MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 693
12 148
113
Azt mondjuk sose értettem, hogy mit vártak a szovjetek attól, hogy eleve másod-harmadvonalbeli technikát adtak oda, ahol esély volt arra, hogy használják is. Pl. Egyiptomnak a 21-es elektronikájával megvert 23-as...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 555
12 423
113
Azt mondjuk sose értettem, hogy mit vártak a szovjetek attól, hogy eleve másod-harmadvonalbeli technikát adtak oda, ahol esély volt arra, hogy használják is. Pl. Egyiptomnak a 21-es elektronikájával megvert 23-as...

Talán fontosabb volt, hogy a legújabb elektronikák véletlenül se jussanak a Nyugat kezére. Elég drága mulatság lehetett a MiG-25 upgrade-je Belenko miatt.
Nem véletlenül nem volt a Su-9/11/15 export cikk. Ezzel nem azt mondom, hogy csillagromboló képesség lett volna, de jobb ha az ellenség bizonytalanságban van a valós képességeket illetően.

Amúgy meg hittek fegyvereik képességeiben. (Az fontos, lássuk be).
Tanulságos volt a MiG-21/23 leégése az F-5 elleni saját tesztekben...
Szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
M

molnibalage

Guest
Szerintem a MiG-29, mint koncepció nem volt rossz. Amikor szükséges lett modernizálni és továbblépni, a hibáit kijavítani, tompítani, akkor nem volt rá lehetőség. Az iroda kiesett a "prixisből", a Szuhoj iroda lett a befutó, oda ment minden segítség, hogy talpon maradjon. Frontvadásznak szánták, nem elfogónak, mint a Szu-27 repülőgépet. Kecskeméten, F-16 ellen vívott közeli légiharcban, ugyanolyan feltételek mellett, állítólag tovább bírta keróval. Valaki, aki többet tud erről, erősítsen meg, vagy mondjon ellent.
Mindenesetre több volt benne, mint amennyit kihoztak.
Az biztos, hogy az oroszoknál is kőkeményen meglevő lobbi és politikai seggnyalás is vezetett a leépüléséhez, de 15+ év alatt komoly export megrendelést nem kaptak, amikor a kínai és indiai bolt mellett még futott más is. Ami volt, az algériai SzMT hamisítás az kb. be is ütötte az utolsó nagy szöget a koporsóba.
 
M

molnibalage

Guest
Na, akkor tessék hideg élelmet bekészíteni.

Szerintem a MiG-29, mint koncepció nem volt rossz. Amikor szükséges lett modernizálni és továbblépni, a hibáit kijavítani, tompítani, akkor nem volt rá lehetőség. Az iroda kiesett a "prixisből", a Szuhoj iroda lett a befutó, oda ment minden segítség, hogy talpon maradjon. Frontvadásznak szánták, nem elfogónak, mint a Szu-27 repülőgépet. Kecskeméten, F-16 ellen vívott közeli légiharcban, ugyanolyan feltételek mellett, állítólag tovább bírta keróval. Valaki, aki többet tud erről, erősítsen meg, vagy mondjon ellent.
Mindenesetre több volt benne, mint amennyit kihoztak.
Háááát...

Az AL-31-ben szerintem bőven megvolt az erő, hogy mozgasson egy F-16-nál nehezebb egyhajtóműves vadászt, hiszen sokkal erősebb volt a F100-PW-100-nál (laza 2 tonnával), maga a hajtómű plusz tömege meg ahhoz képest semmi. Hogy miért kellett a 2xRD-33 miatt egy 11 tonnás "könnyebb" vadász azért az véleményes. A Szu-27-hez képest valóban könnyebb, de véleményen szerint aránytévesztésben éltek.

Fékpadi tólóerő és tömeg:

AL-31F
123 kN max. utánégetéssel
75 kN maximálgázon
tömeg 1570 kg

F100-PW-100
106 kN max. utánégetéssel
65 kN maximálgázon
tömeg 1390 kg

Ebből kijön ez F-16 szerű vadász, ha csak pusztán a teljesítményt nézem. Fel lehetne építeni e köré egy vadászt, ami még lehetne nehezebb is, mint az F-16.

