MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Akinek hiányérzete van MiG-23MF és UB gépekből annak itt van ez a közel három órás(!) lengyel anyag. Nem csak az MF-ek, de még a jóval gyengébb UB-k is szépen, meredeken emelkednek a felszállás után.

 
T

Törölt tag 1945

Guest
Dolgozik a MiG-23-as aerodinamikája. A 72 fokos szárnyállásnál a jól megtépett bothelyzetben a farkasfogak által leválaszott örvények az erősen nyilazott szárnyvégekig futnak ki:


A aerodinamikát részletező manuálban is megemlékeznek az örvényekről, bár a rajzon nem a farkasfog váltja őket ki.

23as.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Mert a rajzon nem a 72 fokos nyilazási helyzet van.
Mivel a szárny felett alacsonyabb a dinamikus nyomás, így annak szívóhatása és a nyilazott szárny mentén futó határréteg együttesen a farkasfogak által kiváltott örvényeket a szárnyvég irányába vezetik ki.
Az általad mutatott rajzon a szárnytő által generált örvényeket mutatják be.
Ez utóbbiak fokozására jelent meg az MLD-n a szárnytövön is a farkasfogazás.
De ez két külön örvénygenerátor a MiG-23-ason.
És az MLD-n volt még a Pitot-cső örvénygenerátora is.

Mindazonáltal ez az egyszerűsített ábra szimplán csak nem mutatja a farkasfogat a mozgó szárnyrész tövében, de az általa generált örvényképet azt igen.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Ezt meg akkor molnibalage kedvéért, ráadásképp:


A felszállásból ugrás azugyan sebességgyűjtéssel indul, de a szárnyvégi kondenzációból sejthető, hogy volt azért ott tolóerő rendesen, amire lehetett támaszkodni.
A szinte végig nyitva levő fényszórókból arra következtetek, hogy még a húzott forduló is kb 650km/h alatt volt végig, mert a MiG-21-eshez hasonlóan ez is kb ezen a sebességen csukodótt be.
Ebből sejthető, hogy a terhelés az valahol 5-6 g környéke volt főleg, ami a típus 8.5g-s limitjével elég jó összehangban van. Ezért se látni "full performance" húzott fordulót, a teljes, 360-fokos menővert szinte végig maximálon repülte a gép. Elég volt ez így is, hiszen itt a maximál tolóerő már 8.5 tonna volt, szemben a mi gépeink R-29-eseinek 7.6 tonnájával.
És ez a gép könnyebb volt.

Amit sajnálok, az az, hogy a 72 fokos nyilazáson csak egy közepes tempójú háton áthúzásra futotta. A csehek amúgy kiváló MiG-23ML bemutatópilótája, Josef Miller alezredes nagyon jó, tempós és sűrű kűrt állított össze, ez nem vitás, de főleg 45 fokon műrepült és 16 fokon csinált egy-két lassú manővert.

Nálunk a MiG-23-as nem szerepelt sokat repülőnapokon, de azért akadt ilyen esemény. Idehaza volt egy manőver, ami látványos és hangos is volt. Ez a 72 fokon áthúzás és belerántás.

Itt az 1991-es taszári repülőnapon:


Itt az 1992-es taszári repülőnapon látszik egy éles "sarkonfordulás", teljes utánégetéssel és 72 fokos szárnyállással:


Itt Pozsonyban látszik az utánégetővel húzott forduló a 03-as gépünkkel, 72 fokos szárnynál:


Az 1993-as Eindhoven-i bemutatón a magyar pilóta még azzal egészítette ezt ki, hogy nem csak a gyors, de a lassú áthúzáshoz is a 72 fokos nyilazást használta.

 
T

Törölt tag 1945

Guest
Egész jó kis ismeretterjesztő könyvecske.
A szerző tényleg sok melót rakhatott bele (intejút, levéltári böngészést, stb), mert számomra ez az első hihető leírása, nemcsak az Iraki-Iráni, hanem a Szír-Izraeli konfliktusban résztvett MiG-23MSz/BN/MF/ML/MLD típusok történetének.
A Líbiai rész is érdekes, bár az eddig is jól dokumentált volt.
Harceljárások, veszteségek, illetve a gépek szovjetek általi lebutításának részletes ismertetésével, sok-sok intejúval, illetve korabeli fotóval.

