Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
A vaszilki 40. BrTA MiG-29-esek is részt vettek a harci műveletekben, többek között a dnyipropetrovszki bázisúak is. A 40. BrTA harccsoportot Ivan Petrenko dandártábornok vezette, akinek tulajdonítják a Donyeck, Sznyezsnoje és Fedorivka elleni repülőgépes támadásokat, valamint a 2014. augusztus 13-án a polgári létesítményekre és a zugresi strandra mért csapást, amelyben 13 ember, köztük két gyermek meghalt, 40 pedig megsebesült. Petrenkót ezt követően a Keleti Légierőparancsnokság parancsnokhelyettesévé léptették elő. 2018. október 16-án egy Szu-27-l lezuhant egy amerikai pilótával.

Mi-G-29-over-East-007.jpg


Négy MiG-29-es, irányítatlan fegyverekkel felfegyverkezve - az ukrán MiG-ek 2014 nyarán a DNR és az LNR erői elleni csapásokra álltak át.


Kezdetben a 204. BrTA maradványai a Mikolajivi területen, Kulbakinóban állomásoztak. A 204. légi dandár azonban egységként szinte semmilyen aktív szerepet nem vállalt a donbásszi háborúban, bár pilótái repültek az úgynevezett "ATO"-ban például a 40. BrTA részeként annak felszerelésével.


Az első két felújított MiG-29-est 2014 augusztus elején vitték ki a Krímből. Fokozatosan a 204. légi dandárt felújított felszereléssel és személyzettel töltötték fel, és 2018-ban áttelepítették Lutszkba.


Mi-G-29-N02-Blue-destr-2014-08-07-001.jpg

A 40. BrTA MiG-29MU1 N02 típusú repülőgépe volt az első, amelyet 2014-ben lelőttek.

Mi-G-29-N02-Blue-destr-2014-08-07-002.jpg

MiG-29 N02 roncsok

2014. augusztus 7-én lőtték le az első ukrán MiG-29-est - egy N02-es vadászgépet, amelyet meg nem erősített hírek szerint a 204. légi dandár Kombrig Mamchur pilótája vezetett. Augusztus 17-én lelőtték a 114. dandár második MiG-29 az N53-as számút, amelyet Mykola Gaiovchik őrnagy vezetett. Mindkét pilóta sikeresen katapultált és megmenekült az elfogás elől. Az ukrán vadászgépek aktív bevetését azonban hamarosan leállították, mert a légvédelmi tűz súlyos veszteségeket okozott - néhány MiG-29-es mellett öt Szu-25-öst vesztettek, egy Szu-24M bombázót lelőttek, egy Szu-24MR pedig súlyosan megsérült.

MiG-29-N53-White-007.jpg


A második ukrán MiG-29-es, amely Donbasszban veszett oda, az N53-as volt, a díszes pixeles álcázás ellenére ezt a gépet nem korszerűsítették.

MiG-29-N53-white-destr-2014-08-17-001.jpg

A lezuhant MiG-29 N53 farka 2014. augusztus 17-én.

A donbásszi aktív repülés befejezése után a Lviv ARZ folytatta az ukrán MiG-29-esek javítását, amelyek egy részét a MiG-29MU1 változatra fejlesztik, míg a többit egyszerűen csak javítják. Ez elég furcsa - a MiG-29MU1, bár nem sokkal, de még mindig jobb, mint az eredeti 9.13. Miért "hagyták el" ezt a fejlesztést, nem világos, annál is inkább, mivel "made in Ukraine"-ként hirdették.

Az üzem kapacitása évente 12 repülőgép javítását teszi lehetővé, de a valóságban évente körülbelül 5 repülőgép hagyja el az üzemet - a javítások ütemét komolyan hátráltatja, hogy nem tudnak orosz alkatrészeket vásárolni. Egyes alkatrészeket helyben kell gyártani, és 2018-ban például Kínából vásárolták a H019-es légi radarok MH7001-es vákuum-mikrohullámú erősítőinek egy tételét.

2014 és 2021 között összesen mintegy 40 ukrán MiG-29-es ment át a Lviv ARZ-on, de ismét nem mindegyik került korszerűsítésre. Ennek oka talán a 3,6 millió dolláros költség, bár nem világos, hogy ez magában foglalja-e a repülőgép javítását is vagy csak magát a korszerűsítést.

Tekintettel arra, hogy a MiG-29MU1 változat gyakorlatilag nem rendelkezik harcászati hatékonysági előnnyel az alapmodellhez képest, a MiG-29MU2 következő ukrán változatának továbbfejlesztésén folytatták a munkát. A 20PM fegyverkezelő rendszert korszerűsíteni kellett, az R-862 rádiót tovább kellett fejleszteni, a "Kurs-93M" fedélzeti integrált navigációs és leszálló berendezést kellett telepíteni, az RSBN A-323 navigációs rendszert le kellett cserélni, és az MSD-2000 adatbusz használatát tervezték.

Azt is állították, hogy a MiG-29MU2 megkapja az "Omut" légvédelmi rendszert, amely képes észlelni az ellenséges radarok sugárzását és megzavarni a rakéták célzási rndszereit.
 
W

Wilson

Guest
A MiG-29MU2 ugyanis képessé vált arra, hogy nagy pontosságú fegyverekkel működjön a földön. A korszerűsített MiG-29MU2 N12 White, 2020.05.30-án kilőttegy X-29 rakétát a szovjet leltárból . A régi X-29-esek meglehetősen közepes teljesítményűek - a hatótávolság 8-10 km, és a pilóták magas képzettségét igénylik - a maximálisan megengedett 1250 km/h-s sebességnél az X-29-es átrepülési ideje a maximális (10 km) és a minimális (2 km) hatótávolság között mindössze 20 másodperc. Mindazonáltal a fejlett irányított lőszerek alkalmazásának lehetősége növelheti az ukrán MiG-29-es szerény képességeit a földi célok elleni harcban.Az első és minden jel szerint az egyetlen ukrán MiG-29-est, amelyet MU2 szabványúra korszerűsítettek, "12"-esként jelölték.

