MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 445
11 412
113
.


Egyszerű véletlen volt, hogy éppen jó helyre feküdt be a Szuhoj vagy ez régmúltra nyúló kapcsolat volt, hogy a Szuhoj mindig jobban feküdt be a politikának? Volt ilyen befolyása valaha a MiG-nek? Vagy az idők változó szelét éppen jobban lovagolta meg a Szuhoj iroda + szerencséjük is volt?
Artyjom báttya, Anasztaz Mikojan személye az egyik legnagyobb politikai befolyás volt a szovjet történelemben.

Ahogy ÍAllesmor írta.

Ha jól tudom/ jól raktam össze a mozaikokat, akkor a MiG iroda "érdekes" történet.

Valamiért úgy rémlik, hogy Polikarpovot megpuccsolták Artyomék. Abból lett a MiG iroda!

( Közben utánanéztem; jól emlékeztem az Aeromagazinos cikkre:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Nyikolaj_Nyikolajevics_Polikarpov )

Az első repülőgépeik gyakorlatilag megbuktak (MiG-1, MiG-3), de a bizalom és a türelem az ő esetükben valahogy mégsem múlt el...
https://hu.wikipedia.org/wiki/Anasztasz_Mikoján

A világháború után gyakorlatilag felülről nyitott költségvetést kaptak. Annyiféle prototípust, azon belüli átépítést szerintem a világ az összes tervezőirodája nem készített akkoriban összesen, mint ők...

A "bukott" projektek:
Е-2 Экспериментальный истребитель
Е-4 Экспериментальный истребитель
Е-5 Экспериментальный истребитель

Е-8 Экспериментальный истребитель
Е-50 Экспериментальный истребитель-перехватчик
Е-50А Экспериментальный истребитель-перехватчик
Е-150 Экспериментальный истребитель-перехватчик
Е-152 Экспериментальный истребитель-перехватчик
Е-152А Экспериментальный истребитель-перехватчик

Е-152М Экспериментальный истребитель-перехватчик
Е-152П Экспериментальный истребитель-перехватчик

И-1Л ЛЕШИЙ Легкий многоцелевой самолет
И-3 Фронтовой истребитель
И-7 Истребитель-перехватчик
И-75 Истребитель-перехватчик

И-200 Истребитель
ИП-201 Пушечный истребитель
И-210 Истребитель
И-211 Фронтовой истребитель
И-220 Высотный истребитель
И-221 Высотный истребитель-перехватчик
И-222 Высотный истребитель-перехватчик
И-224 Высотный истребитель-перехватчик
И-225 Высотный истребитель
И-230 Истребитель-перехватчик
И-231 Истребитель-перехватчик

И-250 Истребитель морской авиации
И-270 Экспериментальный истребитель-перехватчик
И-301Т Учебно-тренировочный истребитель
И-302 Многоцелевой истребитель
И-305 Многоцелевой истребитель
И-307 Многоцелевой истребитель
И-310 Фронтовой истребитель

И-320 Всепогодный истребитель-перехватчик
И-340 Фронтовой истребитель
И-350 Фронтовой истребитель
И-360 Истребитель
И-370 Фронтовой истребитель
И-380 Фронтовой истребитель
И-410 Истребитель-перехватчик

И-420 Истребитель-перехватчик
К Экспериментальный самолет
М-19 БПЛА-мишень
М-21 БПЛА-мишень
МИГ-1 Истребитель
МИГ-1 АМ-37 Истребитель
МИГ-3 Истребитель
МИГ-3 АМ-38 Истребитель
МИГ-3У Истребитель-перехватчик
МИГ-5 (Т) Дальний эскортный истребитель
МИГ-5 (ИТ) Дальний эскортный истребитель
МИГ-7 Истребитель

МИГ-8 УТКА Легкий вспомогательный самолет
МИГ-9 Многоцелевой истребитель
МИГ-11 Высотный истребитель
МИГ-13 Истребитель морской авиации


http://www.airwar.ru/firm/mrus.html

Ehhez képest Szuhoj:
АНТ-5 Истребитель
АНТ-25 Многоцелевой самолет
АНТ-37бис РОДИНА Самолет для дальних перелетов
И-4 Истребитель
И-14 Истребитель

И-330 Истребитель
И-360 Истребитель
П-1 Экспериментальный истребитель
СЗ-2 Легкий бомбардировщик

СУ-1 Истребитель
СУ-2 Легкий бомбардировщик-разведчик
СУ-3 Истребитель
СУ-4 Легкий бомбардировщик-штурмовик
СУ-5 Истребитель-перехватчик
СУ-6 Штурмовик
СУ-7 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-перехватчик
СУ-9 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-бомбардировщик
СУ-11 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-бомбардировщик
СУ-15 (ПЕРВЫЙ) Истребитель-перехватчик
СУ-17 (ПЕРВЫЙ) Фронтовой истребитель

http://www.airwar.ru/firm/srus.html

(Tételesen, precízen nem gyomláltam ki, de az arányok szerintem elég beszédesek)

