@laiki
Először is mitől gondolod, hog a MiG-31 radar látná a közeledő rakétát...? A radarok működési elvéből fakadóan adott sebességű célokra tervezik. Nem az RCS az egyetlen faktor...A radarok nem végtelen tartományban mérnek végtelen pontossággal, van vaksebesség és febontási probléma is a digitális rendszerknél, stb. Egy a géphez képest akár relatív 4-6 Mach sebeességű cél nem hinném, hogy látszik a radaron,
Ezt már egyszer kitárgyaltuk. ne kezdjük elölről!
- Az AMRAAM az indító gép sebességével kezd és fokozatosan gyorsul fel néhány másodperc alatt. Nem élből 4 Machhal indul. Tehát indításkor akkor is látható, ha csúcssebességen egyébként nem.
- A Mig-31 radarját és az R-33-at 3700 km/h sebességű célok leküzdésére is almakassá tették, ami közel van az AMRAAM csúcssebességéhez. A NMig-31 egyik célja a SRAM lett volna, ami alig lassabb az AMRAAM-nál
- Egy csomó olyan radar van nyugaton is, meg az oroszoknak is, amelyek ballisztikus rakéták észlelésére is képesek. Itt nem az óriási OTH radarokra gondolok, hanem Sz-300 vagy a Patriot radarjára, vagy az AEGIS-re, vagy más légvédelmi rendszerek radarjaira. A ballisztikus célok sebessége az általad említettnél jóval nagyobb. A régi Sz-300P radarja is képes volt 2,8 km/s sebességű célok követésére. De még egy sima BUK-M2 is képes 1200 m/s sebességű cél leküzdésére. Azaz a radarja észleli. ezeket acélokat. A Panzir radarja 2100 m/s sebességű rakétákat tud követni. A 80-as években az oroszok egy sor olyan légvédelmi komplexumot fejlesztettek, amiknek HARM elleni önvédelem, SRAM lelövés, és ballisztikus célok leszedésének céljából km/s nagyságrendű célsebesség sem okozott gondot. Az a technikai korlát, amire hivatkozol nem létezik. (Illetve létezik, de nem ott van a határ, ahol gondolod)
Az a rész, hogy leírtad csak úgy csípőből, hogy a méteres radar segít ilyen távolságon továbbra is elég meredek. Az F-117-hez hasonló méretű gépnél a felderítési távolságot 280-300 km-ről cirka 25-30-ra redukálta.
Az F-117 a nagy frekvenciás légvédelmi radarok általi észlelhetőséget redukálta 25-30 km-re. A jugoszlávok által használt ősöreg, alap P-18 viszont vígan követte. Azóta az oroszok 2,5-3 generációt csiszoltak a hosszú hullámú radarjaikon. Hogy ne a legkomolyabb darabot említsem a Nyebo-SV-re (ennél 3 jobb Nyebo változat is van) bővel 100 km feletti észleést adnak meg F-117 esetén és a fehérorosz Vosztok-ra (megint csak nem a nagyobb hatótávolságú változatra) 70 km felettit. Hogy mennyi a valós érték se te nem tudod, se én nem. De a fizikát annyira mindketten ismerjük, hogy tudjuk:
- Még egy C, vagy X sávú távolfelderítő radar esetén is ha vadász méretű célt 400-500 km-ről észlel, akkor 40-50 km-ről 10.000-szer kisebb radarkeresztmetszetű célt tud feleríteni
- A VHF radarok bőven távolabbról észlelik a lopakodókat, mint a C, vagy X sávú radarok.
Ennek fényében tekintva azt, hogy mennyi az esélye, hogy a semmi közepén egy méteres radar segítsen az szinte kb. 0.
Még távol-keleten is van pár száz km-enként egy reptér, légvédelmi bázis, ahol van távolfelderítő radar. A Tajga közepén pedig, ahol tényleg nincs radar, ott értelmes célpont sincs. Ahol valami érdemben védendő célpont van, ott radar is van. Ahol meg nincs mit védeni, ott repkedhet kedvére az F-22-es, senkit nem zavar.
Még, ha ott is lenne az élszlelési távolság és követési idő semmiféle vadász rávezetésre nem elég.
Ha akkor adják ki a riasztást, amikor észlelik és az F-22 épp bombázni jött, akkor valóban kevés az idő. De ha az F-22 nem bombáz (tekintve, hogy nem arra való), huzamosan ott tartózkodik, vagy eleve van a levegőben orosz gép, akkor bizony jól jön az F-22 ellen az a földi észlelés.