MiG-29MU2-N12-White-001.jpg
A gyakorlatban egy MiG-29MU2-t korszerűsítettek a harci műveletek kezdetéig, és egy másik, talán még folyamatban lévő, legalábbis sorozatos korszerűsítésről nem érkezett jelentés.


Az ukrán MiG-29-esek relatív sokasága miatt (akár három légi dandár is), az ő repülőgépeik számbavétele a legnehezebb és legigényesebb. Az egyetlen "fénysugár a sötét birodalomban" az ukrán infografika a MiG-29-esekről vagy a 204. repülődandár 2019-ben vagy 2021-ben. Mindenesetre nincs mód az összes "élő" ukrán MiG gyors áttekintésére. A három repülődandár - 6 század - ereje alapján a háború kezdetén, 2022-ben szolgálatban lévő MiG-ek maximális száma körülbelül 85 repülőgép lehet, figyelembe véve a korlátozottan harcképes MiG-29UB (teljesen működőképes radar nélkül), egy reálisabb becslés - 60-75 repülőgép között.

Az Oroszországgal vívott háború

Mint tudják, a háború február 24-én hajnali 5 óra körül kezdődött az ukrán stratégiai célpontokra mért cirkálórakétacsapásokkal. Eugene Lisenko, az ukrán MiG-29-esek egyik pilótájának özvegye vallomása szerint hajnali 3 órakor férje, a 204. BrTA lutszki pilótája hívást kapott, kaotikusan egy táskában hagyta a holmiját, és hamarosan a repülőtérre sietett.

Hajnal előtt a 204. dandár MiG-jei elkezdtek felszállni a hazai repülőtérről. Körülbelül egy órával később robbanások hallatszottak a repülőtéren.

Ez azt bizonyítja, hogy a "kiváló nyugati partnereknek" sikerült leleplezniük az ukrajnai orosz invázió kezdetét, és legalább néhány órával előtte figyelmeztetni az ukrán katonai és politikai vezetést, hiszen már hajnali három órakor riadókészültségbe helyezték a személyzetet, és megkezdték a használható repülőgépek kivonását a közelgő csapás elől.

Valószínűleg legalábbis részben ez a válasz arra a kérdésre, hogy miért nem sikerült az Orosz Föderációnak megsemmisítenie az ukrán harci repülőgépeket a "békésen alvó repülőtereken". Vagyis, még ha egy ilyen célzott légicsapást végre is hajtottak volna, az gyakorlatilag üres állomáshelyeket találhatott volna el. Sajnos az ukrán légi bázisok elleni első csapás kérdését még egyáltalán nem vizsgálták - nincsenek adatok a bevetett rakéták számáról, célpontjaikról és az elért eredményekről. Az ukrán harci repülőgépek későbbi tevékenysége arra enged következtetni, hogy a használható eszközök nagy részét kivonták a csapásból, és alternatív repülőterekre osztották be.

A háború legelső napján orosz csapatok helikopterrel szálltak le a Kijev melletti Gosztomel repülőtéren. Ugyanakkor a levegőben először jelent meg egy ukrán MiG-29-es, amely irányítatlan rakétákkal csapott le az ellenségre.

UkrAF-MiG-29-attack-near-Gostomel-2022-02-24.jpg

Egy ukrán MiG-29-es irányítatlan rakétákkal csapást mért a gosztomeli repülőtér környékére.

És azonnal bekövetkezett egy ukrán MiG-29-es vesztesége, amelynek pilótája katapultált, és a gép a Vyshgorod melletti kijevi víztározóba zuhant. Természetesen nem lehet biztosan kijelenteni, hogy ugyanez a MiG-29-es volt,

UkrAF-MiG-29-lost-over-Kiev-Lake-2022-02-24.jpg

Egy ukrán MiG-29-es roncsa a kijevi víztározóba zuhan Vyshgorod közelében. A pilóta katapultált és kimentették.

Természetesen felmerül a jogos kérdés - hogyan lehetünk biztosak abban, hogy egy ukrán MiG-29-est lőttek le. Nos, az, hogy ott ukrán MiG-29-esek cselekedtek, egyértelmű, egy egyszerű okból - az orosz légierő nem használja őket Ukrajna felett, nagyon kevés van belőlük az orosz arzenálban. Emellett a baleset helyszínén lévő csónakokról készült fotó bizonyítja, hogy a lezuhant pilótát kihalászták a vízből, és tekintve, hogy ez gyakorlatilag Kijev közelében történt, és ha az ukrán propaganda a háború első napján élve vagy holtan kapta volna el az orosz pilótát, akkor sok információt dobtak volna be róla. Ezzel szemben az elfogott pilótáról eddig teljes csend volt, ami azt jelenti, hogy ebben az esetben nem diadalról, hanem inkább valamiféle katasztrófáról beszélünk.

Ugyanezen a napon ukrán MiG-29-esek demonstrálták jelenlétüket a levegőben Kijev felett, és egy videófelvételen az egyik vadászgép rakétát indított.

UkrAF-MiG-29-over-Kiev-2022-02-24.jpg


Ukrán MiG-29-esek pixeles álcázásban Kijev közelében február 24-én.

UkrAF-MiG-29-over-Kiev-2022-02-24-001.jpg


Egy pár MiG-29-es Kijev felett. A felső egy rakétakilövés után fordulatot hajt végre.
 
W

Wilson

Guest
Sokkal később vált ismertté, hogy a háború legelső napján, 14-30 - 15-30 körül, a Vaszilkiv 40. BrTA egyik MiG-29-esét lelőtték egy légiharcban Kijev térségében. Az ukrán hadsereg szokás szerint öt lezuhant orosz repülőgépet jelentett be, és elismerte pilótájuk hősies halálát. Vjacseszlav Jerko alezredes katapultált, de a földbe csapódva lezuhant. Egy helyi lakos szerint az ejtőernyőjét állítólag átlőtték. Vjacseszlav Jerko alezredes posztumusz megkapta a Bogdan Hmelnickij 3. osztályú Bogdan Hmelnickij-rendet.