Szuhoj irodája csak Sztálin halála után nyitott ki újra, de akkor egyből szárnyra kapott:
Az SZ-1 sokadik modifikációja még most is bombázgat Szíriában, meg hadrendben áll a NATO-ban!
su7-1_small.jpg
Опытный истребитель С-1

A T-4-et meg Tupoljevék fúrták meg - technokrata énem ma is tiltakozik, de lássuk be, az idő őket igazolta.

A Szovjetunióban, de a mai Oroszországban is a típusok kiválasztása kamarillapolitika útján történik.
De tegyük a szívünkre a kezünket: Nekünk, laikus rajongóknak ez sokszor kedves produktumokat eredményezett:rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 398
63 306
113
"A Klimov a többi hajtóműgyártóhoz hasonlóan ejtette a régebbről maradt előperdítőt az első fokozat előtti belső palástról és az RD-33K hajtóműnél állítható terelőlapátsort alkalmazott."

Erre kaphatnók valami vizuális segédanyagot?
Mi az az előperdítő,mi az első fokozat előtti palást,és helyettük az állítható terelőlapátsor?


https://media.giphy.com/media/cmrWcwC3A4ryH437Ru/giphy.gif

Az előperdítő az első forgó kompresszor lapátfokozatnál, a lapátok végeinél a hengerpsláston az a perforált, rovátkolt rész, ami a lapátvégi vibrációt hivatott csökkenteni.

RD-33-4.jpg


Az R-25-ösön is volt ilyen.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 604
76 540
113
Russian MiG-35D Loses Wing Panel During Flight Demo at MAKS 2019

https://theaviationist.com/2019/08/...s-wing-panel-during-flight-demo-at-maks-2019/


Megy am a ruszki marketing 1000el...mien fasza kisgep aztan meg szetesik az egyik legfontosabb bemutaton..


Miután az amerikaiak idén bevezették ezt az új látványelemet a bemutatóikon az F-16 Demo team-nél, utána már az oroszok sem nélkülözhették tovább... :cool:

https://theaviationist.com/2019/08/...ay-practice-at-thunder-over-michigan-airshow/

https://theaviationist.com/2019/07/...er-damage-during-display-flight-at-riat-2019/

F16MissingPanel_top.jpg


67384626_2337152916368078_7714948371101777920_o.jpg
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
:D:D:D

A Tu 144es esete után már semmin se csodálkozom. Ezt is a sufniban rakhatta össze néhány nyugdíjas, akik nosztalgiából maradtak.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 597
6 034
113
Úgy hívták, hogy 9.15. Ez volt a javított aerodinamikájú FbW-s MiG-29M. 1988-ban repült először, 92-ben mutatkozott be Farnboroughban, 1993 decemberében húzták ke a vécén a többi MiG projekttel együtt (MiG-29K, MiG-31M, Buran). A MiG-29M volt az a gép, aminek eredetileg a MiG-29-est álmodták, a MiG-29K jobb volt a Szu-27K-nál, a MiG-31M pedig úgy volt mennyiségben és minőségben egyaránt másfélszer nagyobb harcértékű, mint az alap MiG-31-es, hogy megnövekedett tömege ellenére könnyebb volt repülni is. Az FbW és a módosított szárny és LERX miatt.

Amit ma MiG-35-ként mutogatnak, az az 1988-as MiG-29M sárkány továbbgondolása.
mig-29m-6-02-16.jpg

mig29m-1.jpg

fulcrum2.jpg
.
.
A MiG-29M érdekes próbálkozás volt, de nem volt életképes igazán. Pl mert a fő fegyverének szánt R-77 nemhogy akkor, de még most se igazán biztos, hogy éles bevetésre kész. Sok egyéb mellett az is egy koncepcionális hiba volt benne, hogy a két (valójában kis) képernyő köré nem funkcióváltó gombokat raktak, hanem egy kis joystick nagyon túlbonyolitott mozdulataival lehetett volna vezérelni, egyet balra+kettőt fel és hasonlók. Emlékeztetőül ezeket a kombinációkat odairták a képernyők köré, de kizárt, hogy ez élesben működött volna. Azután az is egy kezdeti szovjet tévút volt, hogy elkezdtek ugyan képernyőket berakni a cockpitba, de ezek nem igazán használták ki a bennük rejlő lehetőségeket, és lényegében ugyanazokat a kerek műszereket rajzolták ki egy az egyben, amiket leváltatni voltak hivatottak.