Lehet hogy kellene írni belőle egy sorozatot ide?

20200803-102302.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Egész jó kis ismeretterjesztő könyvecske.
A szerző tényleg sok melót rakhatott bele (intejút, levéltári böngészést, stb), mert számomra ez az első hihető leírása, nemcsak az Iraki-Iráni, hanem a Szír-Izraeli konfliktusban résztvett MiG-23MSz/BN/MF/ML/MLD típusok történetének.
A Líbiai rész is érdekes, bár az eddig is jól dokumentált volt.
Harceljárások, veszteségek, illetve a gépek szovjetek általi lebutításának részletes ismertetésével, sok-sok intejúval, illetve korabeli fotóval.

Lehet hogy kellene írni belőle egy sorozatot ide?

20200803-102302.jpg
Jöhet
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 095
31 036
113
Egész jó kis ismeretterjesztő könyvecske.
A szerző tényleg sok melót rakhatott bele (intejút, levéltári böngészést, stb), mert számomra ez az első hihető leírása, nemcsak az Iraki-Iráni, hanem a Szír-Izraeli konfliktusban résztvett MiG-23MSz/BN/MF/ML/MLD típusok történetének.
A Líbiai rész is érdekes, bár az eddig is jól dokumentált volt.
Harceljárások, veszteségek, illetve a gépek szovjetek általi lebutításának részletes ismertetésével, sok-sok intejúval, illetve korabeli fotóval.

Lehet hogy kellene írni belőle egy sorozatot ide?

20200803-102302.jpg
Ha kérhetnénk
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 226
4 578
113
Egész jó kis ismeretterjesztő könyvecske.
A szerző tényleg sok melót rakhatott bele (intejút, levéltári böngészést, stb), mert számomra ez az első hihető leírása, nemcsak az Iraki-Iráni, hanem a Szír-Izraeli konfliktusban résztvett MiG-23MSz/BN/MF/ML/MLD típusok történetének.
A Líbiai rész is érdekes, bár az eddig is jól dokumentált volt.
Harceljárások, veszteségek, illetve a gépek szovjetek általi lebutításának részletes ismertetésével, sok-sok intejúval, illetve korabeli fotóval.

Lehet hogy kellene írni belőle egy sorozatot ide?

20200803-102302.jpg
Szeretnénk
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Egész jó kis ismeretterjesztő könyvecske.
A szerző tényleg sok melót rakhatott bele (interjút, levéltári böngészést, stb), mert számomra ez az első hihető leírása, nemcsak az Iraki-Iráni, hanem a Szír-Izraeli konfliktusban részvett MiG-23MSz/BN/MF/ML/MLD típusok történetének.
Harceljárások, veszteségek, illetve a gépek szovjetek általi lebutításának részletes ismertetésével, sok-sok interjúval, illetve korabeli fotóval.

