MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 826
29 602
113
MiG-23BN Flogger F
5356.jpg

Volt NDK-s MiG-23ML
20081021-469.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 815
67 085
113
Hogyhogy ilyen egyenesen áll?
Az ML ennyivel könnyebb, mármint ilyen látványosan, vagy hiányozhat belőle ez-az?
Konkrétan a 4-es sz. tüzelőanyagtartály a maga 400kg-jával hiányzik az ML-ből. De az MF és az ML között összesen kb 1200 kg szerkezeti tömegcsökkenés és emellé a jóval erősebb hajtómű az igazi különbség.
Az R-35-300-as ugyanis nyers tolóerőben bár csak pár százalékkal jobb, de a karakterisztika sokkal komolyabb, minden magasságon és sebességen.
Az MLD-nél pedig az extra örvénygenerátor, az extra farkasfogak a LERX tövében, az újabb, 36 fokos műrepülő szárnynyilazás és az automatikus vezérlésű belépőél, illetve a módosított kormányvezérlő rendszer mégtovább javította a manőverjellemzőket.

Ha neked ez eddig nem volt meg, akkor érdemes ezt a videót meglesni, mert hiába amerikai, ennél jobban elmagyarzni az ML család sajátossságait más se fogja.
Meg is lepődtem, hogy egy amerikai ennyire alázattal és ilyen jól magyaráz el egy szovjet típust. Ráadásul a közkeletű tévhiteket is kijavítja.

 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 861
85 391
113
Konkrétan a 4-es sz. tüzelőanyagtartály a maga 400kg-jával hiányzik az ML-ből. De az MF és az ML között összesen kb 1200 kg szerkezeti tömegcsökkenés és emellé a jóval erősebb hajtómű az igazi különbség.
Az R-35-300-as ugyanis nyers tolóerőben bár csak pár százalékkal jobb, de a karakterisztika sokkal komolyabb, minden magasságon és sebességen.
Az MLD-nél pedig az extra örvénygenerátor, az extra farkasfogak a LERX tövében, az újabb, 36 fokos műrepülő szárnynyilazás és az automatikus vezérlésű belépőél, illetve a módosított kormányvezérlő rendszer mégtovább javította a manőverjellemzőket.

Ha neked ez eddig nem volt meg, akkor érdemes ezt a videót meglesni, mert hiába amerikai, ennél jobban elmagyarzni az ML család sajátossságait más se fogja.
Meg is lepődtem, hogy egy amerikai ennyire alázattal és ilyen jól magyaráz el egy szovjet típust. Ráadásul a közkeletű tévhiteket is kijavítja.

Kisebb lett a hatótávolság?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 815
67 085
113
Daniel Filerék amúgy pont május végén jutottak el a nagysebességű gurulópróbákig a 04-es ex-lengyel UB-val, így most a katapultálásuk után kérdés, hogy mi lesz a folytatás. Majd az FAA megmondja.
Hanem ugyanők ennél ambíciózusabb terven is dolgoztak, mégpedig két ukrán 23-ast is meg akartak szerezni. Lehet, hogy MLD-ket?
Repülőképes MiG-23MLD érdekes műsor lehetne, bár maga a típus minden, csak nem gyerekjáték.
Amúgy a sztori szerint a biznisz valahol félúton elakadt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 815
67 085
113
Szovjet MiG-23MLA bemutatócsapat Finnországban, 1978-ban, az akkori nyugati turné egyik állomásaként:

323108.jpg


Jártak a svédeknél és a franciáknál is ugyanekkor.
A bemutatókötelék már az ML-generációt repülte, de a VSz ekkor kezdi csak meg az MF variáns beszerzését.
Vajon hogy alakult volna a világ, ha egyből erre modernizáljuk a zömében 21-eseken szocializálódott repülőcsapatainkat?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 815
67 085
113
Akkor mi értelme volt a 29-esnek főleg az ekkor már létező MLD tükrében?
Ezt a kérdést 1977-ben kellett volna feltenned.
Egy dolog az aktuális trend és egy másik a megvalósuló kihívás.
A 29-esnél a nagy energiafelesleg és a kiváló kis sebességű manőverezés igénye párosult a nagyobb biztonságot ígérő kéthajtóműves kivitellel, amelyek miatt a gép kialakítása úgy alakult, hogy a tolóereje hatalmasra, a relatív kerókészlete meg szerényre sikeredett.
Miközben a 29-es fejlesztésével párhuzamosan - ha már sajnos megkésve is - a MiG-23-as is beért műszakilag és kiderült, hogy a BVR harcászat és a hosszabb levegőben eltöltött idő sokkal fontosabb.

