Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Azt mondjuk sose értettem, hogy mit vártak a szovjetek attól, hogy eleve másod-harmadvonalbeli technikát adtak oda, ahol esély volt arra, hogy használják is. Pl. Egyiptomnak a 21-es elektronikájával megvert 23-as...
Az biztos, hogy az oroszoknál is kőkeményen meglevő lobbi és politikai seggnyalás is vezetett a leépüléséhez, de 15+ év alatt komoly export megrendelést nem kaptak, amikor a kínai és indiai bolt mellett még futott más is. Ami volt, az algériai SzMT hamisítás az kb. be is ütötte az utolsó nagy szöget a koporsóba.Szerintem a MiG-29, mint koncepció nem volt rossz. Amikor szükséges lett modernizálni és továbblépni, a hibáit kijavítani, tompítani, akkor nem volt rá lehetőség. Az iroda kiesett a "prixisből", a Szuhoj iroda lett a befutó, oda ment minden segítség, hogy talpon maradjon. Frontvadásznak szánták, nem elfogónak, mint a Szu-27 repülőgépet. Kecskeméten, F-16 ellen vívott közeli légiharcban, ugyanolyan feltételek mellett, állítólag tovább bírta keróval. Valaki, aki többet tud erről, erősítsen meg, vagy mondjon ellent.
Mindenesetre több volt benne, mint amennyit kihoztak.
Háááát...Szerintem a MiG-29, mint koncepció nem volt rossz. Amikor szükséges lett modernizálni és továbblépni, a hibáit kijavítani, tompítani, akkor nem volt rá lehetőség. Az iroda kiesett a "prixisből", a Szuhoj iroda lett a befutó, oda ment minden segítség, hogy talpon maradjon. Frontvadásznak szánták, nem elfogónak, mint a Szu-27 repülőgépet. Kecskeméten, F-16 ellen vívott közeli légiharcban, ugyanolyan feltételek mellett, állítólag tovább bírta keróval. Valaki, aki többet tud erről, erősítsen meg, vagy mondjon ellent.
Mindenesetre több volt benne, mint amennyit kihoztak.
Úgy hívták, hogy 9.15. Ez volt a javított aerodinamikájú FbW-s MiG-29M. 1988-ban repült először, 92-ben mutatkozott be Farnboroughban, 1993 decemberében húzták ke a vécén a többi MiG projekttel együtt (MiG-29K, MiG-31M, Buran). A MiG-29M volt az a gép, aminek eredetileg a MiG-29-est álmodták, a MiG-29K jobb volt a Szu-27K-nál, a MiG-31M pedig úgy volt mennyiségben és minőségben egyaránt másfélszer nagyobb harcértékű, mint az alap MiG-31-es, hogy megnövekedett tömege ellenére könnyebb volt repülni is. Az FbW és a módosított szárny és LERX miatt.
Amit ma MiG-35-ként mutogatnak, az az 1988-as MiG-29M sárkány továbbgondolása.
A MiG-15 a maga szovjet minőségével a siker valódi esélyével szállt szembe az F-86-tal képzett pilótával. Yeager is repült vele. Respektálta paramétereit..
A MiG politikai alapon is került háttérbe, de ne felejtsük, anno előtérbe is politikai alapon került. A II.Vh-ban nem tudtak fontos tipust gyártani, viszont a világháború megnyerésében fontos szerepet játszó Jakovlev és Lavocskin kárára kezdték őket favorizálni a sugárhajtású gépek megjelenésekor, szerintem eleinte kicsit érdemtelenül is. Megjegyzem, a MiG a legjobb időszakában sem tudott igazán világverő gépeket gyártani, mindenhol kimagyarázni kell, hogy jó, volt a Korea, de ott...., meg jó, volt Vietnam, de ott pedig időnként már majdnem...., és az arab-izrael, na ott meg nagyon nem úgy volt, meg hülyearabok.... Nem igazán volt olyan kis vagy nagy haború, amit a MiG erőből hozott.
Hm....A Mig-31-et én egy Szu-34-en alapuló vadászgéppel váltanám ki nagy hatótávú őrjáratozásokra.
