Paradox módon egy RF-36074 lajstromjelű orosz An-26-os is lezuhant Voronyezs térségében, szintén "műszaki hiba" miatt, amelynek személyzete meghalt. Abból ítélve, ahogy a gép füst és tűz nélkül laposan lezuhant, valószínűbb, hogy tehereltolódás vagy pilótahiba volt az oka
Az orosz An-26 RF-36074 lezuhant a Voronyezs régióban a háború első napján. A pontos okok ismeretlenek.
A harci repülőgépekkel ellentétben az orosz helikopterek eléggé "csillogtak" a háború első napján. Helikopterek kísérték a Krím felől Novaja Kakhovka irányába előrenyomuló géposzlopokat.
Az orosz helikopterek igazi "haszna" azonban február 24-én egy légi támadó zászlóalj leszállása volt a Kijevtől 40 km-re lévő gosztomeli repülőtéren. Helikopterek tucatjai mélyültek el Fehéroroszország területéről, és a kijevi víztározó (a Kijevi-tenger) felett haladtak el, majd a jobb part felé fordultak, és a gosztomeli repülőtéren szálltak le.
Azt kell mondanunk, hogy ez a terület szó szerint az Ukrán Nemzeti Gárda darázsfészke: Gosztomel városában van az NGU elit 4. gyorsreagálású dandárja (in / hr 3018), amely két gépesített zászlóaljból áll, amelyek APC-kkel és páncélozott járművekkel, egy tankzászlóaljjal és egy D-30 tüzérségi divízióval vannak felszerelve, és cserébe - kommunikáció, drónok stb.
A Dnyeper folyó partján Novy Petrivtsyben és a közeli Irpin városban található a Petro Dorosenko Hetmanról elnevezett 1. elnöki dandár műveleti megnevezése, a / hr 3027-ben. Ebben a dandárban nincsenek harckocsik, de 3 zászlóalj modern BTR-3E-kkel és páncélozott járművekkel - Cougar, Spartan, Dozor - van felszerelve széles körben, valamint tüzérségi és légvédelmi rakétaosztályok, PTRK Korsar és mások.
Úgy tűnik, tekintettel arra, hogy a Dnyeper jobb partja a fehérorosz határtól egyfajta "Ardens" - egy erdős, mocsaras terület, ahol a csapatok mozgása nehézkes, az orosz parancsnokság hatalmas kockázatot vállalt, hogy egy ilyen támadási műveletet hajtott végre Gosztomel elfoglalására, hogy megakadályozza az NSU egységeinek blokádját ezen a nehéz területen.
Már a parthoz érve a harci helikopterek és a Mi-17-es szállítógépek csoportosulását nagymértékben támadták az ukrán MANPAD-ok. Valószínűleg az NGU 1. dandárjának légvédelmi tüzérei dolgoztak, és bár a rakéták egy részét "megtévesztették" a helikopterek ellenintézkedései, a videó legalább egy lezuhant helikopter vízbe zuhanását rögzítette.
Az a pillanat, amikor a gosztomeli partraszállást támogató egyik harci helikoptert eltalálta egy hordozható légvédelmi rendszer, és a vízbe zuhant.
Közvetlenül a leszállás után harcok törtek ki az orosz ejtőernyősök és az NGU 4. brigádja között, amelynek során egy Ka-52-es helikoptert lelőttek, majd kényszerleszállást hajtott végre, és valószínűleg egy másikat is lelőttek, a videón földet érés jelei láthatók, és a kommentárok szerint az egyik helikopter lezuhant, a másik pedig szétlőve landolt.
Ka-52-es, lefestett jelzésekkel és fehér V-vel, amelyet az ellenség lelőtt és elfogott Gostomel közelében.
Érdekes módon Gosztomel közelében nem jegyeztek fel orosz frontvonalbeli légi akciót, de megjelent az ukrán légierő.
A nap végén az ukrán ZSU erői arról számoltak be, hogy drónok segítségével felderítést végeztek, és légicsapásokat hajtottak végre az orosz csapatok ellen Nova Zburivka, Nova Kakhovka települések közelében, valamint a gosztomeli repülőtéren végrehajtott légitámadásnál. Az angol nyelvű változat is hozzátette: "Sajnos a légierő súlyos veszteségeket szenvedett, együtt gyászolunk Ukrajna védelmezőinek családjaival és barátaival, akik életüket adták..." és így tovább.
Emellett 15 repülőgép, több tucat Kalibr és Iskander megsemmisítését jelentette be.
Ukrán Mi-24P támadja az orosz különleges erőket Gosztomelben
Aznap este az Ukrán Légierő parancsnoka, Mykola Olescsuk vezérőrnagy saját nyilatkozatot tett, amelyben elmondta, hogy Szu-24M bombázók és Szu-24MR felderítő repülőgépek, valamint Szu-25 támadó repülőgépek dolgoztak a gosztomeli térségben. Mindannyian veszteség nélkül tértek vissza.
Az ukrán vezérőrnagy azonban nem magyarázta el, hogy valójában milyen ukrán MiG-29-esek és Mi-24-esek vettek részt ezekben a videón rögzített, az orosz erők elleni támadásokban, és ez jó jelző a szavai megbízhatóságának megítéléséhez. A "veszteségek nélkül tért vissza"mondat a főparancsnoktól meglehetősen drámaira sikeredett.
Ukrán MiG-29-es támad egy lakott területet Gosztomel közelében.
a MiG-29-es zuhanását videóra vették.
Miért biztos, hogy a MiG-29-es ukrán? Először is nagyon kevés MiG-29-es van az orosz arzenálban, és nincs adat a Fehéroroszországba történő átcsoportosításukról, de három ukrán vadászrepülő dandár van felszerelve ezekkel a gépekkel, és az egyikük szó szerint Kijev közelében - Vaszilkivben - állomásozik.
Ráadásul a pilóta katapultált és elég közel zuhant a parthoz - ha orosz pilóta lett volna, akkor élve vagy holtan mutatták volna meg.
Az orosz helikopterveszteségekről - eddig csak egy Ka-52-es és egy helikopterről van bizonyíték, amely a Dnyeperben zuhant le, de valószínű, hogy ez nem a teljes lista a háború első napján a gosztomeli támadás során elszenvedett helikopterveszteségekről.
Az Antonov Tervezőiroda tulajdonában lévő egyedi, hatmotoros An-225 Mirja az ukrán csapatok által az orosz erőkre leadott tüzérségi tűz következtében leégett az elfoglalt repülőtéren.
Ан-225 Мрия
Mint ismeretes, a légicsapások ellenére az orosz erők túlélték a támadásokat, és február 25-én a szárazföldi egységek áttörtek, és a Povitryany-erők támadni kezdték a Kijevtől nyugatra elterülő, orosz felszerelést szállító konvojokat.
Az ukrán parancsnokság közölte, hogy az orosz csapatok a légicsapás következtében 30 páncélozott járművet és járművet vesztettek Konotop északi külterületén. Sokan meghaltak, a túlélők pedig elhagyták állásaikat és ismeretlen irányba menekültek. Ennek a hatalmas sikernek a megerősítése még nem történt meg.
Egy másik, 15 járműből álló oszlopot a Nizhyn körzetben megsemmisítettnek nyilvánítottak. És egy bizonyos "minszki irányban" - egy pontonhíd, amelyen 20 darab felszerelés és számos halott és sebesült égett.