Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 350
113
A USAF F-16-osok mikor kaptak komoly hardver és szoftver fejlesztést? Meg az is kérdéses, hogy az mire képes.
Mondjuk azt is megnézném ,hogy egy 4v4 Raptor légiharc hogyan néz ki AWACS nélkül. De ezekről okkal nincs semmi adat.

Ahogy arról sem, hogy mit éreznek azok a pilóták, akiknek az F-22 és F-35 ellen kell szopni.
Mert senkinek ne legyenek fals reményei. Szopnak. Milyen érzés lehet úgy felszállni, hogy gyak. elvi esélyed van bármiféle sikerre ellenük?
Szerintem így fel sem szállnának. Ha még csak megközelítőleg sem tudják, hogy hol vannak ezek a gépek akkor értelmetlen felszállni.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem így fel sem szállnának. Ha még csak megközelítőleg sem tudják, hogy hol vannak ezek a gépek akkor értelmetlen felszállni.
A Red Flag során a légtér nagy, de azért korlátozott. Ezért valamennyi sejtésed is van arról, hogy lehet, hogy van valaki.
De az amit bent idéztem kb. elég jól leírja. 4 v 12-ben semmiféle lapot nem osztottak az F-15-ösöknek a Raptorok ellen.
Még a 2007-es RF után voltak olyan kommentek itt-ott, hogy az E-3 AWACS megadta a kontaktusok számára a Raptornak, ő meg típusra felsorolta mik azok.

És mivel a gépek egy része azonos reptérről indul és látod felszállni az F-22-es is, akkor milyen tudattal repülsz, hogy tudod, kb. semmi esélyed.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 637
42 058
113
Mennyi Skyranger 30-asra lehet szüksége a nehéz dandárunknak?
Reális elképzelés, hogy minden lövész, harckocsi zászlóaljat és tüzér osztályt kísérjen egy légvédelmi szakasz 4-6-8 "légvédelmi Lynxxel" felszerelve? Ez a "koncepció" 20-40 db közötti légvédelmi jármű beszerzését vetíti előre...
Más országokban, ahol létezik még "közeli csapatlégvédelem" (pl. VSHORAD Stryker) mi az "elrendezés"?
 
  • Tetszik
Reactions: Catles

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Szerintem így fel sem szállnának. Ha még csak megközelítőleg sem tudják, hogy hol vannak ezek a gépek akkor értelmetlen felszállni.
Olyan hangluk van, hogy remeg bele a sivatag. Szerinted ez csak nekem tünt fel? Az F15ös géppár még Szlovákia lágterében volt, én Budapestem már kifutottam az irodából megnézni, mi történik az égen.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 350
113
A Red Flag során a légtér nagy, de azért korlátozott. Ezért valamennyi sejtésed is van arról, hogy lehet, hogy van valaki.
De az amit bent idéztem kb. elég jól leírja. 4 v 12-ben semmiféle lapot nem osztottak az F-15-ösöknek a Raptorok ellen.
Még a 2007-es RF után voltak olyan kommentek itt-ott, hogy az E-3 AWACS megadta a kontaktusok számára a Raptornak, ő meg típusra felsorolta mik azok.

És mivel a gépek egy része azonos reptérről indul és látod felszállni az F-22-es is, akkor milyen tudattal repülsz, hogy tudod, kb. semmi esélyed.
Annak nincs értelme, hogy felküldöm a gépeket amik előtte végignézik, hogy felszállnak a Raptorok.
 
M

molnibalage

Guest
Annak nincs értelme, hogy felküldöm a gépeket amik előtte végignézik, hogy felszállnak a Raptorok.
A Red Flag-en kb. 100 gépet indítanak 20-30 perc alatt. De sokszor a bulefor és redfor gépek is egy azon támaszpontról startolnak. Csak más felé indulnak el aztán.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 282
4 722
113
Lassan egy merész gondolat fogalmazódott meg bennem.
Lehetne fogadást kötni, hogy az utolsó, fegyveres erőknél végrehajtott MiG-21 és B-52 felszállás melyik évben lesz.
Meg, hogy mi azt megérjük -e egyáltalán...

A MiG-21 protó első felszállása és a hh vége óta már több idő telt el, mint a hh vége és mai nap között.
Sokkoló. A hadrendbe állítása és a hh vége között 32 év volt kb. 31 év telt el 1991 óta.