A két hajtómű méret igénye miatt viszont maga a MiG-29 sárkány tömege egész egyszerűen sok lett, legalábbis szerintem. A két RD-33 önmagában 2 tonna felett van picivel és még ezt kell jobban körbe építeni sárkánnyal, mert a hajtóművek mérete meg adott. Az 2xRD-33 vs 1xAL--31 fél tonna eltérés nem tűnik soknak, de ha az F-16 szintjén nézem, ahol üres tömeg 7,3 tonna és abból csak a hajtómű 1,4 azért ott sok az az fél tonna, mert az valamiből el kell venni.

Viszonyításképpen, hogy a jenkik mit csináltak.

Az YF-17 9,5 tonnás volt, amit @Allesmor Obranna is úgy írt le, hogy az jenki MiG-29 lehetett volna. Viszont ők úgy látták, hogy jó lesz a közös hajtóműves F-16 és elég 1 db, de erősebb hajótmű. F-16A üres tömege 7,3 tonna. A MiG-29 9.12 meg 11 tonna.

Ordító különbség úgy, hogy ebből a MiG-29 a "könnyű" szovjet szemmel a Szu-27-hez képest, ami még a Hornetnél is nehezebb lett pedig nem hordozóról üzemel. Csak amíg az F-16A-ba is belement a 7200 font (3,2 tonna) keró, addig a MiG-29 9.12-be 7700 (3,5 tonna) font fér bele. Azért a gép szerkezeti tömegéhez képest a 29-esnél ez valahogy brutálisan gyenge érték.

F-16A 3,2/7,3 = 0,44
MiG-29 9.12 3,5/11 = 0,31

Nézzük meg a nagytesókat.

F-15A* 5,2/12,5 = 0,41
F-15C * 6,1/12,7 = 0,48
Szu-27(Sz) 9,4/16,3 = 0,57

A hordozós F-18C is 10,5 tonna, mert a deckre téve sajnos hízás van, nem is éri el a 29-es paramétereit aboszlút értékben, de tudtak adni más kárára ebből.
F/A-18C 4,9/10,4 = 0,47

A Szu-27-nél egyértelműen látszik az, hogy az F-15/F-16 párostól azért erősen eltérő koncepciót vett figyelembe. Pótos nélkül legyen sok keró, nehezebb sárkány, de kisebb homlokfelület kedvezőbb légellenállással. A bibi az, hogy azonos alapformával a MiG-29-es iszonyatosan kevés kerót visz relatív értelemben, nemhogy a Szu-27-hez, de még az F-15A és F-16A pároshoz képest is...

*Az F-15-nél a FM-ek tömegben vett középértékét vettem figyelembe.

A jenkik többé kevésbé megvoltak azzal, hogy közös hajtóműve volt az két USAF csúcsvadásznak, persze egyszerre szoptak rövid igen a P&W sztrájk és F100 egyéb gondjaival, ami inkább az F-15-nél volt komolyabb. Az oroszoknak meg lett két nehezebb vadászuk, amiből a MiG-29-es akkor nem látott Achilles sarkával és minden mással rádobva (Szu kaputt, nincs politikai támogatás sem már, a győztes mindent visz) gyakorlatilag szépen lassan, de elporladt. Arra jó gép lett volna (úgy kb.) hogy NDK-ból felszállva izmozzon kis távon a NATO gépekkel, de más léptéket nézve úgy, hogy tartalék alig volt benne hosszútávon elvérzett. Az F-15/F-16 kerülhetett CFT is, amivel erősen túlózva és szemet forgatva egy Szu-27 szerű gépet hoztak össze. Picit nagyobb üres tömeg, de nem pótos légellenállás és jó sok plusz keró.

F-15C** CFT 10,5/14 = 0,75 (aztarohadt...)
F-16CJ *** CFT 4,6/9,2 = 0,5 (nagyot hízott az F-16C, mert üresen is 9,1 tonna a CJ).

**
http://www.alternatewars.com/SAC/F-15C_Eagle_SAC_-_February_1992.pdf
http://www.alternatewars.com/SAC/F-15C_Eagle_(CFT)_SAC_-_February_1992.pdf

***
F-16CJ supplement szerint 1528 font/CFT. Ez 800 kg/m3 sűrűséggel összesen 3056 font ---> 1384 kg --->1730 L = 450 US gal.
Csak érdekes módon gyak, minden netes forrás szerinted téveszmét ír, hogy EGY db CFT tárol 450 gallont. Wikitől kezdve mindenhol ez van. Rejtély. Én a FM-nek hiszek...

