MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 868
67 530
113
Már kifejtettem többször, hogy erről az oldalról nem nagyon kéne linkelni semmit. A legátlagosabb témákban is óriási baromságokat írtak többször is.

A törzs alatti pótosnál M0,8 limit volt?
Ezt nem tudtam eddig.
Ha abból indulunk ki, hogy a törzs alatti tartály 800 literes és ez fogy ki mindig elsőként, a felfegyverzett gép a gyorsításkor elég hamar eljut oda, hogyha Mach 0.8-nál tovább kell menni, ezt már leürítve el is tudja dobni.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 922
12 743
113

Nem jó a link, lehet nem engedi linkelni. Ha erre gondolsz:
theaviationgeekclub.com hot-skies-over-afghanistan
A szokásos nyugati olvasónak szánt „írás”. Tom nem igazan szakértőj e az afgán témának, Kheiro úr pedig aztán még annyira sem.

A linken szereplő theaviationgeekclub cikkbenben a forrást "elfelejtették" megadni, így nem látható, hogy egy fotos apróság félre van fordítva (véletlenül, vagy szándékosan). Az utolsó mondatban említett részben, nem Privalov (akinek a gépét találat érte) csapta a földhöz sisakját, hanem a Petkov (akinek a feladata az volt, hogy oltalmazta bombázókat). Petkov elmondása szerint az F-16-ost lelőhette volna, ha engedélyezik számára. De tartva a diplomáciai botránytól, a háború további eszkalációjától (1988-ban már bőven kifelé próbál a Szovjetunió hátrálni a konfliktusból), és/vagy a helyi parancsnokok döntésképtelensége/alkalmatlansága miatt, az orosz pilótának megtiltották a fegyverhasználatot. Ez valahogy lemaradt a cikkből…

De szerencsére Varsányi Miklós úr még 1999-ben, a kitűnő fordítása mellett (HT 99/4), az eredeti forrást is megadta
Markovszkij, Viktor Ju.
Légierő a helyi háborúkban 9. rész.
Aviacija i Vremja, 97/3.
Fordította: Varsányi Miklós

„1988 szeptember 12-én, a Ruckoj lelövése utáni 40. napon 12 db MiG-23MLD szállt fel a 120. Vadászrepülő-ezredből, hogy csapást mérjen Aszadabadtól keletre, a Kunár folyó völgyében fekvő célok ellen. Összegyülekezve a kijelölt tájékozódási pont, a Szurubi tó felett, a kötelék elindult a határ felé. Korábban már kirepült oda két oltalmazó géppár: a támadás helyszínétől északnyugatra 50 km-re a hegység felett elterülő őrjáratozási légteret Szergej Bunyin alezre des, századparancsnok és politikai helyettese, Nyikolaj Goloszienko őrnagy foglalta el, 40 km-re délre pedig Szemjon Petkov őrnagy és Vlagyimir Dancsenkov főhadnagy helyezkedett el. Ekkorra a megjelenésük miatt riasztott F-16-osok már levegőben voltak: Kamra támaszpontról a pakisztáni légierő 14. Repülőszázadából egy géppár szállt fel Khalid Mahmood hadnagy vezetésével és párhuzamos irányon követte a MiG-eket. Néhány perc múlva a földről közölték velük, hogy megjelent a levegőben egy repülőgép oszlop - a szétbontakozott csapásmérő kötelék. Kunar fölött a kötelék északra fordult, és a határ mentén ráállt a harci irányra. Az oltalmazok messze eltávolodtak, és semmi sem zavarta Khalidot abban, hogy berepüljön a hosszan elnyúló kötelék közepébe. Legközelebb esett hozzá a második raj utolsó gépe, Szergej Privalov százados 55-ös fedélezeti számú MiG-23MLD-je. 13 km távol ságban előbukkanva a sűrű felhőből Khalid meghallotta a besugárzásjelző hangját: a néhány perc repülési távol ságra őrjáratozó oltalmazó MiG-ek feléje fordultak. A pakisztáni pilóta terveiben ez nem szerepelt. Manőverezni kezdett, és sietve, félleborításból, 135° bedöntéssel elindított 2 AIM-9L-1, és kivált a támadásból háthelyzetben 1500 m-re a megtámadott MiG-еktről. Az egyik rakéta messze oldalra repült, a másik Sidewinder Privalov repülőgépe felett robbant, beterítve azt repeszekkel. A rázkódás erős volt, a repülőgép-vezetőt szó szerint megütötte, és lábai lecsúsztak a pedálokról. Egy jókora repesz a kabin mögött csapódott a törzsbe, fél méterre a fejétől, a többi a fékszárnyat és a bal szárnytőrészt ütötte át, kilyukasztva a tüzelőanyag-tartályt. Az első sokk után a pilóta megállapította, hogy a repülőgép nem ég, a levegőben maradt és kormányozható.