UkrAF-MiG-29-Lost-2022-02-24-Vjacheslav-Erko-001.jpg


Vjacseszlav Jerko alezredes egy MiG-29-es előtt. Lelőtték, és február 24-én meghalt.

UkrAF-MiG-29-Lost-2022-02-24-Vjacheslav-Erko-005.jpg

A katapultülés maradványai, amely nem mentette meg Vjacseszlav Jerkót

A február 24-én "lelőtt" orosz repülőgépek és pilótáik egyike sem került elő a háború 45 napja alatt, ami arra enged következtetni, hogy az ukrán vadászgépek sikere abban a légi csatában "kissé eltúlzott".

Így összesen legalább két ukrán MiG-29-es veszett oda a háború első napján.

Február 26-án éjjel a vaszilkivi légibázis közelében, ahol a háború előtt a 40. BrTA MiG-29-esek állomásoztak, heves zaj támadt. Az ukrán fél állításai szerint orosz Il-76-ok, hogy csapatokkal szállnak le a reptéren, az egyik Ilovot állítólag Alekszandr Mostovoj ezredes lőtte le a Szu-27-essel (és plusz két Mi-24-el együtt). Az ukrán Sz-300-ok egy másik Iljusin-76-t, valamint egy helikoptert és egy Szu-25-t is lelőttek az ukrán fél állítása szerint. Általában véve, hogy az ukránok kivel harcoltak azon az éjszakán Vaszilkiv közelében, még másfél hónappal később sem világos - egyetlen lezuhant orosz repülőgépet és helikoptert (próbálj meg egy IL-76-os méretű gépet lelőni egy sűrűn lakott területen, és senki sem veszi észre!), egyetlen élő vagy halott pilótát, de legalábbis ejtőernyőst sem találtak a környéken.

Mindent egybevetve, a Vaszilkov légibázist, azon az éjszakán, az ukránok "megvédték". Lehetetlen volt nem adni Mostovoj ezredesnek az "Ukrajna Hőse" címet, "győzelmeinek" minden kísérteties volta ellenére.

Az ukrán légierő folyamatos tevékenysége nem maradt észrevétlen az orosz hadvezetés számára. Igaz, legalább egy esetben nem kapcsolták be az agyukat - február 26-ról 27-re virradó éjszaka a Fekete-tengeri Flotta hajóiról Kalibr rakétákkal csapást mértek Ivano-Frankovszkban, a 114. MiG-29-es légi dandár bázisán lévő "repülőgép-parkolóra". Az ukrán hadsereg egy rövid videót tett fel a netre több sérült MiG-29-ről, amelyek azonban már jó pár évtizede nem repülnek, így nem is szóródtak szét. Valójában ezek a MiG-ek csalik voltak.

Ivano-Frankovsk-003.jpg
A Kalibr becsapódásának utóhatása az Ivano-Frankivszk-i repülőtéren elhagyott MiG-29-k "parkolójában".

Ivano-Frankovsk-002.jpg


Két újabb MiG-29-es az Ivano-Frankivszki repülőtéren.

Alig két nappal a háború kezdete után a "Zhovto-Blakitnyi rend Peremohy Facebook-alakulatának Lucy Arestovicsról elnevezett Peremohy-rendje" a monitorok és billentyűzetek elhagyása nélkül döntő csatát kezdett Ukrajna egéért. Az első támadó "Privid Kueva" volt, aki 30 óra háború alatt 6 orosz gépet lőtt le, néhány nap alatt az ukrán Facebookosok 20 győzelemre tornázták fel a fiókját, és "győzelmeinek" bizonyítékaként egy számítógépes játékból készült videót posztolt a hálózaton. Mivel a háború egy hónapja alatt a "Kijev Szellemének" győzelmeinek száma meghaladta az Orosz Légierő rendelkezésre álló személyzetét, a "Kijev Szellemének" témáját hamarosan kicsit be kellett fagyasztani, és mára ez a vitézi hamisítvány teljesen feledésbe merült.

A március 2-i jelentésben az ukrán légierő váratlanul elismerte egy MiG-29-es elvesztését. Azt állították, hogy március 1-jén éjjel egy pár ukrán MiG-29-es légi harcba keveredett az orosz Szu-35-ösökkel. Állítólag mindkét Szu-35-öst lelőtték, az egyiket egy ukrán MiG-29-es, a másikat pedig egy S-300-as légvédelmi rendszer. Elismerték a MiG-29-es elvesztését. Az orosz pilótákat, úgy tűnik, meg sem próbálták keresni, hiszen nehéz olyat találni, ami nem létezik. Az orosz Szu-35-ös roncsait érthető módon szintén nem találták meg.

Nehéz megmondani, hogy mi történt ott valójában. Egyrészt az orosz hadsereg megnevezte legalább két Szu-35-ös pilótáját (Viktor Dudin és Ilja Perepelkin), akik állítólag lelőtték az ukrán gépeket a dátum és a helyszín megjelölése nélkül. Másrészt az ukrán S-300-ok is "próbálkozhattak". Az állításuk szerint lelőtt Szu-35-ös helyett az ukrán MiG-29-es is eltalálhatta

A lezuhant ukrán pilótával már bonyolultabb a helyzet. Egy hónappal később vált ismertté, hogy március 2-án lelőtték Alexander Brinzhal őrnagyot, a 40. BrTA MiG-pilótáját. Nagyon valószínű, hogy ő volt az, akit március 1-ről 2-ra virradó éjszaka lőttek le, valószínűleg nulla óra után - akkor már március 2. volt.

UkrAF-MiG-29-Lost-2022-03-02-Brinzhal.jpg


Alexander Brinzhal őrnagy a 40. BrTA-ból, aki március 2-án halt meg a MiG-29-esben.
 
W

Wilson

Guest
Alekszandr Brinzhal gyászjelentésében az ukrán katonai propaganda természetesen "hősies vörös zászlót" kreált a 12 Szu-35-össel folytatott egyenlőtlen küzdelemről és három gép megsemmisítéséről. Idézet az ukrán tömegmédiából: "Vlagyimir a második ukrán vadászgép pilótája, látta, hogyan találta el sógora gépét, azonban az utolsó pillanatig azt hitte, hogy Szása katapultált...".