Amúgy, ha megnézzük a fajlagos mutatókat, pl azt, hogy a MiG-29M-nél a dizájn újraértelmezésével a felszállótömegből mekkorára növelték a kerozinhányadot (3600kg helyett 4500kg belső kerókészlet, egy helyett három póttartály, plusz légi utántölthetőség), ha megnézzük, hogy egy darab VSz Szu-22M4-es mekkora lábra tesz szert négy póttartállyal, vagy hány darab MiG-23-as kell egy USAF F-15-ös ellenében, csakhamar kiderül, hogy a fenti három típus helyett csak és kizárólag a Szu-27-est kellett volna rendszeresíteni.
Tíz rakéta, maximálisan 6 tonna bomba, 9.6 tonna kerozin csak belülre, a két hajtóműve kb a 3/4-ét fogyasztja el békeidőben, mint két MiG-23-as, vagy két Szu-22-es, de mindet felülmúlja fegyverzetben.
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
342
2 239
93
Amúgy, ha megnézzük a fajlagos mutatókat, pl azt, hogy a MiG-29M-nél a dizájn újraértelmezésével a felszállótömegből mekkorára növelték a kerozinhányadot (3600kg helyett 4500kg belső kerókészlet, egy helyett három póttartály, plusz légi utántölthetőség), ha megnézzük, hogy egy darab VSz Szu-22M4-es mekkora lábra tesz szert négy póttartállyal, vagy hány darab MiG-23-as kell egy USAF F-15-ös ellenében, csakhamar kiderül, hogy a fenti három típus helyett csak és kizárólag a Szu-27-est kellett volna rendszeresíteni.
Tíz rakéta, maximálisan 6 tonna bomba, 9.6 tonna kerozin csak belülre, a két hajtóműve kb a 3/4-ét fogyasztja el békeidőben, mint két MiG-23-as, vagy két Szu-22-es, de mindet felülmúlja fegyverzetben.

Szerintem nem ez lett volna a helyes út.

A MiG-29 egyhajtóműves gép kellett volna hogy legyen, relatív olcsó, könnyebben üzemben tartható. A sisakcélzó + R-73 pont alkalmas lenne arra, hogy egy közepes teljesítményű gépet veszélyessé tegyen.

Alkottak egy csodálatos gépet, de...

A MiG-23 is variaszárny nélkül valószínűleg sikeresebb karriert fut be. Nekem úgy tűnik, hogy a 21-es után elfelejtették, hogy továbbra is kéne egy igásló frontvadász, ami tudja a kötelezőt az adott kor szintjén, de nincs túlgondolva.

Légiharc szempontból szerintem az ACEVAL/AIMVAL eredménye jó támpont, minél nagyobb az összecsapás, annál inkább közelít a veszteség arány az 1:1-hez, nem érdemes csak méregdrága szupervadászokra alapozni.

Levegő-föld viszonylatban, úgy tűnik nem jellemző, hogy a gyakorlatban nagy bombaterheléssel közlekednének. (Ukrajna/COIN).

Egy valódi szovjet F-16 kellett volna.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 861
85 391
113
Szerintem nem ez lett volna a helyes út.

A MiG-29 egyhajtóműves gép kellett volna hogy legyen, relatív olcsó, könnyebben üzemben tartható. A sisakcélzó + R-73 pont alkalmas lenne arra, hogy egy közepes teljesítményű gépet veszélyessé tegyen.

Alkottak egy csodálatos gépet, de...

A MiG-23 is variaszárny nélkül valószínűleg sikeresebb karriert fut be. Nekem úgy tűnik, hogy a 21-es után elfelejtették, hogy továbbra is kéne egy igásló frontvadász, ami tudja a kötelezőt az adott kor szintjén, de nincs túlgondolva.

Légiharc szempontból szerintem az ACEVAL/AIMVAL eredménye jó támpont, minél nagyobb az összecsapás, annál inkább közelít a veszteség arány az 1:1-hez, nem érdemes csak méregdrága szupervadászokra alapozni.

Levegő-föld viszonylatban, úgy tűnik nem jellemző, hogy a gyakorlatban nagy bombaterheléssel közlekednének. (Ukrajna/COIN).

Egy valódi szovjet F-16 kellett volna.
Szerintem nem lett volna baj a 29-essel, ha azt az idióta kopoltyút kihagyják (amit utólag meg is tettek, tehát gyakorlatilag feleslegesen foglalta a helyet) és alapból szárnyanként 4-4 felfüggesztővel készül a gép amiből a belsők (ahol alapból az R-27 van) póttanknak lett volna fenntartva, emellé ment volna 1-1 R-27 és utána a 2-2 R-73. Nekem senki ne mondja azt, hogy nem tudott volna már alapból így készülni a 9.12.