A Kijev környéki Hlebovka közelében lelőtt ukrán Szu-25 N39-es repülőgép farokrészeinek roncsai.
Egy kép a halott pilóta - Gennagyij Motuljak alezredes - útlevelének maradványaiból A pilótát a helyi lakosok temették el nem messze a baleset helyszínétől
Az internet ukrán szegmensében Motulyak halálának dátumát általában nem adják meg, egyes helyeken február 26-nak adják meg, bár logikusan nagy valószínűséggel korábban - valószínűleg február 25-én - lőtték le. Február 28-án posztumusz megkapta az "Ukrajna Hőse" címet a következő formulával: "Megsemmisítette az ellenséges felszerelés koncentrációját Gosztomelben. Itt láthatjuk, hogy van némi ellentmondás Makszimov szavaival. Két változat van - a kitüntetési listán szereplő megfogalmazás a "plafonról" származik, vagy pedig két különböző lelőtt repülőgépről van szó általában. Nyilvánvaló, hogy a fogságban lévő pilóta mindent elmondhatna, de ha a megfelelő kérdéseket felteszik neki, azokat az újságírók egyáltalán nem teszik fel.
У
Ukrán Szu-25,feltehetően az N19-es, valahol a Herson régióban.
Egy érdekes pont a 299. BrTA pilótáinak kiképzésével kapcsolatos. A 2000-es évek elején olyan kevés ukrán támadó repülőgép volt, hogy sok fiatal pilóta egyáltalán nem repülhetett Szu-25-ösökkel. Ugyanez a Gennagyij Motulyak L-39-essel repülve érte el az őrnagyi rangot, mielőtt 2011-ben végrehajtotta első önálló repülését Szu-25-össel. És fordítva, Maksimov főhadnagy, 2020-ban végzett, 2022-ben már aktívan repült harci küldetésekkel.
Maksimov főhadnagynak mindössze 4 bevetést sikerült végrehajtania. A másodikban egy hidat támadott meg Herszon közelében, amely Antonivske mögött (nyilván Prydniprovye) található, a harmadik bevetésen kétszer rakétákkal lőtték, és nem teljesítette a harci feladatot.
Február 26-án a 299. BrTA ukrán "Bástya" alakulat azt a feladatot kapta, hogy rakétákkal támadja az orosz harceszközöket az Antonovszkij híd közelében, Herszonban. Ez a repülés igazi katasztrófa volt az ukrán pilóták számára - egyszerre 3 ukrán Szu-25-öst lőttek le, két pilóta meghalt, Makszimov pedig a 4. repülés során fogságba esett.
Azonnal közzétették a Szu-25 N19 és egy másik repülőgép roncsairól készült fotókat, valamint két pilóta holttestét, az egyikük neve már ismert - Alekszandr Scherbakov.
Ukrán Szu-25-ös, 19-es számú, a három lelőtt példány egyike február 26-án Aleshek közelében. A pilóta meghalt.
Később egy orosz kórházból készült egy interjú Makszimovval, ahol a harci bevetéseiről beszél, és megemlíti azokat a kollégáit, akik nem katapultáltak. Már március közepén pedig egy epikus videó került fel legalább három ukrán Szu-25-ösről, amelyen az egyik gép felrobban, a másik lezuhan, a pilóta pedig túl későn katapultál. Ez teljesen összhangban van mind a roncsokról, mind a halott pilótákról készült fotókkal. Ugyanezen a videón a harmadik Szu-25-ös támadógép, az N30-as száma villant fel, valószínűleg maga Maximov. Lehetséges, hogy 4 ukrán Szu-25-ös vett részt a támadásban, amelyből 3-at lőttek le, ebben az esetben az N30-as "életben" maradhatott volna, de ehelyett egy másik gépet lőttek le.
Ukrán Szu-25 N30 "támadás" közben Aljoshek közelében, Herszon régióban. Feltehetően ez volt a harmadik lezuhant Szu-25-ös ebben az epizódban. Feltűnő, hogy a repülőgép 80 mm-es rakétavetőkkel van felfegyverezve.
Február 27-i jelentésében az ukrán parancsnokság azt állította, hogy a Szu-25-ös támadó repülőgépek párban és szárnyanként csapást mértek az ellenséges konvojokra Herszon és Csernyihiv megyében.