Szavaiból kiderült, honnan származik a történet az egy harcban lezuhant három Szu-35-ösről: "Azt hittük, hogy csak négyen vannak! De egyszerre több irányból támadtak 12 géppel! Minden hirtelen történt! A közelharcban az esélyeink némileg kiegyenlítettek, bár a mennyiségi és technológiai előny még mindig az ő oldalukon van. Sasha két ellenséges gépet lőtt le, én egyet! Sajnos Sanja számára ez a csata volt az utolsó... Igen, az ellenség számára mindannyian Szellemek vagyunk! Sasha is Szellem volt! Bátor és profi! Az általa végrehajtott manőverek, az elszántsága és a célzóképessége meghaladta bármelyik megszálló erejét! A közeli légiharcok elvesztése után az ellenség taktikát váltott a levegőben, és nem mert megközelíteni minket, valamint nem mert belépni a légvédelmi zónánkba. Légi-levegő rakétákat lő ki maximális távolságból és ... el "futottak"!"

Brinjal lánya interjúja szerint 2014-ben részt vett a donbászi harci műveletekben: "Idegesen vártuk a híreket az ATO-zónából, hiszen apa az elsők között volt, aki Ukrajna védelmére indult. Mindenki együtt örült, amikor elmesélte, hogyan csillogott a kadétok szeme, akiknek átadta tapasztalatait...".

Általánosságban, ha összehasonlítjuk a povitriai erők parancsnokságának március 2-i jelentését az előző estéről és a március 2-án elhunyt Brinzhal áprilisi gyászjelentését, egyértelmű különbségek mutatkoznak. Az első üzenetben 2 MiG-29-es (1 lelőtt) 2 Szu-35-össel szemben (2 lelőtt), a másodikban 2 MiG-29-es (1 lelőtt) 12 Szu-35-össel szemben (3 lelőtt). Vagy nagyon megnőtt a "tokány" az elmúlt másfél hónapban és jobban "levágták", vagy tényleg két különböző éjszakai harcról van szó (bár ez valószínűtlen), de akkor az ukrán hadsereg de facto elismeri a két MiG-29-es elvesztését.És így egy és ugyanazon csatáról beszélünk, amely lassan egyre nagyobb lesz.

A második furcsaság Brinzhal őrnagyhoz kapcsolódóan az, hogy hősies haláláért kétszer is posztumusz kitüntetést kapott. Első alkalommal, március 8-án a Bogdan Hmelnickij Rend 3. osztályú kitüntetését kapta. Úgy látszik, miután az ukrán sajtóban áprilisban kitört a "hősi megváltás" - "kettő a tizenkettő ellen" -, úgy döntöttek, hogy "Bogdan Hmelnickij" túl kicsinyes, és április 2-án Alekszandr Brinzhal is megkapta az "Ukrajna Hőse" kitüntetést, így az őrnagyot kétszer is kitüntették posztumusz.

Így történt, hogy március 2-án estére a Povitryavy 40. vadászrepülő dandárja beszámolt a háború kezdete óta végzett harci munkájáról. 25 harci bevetés történt, amelyek során mintegy 20 légi célpontot és 37 földi eszközt semmisítettek meg. Ez a jelentés rendkívül kétértelműnek értékelhető. Először is, 25 bevetés 7 napnyi háborúban - ez komoly? Napi négy bevetés két MiG-29-es század számára. Másodszor, 20 megsemmisített célpont 25 bevetés alatt abnormálisan menő, lehetetlen az ilyen termelékenységet akár fantasztikusnak is nevezni - ez egyszerűen egy óvodáskorú gyerekeknek szóló tündérmese. Vaszilkiv környékének tele kellett volna lennie törmelékkel és ejtőernyőkkel. Valójában gyakorlatilag nem lehetett kimutatni orosz légi veszteségeket a térségben, kivéve egy Szu-25-öst, amelyet a légvédelmi tüzérség lőtt le. Ami a szárazföldi felszerelést illeti, nehéz megmondani, lehet, hogy valami elégett, senki sem lesz képes valaha is kideríteni a valós számokat, különösen mivel nem adták meg a harci bevetések számát, időpontját vagy helyét, hogy legalább megpróbálhassák összehasonlítani az orosz szárazföldi csapatok veszteségeivel.

Március 6-án az orosz hadsereg azt állította, hogy többek között megsemmisített egy ukrán MiG-29-est Zsitomir közelében, másnap, március 7-én pedig egy másik MiG-29-est, a terület megjelölése nélkül. Ezt az információt egyelőre semmilyen módon nem erősítették meg.

Andrei-Lytashin-KIA-2022-03-08-002.jpg

Március 8-án a 40. BrTA elvesztette egyik parancsnokát, Andrej Ljutasin őrnagyot, a légi dandár légi és taktikai kiképzésének vezetőjét. Csak áprilisban temették el.


MiG-29-N41-Blue-011.jpg

A lutszki 204. BrTA MiG-29 N41-es repülőgépe. A pixeles álcázás ellenére ez egy hagyományos MiG-29-es 9-13-as típus. A kék számmal ellátott MiG-ek általában a 204. dandárhoz tartoznak, bár voltak kivételek.

Március 10-én, az elmúlt 24 órára vonatkozó reggeli jelentésében az orosz hadsereg egy ukrán MiG-29-est említett, amelyet légvédelmi eszközök lőttek le. Valóban, néhány nappal később a hálózat ukrán szegmense gyászolni kezdte Jevgenyij Liszenko őrnagyot, a 204. BrTA nemrég kinevezett parancsnokát. Így megerősítést nyert az orosz állítás a lelőtt ukrán MiG-29-esről - március 9-én 19-40 körül lőtték le Zsitomir közelében. Az események ukrán verziója szerint két orosz vadászgéppel harcolt, az egyiket lelőtte, majd az ellenséges légvédelmi rendszer lelőtte.
Jevgen Liszenko őrnagy, a 204. BrTA egyik századának parancsnoka március 9-én halt meg. Az ellenfelek egyöntetű véleménye szerint - az orosz légvédelem áldozata volt

UkrAF-MiG-29-Lost-2022-03-09-Evgeniy-Lisenko-009.jpg


A Zsitomir régió nem egy süket tajga, hanem egy meglehetősen népes terület Ukrajna közepén. A lezuhant orosz vadászgépet nehéz ott meg nem találni, sem az elfogott pilótát, sem a holttestet nem mutatták meg, ami az első következtetéshez vezet - Lisenko őrnagy nagy valószínűséggel egyáltalán nem lőtt le senkit. De mindkét fél azt állítja, hogy egy légvédelmi rendszer lőtte le.