(J-7 család nem játszik, szovjet gyártásúnak kell lennie.)
India játszik? Ők maguknak is gyártották.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 194
33 431
113
D5sjlOIXsAAzX_Y.jpg

Úgy tűnik, az ARMAT-ot csak az IqAF használta harcban. A szállítások állítólag 1982-ben kezdődtek a Mirage F1E mellett. Légvédelmi szempontból az IqAF fő elfoglaltsága az iráni MIM-23 Hawk közepes hatótávolságú föld-levegő rakétarendszer (SAM) volt. A Shah rajongott az amerikai anyagokért – Irán összesen 41 MIM-23-at és továbbfejlesztett MIM-23B rendszert vásárolt, amelyeket 1966 és közvetlenül az 1979-es forradalom előtt szállítottak le
Akár 27 nm-es hatótávjával és 65 000 láb mennyezetével a Hawk aggodalomra ad okot az irakiak számára. Irán nem vesztegette az időt azzal, hogy akkumulátorokat telepített olyan stratégiai célok védelmére, mint az iráni olajlétesítmények. A Hawk hatékonyságának mérésére a feltételezések szerint legalább 40 IqAF repülőgépet veszített el Hawk a háború során. 1986. február 12-én kilenc iraki repülőgépet veszítettek el a Hawk SAM-ek a Dawn-8 hadművelet során – az iráni előrenyomulás során Dél-Irakba az Al-Faw félsziget mentén, az iráni-iraki határ délkeleti végén
Az ARMAT megfelelő válasza lenne az iráni MIM-23 Hawk közepes hatótávolságú föld-levegő rakétarendszernek, de egyedül nem működött. Az ARMAT mellett Irak egy másik hasznos képességet is kapott: a Thomson-CSF Syrel Electronic Intelligence (ELINT) rendszert, amely képes észlelni és meghatározni az iráni radarokat. Az ARMAT-hoz hasonlóan az Iraqi Mirage F1-esekre is telepítették. A feloldott amerikai védelmi hírszerzés azt állította, hogy a Syrel észlelési tartománya 54 nm feletti volt. A Syrellel felszerelt Mirage F1-esek párhuzamosan repülnének az iráni-iraki határral, és „feldobnák” az iráni radarok adásait.
Ez az ELINT két célt szolgált. Először is képet adott az iraki légi személyzetnek az iráni radarlefedettség sűrűségéről. Ezután megtervezhetik bevetéseiket, hogy elkerüljék ezeket a területeket, vagy radarkerülő repülési profilokat hajtsanak végre, amikor az elkerülés lehetetlen. Másodszor, az ELINT felhasználható ARMAT bevetések tervezésére ezekkel a radarokkal szemben.
A szülés után néhány hónappal az IqAF először használta fel dühében az ARMAT-ot. 1982. december 25-én a Mirage F1-esekből álló négyhajós formáció elhagyta a dél-iraki Tallil légitámaszpontot. Mindegyik repülőgép két ARMAT-ot szállított. A célpont egy Hawk üteg volt Bagdadtól keletre, egy hegyvidéki területen, a határ iráni oldalán. Az első két sugárhajtómű a Hawk akkumulátor 22 965 láb 39 nm-es hatótávolságáról hajtott végre támadást. Miután az első két célzott radarról bebizonyosodott, hogy már nem sugároznak, a második pár sugárhajtású sugárzott be. Mind a négy Hawk akkumulátorradar megsemmisült. A küldetés rendkívül sikeres volt.
Az ARMAT-ot az egész háború alatt használták, de leginkább az iráni partoktól 13,5 tengeri mérföldre, a Perzsa-öböl északnyugati végén lévő Kharg-sziget elleni támadások támogatására. A szigetnek a világ legnagyobb offshore kőolajterminálja volt. Irak számára ez nagyra értékelt stratégiai eszköz volt. Az irániak számára ez erős védelemre szoruló célpont volt.
1980-tól a létesítményeket súlyos IRAF támadás érte. Az amerikai kongresszusi dokumentumok szerint az ARMAT-ot használták a szigetet védő iráni radarok lecsapására. Izgalmas módon kevés egyéb részletet közölnek. Feltételezhető, hogy az ARMAT sikeresen lerontotta az iráni légvédelmet – 1986-ra a Kharg-szigeten található olajlétesítmények teljesen megsemmisültek
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Valaki tudna nekem linkelni cikket arról hogy izrael milyen típusú és miylen mennyiségben szerzett be precíziós bombát a libanoni háború után vagy előtt ?.
Az aranyasban 10+ éve volt egy ilyen felsorolás hogy a háború után pár milliárd dollár összegért több ezer prec bombát vett a jenkiktől
Még annyit hogy: Izrael rendelkezik e saját fejlesztésű SDB bombával ?
 
M

molnibalage

Guest
De a lényeg: kínaiak már a hídrobbantás után lehozták, hogy az északi áramlat után még vissza lehetett volna tuszkolni a szellemet a palackba, még ha nem is könnyen, de a kercsi híd elleni terrortámadás már egy új high-tech terror korszakot fog nyitni amikor az ellenség infrastruktúrájának rejtett támadása nem tabu téma többé...
Sok, sok, sok hónappal ezelőtt az oroszok vasúti trafóállomásokat támadtak Kalibr-ral.
Az is az ellen infrájának EGY eleme elleni támadás volt.
Azt senki nem hívta terrortámadásnak és senki nem nevezte új korszaknak sem.
Ahogy a korábbi háborúk n+1 hídja elleni támadást.

