Na, akkor erre itt válaszolok, mert ez nem csak Pancírt érintő kérdés...
Mondj egy olyan esetet amikor a földi telepítésű légvédelemnek sikerült megvédeni a célpontot.
Legtöbbször önnmagát sem volt képes megvédeni.
Ez enyhén igazságtalan követelés, mert kb. soha nem volt olyan, hogy a légvédelem annyira erős lett volna, ahol erre esélye lett volna.
A légvédelem a kapus a háború focijában, nem az egész csapat. Legfeljebb a kapus + hátvédsor.
Na de hol a csapat többi része?
Teljesen irreális elvárás az, hogy a földi légvédelem egyedül képes legyen megvédeni egy célpontot. A légvédelem a kulcsfontosságú objektumok közelében megemeli a szintet, amivel támadni kell. De vadászok nélkül önmagban CM-eket leszámítva szart sem ér egy légvédelem, mert támadás súlypontja repcsikkel olyan gyorsan változtatható, ami a földi légvédelem nem képes lekövetni.
Egyébként meg a Linebacker II veszteségei azt mutatták, hogy azon célpontok ellen, ahol 6-8 osztály Volhov volt, akkor oda az 8-10 gépes B-52 támadó erő nem igen ért volna el bombával. Lelőtték volna mind, mint a sz*rt. És a szovjeteknél a 60-as évek végétől már Angara és Vega is volt.
A Linebacker II alatt eszméletlen EW és taktikai gépek támogatták őket.
A Szu-ba berepülve meg a nagy büdös senki és ott vadászok is voltak. Vietnám vadász légvédelme minden hype ellenére gyakorlatilag nem létezőnek volt tekinthető az amerikai támadókötelékek méretéhez képest. Legfeljebb helyi sikerekben reménykedhettek.
Csak enélkül nem épülne a TOPGUN legendája és miegymás. Minden hype ellenére Vietnám nem a vadászgépek eredményeiről szólt csak ezt sokaknak fájna beismerni. Ahogy más
@Hpasp is sokszor idézte. A vadászpilótákkal filmet csinálnak, a bombázókkal meg történelmet.
A vietnámi kis kakaskodás valóban megváltoztatta a vadászgép tervezést alapjaiban és elhozta a 4. generációt. OK.
Csak éppen a légvédelmét is megváltoztatta. Nyilvánvalóvá vált a Közel-kelet és Vietnám után, hogy a csapatlégvédelemnek és a PVO számára is több célcsatornás rendszerekre van szükség és ki kell tolni a HMZ-t is.
- A PVO számára a méret nem volt akadály, ez lett az Sz-300 család, amivel a Haditengerészet is elégedett lehetett.
- A csapatlégvédelemnél a Tor-M1 pont úgy igen késve érkezett, ahogy az Osza-(AKM). A hidegháborúról már lemaradt.A Buk-M1 meg burte force alapon oldotta meg. Nincs fázisvezérelt antenna. Akkor lesz sok CW sugárzó. Hát b*szott drága is lett.
De valahogy mindig csak az előbbiről esik szó.
Viszonyításképpen mi történt a Lin II alatt.
Linebacker-II
DAY-1, 12/18/72
Hanoi 3x 35p (19:45, 23:45, +4:45) - 129 B52, 117 Support, 9 Dvina (6/2/9) - 34 ind / 64 rak / 8 hit - 23%
58-0201 B-52G-100-BW shot down by SAM - Charcoal 01
56-0608 B-52D-75-BO shot down by SAM - Rose 01
58-0246 B-52G-110-BW hit by SAM and crashed in Thailand - Peach 02
56-0678 B-52D-35-BW Landed at U-Tapao, 350 external holes; 24 areas require kits. Est. 60,000 manhours. ETIC 7-30-73. - Lilac 03
56-0592 B-52D-75-BO Landed at NamPhong, Thailand; one time flight to U-Tapao 12-23-72. External holes estimated 2,000 manhours ETIC 3-15-73. - Snow 01
56-0583 B-52D-40-BW Landed at U-Tapao, 10 external holes plus several dents and gouges. Minus three repairs 53 manhours. Returned to service 12-20-72 - Rainbow 01
58-0254 B-52G-115-BW Landed at Andersen AFB Guam. Sheet metal damage top of fuselage 30 to 50 holes. Minus three repairs
Na tessék elképzelni, hogy ha nem 117 (!) támogató gép támad, hanem mondjuk 12 B-52 megy egymagában, ahogy a Szu felett.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAY-2, 12/19/72
Hanoi 3x 35p (19:45, 23:45, +4:45) - 93 B52, 117 Support, 10 Dvina (3/3/3) - 12 ind / 20 rak / 0 hit - 0%