Március 11-én az Ukrán Légierő parancsnoksága ragyogott a boldogságtól - információik szerint az ukrán Szu-27-es és MiG-29-esek tíz légiharcot vívtak különböző irányokban a túlerőben lévő ellenséges erők ellen, kilenc rövid és közepes hatótávolságú "levegő-levegő" rakétát lőttek el és veszteségek nélkül tértek vissza. Az üzenet a "várjatok jó hírt!" pátosszal zárult. A jó hír azonban nem jött, úgy tűnt, hogy az összes rakéta "elszállt".

MiG-29-over-Kiev-region-at-2022-march.jpg


Egy MiG-29-es alacsonyan repül Kijev közelében, valamikor 2022 március közepén.
 
W

Wilson

Guest
A vaszilkivkai repülőteret ért rakétacsapásokhoz nem fér kétség, könnyen lehet, hogy légicsapások voltak, de a légibázis elleni helikopteres támadások már kétségesebbek, bár az ukránok február 26-án valóban azt állították, hogy Vaszilkivka közelében helikoptereket lőttek le. Ha a helikoptereket valóban ott lőtték le, akkor már csak meg kell találni őket, és ki kell deríteni, hogy valójában kihez tartoztak.

UkrAF-MiG-29-Juice-001.jpg

Kilátás a MiG-29-es pilótafülkéjéből

A harci bevetések között Juice felvett egy golyóálló mellényt, és fegyvert ragadott, hogy segítsen megvédeni a légibázist a földről. Amikor az orosz légvédelmi rendszerek közeledtek, az ukrán vadászgépek kénytelenek voltak felszállás után azonnal "közvetlenül a fák alatt" repülni.

Érdekes a két fél légierejének színvonalával kapcsolatos beismerése: "A fő probléma a felszerelés. Teljesen más technológiai szinten vagyunk, a modern orosz légierő és az orosz légvédelmi eszközök és a mi személyzetünk között."

Szerinte az ukrán vadászgépek egyik fő hiányossága a levegő-levegő rakétáik, amelyek félig aktív radarirányítással rendelkeznek (az R-27-esről van szó). Az ukrán vadászpilótának a becsapódás pillanatáig a légi radarral kell megvilágítania a célt. Az orosz vadászgépek aktív irányítórendszerrel rendelkező rakétákkal rendelkeznek (az R-77-1-re gondolunk), amelyek a "lőj - felejts" elv alapján működnek, a kilövés után az orosz pilóta elfordulhat és kikapcsolhatja a radart.

RuAF-Su-35-with-R-77-1.jpg


A Szu-35 törzse alatt aktív keresőfejjel ellátott orosz R-77-1-es rakéták, amelyek az ukrán pilóta szerint sokkal jobbak, mint az ukrán légierő régi R-27-es rakétái.

"Sajnos nekünk nincs semmi ilyesmi. Jó radarok és jó rakéták nélkül nem tudunk légi fölényt elérni. Az oroszok sokkal jobb helyzetfelismeréssel rendelkeznek, mivel rendelkeznek AWACS - A-50 rendszerekkel. Ez a gép, valamint néhány rádiós felderítő repülőgép szintén az ukrán határ közelében járőrözik, és minden információt továbbítanak a mi repüléseinkről a vadászgépeiknek. Tehát mindent tudnak rólunk."

Jus egy olyan összecsapást ismertetett, amelyben 12 orosz vadászgép látótávolságon kívül támadott meg két ukrán gépet. Az összecsapásban egy ukrán pilóta meghalt. "A mieink megpróbálták feltartóztatni őket, és kiszorítani őket a határtól. És az oroszok egymás után lőttek a mieinkre. Sajnos a rakétájuk célba talált."

Tekintettel arra, hogy maga az ukrán pilóta a 40. BrTA-ban szolgál, egyértelműen ugyanannak a március 2-án lelőtt légi dandárnak a tagja, Alexander Brinzhalról van szó, és ugyanaz a hírhedt 12 Szu-35-ös van jelen. De ellentétben az ukrán propaganda által hangoztatott "hősi eposszal", amelyben a pilóta mártírhalált halt, a "Juice" az ukrán MiG-29-nek a horizonton túli lőtávolságból történő banális lelövéséről beszél.

Végül, de nem utolsósorban, az az érdekes dolog, amit ez a pilóta az interjújában említett, hogy a 40. BrTA-t mélyen Ukrajnába, az orosz légvédelem hatótávolságán kívülre vonták vissza, és a rakétatámadások és légitámadások fenyegetése ellenére - "a jelenlegi helyszín olyan, mint egy tengerparti üdülőhely".

Egy-két szó az ukrán MiG-29-es pilóták által aratott légi győzelmekről. Egyrészt ostobaság azt feltételezni, hogy az ukrán MiG-ek légi harcban semmit sem tudnának lelőni - a bombákkal megrakott Szu-25-ös, Szu-24-es vagy Szu-34-es gond nélkül lelőhető, ha a MiG-29-es támadja őket. Természetesen a Szu-30 és a Szu-35 vadász konfigurációban sokkal nehezebb ellenfelek, a radar fölénye és a sokkal nagyobb hatótávolságú R-77-1 rakéták miatt, amelyeket a "set-one-forget" elv alapján használnak, de azok sem valami megölhetetlen "wunderwaffek". Végső soron a légi harcban elért siker számos olyan tényezőn múlik, amelyeket nehéz figyelembe venni, mint például a helyzetfelismerés, a helyesen megválasztott taktika, a repülőgép-rendszerek és fegyverek használhatósága, a pilóták képessége és így tovább, egészen a triviális szerencséig.