De, csak mert OROSZ - minő horror - hidat ért egy támadás, akkor az már terrortámadás meg tabudöntés?

WHAAAAAAAAAAAAAAAT?
Ne haragudj, de ekkora baromságot leírni...

@Ooorky
Amióta világ a világ a civil infra is célpont volt háborúban, annak mértéke a kérdéses.
Meg, hogy van-e értelme. Ha meg akarsz szállni egy országot, akkor elég öntökönszúrás, ha lerombolod az alap infrát.
Ha persze csak toporzékolsz, mert katonai eredményt nem tudsz elérni és megsemmisíted azt az infrát, amit afőleg civilek életét keseríti meg, ha pl. nincs fűtés, áram, víz, stb. az már inkább terror.

Csodaszép orosz propi folyik a csapból is, de hogy ennyire ostoba módon..?
 
K

kamm

Guest
Sok, sok, sok hónappal ezelőtt az oroszok vasúti trafóállomásokat támadtak Kalibr-ral.
Az is az ellen infrájának EGY eleme elleni támadás volt.
Azt senki nem hívta terrortámadásnak és senki nem nevezte új korszaknak sem.
Ahogy a korábbi háborúk n+1 hídja elleni támadást.

De, csak mert OROSZ - minő horror - hidat ért egy támadás, akkor az már terrortámadás meg tabudöntés?

WHAAAAAAAAAAAAAAAT?
Ne haragudj, de ekkora baromságot leírni...

@Ooorky
Amióta világ a világ a civil infra is célpont volt háborúban, annak mértéke a kérdéses.
Meg, hogy van-e értelme. Ha meg akarsz szállni egy országot, akkor elég öntökönszúrás, ha lerombolod az alap infrát.
Ha persze csak toporzékolsz, mert katonai eredményt nem tudsz elérni és megsemmisíted azt az infrát, amit afőleg civilek életét keseríti meg, ha pl. nincs fűtés, áram, víz, stb. az már inkább terror.

Csodaszép orosz propi folyik a csapból is, de hogy ennyire ostoba módon..?
Ez mondjuk igaz, a civil, de kritikus infrastruktura mindig is ervenyes celpont volt es az ma is egy haboruban - lasd Szerbia 99-es bombazasat, konkretan iskolakat, uzemeket, korhazakat is lebombazott a NATO a barakkok stb mellett, mikozben meg hadban sem allt Szerbiaval. (Aki mondjuk meg omeggyilkossagokat kovetett el, szoval megerdemelte, de ettol meg ENSZ hatarozat hianyaban jogszerutlen volt a bombazas.)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 194
33 431
113
Valaki tudna nekem linkelni cikket arról hogy izrael milyen típusú és miylen mennyiségben szerzett be precíziós bombát a libanoni háború után vagy előtt ?.
Az aranyasban 10+ éve volt egy ilyen felsorolás hogy a háború után pár milliárd dollár összegért több ezer prec bombát vett a jenkiktől
Még annyit hogy: Izrael rendelkezik e saját fejlesztésű SDB bombával ?
Griffin és az Offer a 80as években.Plusz vettek az akkori amcsi tipusokbol.Mai Spice sorozat.250,250ER,1000,2000,
SDB jellegű meg a Fenék Raptor III.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Roni
M

molnibalage

Guest
Amúgy az EW elvakult féktelen híveinek, akik valami csodában bíznak.

Az izraeli F-16I-t egy kb. 50 éves Vega csapta el, mert inkább célravezették a PGM-jüket és nem süllyedtek le időben.
Az IAF, aki 35 éve ismeri a rendszert is mindenki által ajnározott EW csodákkal is mit csinál? Lemegy horizont alá.

Az orosz a saját kb. 40+ éves szintet képviselő Sz-300PT és PSz ellen mit csinál, amit az utolsó csavarig ismer? Fűnyíró.

Aki azt hiszi ez alapján, hogy az EW valami fekete mágia és majd jól megvéd szerintem az kicsit kapjon a fejéhez.
Ezekhez képest ma olyan vezérlések vannak, hogy beszarsz.
Már csak az Sz-300 családnál is SAGG háromszögel magával a rakétával is pl. és nem egyszerű CW sugárzó.
 

Kruglóf

Active Member
2022. március 26.
51
208
33
@molnibalage Tudsz valamit a vontatott csalik teljesítményéről olyan rakéták ellen ahol nagyon kevés idő lenne a rakéta "eltérítésére"?

Gondolok itt egy hagyományos pl. aktív radaros rakétára (nem AESA/PESA) , ahol a rakéta radarjával való célelfogás és a találat között pár mp. van. Lenne a vontatott csalinak elég ideje érzékelni a rakéta radarjelének jellemzőit és előállítani a szükséges "csali" jelet, hogy megmentse a gépet a találattól?
 
  • Tetszik
Reactions: endre and cirqle