Maradt ugyanakkora, mint a 9.12-esé.A MiG-29 9.13 verziója 1986-tól volt a szovjet légierőnél használatban. A 9.12-hez viszonyítva eltért a Gardenia integrált zavaró berendezésben a BVP-30-26M egységgel, a belső üzemanyag-mennyiség nagyobb lett, a szárny alatt + két üzemanyag-tartályt lehetett felfüggeszteni a központi mellett és a harci terhelés tömege 2.000 kg-ról 3.200 kg-ra nőtt.
1991-ben a légierő kapott 16 db MiG-29Sz 9.13Sz módosított verziót, amely már alkalmas volt az R-77 hordozására és a lokátor egyidejűleg 2 légi célt támadhatott és a harci terhelés tömege 4000 kg-ra nőtt. 1992-től a honvédelmi minisztérium leállította a további Mig-29 repülőgépek beszerzését.
Kérdés: A MiG-29 9.13 verziójának mekkora volt a belső üzemanyag kapacítása?
MiG-29K 9.41
A MiG-29K annál érdekesebb. 3500-ról 5760 kg-ra nőtt a belső kapacitás miközben a gép tömege 1,7 tonnával lett nagyobb, de az RD-33 erősebb változata utánégetővel majd egy tonnával többet tol fékpadon. Kicsit amolyan Super Hornet szerű hízásnak tűnik. Kb. ilyen arányok kellettek volna a kezdetektől a gépnek. Még, ha összességében kisebb is a gép repülési teljesítménye ez még bőven a C Hornet és F-16C közé teszi úgy érzésre, csak éppen a plusz függesztési pontokkal a flexibilitás is jobb.Maradt ugyanakkora, mint a 9.12-esé.
Kicsit erőltetett hasonlat, de az 9.12 és az M változat viszonya az olyan, mint az első Osza és az AKM közötti fejlesztések, ahol kitolták a koncepciót az ésszerűség és viszonylag gyors változtatások keretein belül? Ok, ez kicsit erős, mert az Osza ergonómiája tudtommal nem változat komolyan, de + rakéta = több függesztő, stb. fejlesztések, ami belefért a tömeglimitbe és helybe, azt belezsúfolták. Csak amíg a Osza AKM mögött még ott volt az akkor viszonylag erős Szu addig a MiG-29M mögül eltűnt minden háttér? Ez az egyik ok?A 9.15/9.31, vagyis a MiG-29M és K koncepció rögvest akkor került kifejlesztére, amikor 1983-ban a 9.12-es sorozatgyártását elkezdték.
Vagyis épphogy beindult a kényszeredett gyártás, amikor a MiG már revideálta a kopoltyús megoldást, a tüzelőanyag mennyiséget, a felfüggesztők darabszámát, a LERX profilját, ami azért lett lekerekített, mert az F-14-esen és 15-ösön is ilyen volt, megnövelte a lehajtható belépőél és a csűrők oldalviszonyát, illetve a fesztávhoz képesti felületét, intergrálta az FbW-t és az F-16A block 15-öshöz hasonlóan megnövelte a vízszintes vezérsík felületét is.
Kiemelték a kabintetőt (ami szerintem hülyeség volt, mert inkább a kabinkeret övvonalát kellett volna lejjebb vinni - ezt a mai napig nem sikerült abszolválni, helyette van a nagyobb légellenállású kabintető, ami csak tovább nőtt a kétüléses dekkni kizárólagos alkalmazásával), megemelték a katapultülés helyzetét.
Viszont progresszív módon, a Szu-27M és MiG-31M-hez hasonlóan megjelentek a monochrome MFD-k, behozva ezzel a nyugatiakkal szembeni kabinergonómia lemaradást.
A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott.
Szóval alapjaiban lett áttervezve a gép, de elkéstek vele. A MiG-29M és K gépekkel egyaránt.
Amit ma MiG-29M2 illetve MiG-35-ként, továbbá MiG-29K/KUB-ként ismerünk, az a fenti 9.15 és 9.31 továbbvitele.