Természetesen az ukránbarát források és tisztelőik készek elhinni a légi győzelmek tucatjait, egyszerűen azért, mert, mint a régi jó viccben, "az urakat a szavukra veszik". Tehát ennek megfelelően az "urak" a fegyveres erők főhadiszállásán és a MiG-29-ek pilótafülkéiben vannak. Az "ukrán úriemberek" állításait (a cikk írásakor valami 280 lelőtt orosz repülőgép és helikopter) átlagosan kb. 7-gyel vagy 8-cal kellene osztani, ez bizonyára még nem érte el a 10-es rekord együtthatót, amely a finn légierőé volt 1941-44-ben, de az biztos, hogy próbálkoznak.

Ha nem esünk ilyen kölyök hitűségbe, és megpróbáljuk értelmesen értékelni a tényeket, akkor láthatjuk, hogy az ukrán pilóták által állított légi győzelmekkel az a probléma, hogy teljesen hiányzik a bizonyíték.

Míg a nem a semmiből lelőtt, hanem az ukrán légvédelem által ténylegesen lelőtt repülőgépek szinte mindig egy-két napon belül fényképes vagy videós bizonyítékként kerülnek elő, addig a légi harcokban aratott ukrán győzelmek obszcén módon csendben zajlanak. Valójában mostanáig egyetlen többé-kevésbé bizonyított tényt sem találtak ilyen lelövésről. Mint tudjuk, az ukrán MiG-29-es pilóták többsége, akik hősies győzelmekért posztumusz kitüntetést kaptak, a zsitomir és a kijevi régióban tették ezt. A Zsitomir területen gyakorlatilag egyáltalán nincs lelőtt orosz repülőgép, és ami Kijev területén lezuhant, az egyértelműen a légvédelmi állításokhoz kötődik. Az embernek az az érzése, hogy az
A-50-ll együtt az orosz Szu-35-k valamiféle "gyermek veréséről" beszélünk.

Ha visszamegyünk az ukrán MiG-29-esek megerősített veszteségeihez - valójában 8 lezuhant gépről és hat halott pilótáról tudunk - Jerko, Brinzhal, Ljutasin, Lisenko, Tarabalka és Csumacsenko.

Az Ukrán Légierő parancsnoksága minden nap közzétesz egy zagyva üzenetet, miszerint a ZSU vadászrepülőgépek továbbra is járőröznek a "nyílt területeken", valamint fedezik a "Szu-25-ös támadó repülőgépek és Szu-24M bombázók csapásmérő csoportjait". Részleteket nem adnak meg.

Az orosz hadsereg a maga részéről áprilisban még kétszer említette az ukrán MiG-29-eseket - április 9-én azt közölte, hogy egy ilyen vadászgépet bombáztakb Mirhorodban, április 14-én pedig egy másik MiG-29-t semmisítettek meg a dnyiprói repülőtéren.

 
W

Wilson

Guest
Március 13-án orosz vadászgépek lelőtték a 114. légi dandár egy MiG-29-esét, amelyet Sztepan Tarabalka őrnagy vezetett. Az ukrán pilóta meghalt, és a hagyomány szerint "Ukrajna Hőse" lett. Tarabalka 2014-ben végzett a Harkivi Légierő Intézetben, vagyis halála előtt körülbelül öt és fél évet szolgált. Szokás szerint az ukrán Facebookosok két tucatnyi kamu győzelemmel próbálták felkavarni a "Privida Kuiv" hősi halálának témáját, de ezúttal a katonai tisztviselők ostromolták őket, mert az ilyen legendák "elvesztése" nem kamuilfo. Ráadásul valószínűleg még a saját parancsnoksága sem számolt be győzelmeket Sztepan Tarabalkának, különben legalább a személyes győzelmi beszámolóját hivatalosan is megemlítették volna, így csak szép szavakat kellett mondaniuk az ukrán pilóták új generációjáról, akik Ukrajnáért estek el.

UkrAF-MiG-29-Lost-2022-03-13-Stepan-Tarabalka-008.jpg

Sztepan Tarabalka őrnagyot a 114. légi dandárból március 13-án lelőtték orosz vadászgépek.

Március 16-án az orosz hadsereg azt állította, hogy két Szu-25-öst lelőttek Csernyihiv közelében és egy MiG-29-est Novaja Bykivka közelében. A Szu-25-ről még semmit sem lehet mondani, de az, hogy az ukrán MiG-29-t lelőtték, a legváratlanabb módon igazolódott. A drónról készült ukrán videón látható az orosz Buk rakétaindító kilövése Novaja Bykivka közelében, majd annak megsemmisítése, a videó utolsó másodperceiben pedig a drón egy mezőt vette fel a leszállásra kényszerített ukrán MiG-29-t A gépet tehát nem lehet 100%-os bizonyossággal helyreállíthatatlannak leírni - egyrészt egyértelműen megsérült, így a mezőn kellett leszállnia, és a kényszerleszállás is tovább rongálhatta, másrészt nem egy roncshalmaz, és mivel a területet végül is átadták Ukrajnának, és a gépet el lehet szállítani, és elméletileg akár meg is lehet javítani. Valójában azonban kivonták a forgalomból, ha nem is örökre, de legalábbis nagyon hosszú időre. Egyelőre veszteségnek számít.

UkrAF-MiG-29-lost-2022-03-16-near-Novaya-Bykovka-001_1.jpg

Az orosz légvédelem által március 15-én lelőtt MiG-29-es egy Novaja Bykivka melletti mezőn kényszerült leszállni, és egy ukrán drón videóra vette.

Március 23-án "egy egyenlőtlen légi harcban" a Zsitomir megyei Trigorje falu felett Dmytro Chumachenko százados, a 204. légi dandár parancsnoka posztumusz megkapta a Bátorságrend 3. osztályát.