(Azután az is egy hiba volt, marketing vonalon, hogy az iraki bukta után nem nevezték át sürgősen MiG-33-ra a gépet, és még ma is MiG-29M néven emlegetjük.)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 490
79 556
113
.
.
A MiG-29M érdekes próbálkozás volt, de nem volt életképes igazán. Pl mert a fő fegyverének szánt R-77 nemhogy akkor, de még most se igazán biztos, hogy éles bevetésre kész. Sok egyéb mellett az is egy koncepcionális hiba volt benne, hogy a két (valójában kis) képernyő köré nem funkcióváltó gombokat raktak, hanem egy kis joystick nagyon túlbonyolitott mozdulataival lehetett volna vezérelni, egyet balra+kettőt fel és hasonlók. Emlékeztetőül ezeket a kombinációkat odairták a képernyők köré, de kizárt, hogy ez élesben működött volna. Azután az is egy kezdeti szovjet tévút volt, hogy elkezdtek ugyan képernyőket berakni a cockpitba, de ezek nem igazán használták ki a bennük rejlő lehetőségeket, és lényegében ugyanazokat a kerek műszereket rajzolták ki egy az egyben, amiket leváltatni voltak hivatottak.

(Azután az is egy hiba volt, marketing vonalon, hogy az iraki bukta után nem nevezték át sürgősen MiG-33-ra a gépet, és még ma is MiG-29M néven emlegetjük.)

Semmi baj nincs az óraszerűen megjelenített műszerekkel.Nem véletlen használják pl az autókban is őket még mindog.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 398
63 306
113
Semmi baj nincs az óraszerűen megjelenített műszerekkel.Nem véletlen használják pl az autókban is őket még mindog.
A baj nem ez volt velük, hanem, hogy erre ott voltak az amúgy is óraszerű hagyományos műszerek is. Miért? Mert az akkori avionikával nem tudtak három külön MFD-t meghajtani.
Így a kettőből az egyiken ugyanaz ment, mint a hagyományos műszerekből néhányon.
Pedig anno még a Szu-27-esnél is kizárólag CRT kijelzőkből álló forradalmi műszerfalat álmodtak.
Amúgy az se véletlen, hogy egyrészt a MiG-29M és K gépekhez hasonlóan (mert ezeknek azonos kabinberendezésük volt), a Szu-27M/Szu-35-ösökön is a két CRT közötti hagyományos műszeregyüttest találták megvalósíthatónak.
Ahogy később a Szu-27SzM/SzM3-asoknál és 9.61/9.67-es MiG-29M2, illetve 9.41/9.47-es MiG-29K/KUB gépeknél a középső panelra végül csak bejött a folyadékkristályos MFD. Mert fejlődés is van.
A Szu-35Sz-nél és Szu-57-esnél pedig már csak két nagy MFD a fő kijelző, a HUD és a kisebb adatbeviteli panelek mellett.
Illetve, a Szu-57-esnél majd jön az egyetlen nagy kijelző is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 490
79 556
113
A baj nem ez volt velük, hanem, hogy erre ott voltak az amúgy is óraszerű hagyományos műszerek is. Miért? Mert az akkori avionikával nem tudtak három külön MFD-t meghajtani.
Így a kettőből az egyiken ugyanaz ment, mint a hagyományos műszerekből néhányon.
Pedig anno még a Szu-27-esnél is kizárólag CRT kijelzőkből álló forradalmi műszerfalat álmodtak.
Amúgy az se véletlen, hogy egyrészt a MiG-29M és K gépekhez hasonlóan (mert ezeknek azonos kabinberendezésük volt), a Szu-27M/Szu-35-ösökön is a két CRT közötti hagyományos műszeregyüttest találták megvalósíthatónak.
Ahogy később a Szu-27SzM/SzM3-asoknál és 9.61/9.67-es MiG-29M2, illetve 9.41/9.47-es MiG-29K/KUB gépeknél a középső panelra végül csak bejött a folyadékkristályos MFD. Mert fejlődés is van.
A Szu-35Sz-nél és Szu-57-esnél pedig már csak két nagy MFD a fő kijelző, a HUD és a kisebb adatbeviteli panelek mellett.
Illetve, a Szu-57-esnél majd jön az egyetlen nagy kijelző is.