Csak "kicsit" hasonlít arra, amikor a 30+ évig boeingos ex. CEO helyettes (ha jól emlékszem) védelmi miniszter lett és "hogyhogynem" rendeltek F-15-öst az F-35A-k mellé...1993 decemberében, az októberi moszkvai Haszbullatov-Ruckoj féle államcsíny leverése (a "Fehér Ház" szétlövetése) után Jelcin végleg megerősödött, ezután Mihail Szimonov, a Szuhoj főkonstruktőre és igazgatója kifejezte lojalitását, majd beült egyenest a Duma honvédelmi bizottságába, közvetlen kontrollt gyakorolva a fejlesztési pénzek és a futó projektek sorsa felett.
Egyszerű véletlen volt, hogy éppen jó helyre feküdt be a Szuhoj vagy ez régmúltra nyúló kapcsolat volt, hogy a Szuhoj mindig jobban feküdt be a politikának? Volt ilyen befolyása valaha a MiG-nek? Vagy az idők változó szelét éppen jobban lovagolta meg a Szuhoj iroda + szerencséjük is volt?A MiG prominenseinek nem jutott szerep.
Ez a kulcsrakész az akkori műszaki tartalom volt? Mert az indiai 29K gépeket szofveresen nézve kb. alfa állapotban szállították le.El is kaszálták a Szu-27-es család exportjára mindenképpen veszélyes MiG-29M és K projekteket, pedig azok már lényegében kulcsrakészen működtek
Amen.Mondjuk a Buran elkaszálása a technológiai eredmények és vívmányok ellenére is jogos volt, a többi viszont a Szuhoj OKB számára létkérdés.
A 9.13 verziónak nagyobb volt az üzemanyag kapacitása mint a 9.12-nek.Maradt ugyanakkora, mint a 9.12-esé.
Artyjom báttya, Anasztaz Mikojan személye az egyik legnagyobb politikai befolyás volt a szovjet történelemben.Volt ilyen befolyása valaha a MiG-nek?
A MiG-29-est a VSz/KGST-be már csak korlátozott mennyiségben tudták már csak eladni, utólag 9.12-es sárkányból utólag meg M-es varázsolni az olyan költség volt, amit a csóró ex. KGST államok nem tudtak/akartak megfinanszírozni*. Ez egyáltalán lehetséges lett volna? (*India sem, aki asszem az első külföldi 9.12-es alkalmazó volt.)
Ez volt nagyjából a helyzet?
A 9.15/9.31, vagyis a MiG-29M és K koncepció rögvest akkor került kifejlesztére, amikor 1983-ban a 9.12-es sorozatgyártását elkezdték.
Vagyis épphogy beindult a kényszeredett gyártás, amikor a MiG már revideálta a kopoltyús megoldást, a tüzelőanyag mennyiséget, a felfüggesztők darabszámát, a LERX profilját, ami azért lett lekerekített, mert az F-14-esen és 15-ösön is ilyen volt, megnövelte a lehajtható belépőél és a csűrők oldalviszonyát, illetve a fesztávhoz képesti felületét, intergrálta az FbW-t és az F-16A block 15-öshöz hasonlóan megnövelte a vízszintes vezérsík felületét is.
Kiemelték a kabintetőt (ami szerintem hülyeség volt, mert inkább a kabinkeret övvonalát kellett volna lejjebb vinni - ezt a mai napig nem sikerült abszolválni, helyette van a nagyobb légellenállású kabintető, ami csak tovább nőtt a kétüléses dekkni kizárólagos alkalmazásával), megemelték a katapultülés helyzetét.
Viszont progresszív módon, a Szu-27M és MiG-31M-hez hasonlóan megjelentek a monochrome MFD-k, behozva ezzel a nyugatiakkal szembeni kabinergonómia lemaradást.
A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott.
Szóval alapjaiban lett áttervezve a gép, de elkéstek vele. A MiG-29M és K gépekkel egyaránt.
Amit ma MiG-29M2 illetve MiG-35-ként, továbbá MiG-29K/KUB-ként ismerünk, az a fenti 9.15 és 9.31 továbbvitele.
Az UPG verziót hogy hozta össze India?