MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
Első MiG-35UB

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ritka gagyi lett az új betűtípus és szám az oldalán. Már láttam ezt néhány újabban átadott Jak-130 és Su-30 gépen is. Hogy nem lehet már egy szabványt használni?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 102
82 962
113
Serbian Air Force deployed 3 MiG-29’s to Bulgaria today. They will participate in a live fire exercise over the Shabla range. R-73E and R-60MK rockets expected to be fired during the exercise.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 850
67 340
113
252049.jpg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 784
86 001
113
Gyakorló repülés során a Kaszpi-tengerbe zuhant az Azeri légierő egyik MiG-29 vadászgépe.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 850
67 340
113
Sajnos pont ennél a videónál csesződött el Konsztantyin Khmelik videójának hangja, de azért látványos ez az amúgy ritkán látható MiG-29KR felszállás:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 850
67 340
113
A szovjet haditengerészet(?) MiG-29-ese, 9.12-es változat. Az előterében arcra mintha Timu Apakidze álldogálna, aki később a Kuznyecovra települt 279 KIAP, hajófedélzeti alakulat Szu-33-as hajózóinak parancsnoka volt és egy ilyen típussal lelte halálát egy repülőnapon.

1391220_86a082138b60f9d633172e7939fcdf31.jpg


timur-apakidze-4e77fcf5-d452-4dec-bc91-baeb500d430-resize-750.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 884
12 658
113
A szovjet haditengerészet(?) MiG-29-ese, 9.12-es változat. Az előterében arcra mintha Timu Apakidze álldogálna, aki később a Kuznyecovra települt 279 KIAP, hajófedélzeti alakulat Szu-33-as hajózóinak parancsnoka volt és egy ilyen típussal lelte halálát egy repülőnapon.

1391220_86a082138b60f9d633172e7939fcdf31.jpg


timur-apakidze-4e77fcf5-d452-4dec-bc91-baeb500d430-resize-750.jpg

Lehet haditengerészeti.

Amúgy a második képen meg L-39 van.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 850
67 340
113
Igen, lehet, csak személy szerint én nem tudtam, hogy a haditengerészet repülőerőinek MiG-29-ese is volt. MiG-31-ese még most is van, meg sok más egyéb. Azt se tudtam, hogy Timur Apakidze repült 29-esen, persze ezt a kép alapján se lehet biztosra mondani, hiszen lehet, hogy csak előtte állt a fotó kedvéért.
Ahogy simán lefotózhatták már vezérőrnagyként egy L-39-es előterében is.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 884
12 658
113
Igen, lehet, csak személy szerint én nem tudtam, hogy a haditengerészet repülőerőinek MiG-29-ese is volt. MiG-31-ese még most is van, meg sok más egyéb. Azt se tudtam, hogy Timur Apakidze repült 29-esen, persze ezt a kép alapján se lehet biztosra mondani, hiszen lehet, hogy csak előtte állt a fotó kedvéért.
Ahogy simán lefotózhatták már vezérőrnagyként egy L-39-es előterében is.
Pedig voltak itt is képek már. Pl., ha jól emlékszem, a 120. ezred is tengerészeti volt, sima 9.12-es gépekkel.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Igen, lehet, csak személy szerint én nem tudtam, hogy a haditengerészet repülőerőinek MiG-29-ese is volt. MiG-31-ese még most is van, meg sok más egyéb. Azt se tudtam, hogy Timur Apakidze repült 29-esen, persze ezt a kép alapján se lehet biztosra mondani, hiszen lehet, hogy csak előtte állt a fotó kedvéért.
Ahogy simán lefotózhatták már vezérőrnagyként egy L-39-es előterében is.


Sziasztok!

Kis szovjet haditengerészeti MiG-29-es történelem, akit érdekel: a hetvenes, nyolcvanas években, a Szovjet Haditengerészet Északi, Fekete és Csendes óceáni flottája rendelkezett csak egy-egy hajfedélzeti, merevszárnyas repülőezreddel, ami az ottani Kijev osztályú hordozóra települhetett ki, Jak-38-as helyből felszálló, szubszonikus vadászbombázó repülőgéppel. Mivel ezek repülési ideje nem biztosította a pilóták minimális repülési gyakorlatát, ezért az ezredek egy-egy MiG-21PFM/UM típussal felszerelt századot is használtak, amin a pilóták gyakorolhattak a Jak-38-as mellett. Ezen kívül a Balti és a Csendes óceáni flotta állományában volt egy-egy Szu-17M típussal feltöltött ezred a nyolcvanas években, ami a helyi „tengerészgyalogságot” támogatta. A Szu-17M változtatható szárnyú bombázókat, a Szovjet Frontlégierő selejtezte ki korában.