UkrAF-MiG-29-Lost-2022-03-23-Dmitry-Chumachenko-004-mod.jpg

Dmytro Chumachenko, a 204. repülődandár pilótája, akit orosz vadászgépek lőttek le a Zsitomir megyei Trigorje falu felett...


Március végén a nyugati média bemutatott egy interjút egy folyékonyan angolul beszélő 29 éves ukrán MiG-29-es pilótával, aki a Juice álnevet használta. Szavaiból kiderül, hogy egy MiG-29-es pilótája a 40. BrTA Vaszilkivben.

UkrAF-MiG-29-Juice-002.jpg

Szakállas Juice pózol a MiG-29-esnél

Ha félreteszünk egy csomó ideológiai maszlagot és egyéb érdektelen passzust, vannak érdekes pontok az interjúban. Úgy tűnik például, hogy a háború kezdete a 40. BrTA számára Vaszilkivben nem volt olyan rózsás, mint a 204. BrTA számára Lutszkban - "Február 24-én Juice, mint sok ukrán, orosz rakétacsapások hangjára ébredt".

Az ő szavaival: "A háború első napjai megrázóak voltak az ukrán pilóták számára - mind a légi hadviselés, mind a két bevetés között a földön tapasztalt állandó fenyegetések szempontjából. A háború első napjaiban Juice hazai bázisát rakétacsapások, légicsapások és helikopteres támadások érték, és állandóan az orosz különleges erők egységeinek rajtaütéseinek veszélyével kellett szembenéznie." "Valami szörnyűség volt, rengeteg fenyegetést kaptunk a repülőtér körül" - mondta Juice.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 805
57 591
113
A sokak által erőltetett könnyű, szubszonikus harci gép életképességét jól vázolja az ukrán konfliktus. Teljesen haszontalan. Cserébe elég drága lenne.

Most vettünk ilyen gépeket, csak ezek nem kéthajtóműves páncélozott gépek, mint az A-10 vagy a Szu-25.
 

subsonic

Well-Known Member
2016. január 13.
532
1 043
93
A sokak által erőltetett könnyű, szubszonikus harci gép életképességét jól vázolja az ukrán konfliktus. Teljesen haszontalan. Cserébe elég drága lenne.
Egyet értek veled ez kb. uaz., mint a harci heli esete amit még mindig erőltetnek… cserébe jó drága.. mai drónos időkben nem látom értelmét nálunk. Értem én,hogy kiképzés meg a befektetőt tőke egy részének visszacsurgatása. A jelenlegi helyzetben van ettől sokkal-sokkal sürgetőbb beszerzés.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 877
4 707
113
Március 13-án orosz vadászgépek lelőtték a 114. légi dandár egy MiG-29-esét, amelyet Sztepan Tarabalka őrnagy vezetett. Az ukrán pilóta meghalt, és a hagyomány szerint "Ukrajna Hőse" lett. Tarabalka 2014-ben végzett a Harkivi Légierő Intézetben, vagyis halála előtt körülbelül öt és fél évet szolgált. Szokás szerint az ukrán Facebookosok két tucatnyi kamu győzelemmel próbálták felkavarni a "Privida Kuiv" hősi halálának témáját, de ezúttal a katonai tisztviselők ostromolták őket, mert az ilyen legendák "elvesztése" nem kamuilfo. Ráadásul valószínűleg még a saját parancsnoksága sem számolt be győzelmeket Sztepan Tarabalkának, különben legalább a személyes győzelmi beszámolóját hivatalosan is megemlítették volna, így csak szép szavakat kellett mondaniuk az ukrán pilóták új generációjáról, akik Ukrajnáért estek el.

UkrAF-MiG-29-Lost-2022-03-13-Stepan-Tarabalka-008.jpg

Sztepan Tarabalka őrnagyot a 114. légi dandárból március 13-án lelőtték orosz vadászgépek.

Március 16-án az orosz hadsereg azt állította, hogy két Szu-25-öst lelőttek Csernyihiv közelében és egy MiG-29-est Novaja Bykivka közelében. A Szu-25-ről még semmit sem lehet mondani, de az, hogy az ukrán MiG-29-t lelőtték, a legváratlanabb módon igazolódott. A drónról készült ukrán videón látható az orosz Buk rakétaindító kilövése Novaja Bykivka közelében, majd annak megsemmisítése, a videó utolsó másodperceiben pedig a drón egy mezőt vette fel a leszállásra kényszerített ukrán MiG-29-t A gépet tehát nem lehet 100%-os bizonyossággal helyreállíthatatlannak leírni - egyrészt egyértelműen megsérült, így a mezőn kellett leszállnia, és a kényszerleszállás is tovább rongálhatta, másrészt nem egy roncshalmaz, és mivel a területet végül is átadták Ukrajnának, és a gépet el lehet szállítani, és elméletileg akár meg is lehet javítani. Valójában azonban kivonták a forgalomból, ha nem is örökre, de legalábbis nagyon hosszú időre. Egyelőre veszteségnek számít.

UkrAF-MiG-29-lost-2022-03-16-near-Novaya-Bykovka-001_1.jpg

Az orosz légvédelem által március 15-én lelőtt MiG-29-es egy Novaja Bykivka melletti mezőn kényszerült leszállni, és egy ukrán drón videóra vette.

Március 23-án "egy egyenlőtlen légi harcban" a Zsitomir megyei Trigorje falu felett Dmytro Chumachenko százados, a 204. légi dandár parancsnoka posztumusz megkapta a Bátorságrend 3. osztályát.

UkrAF-MiG-29-Lost-2022-03-23-Dmitry-Chumachenko-004-mod.jpg

Dmytro Chumachenko, a 204. repülődandár pilótája, akit orosz vadászgépek lőttek le a Zsitomir megyei Trigorje falu felett...


Március végén a nyugati média bemutatott egy interjút egy folyékonyan angolul beszélő 29 éves ukrán MiG-29-es pilótával, aki a Juice álnevet használta. Szavaiból kiderül, hogy egy MiG-29-es pilótája a 40. BrTA Vaszilkivben.