A Shuper Hornetben levő radar 1 m2-es RCS-re 150 km-et ad meg. Ennek fényében az F-22 olyan távolságból észlel MiG-31-et, hogy az valami iszonyatos.
Állítottam én, hogy nem látja, ha a radarjának szögtartományán belül van? Ettől még az AMRAAM megsemmisítési zónája nem lesz nagyobb. Ha meg szögtartományok kívül van az orosz, akkor bármilyen fejlett is az F-22 radarja, fájdalom, de nem fogja meglátni.
Már, ha egyáltalán egy Raptor is radart kapcsol, mert ahol USAF van ott AWACS is van.
Ja, csak az AWACS egészségre káros a Mig-31 jelenléte. Ha meg az F-22 AWACS körül lebzsel, akkor már meg is van a hozzávetőleges helyzete nagyon sok száz km-ről. Mert ugye ha meg nem lebzsel körülötte, akkor nem tudja megvédeni.
Ez valahogy már megint elfelejtődött és az egész USAF EW bazár megötte. Kényelmes megközelítése egy amúgy értelmetlenm problémának...
Ezen felül az is félelemetes, hogy a MiG-31 repteljesíményétét fordulózás és utánégetés során RAKÉTÁKKAL LETERHETLEN úgy kezeled, mint ha egy igazi ASF lenne, ami egy vicc. Nagyon nagy magasságban minden vadász repteljesítménye töredékére esik. A Raptorés is. Hányszor kell még linkelni az F-16CJ supplementet. Szóval, a MiG-31 nem fog hiretlene fordulózgatni és gyorsulni semmilyen magasságon és sebességen...
Hogy mit is feltételezek és hogyan? Az amúgy Balze által felhozott 5 G szerinted sok a Mig-31-nek 12 km magasan?
F-22 nem vett rész légiharc része megjegyzés is elég vastagbőrős.
Hát én már csak ilyen vastagbőrös vagyok.
A MiG-31 sem vett részt. Akkor ezzel a megközelítéssel mit negáljunk és mit ne?
Csak az az apró különbség, hogy én nem állítottam, hogy a Mig-31 "overkill" lenne mindenki ellen. Annyit állítottam, hogy egy 4. generációs gépnek kemény ellenfele lenne, az F-22 ellem, meg lenne esélye a Raptor ellen, miközben azt is írtam, hogy azért nem a Mig-31-nek áll a zászló és főleg az F-22 rakétái eldobatására és kitérésre kényszerítésére, kifárasztására lenne esélye. Ez azért némileg szerényebb és talán valósághoz közelibb kijelentés, mint a "Mig-31-nél 100x jobb létszámfölényben lévő ellenség" lealázásáról szóló. Amit amúgy én nem minősítettem "vastagbőrösnek" pedig azért nem ártan végig gondolni, hogy például mekkora egy F-22 rakéta készlete.
A Raptor 2007 óta repül mindenféle harcászati gyakorlaton a Red Flagtől kezdve, ami a világ legmasszívabb légi harcászati gyakorlata. Azért ez lefitymálni elég erős...
Elég részletesen leírtam, hogy mi mindent nem vesznek figyelembe, vagy nem tudnak reprodukálni az ilyen gyakorlatok. Esetleg ha volnál szíves tételesen cáfolni!
Akkor ökörséget leírni, hogy a hatósugár meg nem modellezhető.. Itt már tényleg lefordultam az asztalról. A Red Flagnál van olyan, hogy a gyakorlatot játszó másik fél az ország másik feléből jön és repül vissza tankolással. A gépekbe is annyi kerót tankolnak, amennyit akarnak modellezve helyzeteket. A másik fele, hogy van annyi gép, hogy egyszerűen nem fér el Nellisen, ezért oda eleve nem települ át a tankerek, EW gépek és más alakulatok egy része sem.
Kérlek világosíts fel engem, ökröt, hogy mikor fordult elő, hogy a Raptorok egy Oroszország, vagy hasonló mérető ellenséges ország fölé berepülve, tankerek nélkül (mert még le találja azokat lőni a légvédelem, vagy a csúnya Mig-31), egy Mig-31-hez hasonló hatótávolságú ellenséggel szemben gyakorlatoztak és végig is játszották a meccset pár oda-vissza körrel. Nem pedig 50-60 km-ről szimuláltak egy indítást és kijelentették, hogy mindenki le van lőve. Végül nem a közeli bázison szálltak le, hanem hosszú utat tettek meg hazafelé. Érdekelne az eset részletes leírása. Ne hagyd ki a távolságok és időtartamokat se!