Lehet hogy kellene írni belőle egy sorozatot ide?
Én is kíváncsi lennék rá...! - Pláne a szír-izraeli konfliktusra, mert ott a modern amcsi gépekkel kerültek szembe...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 077
113
Engem is érdekelne. Én pl úgy tudtam, hogy a szírek konkrétan MiG-23MLD-t vetettek be F-16-osok ellen és egy ilyen verzió szökött át Izraelbe is, de ez nem az az MLD volt, amit a szovjetek újépítésűként repültek pl Kiskunlacházán.
Ezek ugyanis MLD szintre felhozott korábbi ML-ek voltak.
(Lacházán is volt pár darab ML-ből, vagy MLA-ból kialakított MLD).
Nélkülözve pár olyan jellegzetességet, mint a LERX tövében levő extra farkasfog, az extra örvénygenerátor a Pitot-cső körül, vagy a 36 fokos szárnnyilazás. Ez utóbbiak például kimondottan az F-16A miatt kerültek beépítésre.
1982-ben, de még a 80-as évek végén se volt a szíreknek full-extrás “valódi” MLD-jük, később viszont már igen.
Ha jól tudom, a kilencvenes években a beloruszoktól szereztek utolsó szériás MLD-ket, melyeket mostanság már csak hazai barkács FAB-500 utánzatok hajigálására használnak.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Engem is érdekelne. Én pl úgy tudtam, hogy a szírek konkrétan MiG-23MLD-t vetettek be F-16-osok ellen és egy ilyen verzió szökött át Izraelbe is, de ez nem az az MLD volt, amit a szovjetek újépítésűként repültek pl Kiskunlacházán.
Ezek ugyanis MLD szintre felhozott korábbi ML-ek voltak.
(Lacházán is volt pár darab ML-ből, vagy MLA-ból kialakított MLD).
Nélkülözve pár olyan jellegzetességet, mint a LERX tövében levő extra farkasfog, az extra örvénygenerátor a Pitot-cső körül, vagy a 36 fokos szárnnyilazás. Ez utóbbiak például kimondottan az F-16A miatt kerültek beépítésre.
1982-ben, de még a 80-as évek végén se volt a szíreknek full-extrás “valódi” MLD-jük, később viszont már igen.
Ha jól tudom, a kilencvenes években a beloruszoktól szereztek utolsó szériás MLD-ket, melyeket mostanság már csak hazai barkács FAB-500 utánzatok hajigálására használnak.

Egen az Arab megrendelők is gyakran vakarták a fejüket, miután kifizettek egy MiG-23 változatot, látszólag mást kaptak.
Más esetben meg ugyanannak a típusnak más volt a gyártmány jelzése.
:D

Elkezdtem kijegyzetelni a könyvet (eltart majd egy ideig), viszont muszáj lesz belemenni a MiG-23 alváltozatok világába mivel csak így lesz érthető a történet.

Addig is röviden a lényeg...
... a 23-12-es gyártmányt eleinte (egyetlen éven át) még az analóg Сапфир-23МЛ lokátorral gyártották, majd öt éven át az Н003 Сапфир-23МЛА immáron digitális zajszűréssel ellátottal.
A manuáljuk szerint mindkét típus jelzése MiG-23ML. (a másodikat szokták tévesen MiG-23MLA-nak is nevezni)

Ezután az iroda elkezdett dolgozni a 23-16-os gyártmányon, MiG-23MLA jelzéssel, ez viszont elkésett.
1982-től a szovjet front légierő már csak a MiG-29-est kívánta beszerezni, így a fenti típus csak export változatban készült 84-ben, 23-22-es gyártmány jelzéssel.
Elvileg ezt a géptípust nevezik újonnan gyártott MiG-23MLD-nek.

1982 és 1985 között viszont többszáz 23-12-es gyártmányt (MiG-23ML) modernizáltak MiG-23MLD néven az Н008 «Аметист» («Сапфир-23МЛА-2») lokátor beépítésével, ami a MiG-29-eshez hasonló digitális impulzus doppler egység volt.
Ezek a nagyjavításkor modernizált gépek kapták a 23-18-as gyártmány jelzést, miközben az eredeti szériaszámuk nem változott.
:confused:

Muszáj lesz viszont az egykori politikai/háborús helyzetet is ismertetni, és eléggé tartok tőle, hogy a topic a szokásos Arabozásba-Zsidózásba fullad.
:(
Kérdésem, hogy ide írjam a sorozatot, vagy másik topicot keressek? (hadtörténelem?)
 
M

molnibalage

Guest
Egen az Arab megrendelők is gyakran vakarták a fejüket, miután kifizettek egy MiG-23 változatot, látszólag mást kaptak.
Más esetben meg ugyanannak a típusnak más volt a gyártmány jelzése.
:D

Elkezdtem kijegyzetelni a könyvet (eltart majd egy ideig), viszont muszáj lesz belemenni a MiG-23 alváltozatok világába mivel csak így lesz érthető a történet.