Privalov.png

Fotó: Szergej Privalov százados, akinek a gépét találat érte

Utánégetővel iramodott mindkét oltalmazó géppár az összetűzés helye felé, az éterben kiabálás és káromkodás hallatszott. A pakisztániakat komoly veszély fenyegette, az R-24R indítási távolsága teljes mértékben lehetővé tette, hogy elérje őket még a határ előtt. A földön ilyesmi is hallatszott a rádióban: „Engedjétek, hogy ledurrantsam!” De a számlát kiegyenlíteni nem sikerült - a Vezetési Pontról megparancsolták, hogy mindenki térjen vissza, veszélyes nek tartották az összecsapást ilyen távoli körzet felett, ahol a helyzet nem kecsegtetett nyerési eséllyel: az ellenség friss erőket vethetett volna harcba, a MiG-еknek viszont kevés volt a tüzelőanyag-maradéka. Privalov azonnal leoldotta a bombákat és hazafordult, hátulról fedezte a kötelék maradéka. A sort Bunyin és Goloszijenko zárta, mögöttük pedig újra feltűnt az F -16 pár. A pakisztániak követték őket, üldözésből akarták a MiG-е két lelőni, de utolérni nem tudták őket, mert a MiG-ek a szárnyakat maximális nyilazásra állítva, utánégetővel hangsebességig gyorsítottak (annak ellenére, hogy póttartállyal a korlátozás M=0,8 volt).


55.png

Foto: A korabeli nyugati média szerint lelőtt fehér 55-ös szovjet MiG-23MLD sérülései, leszállás után.

Bagrama közelében a sérült gépet előreengedték, hogy elsőként szállhasson le. Tüzelőanyaga gyakorlatilag nem maradt, a fogyasztásmérő szerint a repülőgép 1200 I kerozint vesztett. Folyadékcsíkot húzva maga után a vadász gép begurult az állóhelyre, ahol a folyás a hajtómű leállítása után azonnal megszűnt - a tüzelőanyag elfogyott. Petkov, aki mögötte szállt le, kiszállva a gépből földhöz vágta a fejvédőjét: „Az anyjukat...! És még én voltam az oltalmazó! Ez a féreg már a célzókeresztemben volt!”

petkov.png

Fotó: Petkov százados: „Ez a féreg már a célzókeresztemben volt!”

Estére, a repülés kiértékelésére megérkezett a 40. Hadsereg Légierejének parancsoka, Románjuk vezérőrnagy, aki hajlott arra, hogy a pilóták a földiek hibájából futottak bele az ellenség tüzébe. Erre a következtetésre jutni kényelmesebb volt, mint beismerni a vezetés határozatlanságát és a hibás tervezést, ami a kötelék széteséséhez és az oltalmazás hatástalanságához vezetett. Nincs elfogás, nem lett volna probléma. De a repülőgép-vezetők, akiknek a szeme előtt játszódtak le az események, kitartottak a saját véleményük mellett. A harmadik rajban repülő Igor Degyukin százados például arra a kérdésre, miből állapította meg, hogy ez F-16 volt, ujjával rábökött ennek a gépnek a rajzára a felismerő könyvben. „Csak úgy... Egyszerűen egy ilyet láttam.”

