1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-31 "Foxhound"

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. emel

    emel Well-Known Member

    Szép napot mindenkinek

    A valamikori szovjet (és VSz) műszeres elfogó vadász-rávezető rendszer a LAZUR-rendszer volt, aminek volt egy földi parancs-adó rész-rendszere, és egy vadászgép-fedélzeti kijelző-rendszere. Ez nem automatikus volt, de lehallgatható rádiós szövegelés helyett kódolt rádió-parancsjeleket közvetített az elfogást végrehajtó vadászgép műszereire (magasságmérő, sebességmérő, irányszög-kijelző, LAZUR központi műszer és LAZUR-kezelő és kijelzőpanel). A földi részről kevesebbet tudok, csak mások elbeszélése alapján, de az "üvegtérképen" radar alapján ábrázolt légihelyzet szerint állítólag írógéphez hasonló szerkentyűkkel gépelték be az elfogáshoz szükséges parancsjeleket, amik kódolt rádió-adással kerültek a vadászgépre, és a rendszer kijelezte azokat a gép műszerein. A pilóta ezeket követve repült  és fordult be a cél mögé a megfelelő magasságon és sebességgel, majd a parancsjelre a saját radarját bekapcsolva fejezte be az elfogást. Emlékeim szerint a rendszer 122 egymástól független előre lehangolt hullámhossz-csatornával rendelkezett, tehát ennyi gépet, géppárt vagy köteléket lehetett vele irányítani, ha volt ennyi földi és légi kapacitás. Mivel szerintem ennyi egyidőben soha nem volt (max. a teljes VSz-szinten), a sok csatorna elsősorban zavarás esetére volt fenntartva, hogy ezt észlelve gyors csatorna-váltással lehessen folytatni az elektronikus zavarást kiküszöbölve az elfogást. A pilóta számára minden parancsjel-változást egy búgó/sípoló hangjel is jelzett a fülhallgatójában, hogy figyelje a műszereken megjelenő parancsjelek változását. A központi LAZUR-műszer világító nyilakkal kijelezte, hogy emelkedni, süllyedni, jobbra vagy balra kell fordulni, az adott műszerskálák peremén lévő kis háromszög alakú indexjel pedig megadta a manőver pontos értékét (pl. : központi műszer : balforduló-jelzés, emelkedj-jelzés -  irányszög-műszeren : 320-fok parancsjel, magasságmérőn 8700m-es parancsjel, a hangjelzés addig szólt, míg a parancsjelek a műszerek szerint végre nem lettek hajtva, tehát a műszerek mutatója a parancsjel-indexre nem mutatott).Csatornaváltási parancsot a kezelőpulton az újonnan kijelölt csatorna pirosan világító gombja jelzett (meg itt is a hangjelzés ), a gombot benyomva megtörtént a csatornaváltás, kialudt a fényjelzés és megszünt a hangjel. A központi műszeren volt a "Radar-kisugárzás" parancsjel jelzőfénye és a "kötelező kiválás" jelzőfény, ami az elfogás befejezését vagy megszakítását jelezte. A korszerűbb gépeken (pl. a MiG-23 is) a robotpilóta képes volt végrehajtani a LAZUR-parancsokat, vagyis feszállás után a pilóta futót-fékszárnyat behúzott, bekapcsolta a LAZUR-t és a  robotpilótát, legfeljebb a gázkart kellett kezelni, és a gépet földi parancsjelekkel kivezették a célkörzetbe elfogási pozícióba, majd jött a "Radar-kisugárzás" parancs, ettől kezdve a pilóta dolgozott. Az utóbbi megoldás tekinthető szerintem - legalábbis valamennyire - automatikus elfogó rendszernek.

    Üdv ML
     
  2. boki

    boki Well-Known Member

    Ezen a videon 4 BM átrepul a Kanszki légibázisrol 2012 tavaszán - nyáron a Permi bázisra (Bolsoje Szavino) a voros 07,18,22,27 - de késobb visszarepultek és decemberben (2012) már ismét a Kanszki légibázison vannak.

    https://www.youtube.com/watch?v=Qp7ki4QrWgI
     
  3. cinikus

    cinikus Well-Known Member

    Akkor frissítem a listát, köszi.
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    http://kprf.ru/activity/army/117497.html

     

    Itt az infó, hogy kik, hol és miért vetették fel a Mig-31-es esetleges újragyártását. Nekem úgy fest, a MiG szeretne valahogy még életben maradni és erre a MiG-29K/KUB rendelés nem elég, a MiG-35 és MiG-29M2 meg nem kell a kutyának se.