UkrAF-MiG-29-Juice-002.jpg

Szakállas Juice pózol a MiG-29-esnél

Ha félreteszünk egy csomó ideológiai maszlagot és egyéb érdektelen passzust, vannak érdekes pontok az interjúban. Úgy tűnik például, hogy a háború kezdete a 40. BrTA számára Vaszilkivben nem volt olyan rózsás, mint a 204. BrTA számára Lutszkban - "Február 24-én Juice, mint sok ukrán, orosz rakétacsapások hangjára ébredt".

Az ő szavaival: "A háború első napjai megrázóak voltak az ukrán pilóták számára - mind a légi hadviselés, mind a két bevetés között a földön tapasztalt állandó fenyegetések szempontjából. A háború első napjaiban Juice hazai bázisát rakétacsapások, légicsapások és helikopteres támadások érték, és állandóan az orosz különleges erők egységeinek rajtaütéseinek veszélyével kellett szembenéznie." "Valami szörnyűség volt, rengeteg fenyegetést kaptunk a repülőtér körül" - mondta Juice.
Bizonyára nem is sejtették, hogy támadás lesz. Hiszi a piszi.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

Gungnir (F1End)

Well-Known Member
2021. március 24.
442
1 189
93
A sokak által erőltetett könnyű, szubszonikus harci gép életképességét jól vázolja az ukrán konfliktus. Teljesen haszontalan. Cserébe elég drága lenne.
Attól függ. Technikailag a TB2 is könnyű, szubszónikus gép, és mégsem hullik úgy az orosz légvédelemtől, ahogy kb mindenki várta volna.
Perse most csak kukacoskodom, és tudom, hogy inkább Hawk -ra és A-10 -re gondoltak a népek, de ettől függetlenül meg kell jegyeznem, hogy nekem inkább az jön át a háborúból, hogy a vas hagyományos értelemben vett repülési teljesítménye (sebesség, manőverezőképesség, bombateher) közvetlen légitámogatás és mélységi csapásmérés esetén sem túlzottan fontosak, inkább az érzékelők és a stand-off fegyverek számítanak.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0
M

molnibalage

Guest
Attól függ. Technikailag a TB2 is könnyű, szubszónikus gép, és mégsem hullik úgy az orosz légvédelemtől, ahogy kb mindenki várta volna.
Öööö, de csak a lelőtt példányoat a propi nem mutatja be.
Apró difi, hogy ember nem hal bele.
Perse most csak kukacoskodom, és tudom, hogy inkább Hawk -ra és A-10 -re gondoltak a népek, de ettől függetlenül meg kell jegyeznem, hogy nekem inkább az jön át a háborúból, hogy a vas hagyományos értelemben vett repülési teljesítménye (sebesség, manőverezőképesség, bombateher) közvetlen légitámogatás és mélységi csapásmérés esetén sem túlzottan fontosak, inkább az érzékelők és a stand-off fegyverek számítanak.
Ezt kb. 20 éve látni és aki nem hülye feltűnt, de egyesek nem hiszik el.
A mai gépek repteljesítménye nagy átlagban ott tart, ahol a csúcs gépek 1978-82 között, vagy ott sem, legfeljebb lassú nagy AoA téren többek, aminek harcászati relevanciája szinte semmi.

Azon dől egy légi harc, hogy a pilóta tudja, hogy ki hol van.
A Beka völgy felett az IAF pilóták egy mai MAWS-pos DAS-os F-35-höz képest, de még csak egy 4++ Super Hornethez képest is szinte süketen és vakon repültek. All aspect IR rakétás ellen elég szépen tudott volna ölni, mázlijuk, hogy ez nem volt meg az araboknak akkor.

Egyet értek veled ez kb. uaz., mint a harci heli esete amit még mindig erőltetnek… cserébe jó drága.. mai drónos időkben nem látom értelmét nálunk. Értem én,hogy kiképzés meg a befektetőt tőke egy részének visszacsurgatása. A jelenlegi helyzetben van ettől sokkal-sokkal sürgetőbb beszerzés.
Az, hogy a DIRCM-es Ka-52-es is UB rakétákat loftolgat, mint a fűmagot kb. megmutatta, hogy a nagy erőlködés közben kb. fingásból beszarás lett.
Semmi értelme. A jenki meg az 50-100 millás heli előtt küldi a drónt. Hát értelme semmi . Akkor ennyi erővel elhagyható heli. A LOS fegyvereket használó heli anakronizmus. Ha meg nem tüzel rá senki, akkor meg elég egy H145 szerű platform és csá.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 010
32 988
113
Öööö, de csak a lelőtt példányoat a propi nem mutatja be.
Apró difi, hogy ember nem hal bele.

Ezt kb. 20 éve látni és aki nem hülye feltűnt, de egyesek nem hiszik el.
A mai gépek repteljesítménye nagy átlagban ott tart, ahol a csúcs gépek 1978-82 között, vagy ott sem, legfeljebb lassú nagy AoA téren többek, aminek harcászati relevanciája szinte semmi.

Azon dől egy légi harc, hogy a pilóta tudja, hogy ki hol van.
A Beka völgy felett az IAF pilóták egy mai MAWS-pos DAS-os F-35-höz képest, de még csak egy 4++ Super Hornethez képest is szinte süketen és vakon repültek. All aspect IR rakétás ellen elég szépen tudott volna ölni, mázlijuk, hogy ez nem volt meg az araboknak akkor.


Az, hogy a DIRCM-es Ka-52-es is UB rakétákat loftolgat, mint a fűmagot kb. megmutatta, hogy a nagy erőlködés közben kb. fingásból beszarás lett.
Semmi értelme. A jenki meg az 50-100 millás heli előtt küldi a drónt. Hát értelme semmi . Akkor ennyi erővel elhagyható heli. A LOS fegyvereket használó heli anakronizmus. Ha meg nem tüzel rá senki, akkor meg elég egy H145 szerű platform és csá.
Ez a heli dolog egy kicsit komplexebb.A helikopteres légimozgékonyság továbbra is olyan előny,amit nem lehet pótolni semmivel.Kb ugyan az,mint a Lynx és dron együtműködése,csak légi járművön.