Ebben az időszakban más Szuhoj vagy MiG típus nem volt a Haditengerészet állományában, egészen míg el nem kezdődött a síugrósáncos Riga/Leonyid Brezsnyev (most Kuznyecov) repülőgéphordozó és a fedélzetére szánt MiG-29K, Szu-27K és Szu-25UTG fejlesztése. A személyzet kiképzésére és harceljárások kidolgozására a nyolcvanas években felállítottak egy kiképző/tesztelő ezredet a Krímben egy-egy századnyi Szu-27, MiG-29 9.12 és L-39C repülőgéppel. Később a harmadik század Albatrossait lecserélték Szu-25UTG típusra. A fenti fotó ennél a 100. ezrednél készült!

Majd a nyolcvanas évek legvégén, a nagy fegyverzetcsökkentések időszakában, több szovjet légihadsereg is úgy próbálta az alakulatait megtartani, hogy papíron átszervezte azokat a flotta állományába. Így kapott a Fekete-tengeri flotta két MiG-29 9.12/9.13 ezredet. De ez nem volt több, mint papír átszervezés.

Egyébként 1992-ben mind a 100. ezredet, mint az előbb említett papíron átszervezett MiG-29-es ezredeket megörökölte Ukrajna és Moldova, ahol pár éven belül felszámolásra kerültek.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Sziasztok!


Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
107789.jpg



Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
197795.jpg



Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
229842.jpg



Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
177003.jpg








Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
242983.jpg



A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
235784.jpg



Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
254785.jpg







És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
187204.jpg


192742.jpg



Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.
 

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
183
43
Sziasztok!


Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
107789.jpg



Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
197795.jpg



Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
229842.jpg



Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
177003.jpg








Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
242983.jpg



A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
235784.jpg



Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
254785.jpg







És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
187204.jpg


192742.jpg



Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.


Engem ez személy szerint nagyon elszomorít; a kedvenc szovjet/orosz típusom a 29-es.
Mindazonáltal megértem azt is miért alakult így a helyzet ahogy; vegyes politikai, pénzügyi és műszaki okokra is visszavezethető.

Valamint azt is látom, hogy a 35-ösnek sincs jövője. Egyszerűen semmit nem tud kínálni amit a Szuhoj Flanker verziói ne tudnának; egyedül a Szuhojok AESA rendszerű radarral való felszereléséről nem hallottam és olvastam még semmit, de ez valójában a 35-ösben is csak kísérleti jelleggel van benne mint opció.
 
M

molnibalage

Guest
Sziasztok!


Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
107789.jpg



Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
197795.jpg



Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
229842.jpg



Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
177003.jpg








Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
242983.jpg



A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
235784.jpg



Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
254785.jpg







És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
187204.jpg


192742.jpg



Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.
Sic Transit Gloria Mundi.
Ehhez képest a '80-as években is, fikcionális konfliktusokban, ha arról volt szó, hogy ellenséges vadász jön, akkor az MiG volt. Egy fogalom volt ez a név a hidegháború alatt. Mára meg ide jutott.
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
Sziasztok!


Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
107789.jpg



Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
197795.jpg



Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
229842.jpg



Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
177003.jpg








Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
242983.jpg



A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
235784.jpg



Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
254785.jpg







És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
187204.jpg


192742.jpg



Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.
Nagyon jó összefoglaló. Nemrég pont azon gondolkodtam, hogy hova kerülnének a MiG-35-ösök. Így elég egyértelmű a válasz. Ha jól emlékszem volt hír arról is hogy az örmény 29-esek helyét is Szu-30 veszi majd át és ezzel valóban kifutnak.
 
  • Tetszik
Reactions: Galcom

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 784
86 001
113
6 MiG-35 -re van megrendelés , amiből 1 UB már elkészült . További megrendelést én nem zárnék ki annak függvényében, hogyan szerepel a gép az állami teszteken. Két századnyi van tervben az orosz VM-nél.
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
6 MiG-35 -re van megrendelés , amiből 1 UB már elkészült . További megrendelést én nem zárnék ki annak függvényében, hogyan szerepel a gép az állami teszteken. Két századnyi van tervben az orosz VM-nél.
A bemutató köteléken kívül melyik alakulat kaphatná? Főleg úgy, hogy az SzMT-k is lógnak a levegőben. Esetleg a néhány régi Szu-27-es helyett? Mert azokat váltja ugye a Szu-27SzM3 és a Szu-35Sz, a MiG-29-eseket a Szu-30SzM váltotta, a Szu-24-esek helyett részben a Szu-34 lett. A MiG-31 és Szu-25 váltására nem alkalmas.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka and Galcom