MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 075
113
.
.
Az ML elötti 23-asok fenekreult kinezete csak ezen a kihagyott tartalyon, vagy inkabb a futomuvön mult? Mert MF-röl nem lehet olyan fotot latni, ahol nincs seggrerogyva, a szolnoki muzeumban is igy nez ki, pedig ott nyilvan nem feltankolva allitottak ki
600 kg-al volt nehezebb a segge. 400kg tüzelőanyag és a közel 200 kg-nyi tartály, csövek, szivattyúk, miegyéb. Az azért nem elhanyagolható.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 029
113
600 kg-al volt nehezebb a segge. 400kg tüzelőanyag és a közel 200 kg-nyi tartály, csövek, szivattyúk, miegyéb. Az azért nem elhanyagolható.
.
.
Igen, de mivel kiallitason, ures tartallyal is a seggen ul, es ha azt mondod, hogy a futomu valtozatlan, akkor 200kg-tol (tartaly, csövek, stb) ul igy seggre az MF ?
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 029
113
Igen, de mivel kiallitason, ures tartallyal is a seggen ul, es ha azt mondod, hogy a futomu valtozatlan, akkor 200kg-tol (tartaly, csövek, stb) ul igy seggre az MF ?
.
A masik, amin gondolkodtam, hogyha a gep uresen is szinte a seggen ul, megtankolva plane, akkor hol voit ennek a gerpnek a CG-je? Kb 600 kilo eltuntetese biztos erezhetö hatasu.
Es amugy a szarnyallas modositasokkal mennyit valtozik a CG helye es ez a vezethetöseget hogy befolyasolta?
.
.
Egy Boeing-737-en, nyilvan variaszarny nelkul:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 075
113
.
A masik, amin gondolkodtam, hogyha a gep uresen is szinte a seggen ul, megtankolva plane, akkor hol voit ennek a gerpnek a CG-je? Kb 600 kilo eltuntetese biztos erezhetö hatasu.
Es amugy a szarnyallas modositasokkal mennyit valtozik a CG helye es ez a vezethetöseget hogy befolyasolta?
.
.
Egy Boeing-737-en, nyilvan variaszarny nelkul:
Nézd meg, hogy mekkora a mozgó félszárnyak tömege és ehhez vedd a rajtuk ébredő felhajtóerő nyomáseloszlását. Ehhez vedd a trimm automatikus változását, ami leköveti a szárny aktuális helyzetét. Ha nem így lett volna, akkor vezethetetlen lett volna a gép. Amiben a pilótának oda kellett figyelnie, az jóformán minden variaszárnyas gépre igaz, azaz nyitott szárnyállásnál, leszálló fékszárny helyzetnél húzni kell a botot, mivel ilyenkor a szétterpesztett szárnyon ébredő felhajtóerő nyomásközéppontja és a gép tömegközéppontja közel egy tengelyre esik, ami körül a fékszárny ellenállásának forgatónyomatéka orra akarja nyomni a gépet. Ezért leszálláskor, besiklásnál, szemben a fix szárnyú típusokkal itt húzni kell rendesen a botot.
És ebbe ugye az az érdekes, hogy ez még csak a besiklás, nem a kilebegtetés. Cserébe viszont sokkal laposabb a siklópálya, de ez meg a nagyobb oldalviszonyból ered.

Viszont a 23-asnál a legnagyobb dinamikus állásszöget a legnagyobb nyilazási szögön, a 72 fokos állásnál lehetett húzni.

