használta. A cikk talán a Top Gunban jelent meg, vagy az Élet és Tudományban.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Még most a szuperszámítógépek korában is igencsak mellé lehet lőni. Nemhogy akkor. Logarléccel.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Kersgéltem a neten. Ha jól figyelem, az ügyet még tanítják is:
Students are asked to imagine
themselves in the role of a 1960s-era Soviet intelligence analyst tasked with determining the
characteristics of the aircraft from observed performance and intercepted design data. In the
paper, the value of the case approach in engineering is reviewed, the SR-71 case is described,
Arra kérték a diákokat, képzeljék magukat a 60as évek szovjet hírszerzési elemzők helyébe, és határozzák meg a hozzáférhető adatokból a repülőgép karakterisztikáját.
... a leírt SR-71es ügy ...

http://search.asee.org/search/fetch;jsessionid=2i6rq2kx3acbu?url=file%3A%2F%2Flocalhost%2FE%3A%2Fsearch%2Fconference%2F32%2FAC%25202010Full2161.pdf&index=conference_papers&space=129746797203605791716676178&type=application%2Fpdf&charset=
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Most, hogy jobban utánagondolok, nem is orosz volt az idézett mérnök, hanem amerikai. Csak én gondoltam, hogy ugyanezt az oroszok is kiszámolhatják. Legalább 20 éve volt. Nézzétek ezt el nekem.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 611
12 759
113
Amikor az első rajzok megjelentek, a gép sebességéről és repülési magasságáról erősen túlzó találgatások forogtak. A pasi meg méregetett, tologatta a logarlécét, és - mint később bebizonyosodott - pontosan megadta azt, hogy mire tervezték. Konkrétan emléxem hogy a sebesség behatárolására a hajtómúvek kúpjábak a szögét használta. A cikk talán a Top Gunban jelent meg, vagy az Élet és Tudományban.


Erre a cikkre én is emlékszem; a Top Gun újságban volt. Ami biztos, hogy 1997 május után. Attól az időponttól vannak meg a Top Gun, Aranysas számok:) Még ha cca. 5-10 éves távlatokban deja vu érzésem is van időnként:-(
Valóban az volt a cikk egyik konklúziója, hogy egy bizonyos magasságra /pl. felületi terhelés/, s sebességre /az említett Mach-kúp beépítési szöge/ volt optimalizálva.
Természetesen ez nem méter, meg km/h, akarom mondani láb, meg mérföld/óra pontosságú adat, de a cikk szerint valóban meglehetősen szűk az a tartomány, ahol kifejezetten jó hatásfokkal repült a gép.
Bár teljesen más okból, de végül is az U-2 is szűk sebesség tartományban működött, ahogy ezt Molni Te is említetted.
/Azért valahol ez egy - eredményes - tervezési filozófia ugyanattól a cégtől/
Ez valahol a Mig-25-re is igaz volt ugye, amire utaló jel, hogy a szubszonikus fogyasztása gyakorlatilag alig volt kisebb, mint a szuperszonikus utazóé, ahogy erről már írt kitűnően, ha jól emlékszem Allesmor Obranna.
Ami különbség volt - egy Aero Magazin cikk szerint - hogy a rigó szigorúan hangárüzemeltetésű volt, s nagyon kevés pilóta volt képes "meglovagolni", addig a huszonötösök nem sok hangárt láttak..., mondhatni átlagos képességű vadászpilóták is tudták vezetni; többek között emiatt is végül többféle feladatra is rendszerbe állították, sokkal nagyobb mennyiségben gyártották, üzemeltették /1200db/. Persze a tervezési filozófia, technológiai képesség miatt ugye nem is volt olyan élettartama... Illetve a csúcs képességei sem érték el a rigóét.

Valamit valamiért.

/Érdekes párhuzam van ilyen téren a B-58 kontra Tu-22 Blinder esetében is./
http://vadimvswar.narod.ru/ALL_OUT/AiKOut02/Tu22/Tu22007.htm
http://vadimvswar.narod.ru/ALL_OUT/AiKOut02/Tu22/Tu22010.htm
Bocs az offért.
 