A 299. légi dandár egy Szu-25-öse orosz csapatokat támad a Dnyeper átkelő közelében, Herszonban. Valószínűleg abban a pillanatban, amikor a gépet eltalálta egy MANPAD rakéta, de a gép zuhanását nem rögzítették a videón - a gép elmenekült.
Március 2-án a ZSU légierő parancsnoksága arról számolt be, hogy "Szu-24M és Szu-25 harci repülőgépek" legénységei orosz katonai felszerelés és élőerő oszlopait semmisítették meg Kijev, Szumi, Csernyihiv és Harkiv régiókban.
Természetesen egy szót sem szóltak a repülőgépeik veszteségeiről, de később a helyi internetes források közzétettek információkat Alekszandr Korpan százados, a 299. BrTA parancsnoka temetéséről, aki március 2-án Sztarokonsztantinov felett harci repülés közben esett el, és 2021 végén a "legjobb csapásmérő pilóta" címet kapta.
Haláláról nincsenek részletek. Az ukrán sajtóban, mint mindig, nincsenek konkrétumok - a szovjet időkből származó hősi klisék szabványos sorozata: "A harci repülés során az élete árán mentette meg kollégáit. Majd a már lángokban álló gépet a lakóépületektől távolabb kormányozta. Bár ki is katapultálhatott volna, hogy megmentse az életét. De akkor még több ember halt volna meg. Mint egy igazi harcos, az életét adta másokért."
Lehet spekulálni a Szu-25-ös hátulról történő elvesztésének okairól, de tekintve, hogy az "Ukrajna Hőse" címet kapta, egyértelmű, hogy ellenséges akció következtében vesztette életét. Az orosz vadászgépek ilyen mélyen behatolásában Ukrajna mélyére aligha lehet hinni, és a "megmentette társait" mondatot tekintve valószínűbb, hogy a frontvonal felett "kapott egy rakétát", és a sérült gép nem jutott el a bázisra. Korpan kapitány ismeretlen okból nem tudott katapultálni, és meghalt.
Március 3-án és 5-én az ukrán parancsnokság ismét beszámolt Szu-24M és Szu-25 csapásmérő repülőgépeinek akcióiról, amelyek "hagyományosan a szárazföldi erők egységeivel együttműködve földi célpontokat támadtak, és több támadást is végrehajtottak ellenséges konvojok ellen".
Március 6-án az orosz védelmi minisztérium többek között azt állította, hogy egy ukrán Szu-25-öst megsemmisítettek Radomyshl közelében, egy másikat pedig Nizhyn közelében.
Ugyanezen a napon a Mykolajivi terület vezetője a maga részéről azt közölte, hogy az ukrán légierő két repülőgépe veszett oda a Hersontól keletre fekvő Oleszke homok park közelében. A 299. légi dandár ezen veszteségeiről egyelőre nem érkezett megerősítés.
Március 7-én reggel az orosz hadsereg megemlítette, hogy előző este megsemmisítettek egy ukrán Szu-25-öst.
A március 8-9-i bulletinben az ukrán fél azt állította, hogy bombázói és támadó repülőgépei harci bevetéseket hajtottak végre, március 10-én pedig támadó repülőgépek és bombázók csapásokat mértek két orosz felszerelés-konvojra.
Március 10-én egy online Tik-Tok felvétel jelent meg, amelyet egy telefonról szkenneltek be egy másik N31-es lezuhant ukrán Szu-25-ös roncsaival. Nem lehet tudni, hogy ki, mikor és hol vette fel, nagyon is lehet, hogy a lelőtt Szu-25-ösök egyike volt, például március 6-án vagy 7-én.
Március 11-én Ukrajna tíz csapásmérő repülőgép - Szu-24, Szu-25 és Mi-24 - harci bevetését jelentette be, azaz típusonként 2-4 bevetést. Elég szerény a részvétel ahhoz képest, hogy az orosz védelmi minisztérium naponta 80-100 célpontot talál el.
Március 12-én, 13-án és 14-én az ukrán hadsereg már nem is közölte a csapásmérő repülőgépeik által végrehajtott bevetések számát, és beérte olyan mondatokkal, mint "a Tartományi Erők csapásmérő repülőgépei továbbra is földi célpontokat - ellenséges felszerelés- és embertömegeket, menetoszlopokat és más célpontokat - támadtak".
Ez teljesen összhangban van az orosz hadsereggel, amely viszont ukrán Szu-24-esek és Mi-24-esek lelövéséről számolt be, bár az ukrán Szu-25-ösök lelövése csak március 15-én került be az orosz jelentésekbe.