NH90 (NHIndustries) / UH-90A / SH-90 / MRH90 Taipan / Hkp 14

GrGLy!

talán azért hasonlítják össze, mert pl a svédek az NH90 késlekedése miatt, az S70 valamelyik változatát választották. Ugyan a tehertér belterében valóban jelentős különbség van, de pl a szállítható tömegben már nem. Ha valaki közepes szállítógépet szeretne beszerezni, akkor bizony elég tág határok között válogathat az S70-től Mi-171-ig., vagy a Merlinig.

A repülésben az oroszokat kivéve nem nagyon használnak metrikus szabványokat pl az Airbus sem (bár minden méretet és nyomatékot megad SI mértékegységben, de ma már a Boeing is), ezeken a repülőkön, bizony angolszász mértékegységű szerszámokat kell használni és az összes kötőelem is az. Ahogy megnézem az NH90 hajtóművét, kizártnak tartom, hogy ott metrikus szabványokat használtak volna. Nem is nagyon kell, mert minden nyugati-európai üzemeltetőnek kb 70 éve nincs is másmilyen szerszáma, kiszolgáló eszköze. Ettől függetlenül, nem csak az S70, de az NH90 esetében is elég sok csak oda gyártott kiszolgáló eszközt és szerszámot meg kell venned.

TG
 
T. GrGLy!
Hogy mi az olcsó és mi a drága, azt a jelenlegi illetve a jövőbeli megrendelők döntik el. De ha megnézem a közös európai fejlesztésekre /pl. A400M, Typhoon, NH90, Eurocopter Tiger etc./ érkezett rendeléseket, hát nem tapasztalok nagy "tolongást"...!

Igy meg nehéz gazdaságosan termelni...!
/Mint látod, én inkább gazdasági szempontból nézem a dolgokat, a katonai szempontokat inkább molnira hagyom..../
 
GrGLy!

talán azért hasonlítják össze, mert pl a svédek az NH90 késlekedése miatt, az S70 valamelyik változatát választották

Ez igaz, de ha jól tudom, akkor nem az NH90 helyett vettek S70-et, hanem hogy tudjanak mit Afganisztánba küldeni (meg hogy legyen egyáltalán helikopterük az NH90-esek megérkezéséig).

Ha valaki közepes szállítógépet szeretne beszerezni, akkor bizony elég tág határok között válogathat az S70-től Mi-171-ig., vagy a Merlinig.

Ez is igaz, de megint ott vagyunk, hogy 40-50 éves, ezres nagyságrendben gyártott, lassan már kifutó típusokat* akarunk hasonlítani egy alig 10 éveshez.

*Itt említeném meg, hogy az amerikaiak már keresik a Black Hawk váltótípusát.

Viszont érdekes, hogy nem a metrikus rendszer a szabvány a gépeknél. Gondolom olcsóbb volt megmaradni az angolszásznál, mint váltani.

T. GrGLy!
Hogy mi az olcsó és mi a drága, azt a jelenlegi illetve a jövőbeli megrendelők döntik el. De ha megnézem a közös európai fejlesztésekre /pl. A400M, Typhoon, NH90, Eurocopter Tiger etc./ érkezett rendeléseket, hát nem tapasztalok nagy "tolongást"...!

Mit értesz tolongás alatt? 200-1000-5000 darabos megrendelés?
Januárig az eddigi megrendelések:
- NH90: 496 + ~50 db opcióban
- A400M: 174
- EF: 571
- EC Tiger: ~250

Azért baromira nem rosszak ezek a számok ahhoz képest, hogy nincs 10 éve a prototípusok bemutatásának. Bár nyilván elvárható, hogy az oly mélységesen lenézett európai fejlesztésekből az első évben több mint 4 ezret adjanak el, mint a 40 éve az égen parolázó F-16-ból... A Sikorsky összeteszi a két kezét, ha sikerül 200-at eladnia H-92-ből, hát még az Iljusin az Il-476-tal. Bár nyilvánvalóan az amerikai megrendelések a mérvadóak, ahol a hadsereg egy csettintésre rendel 2000-et egy típusból...
 
@sondor961

Mondjuk valahol kezdem nem érteni, hogy még miért google-k órákat egy-egy válasz megírásáért. Hoztam neked árakat, éveket, típusokat, még darabszámokat is. Ezekre te meg azzal válaszolsz, hogy "<i>Kénytelen voltam általánosságokat írni</i>", "<i>Már megszokhattuk</i>", "<i>Hogy mi az olcsó és mi a drága, azt a jelenlegi illetve a jövőbeli megrendelők döntik el</i>", "<i>nem tapasztalok</i>". Konkrétan nem támasztod alá, amit írsz, az én érveimet meg félresöpröd valami általános megállapítással, mert ugye mennyivel könnyebb azt mondani, hogy "<i>Már megszokhattuk</i>", hogy az európai drágább, de hogy mennyivel, mikor és pontosan mi, az már persze lényegtelen. Így viszont nem látom értelmét ezt az eszmecserét folytatni.
 
Üdv GrGLy!

Köszi, úgy látszik rosszul emlékeztem a svéd S70 beszerzés okára. Viszont félreértesz a beszerzéssel kapcsolatban, igen, ha egy állam elhatározza, hogy lecseréli a közepes helikopter flottáját akkor a 20-40 éves eredetű típusok fognak versenyezni a megrendelésért a legmodernebbekkel. Tehát szerintem igen is van létalapja az összehasonlításnak, hiszen a leendő vevő is ezt fogja majd tenni. A vevő mérlegelni fogja majd, hogy vajon megéri-e azok a képességek amelyek alapból benne vannak az NH-90-ben, vagy megveszi az olcsóbb S70-et, vagy Mi-171-et és csak azt építi bele amire valóban szüksége van.