Addig is röviden a lényeg...
... a 23-12-es gyártmányt eleinte (egyetlen éven át) még az analóg Сапфир-23МЛ lokátorral gyártották, majd öt éven át az Н003 Сапфир-23МЛА immáron digitális zajszűréssel ellátottal.
A manuáljuk szerint mindkét típus jelzése MiG-23ML. (a másodikat szokták tévesen MiG-23MLA-nak is nevezni)

Ezután az iroda elkezdett dolgozni a 23-16-os gyártmányon, MiG-23MLA jelzéssel, ez viszont elkésett.
1982-től a szovjet front légierő már csak a MiG-29-est kívánta beszerezni, így a fenti típus csak export változatban készült 84-ben, 23-22-es gyártmány jelzéssel.
Elvileg ezt a géptípust nevezik újonnan gyártott MiG-23MLD-nek.

1982 és 1985 között viszont többszáz 23-12-es gyártmányt (MiG-23ML) modernizáltak MiG-23MLD néven az Н008 «Аметист» («Сапфир-23МЛА-2») lokátor beépítésével, ami a MiG-29-eshez hasonló digitális impulzus doppler egység volt.
Ezek a nagyjavításkor modernizált gépek kapták a 23-18-as gyártmány jelzést, miközben az eredeti szériaszámuk nem változott.
:confused:

Muszáj lesz viszont az egykori politikai/háborús helyzetet is ismertetni, és eléggé tartok tőle, hogy a topic a szokásos Arabozásba-Zsidózásba fullad.
:(
Kérdésem, hogy ide írjam a sorozatot, vagy másik topicot keressek? (hadtörténelem?)
Sajat topik is mehet neki
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 095
31 036
113
Egen az Arab megrendelők is gyakran vakarták a fejüket, miután kifizettek egy MiG-23 változatot, látszólag mást kaptak.
Más esetben meg ugyanannak a típusnak más volt a gyártmány jelzése.
:D

Elkezdtem kijegyzetelni a könyvet (eltart majd egy ideig), viszont muszáj lesz belemenni a MiG-23 alváltozatok világába mivel csak így lesz érthető a történet.

Addig is röviden a lényeg...
... a 23-12-es gyártmányt eleinte (egyetlen éven át) még az analóg Сапфир-23МЛ lokátorral gyártották, majd öt éven át az Н003 Сапфир-23МЛА immáron digitális zajszűréssel ellátottal.
A manuáljuk szerint mindkét típus jelzése MiG-23ML. (a másodikat szokták tévesen MiG-23MLA-nak is nevezni)

Ezután az iroda elkezdett dolgozni a 23-16-os gyártmányon, MiG-23MLA jelzéssel, ez viszont elkésett.
1982-től a szovjet front légierő már csak a MiG-29-est kívánta beszerezni, így a fenti típus csak export változatban készült 84-ben, 23-22-es gyártmány jelzéssel.
Elvileg ezt a géptípust nevezik újonnan gyártott MiG-23MLD-nek.

1982 és 1985 között viszont többszáz 23-12-es gyártmányt (MiG-23ML) modernizáltak MiG-23MLD néven az Н008 «Аметист» («Сапфир-23МЛА-2») lokátor beépítésével, ami a MiG-29-eshez hasonló digitális impulzus doppler egység volt.
Ezek a nagyjavításkor modernizált gépek kapták a 23-18-as gyártmány jelzést, miközben az eredeti szériaszámuk nem változott.
:confused:

Muszáj lesz viszont az egykori politikai/háborús helyzetet is ismertetni, és eléggé tartok tőle, hogy a topic a szokásos Arabozásba-Zsidózásba fullad.
:(
Kérdésem, hogy ide írjam a sorozatot, vagy másik topicot keressek? (hadtörténelem?)
MiG23 története,jó helyen lesz itt is.
Aki meg nekiáll arab/zsidózni,azt majd Mack ráncba szedi