Úgy hívták, hogy 9.15. Ez volt a javított aerodinamikájú FbW-s MiG-29M. 1988-ban repült először, 92-ben mutatkozott be Farnboroughban, 1993 decemberében húzták ke a vécén a többi MiG projekttel együtt (MiG-29K, MiG-31M, Buran). A MiG-29M volt az a gép, aminek eredetileg a MiG-29-est álmodták, a MiG-29K jobb volt a Szu-27K-nál, a MiG-31M pedig úgy volt mennyiségben és minőségben egyaránt másfélszer nagyobb harcértékű, mint az alap MiG-31-es, hogy megnövekedett tömege ellenére könnyebb volt repülni is. Az FbW és a módosított szárny és LERX miatt.

Amit ma MiG-35-ként mutogatnak, az az 1988-as MiG-29M sárkány továbbgondolása.

Ez az eredetileg álmodták dolog sokszor visszatér. Mert az Osza is olyan volt, hogy álmodtak majdnem Tor szintű valamit, amiből az Osza-AKM is lett egy 15+ éves birkózás.

A MiG-29M protóként összejöhetett volna, de hogy szérigépként a szovjet ipar tudta volna-e, az azért egy meredekebb történet. De ezek a kommentek mutatják mindazt, amire rápörögtem, az evolúció fontosságát, a fokozatos építkezést, hogy ne kelljen már újra feltalálni a kereket, még ha első picit szögletesre sikerült itt-ott a kerék. De lehet rajta reszelni.


.
A MiG politikai alapon is került háttérbe, de ne felejtsük, anno előtérbe is politikai alapon került. A II.Vh-ban nem tudtak fontos tipust gyártani, viszont a világháború megnyerésében fontos szerepet játszó Jakovlev és Lavocskin kárára kezdték őket favorizálni a sugárhajtású gépek megjelenésekor, szerintem eleinte kicsit érdemtelenül is. Megjegyzem, a MiG a legjobb időszakában sem tudott igazán világverő gépeket gyártani, mindenhol kimagyarázni kell, hogy jó, volt a Korea, de ott...., meg jó, volt Vietnam, de ott pedig időnként már majdnem...., és az arab-izrael, na ott meg nagyon nem úgy volt, meg hülyearabok.... Nem igazán volt olyan kis vagy nagy haború, amit a MiG erőből hozott.
A MiG-15 a maga szovjet minőségével a siker valódi esélyével szállt szembe az F-86-tal képzett pilótával. Yeager is repült vele. Respektálta paramétereit.

A MiG-21 azonos korszakban eső változatai repülési teljesítményben pusztán az alapvető "mozgékonyságot" nézve vezethetőség nélkül elérte a nyugati gépekét (akár jenki, akár francia), de a történet a 4. generáció táján kezdett elúszni már. A '60-as évekbeli VSz légierő a NATO-hoz mérve azért erősen lábremegtetős volt a légi harc képességeket nézve a mennyiség miatt. A rakéták mindkét oldalon szarok voltak, gépágyús harcban meg a mennyiség igencsak fontos volt és ott azért még elvoltak a MiG-21-esek is.

A Mig-31-et én egy Szu-34-en alapuló vadászgéppel váltanám ki nagy hatótávú őrjáratozásokra.
Hm....
Vannak ellene és mellette érvek is. Bár sanszosan szökőévenként lenne rá szükség, de PVO szerepkörben néha hasznos lehet, hogy számottevő ideig képes M2.0 táján száguldani magasan akár 4 db nagy rakétával is. A Szu-34-et erre semmilyen mértékben nem tervezték és teszi alkalmassá sárkánya, de még gyorsulása is erősen kérdéses lehet. Kb. a Szu-27(Sz) tolóerejével bír és üresen laza 6 tonnával nehezebb, ha jól emlékszem.
Szándékot erre semmit nem látok és a brand megtartása mellett a 31-esek maradnak. Ez a MiG utolsó bástyája és ez bizony erős bástya. Ezen felül, ha valaha lesz multirole változat, akkor SEAD és BM hajigálás terén a MiG-31 sokkal alkalmasabb. Neki whatever kategória felmászni 15 km-re és M2.0-vel indítani ezzel brutális HMZ-t adva. A Szu-34-esnél ezt tudtommal a legcsekélyebb mértékben sem vették figyelembe.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 523
84 806
113
Fehérorosz Talisman fedélzeti önvédelmi rendszerrel(EW) vannak felszerelve a szír MiG-29 gépek