Nem igazán értem,hogy mi a baj azzal amit kritizálsz.Nem azért voltak óraszerű műszerek mert nem voktak képesek más skalázási módot megjeleníttetni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 398
63 306
113
Félreértesz. Egy időben nem tudtak két ekranra különféle adatot megjeleníteni. Ez még a hagyományos MiG-29-eseken se ment, pl a HUD és az ekran képe ugyanaz volt. Például, csak az egyik kijelzőn volt a radar képe, vagy a taktikai légihelyzet, a másikon vagy a műrhorizont, vagy valamely hajtóműellenőrző műszer adatai jelentek meg, de ez utóbbiknak a hagyományos visszajelző műszere is megvolt még. De egy időben, egyszerre csak és kimondottan szenzor, illetve harcászati infókat nem tudtak megjeleníteni. Példéul a HUD-on a célok, az egyik MFD-n a radar, vagy légi helyzetkép, a másikon meg a mozgó térkép. Ez utóbbi helyett voltak repülés-, vagy hajtómű ellenőrző műszeradatok megismételve.

Más.
Itt van a 155-ös MiG-29M (9.15-5) kabinja:

M-155_04.jpg


És a 156-osé (9.15-6):

M-156-28-4.jpg


Ez utóbbit szánták a véglegesnek. Látszik, hogy még az utolsó előtti példányon se volt tiszta, hogy hova is kéne elhelyezni a kijelzőket.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 597
6 034
113
Félreértesz. Egy időben nem tudtak két ekranra különféle adatot megjeleníteni. Ez még a hagyományos MiG-29-eseken se ment, pl a HUD és az ekran képe ugyanaz volt. Például, csak az egyik kijelzőn volt a radar képe, vagy a taktikai légihelyzet, a másikon vagy a műrhorizont, vagy valamely hajtóműellenőrző műszer adatai jelentek meg, de ez utóbbiknak a hagyományos visszajelző műszere is megvolt még. De egy időben, egyszerre csak és kimondottan szenzor, illetve harcászati infókat nem tudtak megjeleníteni. Példéul a HUD-on a célok, az egyik MFD-n a radar, vagy légi helyzetkép, a másikon meg a mozgó térkép. Ez utóbbi helyett voltak repülés-, vagy hajtómű ellenőrző műszeradatok megismételve.

Más.
Itt van a 155-ös MiG-29M (9.15-5) kabinja:

M-155_04.jpg


És a 156-osé (9.15-6):

M-156-28-4.jpg


Ez utóbbit szánták a véglegesnek. Látszik, hogy még az utolsó előtti példányon se volt tiszta, hogy hova is kéne elhelyezni a kijelzőket.
.
.
Mindegy, hová tették volna. A joystickmozdulatokkal vezérlés teljesen használhatatlanná tette volna!
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 597
6 034
113
Pedig anno még a Szu-27-esnél is kizárólag CRT kijelzőkből álló forradalmi műszerfalat álmodtak.
.
Ez a Jak-141 egyik kabinkoncepciója lett volna, amibe befaragtak hármat a MiG-29-eken végül alkalmazott primitiv képernyőből. Szerinted az eredeti Szu-27 CRT-s álmok is ilyesmik lettek volna? Nem hinném, hogy a 80-as évek elején Szuhojék is sokkal messzebb tudtak volna menni álmokkal.
.
yak141-cockpit.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Python

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 490
79 556
113
Félreértesz. Egy időben nem tudtak két ekranra különféle adatot megjeleníteni. Ez még a hagyományos MiG-29-eseken se ment, pl a HUD és az ekran képe ugyanaz volt. Például, csak az egyik kijelzőn volt a radar képe, vagy a taktikai légihelyzet, a másikon vagy a műrhorizont, vagy valamely hajtóműellenőrző műszer adatai jelentek meg, de ez utóbbiknak a hagyományos visszajelző műszere is megvolt még. De egy időben, egyszerre csak és kimondottan szenzor, illetve harcászati infókat nem tudtak megjeleníteni. Példéul a HUD-on a célok, az egyik MFD-n a radar, vagy légi helyzetkép, a másikon meg a mozgó térkép. Ez utóbbi helyett voltak repülés-, vagy hajtómű ellenőrző műszeradatok megismételve.

Más.
Itt van a 155-ös MiG-29M (9.15-5) kabinja:

M-155_04.jpg


És a 156-osé (9.15-6):

M-156-28-4.jpg


Ez utóbbit szánták a véglegesnek. Látszik, hogy még az utolsó előtti példányon se volt tiszta, hogy hova is kéne elhelyezni a kijelzőket.

Szóval a baj nem a műszerek megjelenítésének mikéntje hanem az,hogy nem volt elég számtech kapacitás másra.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 398
63 306
113
.
Ez a Jak-141 egyik kabinkoncepciója lett volna, amibe befaragtak hármat a MiG-29-eken végül alkalmazott primitiv képernyőből. Szerinted az eredeti Szu-27 CRT-s álmok is ilyesmik lettek volna? Nem hinném, hogy a 80-as évek elején Szuhojék is sokkal messzebb tudtak volna menni álmokkal.
.
yak141-cockpit.jpg
Ez egy 1978-as T-10 műszerfal koncepció:
91225-1-f.jpg