M

molnibalage

Guest
Bár teljesen más okból, de végül is az U-2 is szűk sebesség tartományban működött, ahogy ezt Molni Te is említetted.

Mármint azt akarod mondani, hogy csak szűk tartományban repült jól...? Mert ez sem igaz. Képes volt felmászni oda, ahova M2.0-es gépek sem. Ellenben nézzed meg, hogy felszállás után milyen varióval emelkedett és nézd meg a gép tolóerejét is. Upsz... :)

Mindig van aki jobban tudja, én mit olvastam.

Ööööö, az hogy te mit olvasol és, hogy abból mi az igaz és hihető, az más kérdés. Tökéletesen elhiszem azt, hogy ha az UFO magazinban olvasol valamit, akkor emlékezhetsz rá jól, de attól amit írsz, az nem feltétlen hiteles...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 611
12 759
113
Mármint azt akarod mondani, hogy csak szűk tartományban repült jól...? Mert ez sem igaz. Képes volt felmászni oda, ahova M2.0-es gépek sem. Ellenben nézzed meg, hogy felszállás után milyen varióval emelkedett és nézd meg a gép tolóerejét is. Upsz... :)

Pontosan tudod, hogy a tervezett bevetési magasságon az átesési sebesség, s akár a szárnyak leszakadásához /majd úgyis kijavítasz/ is vezető túl nagy sebesség között alig volt eltérés, s én erre gondoltam.

Hozod a formád molni: Presztízskérdés számodra, hogy úgy állítsd be más hozzászólását, hogy nincs igaza, téved , pontatlan. Ha nem fejti ki precízen, a téma teljességében a hozzászólását /merthogy a fórumozás nem az a műfaj, ha még nem vetted volna észre/, vagy netán EGY dologban is téved, azt rögtön kiemeled, felnyagyítod. Letámadod, földbe döngölöd, s ezzel megsemmisíted a fórumtársat.
Pedig TUDOD, hogy mire gondolt, utalt.
Csak nem akarod érteni, hogy véleménye, hozzászólása fölébe kerekedhess.

Ha viszont Te tévedsz, rosszul tudod, hibázol, akkor az azt szóvá tevő rögtön értetlen, pedig tudnia kéne mire gondoltál, pedig te már milliószor leírtad blablabla.
Profin jelentékteleníted a tökéletlenséged.
/Kész csoda, hogy rekordrepüléses pongyola, téves hozzászólásodat elismerted. Én meg hülye pár perce lájkoltam.
De íme itt a bizonyíték, hogy kutyából nem lesz szalonna/

Ügyes.
Már majdnem leírtam, hogy szociopata.
De csak majdnem:)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 611
12 759
113
Mindig van aki jobban tudja, én mit olvastam.
Általában nem a tényekre, hanem a benyomásaimra emlékszem. Ezért is tudnak vitában rutinjukkal legyőzni a...a racionális beállítottságúak.
Gondolom más is olvasta az UFO - ja nem, molni tévedett - Top Gun cikket, így végül összerakjuk az emlékeikből:)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Nekem vízuális memóriám van. Emléxem, melyik oldalon volt, milyen színnel, milyen tördelésben, de arra már nem, hogy melyik évben, és melyik újságban. És csak a lényegre, ami ebben a cikkben az volt, hogy aki ért hozzá, annak egy rajz is rengeteget mond, míg nekem csak annyi, hogy "hát ez meg hogy néz ki?"
Ezért aztán el is égettem a jó térdig érő stóc topgánt. Úgy se találtam meg soha, amit kerestem.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
dudi: De itt nem erről volt szó hanem, hogy kiszámolta. Teszem hozzá ezt modellezni se egyszerű. Nagyon pontos tervrajzok kellenek.

misi: "Presztízskérdés számodra, hogy úgy állítsd be más hozzászólását, hogy nincs igaza, téved , pontatlan."

gacsat úgy indított, hogy mig31 beállt 1.5km el a rigó alá miközben ott volt rajta az infrás R33.

Egyrészt nem tudott beállni mert a rigó jóval gyorsabb volt, 1.5km szintén sántít az r33 meg félaktív és nem infra.
Itt volt amikor felszisszentem.