Xg5PVn7xIFE.jpg

B7l_Rh3k1fo.jpg
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 641
28 395
113
A MiG-29 9.13 verziója 1986-tól volt a szovjet légierőnél használatban. A 9.12-hez viszonyítva eltért a Gardenia integrált zavaró berendezésben a BVP-30-26M egységgel, a belső üzemanyag-mennyiség nagyobb lett, a szárny alatt + két üzemanyag-tartályt lehetett felfüggeszteni a központi mellett és a harci terhelés tömege 2.000 kg-ról 3.200 kg-ra nőtt.
1991-ben a légierő kapott 16 db MiG-29Sz 9.13Sz módosított verziót, amely már alkalmas volt az R-77 hordozására és a lokátor egyidejűleg 2 légi célt támadhatott és a harci terhelés tömege 4000 kg-ra nőtt. 1992-től a honvédelmi minisztérium leállította a további Mig-29 repülőgépek beszerzését.

Kérdés: A MiG-29 9.13 verziójának mekkora volt a belső üzemanyag kapacítása?

252049.jpg


MiG-29K 9.41
254724.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 701
65 994
113
A MiG-29 9.13 verziója 1986-tól volt a szovjet légierőnél használatban. A 9.12-hez viszonyítva eltért a Gardenia integrált zavaró berendezésben a BVP-30-26M egységgel, a belső üzemanyag-mennyiség nagyobb lett, a szárny alatt + két üzemanyag-tartályt lehetett felfüggeszteni a központi mellett és a harci terhelés tömege 2.000 kg-ról 3.200 kg-ra nőtt.
1991-ben a légierő kapott 16 db MiG-29Sz 9.13Sz módosított verziót, amely már alkalmas volt az R-77 hordozására és a lokátor egyidejűleg 2 légi célt támadhatott és a harci terhelés tömege 4000 kg-ra nőtt. 1992-től a honvédelmi minisztérium leállította a további Mig-29 repülőgépek beszerzését.

Kérdés: A MiG-29 9.13 verziójának mekkora volt a belső üzemanyag kapacítása?

252049.jpg


MiG-29K 9.41
254724.jpg
Maradt ugyanakkora, mint a 9.12-esé.
 
M

molnibalage

Guest
Maradt ugyanakkora, mint a 9.12-esé.
A MiG-29K annál érdekesebb. 3500-ról 5760 kg-ra nőtt a belső kapacitás miközben a gép tömege 1,7 tonnával lett nagyobb, de az RD-33 erősebb változata utánégetővel majd egy tonnával többet tol fékpadon. Kicsit amolyan Super Hornet szerű hízásnak tűnik. Kb. ilyen arányok kellettek volna a kezdetektől a gépnek. Még, ha összességében kisebb is a gép repülési teljesítménye ez még bőven a C Hornet és F-16C közé teszi úgy érzésre, csak éppen a plusz függesztési pontokkal a flexibilitás is jobb.

Az persze már kérdés, hogy '70-es évek végén vagy '80-as évek elején hogyan lett volna eladható ez a gép, mint "könnyű" vadász, mert a 12,7 tonna azért nem annyival van a cirka 16 tonnás Szu-27(Sz) alatt. Persze ez az egész sci-fi, hiszen a 29K alapvető dolgokban tér el, mint nincs kopoltyú, ha jól tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 701
65 994
113
A 9.15/9.31, vagyis a MiG-29M és K koncepció rögvest akkor került kifejlesztére, amikor 1983-ban a 9.12-es sorozatgyártását elkezdték.
Vagyis épphogy beindult a kényszeredett gyártás, amikor a MiG már revideálta a kopoltyús megoldást, a tüzelőanyag mennyiséget, a felfüggesztők darabszámát, a LERX profilját, ami azért lett lekerekített, mert az F-14-esen és 15-ösön is ilyen volt, megnövelte a lehajtható belépőél és a csűrők oldalviszonyát, illetve a fesztávhoz képesti felületét, intergrálta az FbW-t és az F-16A block 15-öshöz hasonlóan megnövelte a vízszintes vezérsík felületét is.
Kiemelték a kabintetőt (ami szerintem hülyeség volt, mert inkább a kabinkeret övvonalát kellett volna lejjebb vinni - ezt a mai napig nem sikerült abszolválni, helyette van a nagyobb légellenállású kabintető, ami csak tovább nőtt a kétüléses dekkni kizárólagos alkalmazásával), megemelték a katapultülés helyzetét.
Viszont progresszív módon, a Szu-27M és MiG-31M-hez hasonlóan megjelentek a monochrome MFD-k, behozva ezzel a nyugatiakkal szembeni kabinergonómia lemaradást.
A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott.
Szóval alapjaiban lett áttervezve a gép, de elkéstek vele. A MiG-29M és K gépekkel egyaránt.
Amit ma MiG-29M2 illetve MiG-35-ként, továbbá MiG-29K/KUB-ként ismerünk, az a fenti 9.15 és 9.31 továbbvitele.
 