    A MiG-31-es egy kifejezetten orosz (egyébként nagyon is valós) igényeknek megfelelő gép, így vagy egy váltótípus kell neki, amelynek kifejlesztése sokba kerülne, vagy újra gyártásba kell vinni a gépet, annak minden egyes elemével, ami megint csak iszonyat költségeket emésztene fel, mert sok szempontból az ipar már túlhaladta. Ha neki is állnának, felesleges pénzkidobás lenne a "retro" dizájn felélesztése. Akkor már inkább fejlesszék tovább, amire ugye volt már példa (MiG-31M). Az a gép is több volt, mint helyenként modernizált valami. Ha megnézzük az egykori M-eket, láthatjuk, hogy túl azon, hogy FbW rendszer, meg új radar (nagyobb antennaátmérő), meg más pilótafülke volt tervezve, a géptörzs, a szárny, a függőleges vezérsík is teljesen új volt. A hajtóműveknél nem jutottak el messzire, mert közben tönkrement a birodalom. A D-30F6M annyiban különbözött a sima F6-osoktól, hogy megemelték a gázhőt. Ez nyilván a fejlesztési program egy kényszermegoldása volt. Ha már itt tartunk, jelenleg az is komoly erőforrásokat köt le az oroszoknál, hogy a jó öreg Al-31F-ből, mindenféle fokozatos lépésekkel, két tervezőiroda, egymás ellenében, valahogy kierőszakoljon valamit, amit 4.5, talán 5. generációsnak lehetne nevezni. 

    A D-30F6-os egy teljesen más dizájn, ennek váltótípusa még csak fel sem merült, nem is ilyen a mostani hajtóműtervezési csapásirány, így egy ilyen szerkezet tervezését szinte a nulláról kellene elkezdeni, ami nem egyszerű feladat.

     

    Nos, ennyi macera esetén akkor már lehetne mindjárt egy teljesen új gép is. És már körbe is értünk. Mert ugye, új gépnek ott a PAK-FA, nagyon sokba kerül és még nagyon messze a fejlesztés vége. Pedig már repül belőle négy prototípus is.

    Ez a leendő gép még ki sincs találva.

    Bárhogy is nézzük, kell valami, mert a gépeket nem lehet a végtelenségig modernizálni, mert kifut belőlük a repidő, így két lehetőség van. Vagy a drágábbikat választják, vagy a sokba kerülőt.
     
  5. boki

    boki Well-Known Member

    Érdekes vita a parlamentben.. pro és kontra, Nyavajgás helyett inkább osszefognának és egy komoly modernizációs csomagot kéne kidolgozniuk, amivel még 15-20évig szolgálatban állhatnának a 31-esek. Ha így megy a tavalyi 250 gépbol idén 122-re csokkent jovore 100 alá csokkeno gépek lassan tonkremennek. Az a 60 darab amit modernizálnak kevés, legalább még azt az 50-et amirol beszélt a Mig SZki gatgatója fel kell újítani..
     
  6. gacsat

    gacsat Well-Known Member

  7. Panzerfaust

    Panzerfaust Well-Known Member

    <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Lezuhant egy kazah MiG-31-es
    A helyi média felvételei a helyszínről.
    http://www.nv.kz/2013/04/24/52152/
    http://en.tengrinews.kz/emergencies/Witness-tells-about-MIG-31-crash-and-its-brave-pilot-18910/
    R.I.P.
     
  8. gacsat

    gacsat Well-Known Member

  9. boki

    boki Well-Known Member

    Mig-31 BM lovészet: R-73 indítása.
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. misinator

    misinator Well-Known Member

    Tisztára, mint egy szélcsatornateszt füstölővel:)
     
  11. boki

    boki Well-Known Member

    MIG 31BM hadgyakorlat
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pStUs9pByLQ
     
  12. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Countries as Russia, China, Kazakhstan and others use the aircraft as part of their air forces.
    http://www.flymigsokol.com/fighter_jets
    Kínának volna MiG-31ese?
     
  13. boki

    boki Well-Known Member

    1992-ben folytak tárgyalások 24 drb Mig-31 -es eladásáról Kínának. 1992novemberében kellett volna aláírni a szerzodést.
    Hivatalos adatok szerint nem voltak leszállítva. Nem hivatalos informáciok szerint 1992-ben kezdték szállítani. ???????
     
  14. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Annyi spotter van Kínában, hogy aligha maradtak volna titokban.
     
  15. boki

    boki Well-Known Member

    Nem láttam még kínai színekben egyetlen Mig-31- et sem.
     
  16. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Ez a trükk! Az USAF színeire van festve :)
     
  17. boki

    boki Well-Known Member

    Ma harci szolgálatba állították a (nemrég átvett) nyugati katonai korzetben találhato CHotilovo-i rep.bázison 2 MIG-31 BM gépet.
     
  18. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Csak nem ez az első kettő ?
     
  19. boki

    boki Well-Known Member

    Chotilovo-ban az elso ketto.
     
  20. boki

    boki Well-Known Member

    Az egyik Chotilovoi gép a voros 51.
    [​IMG]
     

Ezen oldal megosztása