A légvédelem itt alapvetően passzív maradt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAY-3, 12/20/72
Hanoi 2x 35p (19:45, +4:45) - 57 B52 (2nd wave recalled), 117 Support, 9 Dvina (4/6) - 17 ind / 30 rak / 6 hit - 35%
56-0622 B-52D-80-BO shot down by SAM - Quilt 03
57-6496 B-52G-85-BW shot down by SAM - Orange 03
58-169 B-52G-95-BW shot down by SAM - Tan 03
58-198 B-52G-100-BW shot down by SAM - Olive 01
56-0669 B-52D-35-BW shot down by SAM - Straw 02
57-6481 B-52G-80-BW crashed in Thailand after being hit by SAM - Brass 02
Na, itt akkora pofont kaptak a jenkik, hogy a lefújták a második hullámot...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAY-4, 12/21/72
Hanoi 1x 25p (+3:30) - 30 B52, 58 Support, 9 Dvina (6) - 10 ind / 17 rak / 2 hit - 20%
55-0050 B-52D-1-BW shot down by SAM - Blue 01
55-0061 B-52D-15-BW shot down by SAM - Scarlet 03
Ezt egész jól megúszták. Csak éppen 58 support gép jutott 30 db B-52-esre. Meg azért a légvédelem is kezdett fáradni.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAY-5, 12/22/72
Haiphong 1x 25p (+4:50) - 30 B52, 65 Support, 5 Dvina (5) - 11 ind / 20 rak / 2 hit - 18%
55-0067 B-52D-20-BW Landed at U-Tapao. Nineteen external holes. Minus three repairs. 70 manhours. In commission 1-9-73. - Brick 02
Ez meg nem Hanoi volt...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAY-6, 12/23/72
La Dang 1x 22p (19:10) - 30 B52, 70 Support (out of SAM rings)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAY-7, 12/24/72
Kep, Thai Nguyen 1x 20p (19:50) - 30 B52, 69 Support (out of SAM rings)
55-0051 B-52D-1-BW Landed at U-Tapao. Hit by AAA. Eleven external holes. 226 manhours. In commission 1-9-73. - Purple 02
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAY-8, 12/26/72
Hanoi 1x 15p (22:30) - 90 B52, 113 Support, 13 Dvina (13) - 24 ind / 45 rak / 5 hit - 20%
56-0674 B-52D-35-BW shot down by SAM - Ebony 02
56-0584 B-52D-70-BO crashed on landing at U Tapao AB, Thailand after being hit by SAM - Ash 01
56-0629 B-52D-80-BO Landed at U-Tapao. Hit over Duc Noi. 63 manhours to repair fourteen external holes plus three dents. Returned to service 12-31-72. - Black 03
55-0090 B-52D-60-BO Landed at Andersen AFB, Guam. “Dash 3” repairs. Returned to service 12-28-72 - Cream 02
55-0062 B-52D-15-BW Landed at Andersen AFB, Guam. “Dash 3” repairs. Returned to service 12-27-72 - Cream 01
Haiphong 1x 12p (22:30) - 30 B52, 5 Dvina (3) - 3 ind / 6 rak / 0 hit - 0%
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAY-9, 12/27/72
Hanoi 1x 13p (22:59) - 39 B52, 101 Support, 12 Dvina (11) - 17 ind / 30 rak / 2 hit - 12%
56-0605 B-52D-75-BO shot down by SAM - Cobalt 02
56-0599 B-52D-75-BO crashed in Thailand after being hit by SAM - Ash 02
La Dang 1x 12p (23:00) - 21 B52 (out of SAM rings)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAY-10, 12/28/72
Hanoi 1x 8p (22:15) - 36 B52, 99 Support, 11 Dvina (4) - 4 ind / 6 rak / 0 hit - 0%
La Dang 1x 24p (22:15) - 24 B52 (out of SAM rings)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAY-11, 12/29/72
Hanoi 1x 24p (23:20) - 42 B52, 102 Support, 8 Dvina (3) - 3 ind / 6 rak / 0 hit - 0%
La Dang 1x 18p (23:20) - 18 B52 (out of SAM rings)
B52
576 mission / 15 wave
123 mission / 5 wave (out of SAM rings)
15 total kill from 699 mission; 2.6%/mission
11 on the spot
4 flew out than crashed
8 total SAM hits (+1 AAA)
1 landed away
7 flew back (+1 AAA)
135 ind / 244 rak / 23 hit - 17% (6 ind/hit)
Szóval ameddig a földi telepítésű légvédelem többnyire ennyire aránytalan ellenféllel állt szemben, addig mi a búbánatról beszélünk?
A nyugat eddig igen gondosan ügyelt arra, hogy véletlenül se olyan légvédelembe kössön bele, ahol a látványos siker legszemernyibb valószínűsége in fennállt az ellenfél számára. Ennyi...