M

molnibalage

Guest
A 9.15/9.31, vagyis a MiG-29M és K koncepció rögvest akkor került kifejlesztére, amikor 1983-ban a 9.12-es sorozatgyártását elkezdték.
Vagyis épphogy beindult a kényszeredett gyártás, amikor a MiG már revideálta a kopoltyús megoldást, a tüzelőanyag mennyiséget, a felfüggesztők darabszámát, a LERX profilját, ami azért lett lekerekített, mert az F-14-esen és 15-ösön is ilyen volt, megnövelte a lehajtható belépőél és a csűrők oldalviszonyát, illetve a fesztávhoz képesti felületét, intergrálta az FbW-t és az F-16A block 15-öshöz hasonlóan megnövelte a vízszintes vezérsík felületét is.
Kiemelték a kabintetőt (ami szerintem hülyeség volt, mert inkább a kabinkeret övvonalát kellett volna lejjebb vinni - ezt a mai napig nem sikerült abszolválni, helyette van a nagyobb légellenállású kabintető, ami csak tovább nőtt a kétüléses dekkni kizárólagos alkalmazásával), megemelték a katapultülés helyzetét.
Viszont progresszív módon, a Szu-27M és MiG-31M-hez hasonlóan megjelentek a monochrome MFD-k, behozva ezzel a nyugatiakkal szembeni kabinergonómia lemaradást.
A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott.
Szóval alapjaiban lett áttervezve a gép, de elkéstek vele. A MiG-29M és K gépekkel egyaránt.
Amit ma MiG-29M2 illetve MiG-35-ként, továbbá MiG-29K/KUB-ként ismerünk, az a fenti 9.15 és 9.31 továbbvitele.
Kicsit erőltetett hasonlat, de az 9.12 és az M változat viszonya az olyan, mint az első Osza és az AKM közötti fejlesztések, ahol kitolták a koncepciót az ésszerűség és viszonylag gyors változtatások keretein belül? Ok, ez kicsit erős, mert az Osza ergonómiája tudtommal nem változat komolyan, de + rakéta = több függesztő, stb. fejlesztések, ami belefért a tömeglimitbe és helybe, azt belezsúfolták. Csak amíg a Osza AKM mögött még ott volt az akkor viszonylag erős Szu addig a MiG-29M mögül eltűnt minden háttér? Ez az egyik ok?

Az oroszoknak nem kellett/telt már az M-re és furcsa módon külföldre sem tudták eladni a koncepciót. Ez azért furcsa, mert amikor a Szuhoj elkezdett házalni az első "multirole" Szu-27 leszármazottakkal, azok sem voltak készen, de a megrendelők kvázi megfinanszírozták a fejlesztést és lett ebből a kismilló Szu-30 változat két eltérő evolúciós ágon is. A MiG-29M vonallal ez nem történt meg az indiai K megrendelést leszámítva.

A MiG-29-est a VSz/KGST-be már csak korlátozott mennyiségben tudták már csak eladni, utólag 9.12-es sárkányból utólag meg M-es varázsolni az olyan költség volt, amit a csóró ex. KGST államok nem tudtak/akartak megfinanszírozni*. Ez egyáltalán lehetséges lett volna? (*India sem, aki asszem az első külföldi 9.12-es alkalmazó volt.)

Ez volt nagyjából a helyzet?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 701
65 994
113
1993 decemberében, az októberi moszkvai Haszbullatov-Ruckoj féle államcsíny leverése (a "Fehér Ház" szétlövetése) után Jelcin végleg megerősödött, ezután Mihail Szimonov, a Szuhoj főkonstruktőre és igazgatója kifejezte lojalitását, majd beült egyenest a Duma honvédelmi bizottságába, közvetlen kontrollt gyakorolva a fejlesztési pénzek és a futó projektek sorsa felett. A MiG prominenseinek nem jutott szerep.
El is kaszálták a Szu-27-es család exportjára mindenképpen veszélyes MiG-29M és K projekteket, pedig azok már lényegében kulcsrakészen működtek, a MiG-31M-et és a MiG iroda koronaékszerét, a Buran űrrepülőgépet és az Enyergija rakétát is. Mondjuk a Buran elkaszálása a technológiai eredmények és vívmányok ellenére is jogos volt, a többi viszont a Szuhoj OKB számára létkérdés.
 