Tehát lehet, hogy nagyon jó az NH-90, csak ha vevőnek azokra képességekre nincs szüksége, vagy opcióként be tudja építtetni egy olcsóbb gépbe és a végösszeg alacsonyabb lesz akkor valószínűleg nem az NH-90-et fogja választani.

Ugyanakkor nem értek egyet azzal a szemlélettel, hogy mivel az európai gyártmányok (főként a kevesebb darabszám és az elhúzódó fejlesztések miatt) drágábbak, akkor nem is érdemes velük foglalkozni. Az Airbus indulásakor a kutya se gondolta, hogy egykor majd a Boeingal versenyezve 50-50%-ban fogja uralni a 100 személy feletti utasszállítók piacát. Igen a sikerhez csak fejlesztéseken keresztül megszerzett tapasztalatokon keresztül vezet az út, aminek ára van. Az EADS-ben (vagy újabban Airbusban) érdekelt államok a drága gépek árában a folyamatosan korszerű technológia fölényüket tartják meg, aminek az egész ipari fejlettségükre van hatással.

Más:

Az angolszász szabványú szerszámok beszerzése aprópénz a gépek rendszeresítésének árában, majd minden komoly szerszámgyártó (Snap-On, Gedore, Beta stb.) mindkét rendszerben forgalmazza termékeit. Ezek beszerzése nálunk sem okoz problémát, pl a székefehérvári Arzenál cégnél, vagy a ceredi Hársmetálnál Te is könnyedén tudsz venni, pl zollos villáskulcsot, de ma már az e-bay se akadály, a legtöbb kollégám, aki nekivágott a világnak innen szerezte be a szerszámait.

TG
 
Az elso belga NH90TTH

http://www.flightglobal.com/news/articles/belgium-introduces-first-nh90-transport-391543/
 
A belgák átvették a második NH90-est

http://www.belgianaviationnews.be/2014/02/second-nh90-tth-rn06-delivered-to.html
 
Újabb probléma az NH-90-nel: túl zajos, maradandóan károsíthatja a pilóták hallását egy óra repülés után.

http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=48&t=102903&sid=71712f7faf95f1216968d87b49c1d4b7
 
A hollandok újabb problémát találtak

http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=48&t=104010
 
Katar 2,8 milliárd USD-ért vesz 22 NH90-est?

http://www.flightglobal.com/news/articles/qatar-plans-2bn-nh90-acquisition-397582/
 
http://www.nu.nl/politiek/3814004/defensie-schort-afname-nh90-helikopters.html

A hollandoknak már megint nem tetszik valami
 
Közel 130 millió/db?

A gépek közel fele (10 darab) a haditengerészeti verzió, amelybe rengeteg különleges és drága berendezést építettek (pl. szonárboják, radarrendszerek, tűzvezető rendszer, behajtható lapátok stb.) . Ha jól emlékszem az a H-60 család esetében is kb. háromszor annyiba kerül, mint a "sima"...

Valószínűleg a vételár fele/harmada a többi szükséges kiegészítő: alkatrészek, tartalék hajtóművek, kiképzés, logisztikai csomag stb.
 
http://www.nu.nl/politiek/3814004/defensie-schort-afname-nh90-helikopters.html

A hollandoknak már megint nem tetszik valami


A gyártó válasza a holland problémákra:

http://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-dutch-nh-90-corrosion-countered-401610/
 
Egy kis "Hirhalmos" adalék a már többek által emlegetett hibákhoz:

"Újabb problémák hátráltatják a német NH90 flotta működését. Nyilvánosságra került egy júniusi eset, mikor egy helikopter Üzbegisztánból repült Afganisztánba evakuációs feladattal. A forgószárnyas egyik gázturbinája 4 perccel a felszállás utána felrobbant, ennek következtében pedig sok elektomos rendszer is felmondta a szolgálatot. A pilótáknak éppen csak sikerült kényszerleszállást végrehajtaniuk, elkerülve ezzel a katasztrófát. A helikopter azóta is Üzbegisztánban vesztegel, javításra várva. A mérnökök olyan problémát találtak a hajtóműben, mely bármelyik másik példánynál is előfordulhat, ezért tesztelést rendeltek el a 35 gépes flotta minden helikopterére. Félelmük beigazolódott, több forgószárnyasnál is felmerült a probléma – elsősorban azoknál, melyek gázturbináját napi többször is beindítják -, ezért átfogóbb átvizsgálásra van szükség. Addig is minden pilótának elmondták, hogy mennyi időt kéne hagyni az erőforrásnak a lehűlésre egy újabb beindítás előtt, de az is előfordulhat, hogy az egész flottára repülési tilalmat vonnak el.

Az NH90-es közösség életében ez az eset csak a „hab a tortán”, lévén gond van a pilóták sisakjával (túl nehéz), a korrózióval, a kompozit anyagok túlzott sérülékenységével és az energiaelnyelő ülésekkel is."
http://htka.hu/2014/10/27/htka-hirhalom-2014-43-het/
 
NH90_www.kepfeltoltes.hu_.jpg