(Ami valójában 74.5 fok volt, csak valamiért a visszajelző műszer a prototípus szárnyhelyzeteit mutatja. 16-45-72, de ez az összes szériagépen a valóságban 20 - 45 - 74.5 volt)

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a MiG-23ML nem 600 kg-al volt csupán könyebb az MF-nél, hanem további kb 400kg-ot az orrból is "eltüntettek". Kb 1 tonnával volt könnyebb az ML és kb 1200kg-al az MLD.
A köztes, 45 fokos "műrepülő" szárnyhelyzet egy kompromisszum a gépben, mert itt a statikus, tartós állásszög nagyobb, mint 16 fokon, de az oldalviszony nagyobb, mint 72 fokon, így a minimum sebesség kisebb lehet, a géppel szűkebben lehet fordulózni. És ebben a szárnyhelyzetben is átléphető a hangsebesség, amíg a 16 fokos helyzet maximuma 0.8 Mach volt.

(Igazából ez az, ami miatt úgy gondolom, hogy Soproni Károly nem "lányos zavarában" kezdte 16-ról 45-re nyilazni a szárnyat, hanem mint nagy tapasztalatú berepülő, tudatosan próbálhatta menteni a felszálláskor elrontott, a tengelyhez képest túl közelre, túl alacsonyra sikeredett fordulóját. Vagyis - bár a terv szerint az első manőverelemet szinte végig 16 fokon kellett volna végrehajtania és csak a pályatengellyel párhuzamos egyenes gyorsítószakaszon kellett volna nyilaznia - ő úgy akart beférni a manőverbe, hogy fejben felmérve a dolgot előbb elkezdte a 45 fokra nyilazást, mivel ez nagyobb sebességgel ugyan, de nagyobb húzható állásszöget adott a gépnek. Csak sajnos úgy fest, ez se adta ki elég szűkre a manővert, ő meg túlhúzhatta a gépet és az átesett).
Ami az MLD-t illeti, itt jött be a negyedik, a 36 fokos szárnyhelyzet. Ez igazából minden 23-ason manuálisan beállítható, de csak az MLD-n meglévő négy másik faktor miatt lett külön választható. Ugyanis az MLD mégkönyebb, a belépőél ívelése az állászög függvényében automatikus, az állásszöghatároló rendszer kifinomuktabb és többet enged, illetve megjelent a szárnytöveken az extra farkasfog, továbbá a Pitot-csöveken az örvénygenerátor. Emiatt a 36 fokos szárnyállásnál ugyanaz a rádiuszú forduló a 45 fokoshoz képest 800km/h helyett már 600-650km/h-val is végrehajtható lett. Csökkent a manőverek közbeni túlterhelés, de pl a leborítás minimális magassága is.
Nyilván, a kisebb sebesség előnye egyben a hátránya is, mert csökken az a manővervégi maradó mozgási energia, ami a következő manőver beviteli energiája kellene, hogy legyen. Ezt a hátrányt a 29-esnél pl a hatalmas tolóerőfelesleggel kompenzálták a tervezők. Az MLD-nél nyilván csak szélsőségesen kifogyasztott helyzetben, kistömegű rakéta fegyverzet esetén lehet valami hasonlót előidézni.
Merthogy a MiG-23-as típuscsalád igazi előnye nem a 450km/h alatti szűk, folyamatos, de csak 4.5 - 6.5 g körüli manőverezés, hanem a 650km/h feletti repülési harcfeladatok végrehajtása, amit az MLD próbált meg kicsit lefelé kiterjeszteni a maga 27 - 30 fokos állásszögeivel.
Ami még a 36 fokos új szárnyhelyzetet illeti. Érdekes adalék, hogy a két cseh MiG-23ML bemutatópilóta közül Jozef Miler a bemutatókon a 33 fokos helyzetet preferálta, ezt maga választotta ki, mert az ML-en ilyen helyzet - a többi 23-ashoz hasonlóan - nem volt. Ezzel elérte, hogy a manővereinek maximális túlterhelése megállt 6 - 6.5 g-ben. Vállalva, hogy a gép ilyen nyilazásnál kisebb lesz a max állásszög, továbbá annak közelében instabilabban viselkedik. Váltótársa/partnere Jan Rehák viszont a "tankönyvi" 45 fokon műrepült, annak megfelelően 8g értékekkel.
Oka volt tehát, hogy az MLD a 36 fokos szárnyhelyzetet csak a komplex módosításokkal együtt kapta meg.