A pakisztániak szerencsés hazatérésük után két MiG lelövését jelentették. Sőt, az elbizakodott Khalid azt állította, mind a hat gépet le tudta volna lőni maradék rakétáival és a gépágyúval, de megzavarta egy odasiető MiG -23 gép pár. Hamarosan a nyugati sajtóban elterjedt a hír, hogy Pakisztánban megtalálták a két lelőtt repülőgép roncsait. Ez a legenda bekerült az orosz sajtó híradásaiba is, sőt nemrég újra feltűnt a „Krilja Rogyini” hasábjain. Vannak forgalomban az összecsapásról más változatok is, épp annyira hamisak, mint amennyire megalapozatlanok. A sajtóban találkozni meseszerű elbeszéléssel a szeptember 7-én lelőtt afgán MiG-23-astó\ és még egy F -16 MiG-23 feletti légi győzelméről november 3-án. A valóságban a 40. Hadsereg légi harcban egyetlen MiG-23-ast sem veszített"



55.png

Fotó: Az 1978-ben gyártott, majd Afganisztán felett 1988-ban Sidewinder-től megsérült 55-ös, 1993-ig repült, majd tartós tárolásba helyezték. 2005-ben bontották szét.


Én ezt korábban megtaláltam külföldiül, másik forrásból:

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 868
67 530
113
A MiG-23MLD-ről egy érdekes adat:
A gépek hajtóművein a kezdetiek után egy komolyabb gázhő-redukciót eszközöltek, amellyel elérték, hogy a turbina lapátok ne menjenek idő előtt tönkre. Ez azonban érezhető lett a gép repülésén is.
Az eredeti beállítás szerint a gép felszállásakor ha a pilóta egy kicsit is késlekedett a futó behúzásával, a maximális forszázzsal a gép azonnal elérte a kinti futó helyzetre előírt maximális 550km/h sebességet. Ezért az eljárás az volt, hogy amint behúzodtak a futók, azonnal le is vették az utánégetést, de amíg a futók bementek, azalatt a gép már 650km/h-ra gyorsult!
A gázhő leszabályzás után a géppel még behúzott futóművek mellett is várni kellett, hogy legalább a 610 km/h-t elérje valahogy a gép, hogy lekapcsolhassák a fáklyát.
Az eredeti gázhővel 1000 méteren, maximál rezsimen, az utánégető használata nélkül a gép bármikor átlépte a hangsebességet, ha a szárnyak 72 fokra voltak nyilazva.
 
M

molnibalage

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 868
67 530
113
Ez volt ugyanaz a kubinkai MiG-23ML bemutatókötelék, ami 1978-ban a franciáknál is járt, de megfordult a finneknél is. Ezek az első fotók, ahol a szóló bemutatóről is látni képeket, illetve feltűnő, hogy a "mutogatásra" előkészített kabin milyen szép és mennyire ki van belőle pakolva az összes érzékeny berendezés és műszer.

Korábban is jártak itt a szovjetek, akkor MiG-21-essel:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 868
67 530
113
Ezt is megértük, habár a felszállás egy kicsit vérszegény volt:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Azért érthető, hiszen ez csak egy R-27-es hajtómű, az is élettartamkímélés céljából civilizáltan visszafojtva és még ebből is visszavesz a pilóta.
A képzeletbeli skála másik vége egy MiG-23MLD lenne, R-35-300-assal, mégpedig az 1986 előtti eredeti, magasabb gázhővel.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
13 008
18 188
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Cseh MiG-23-asok (és 29-esek) repüléseiről egy jó kis összeállítás:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Érdekes, hogy a 23-as milyen komoly emelkedésbe megy át a felszállás után.
Munkácsról is úgy szálltak fel. Ahogy elhagyták a kifutót, 45 fokos emelkedésbe kezdtek. 20 kmre van a határ.
 

Lupus80

Well-Known Member
2020. december 20.
278
749
93
Újab MiG-23UB-t raknak össze Daniel Filerék az USA-ban:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Úgy tudom hogy konkrétan van 2 subco aki magyar a csapatában (az egyikük az utsó BMEn végzett repülőmérnökök közül aki kivándorolt idő közben). És a FB szerint keresnek még embereket akinek van tapasztalata a MIG21/23/17/15/L39 karbantarsával kapcsolatban és igen profi angolul (nejem ismerőse, csak az általa elmondottakat tudom ismételni).
A műszaki ellenőri munkákban is egy exMOL/exsiemens/exGE srác dolgozik california-nevada-florida vonalon, ő szokott feltenni képeket a munkáiról, legutoljára a4eseket vizsgált meg L39est.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed