1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-29, -35 "Fulcrum"

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Nem maszkirovka, de Kubinkán nem állomásozik MiG-29SzMT. Ez a gép a 30-ashoz hasonlóan egy bemutató miatt lett felszerelve az AKU-177-es indítókkal.
    Kubinkán szokták megrendezni az Armija kiállításokat, melyek már a MAKSz-al érnek fel lassan.
     
    endre, Pocok75 and fishbed like this.
  2. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Még egy kis múltidézés, még egy kis sajnálkozás.
    Azon ritka felvételek egyike, ahol jól tanulmányozható az egykori 9.15-ös MiG-29M repülése Farnborough-ban. 1994-et írunk, nálunk épp, hogy csak megkezdődött a 9.12-es verziókkal a repülés, itt viszont az RSzK MiG (korabeli nevén MiG-MAPO) akkor főpilótája, a 2006-ban rákban elhunyt Valerij Menyickij repült bemutatót. A kifejezetten tehetséges pilóta hazánkban is járt, Kiskunlacházán a helyi szovjet pilóták külön kérésére tartott bemutató repülést (nem készült bemutató repüléssel) a vadonat új 9.13-asok egyikével, még 1986-ban. Már akkor bemutatta pont felett a Harang-ot és valójában az ő nevéhez fűződik a Kobra manőver is a Szovjetúnióban. Pugacsov csak tökéletesítette.
    A 9.15-öst (és tengerész társát, a mintegy fém méterrel nagyobb fesztávú és megerősített futóműves 9.31-est) már 1993 decemberében elkaszálták, de 94-ben, bízva a külföldi megrendelésekben, még megreptették Angliában is.
    Ez a gép amúgy egy olyan MiG-29-es volt, amilyennek a MiG-29-esnek mindig is kellett volna lennie. Sokkal hatékonyabb, pengeéles profilú LERX, a hiányzó kopoltyúk, alumínium-lítium ötvözetek és kompozitok alkalmazása, Fly by Wire rendszer, kicsivel erősebb hajtóművek, képernyők, Zsuk radar, új KOLSz, multirole fegyverzet, kettővel több pilon, több üzemanyag, nyitott futóknál is nyitható egyrészes törzsféklap, levegőbeni utántölthetőség és kicsivel emelt kontúrú, jobb kilátást biztosító kabintető jellemezte.
    Egyszóval, minden rossz, minden hiba, amit a 9.12-esekhez társítunk, enné a variánsnál ki volt javítva. Maradtak nyilván még hibái, de ne feledjük, a videó idejére például már a komplett fegyverzeti csomagot (R-73, R-77, Kh-31A és P, Kh-29L és T, KAB-500L és T) integrálták és a lövészetek is megvoltak velük.
    Szóval a felvétel idején a gép jóformán sorozatgyártható állapotba, míg részint a Szuhoj hathatós közreműködéséének hála, a MiG pedig csődközelbe került. És a hazai konkurencia természetesen nem átallotta a majdnem révbe ért gépeket a saját jól felfogott érdekében eltakarítani az útból. Hasonlóan járt a MiG a MiG-31M-el is ami szintén a lehető legjobb korrekciója volt mindannak, amit ma a MiG-31-esekkel szemben kifogásolni lehet. Mehetett a kukába az is, ahogy szintén MiG-projektként került a levesbe a Buran is, bár az talán valahol jogosan.

    Szóval vissza a néhai MiG-29M-re, láthatunk is jópár érdekességet. Nekem feltűnt a szovjet-orosz gépektől és pilótáktól teljesen szokatlan háton kinyomás, szegény Rácz Zsolt is ebbe, illetve a következményeibe halt bele 1998 nyarán Kecskeméten. Itt azonban egy teljesen szabályos mutatványt láthatunk 8:59-től, amit egy igencsak kis sebességű félbukfenccel fejez be:




    A jelentből sajnos hiányzik a felszállás, azt ne keresse senki.
    Aki netán láthatta a MIG-29OVT-t még élőben, az annyiban örülhet, hogy az a gép és ez a madár egy és ugyanaz a masina volt.

    Amúgy szemrevaló, elegáns MiG-29-es variáns volt, az egyszer biztos.

    [​IMG]

    [​IMG]








    [​IMG]
     
    Bleroka, fip7, Python and 13 others like this.
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ez lényegében az orosz F-16C Block 40/42 gép lett volna, ha LANTIRN nélkül.
     
    Bleroka likes this.
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Azt elfelejtettem kihangsúlyozni, hogy a Fly by Wire miatt a gép szárnyain elhelyzett csűrők - szemben a 9.12/13-asokkal - nem csak 8 fokos állásszögig operáltak, hanem azon túl is. A felületük is nagyobb volt, ahogy a mozgatható belépőél is majdnem egészen a szányvégig futott ki. És szintén kimaradt a felsorolásból, hogy a MiG is meglépte azt, amit a GD már a korai F-16-osoknál, hogy tudniillik a vízszintes vezérsíkok felületét is megnövelte. A MiG azonban nem csak megnövelte a felületet, de az F-15-ösökhöz hasonlóan, még egy örvénygeneráló farkasfogazást is rakott rájuk. Ezzel a Deep Stall jelenséget tudták valamelyest jobban, a magasabb állásszög tartományokig feltornászni. Itt van egy látványos példa egy F-15E-nél:

     
    Python, Bleroka, fip7 and 2 others like this.
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ácsi, hülyeséget beszéltem, a vízszintes vezérsíkok voltak csak 8 fokig kitéríthetőek! Ezt módosították az M-nél.
     
  6. Capslock27

    Capslock27 Well-Known Member

    .
    Azért a 9.15-ben voltak nagy melléfogások is. Pl a képernyős cockpitra az oroszok ott nagyon nem éreztek rá. Az a kialakitás, hogy a képernyő körül nincsenek nyomógombok, hanem egy kis kar ide-oda mozditásainak végeláthatatlan kombinációi végezték volna a funkcióváltásokat, teljes koncepcionális tévedés volt a 9.15-ben. Később korrigálták is.
    .
    De a 9.15-nél a legnagyobb melléfogás marketinges volt, nevezetesen az, hogy az iraki kudarc után nem nevezték át a gépet teljes erővel MiG-33-nak, a lejáratódott 29-es szám helyett. Irak után, és pláne Jugoszlávia után, a MiG már lényegében nem adott el gépet külföldre, csak a Szuhoj.
     
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Az átszámozósdi valamikor 1992 körül kezdődött, hogy kijátszák a nagy ex-szovjet bürokráciát.
    De 1994-ben még maguk az oroszok se hitték el, hogy működhet az átszámozósdi. Pár évvel később már nem volt kétség, de inkább csak azért, mert csak a Szuhoj maradt. Legelőször a Szu-27M-et kezdték Szu-35-nek nevezni, majd gyorsan a Szu-27K-t Szu-33-nak és a Szu-27IB-t Szu-32FN-nek. Aztán ez valahogy mégse rímelhetett, vagy rossz volt a csíje és inkább Szu-34-esnek kezdték hívni. Aztán megint Szu-32-esnek, majd mikor tizenöt évnyi huzavona után elkezdhették végre gyártani 2009-ben, akkor maradtak a Szu-34-esnél. Akkor már muszáj volt valahogy hívni a gyereket.

    A kilencvenes évek második felére már nem számított, hogy a MiG-29-es egy-egy újabb verzióját hogyan nevezik. A 2000-es évek második felétől viszont már maradhatott a 29-es szám, főleg nosztalgiából, majd 2010 után ismét jött a matek és egyre jobban ragaszkodtak a 2007-ben először elsütött MiG-35-öshöz, főképp azért, mert a Szuhojnak és a Lockheed-nek is van már 35-öse. Mondhatni a 35-ös "divattá vált".
     
    endre, Bleroka, fip7 and 4 others like this.
  8. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member



    Odatekerve. Ez 1992 Farnborough, ami egy nagyon jó kis ersó volt.
     
    fishbed and migfun like this.
  9. boki

    boki Well-Known Member

  10. Roni

    Roni Well-Known Member

    ?
     
  11. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    [​IMG]
     
  12. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Crash Indian Air Force MiG-29UPG

    On 8 May 2020, around 12:30 hrs LT a Bharatiya Vayu Sena (Indian Air Force) MiG-29UPG crashed near Rurki Kalan village in the Nawanshehr district (state of Punjab). The aircraft developed a technical snag and the pilot ejected safely.

    The fighter aircraft took off from Adampur Air Force Station for a normal routine training flight. The 8th Wing, based at Adampur AFS has two operational fighter squadrons, 47 Squadron 'Black Archers' and 223 Squadron 'Tridents' operating the upgraded MiG-29.

    [​IMG]



     
  13. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Csak idén már a harmadik, negyedik indiai veszteség? Komolyan nem értem, hogy csinálják. Ennyire gyenge a pilóta képzés, vagy a technikusoknál van gáz?
     
    Rotten878 likes this.
  14. misinator

    misinator Well-Known Member

    A szocializációval.
     
    fip7 and LMzek 2.0 like this.
  15. boki

    boki Well-Known Member

    Fél év alatt a 3. MiG-29 veszteség.
     
    Nemerson and endre like this.
  16. honved

    honved Well-Known Member

    Indiában ez nem olyan rossz arány. :) Sajnos amit a gyártó nem tud megoldani, az a helyi emberanyag képzettsége, szaktudása, munkamorálja, hozzáállása, stb. India mindegy milyen repülőeszközt és honnan vesz, mindegyiket jelentős számban verik földhöz, évtizedek óta.
     
  17. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  18. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Ha a "Az orosz légierőben már csak két bázison állnak szolgálatban a 29-esek"-re gondolsz, azt egy éve megírtam itt:
    https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-29-35-fulcrum.129/page-118#post-587150

    "Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!"
     
    fip7 and fishbed like this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az újabb SzMT-k többségét lekonzerválták rész az újdonság.
     
  20. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Az is benne volt: :)
    "Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra."

    Ezek nem voltak újak, a mi gépeinkel egykorú sárkányok korszerűsítéséből születtek.

    Összesen három század SzMT volt/van oroszországban.
    • Kettő a 14. ezrednél Kuszk-ban. Ezek leállításra kerültek. Sokan szeretnék képzelni, hogy átkerültek Asztrahán-ra kiképzési cíléra, de sem ennek, sem az ipari nagyjavításnak nincs nyoma.
    • Egy "új" 9.19R kiképző század Asztrahán repülőterén. Ezek repülnek mindössze. Az "új" azt jelenti, hogy a kilencvenes évek elején gyártott, előtte 25 évig a gyárban álló 9.13-as sárkányokat korszerűsítették.
    Az újnak mondott 9.19R SzMT:
    [​IMG]
     
    therob, Rotten878, fishbed and 4 others like this.

Ezen oldal megosztása