Az egyiptomiak teljesen ki voltak akadva rá.

Az egyiptomiak tapasztalata a MiG-23-assal itt most nem releváns, mert amikkel ők repültek, az nem MiG-23-as volt, hanem csak egy annak látszó kezdetleges valami.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 601
6 029
113
Azt sem szabad elfelejteni, hogy a MiG-23ML nem 600 kg-al volt csupán könyebb az MF-nél, hanem további kb 400kg-ot az orrból is "eltüntettek". Kb 1 tonnával volt könnyebb az ML és kb 1200kg-al az MLD.
.
.
A futómű elvileg azonos. Az ML esetén hiányzik egy tartály, hiányzó a függőleges vezérsik hosszú nyúlványa, és is törzs is valamivel rövidebb lett talán (a tartály hiányában). Az R-35 hajtómű is majd 100kilóval könnyebb, mint az R-29-es.
Szóval "hátul" van csökkenés bőven, de elölről a szerkezetet könnyitették csak 400kilóval? De akkor a max G is romlott volna, ha gyengitették a szerkezetet?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 075
113
.
.
A futómű elvileg azonos. Az ML esetén hiányzik egy tartály, hiányzó a függőleges vezérsik hosszú nyúlványa, és is törzs is valamivel rövidebb lett talán (a tartály hiányában). Az R-35 hajtómű is majd 100kilóval könnyebb, mint az R-29-es.
Szóval "hátul" van csökkenés bőven, de elölről a szerkezetet könnyitették csak 400kilóval? De akkor a max G is romlott volna, ha gyengitették a szerkezetet?
Nem gyengítették a szerkezetet, nem lett semmivel se rövidebb a gép. A 4. számú tüzelőanyag tartály a hajtómű körül van az MF-nél.
Ha egy gép változatlan sárkányszerkezet mellett könyebbé válik, mert rendszerek kerülnek ki belőle, vagy cserélődnek könyebbre, mint pl az avionika is, ahol a digitális tűzvezető rendszer össztömege kisebb lett, mint az elődé volt, akkor az a gép magasabb maximális g értékkel terhelhető, mert kisebb öntömegre nagyobb súlyerő margin rakható.
A változás nem jelentős, de az ML alváltozat hivatalosan már 8.5 g-ig volt terhelhető.
A valóságban azonban ezek a gépek is jóval többet bírtak. Legfeljebb nem büntetlenül.
Idehaza a maximum valószínűleg a 01-est érte, 11g. Eltekeredett a sárkány, de még sokáig repültek vele, egész az üzemideje végéig.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 347
10 736
113
Nem gyengítették a szerkezetet, nem lett semmivel se rövidebb a gép. A 4. számú tüzelőanyag tartály a hajtómű körül van az MF-nél.
Ha egy gép változatlan sárkányszerkezet mellett könyebbé válik, mert rendszerek kerülnek ki belőle, vagy cserélődnek könyebbre, mint pl az avionika is, ahol a digitális tűzvezető rendszer össztömege kisebb lett, mint az elődé volt, akkor az a gép magasabb maximális g értékkel terhelhető, mert kisebb öntömegre nagyobb súlyerő margin rakható.
A változás nem jelentős, de az ML alváltozat hivatalosan már 8.5 g-ig volt terhelhető.
A valóságban azonban ezek a gépek is jóval többet bírtak. Legfeljebb nem büntetlenül.
Idehaza a maximum valószínűleg a 01-est érte, 11g. Eltekeredett a sárkány, de még sokáig repültek vele, egész az üzemideje végéig.
Itt is szóba került az, amiről te lenyűgözően sokat tudsz (csak ne lenne ilyen borzalmas a háttér...)

 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 313
17 435
113
GK5qKAcWoAA6hDS