Mig31 ahogy a viggen... is kb keresztező pályán tudta "elfogni". Gacsat írja is. Ha a rigó picit megfelelően manőverezett már lehetett köv alkalommal próbálkozni. Aztán 500 alkalomból egyszer csak összejött és a szerencsésnek járt érte a Szovjetunió hőse plecsni.
Ennyi.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"Általában nem a tényekre, hanem a benyomásaimra emlékszem. Ezért is tudnak vitában rutinjukkal legyőzni a...a racionális beállítottságúak."

EPIC!!! ;)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 468
84 522
113
Fade

Honnan tudjuk,hogy mi állt rendelkezésre annak a szerencsétlen professzornak vagy milyen szakmai kavlitásokkal rendelkezett?
 
M

molnibalage

Guest
Pontosan tudod, hogy a tervezett bevetési magasságon az átesési sebesség, s akár a szárnyak leszakadásához /majd úgyis kijavítasz/ is vezető túl nagy sebesség között alig volt eltérés, s én erre gondoltam.

Az életben nem hallottam még ilyet, vicces is lenne... Az átesésnél jellemzően pont az a bibi, hogy nagy az állásszög és lassú a gép. Csak éppen nem TAS, hanem CAS-ban tessék gondolkodni. A CAS van kapcsolatban a gépre ható erőkkel és nem a TAS. Hogy ez a témához hogyan kapcsolódik, azt nem vágom.

Hozod a formád molni: Presztízskérdés számodra, hogy úgy állítsd be más hozzászólását, hogy nincs igaza, téved , pontatlan.

Nem.

Ha nem fejti ki precízen, a téma teljességében a hozzászólását /merthogy a fórumozás nem az a műfaj, ha még nem vetted volna észre/, vagy netán EGY dologban is téved, azt rögtön kiemeled, felnyagyítod. Letámadod, földbe döngölöd, s ezzel megsemmisíted a fórumtársat.

Megintcsak nem.

Pedig TUDOD, hogy mire gondolt, utalt.
Csak nem akarod érteni, hogy véleménye, hozzászólása fölébe kerekedhess.

Nem vagyok gondolatolvasó, ezért nem tudom, hogy mire akart utalni. Azt látom, amit írt. Mérnök vagyok, nem varázsló.

Ha viszont Te tévedsz, rosszul tudod, hibázol, akkor az azt szóvá tevő rögtön értetlen, pedig tudnia kéne mire gondoltál, pedig te már milliószor leírtad blablabla.

Vagy nem. Éppen tegnap javítottam ki magam, mert félreérthetően fogalmaztam az emelkedési / repülési magasságot illetően. Az F-15 lenyomta emelkedésben a MiG-25-öt, mint a rajzszöget, de a statikus magassága bezony kisebb.

/Kész csoda, hogy rekordrepüléses pongyola, téves hozzászólásodat elismerted. Én meg hülye pár perce lájkoltam.
De íme itt a bizonyíték, hogy kutyából nem lesz szalonna/

Vagy csak nagyon rövid a memóriád...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
gacsat úgy indított, hogy mig31 beállt 1.5km el a rigó alá miközben ott volt rajta az infrás R33.

félaktív és nem infra.
Itt volt amikor felszisszentem.


A kilépési pontnál aa SR71es 22 000 méteren repült, és a magányos Mig elérte a 19 000 métert bal fordulóban. A támadást 3 kilóméterrel a cél mögött fejezte be, aztán kifordult. Mindig csodáltuk ezt a precizitást. Mindig 19 000 m, és 3 kilóméterrel a cél mögött. Mikor a mildenhalli SR71eseket leszerelték, a 787eseket is átfegyverezték Mig29Cs-ekre, de ezután is maradt három Foxbat, ha netán újra indítanák a Balti Expresszet.

Bocs, hogy nem jól emlékeztem a könyv minden szavára. Épp most ferdítettem ezt a részt a Blekbörd topikba. Szeretettel ajánlom figyelmedbe.
Vagy a Viggenbe. Már nem is tudom.