M

molnibalage

Guest
1993 decemberében, az októberi moszkvai Haszbullatov-Ruckoj féle államcsíny leverése (a "Fehér Ház" szétlövetése) után Jelcin végleg megerősödött, ezután Mihail Szimonov, a Szuhoj főkonstruktőre és igazgatója kifejezte lojalitását, majd beült egyenest a Duma honvédelmi bizottságába, közvetlen kontrollt gyakorolva a fejlesztési pénzek és a futó projektek sorsa felett.
Csak "kicsit" hasonlít arra, amikor a 30+ évig boeingos ex. CEO helyettes (ha jól emlékszem) védelmi miniszter lett és "hogyhogynem" rendeltek F-15-öst az F-35A-k mellé...

A MiG prominenseinek nem jutott szerep.
Egyszerű véletlen volt, hogy éppen jó helyre feküdt be a Szuhoj vagy ez régmúltra nyúló kapcsolat volt, hogy a Szuhoj mindig jobban feküdt be a politikának? Volt ilyen befolyása valaha a MiG-nek? Vagy az idők változó szelét éppen jobban lovagolta meg a Szuhoj iroda + szerencséjük is volt?

El is kaszálták a Szu-27-es család exportjára mindenképpen veszélyes MiG-29M és K projekteket, pedig azok már lényegében kulcsrakészen működtek
Ez a kulcsrakész az akkori műszaki tartalom volt? Mert az indiai 29K gépeket szofveresen nézve kb. alfa állapotban szállították le.

Mondjuk a Buran elkaszálása a technológiai eredmények és vívmányok ellenére is jogos volt, a többi viszont a Szuhoj OKB számára létkérdés.
Amen.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 693
12 148
113
A MiG-29-est a VSz/KGST-be már csak korlátozott mennyiségben tudták már csak eladni, utólag 9.12-es sárkányból utólag meg M-es varázsolni az olyan költség volt, amit a csóró ex. KGST államok nem tudtak/akartak megfinanszírozni*. Ez egyáltalán lehetséges lett volna? (*India sem, aki asszem az első külföldi 9.12-es alkalmazó volt.)

Ez volt nagyjából a helyzet?

Az UPG verziót hogy hozta össze India?
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 173
57 336
113
A 9.15/9.31, vagyis a MiG-29M és K koncepció rögvest akkor került kifejlesztére, amikor 1983-ban a 9.12-es sorozatgyártását elkezdték.
Vagyis épphogy beindult a kényszeredett gyártás, amikor a MiG már revideálta a kopoltyús megoldást, a tüzelőanyag mennyiséget, a felfüggesztők darabszámát, a LERX profilját, ami azért lett lekerekített, mert az F-14-esen és 15-ösön is ilyen volt, megnövelte a lehajtható belépőél és a csűrők oldalviszonyát, illetve a fesztávhoz képesti felületét, intergrálta az FbW-t és az F-16A block 15-öshöz hasonlóan megnövelte a vízszintes vezérsík felületét is.
Kiemelték a kabintetőt (ami szerintem hülyeség volt, mert inkább a kabinkeret övvonalát kellett volna lejjebb vinni - ezt a mai napig nem sikerült abszolválni, helyette van a nagyobb légellenállású kabintető, ami csak tovább nőtt a kétüléses dekkni kizárólagos alkalmazásával), megemelték a katapultülés helyzetét.
Viszont progresszív módon, a Szu-27M és MiG-31M-hez hasonlóan megjelentek a monochrome MFD-k, behozva ezzel a nyugatiakkal szembeni kabinergonómia lemaradást.
A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott.
Szóval alapjaiban lett áttervezve a gép, de elkéstek vele. A MiG-29M és K gépekkel egyaránt.
Amit ma MiG-29M2 illetve MiG-35-ként, továbbá MiG-29K/KUB-ként ismerünk, az a fenti 9.15 és 9.31 továbbvitele.



"A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott."

Erre kaphatnók valami vizuális segédanyagot?
Mi az az előperdítő,mi az első fokozat előtti palást,és helyettük az állítható terelőlapátsor?


https://media.giphy.com/media/cmrWcwC3A4ryH437Ru/giphy.gif