[Open ISV] Beszélgető

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 960
11
38
A páncélzatnál a rétegelés Fip7 nél tetszik . Egy olyan kérdésem lenne a üregesbe valamiféle gázt nem lehet rakni , aminek esetlegesen vagy nagy a sürüsége vagy berobban és ezzel valamiféle reaktív páncélzathoz hasonlol folyamat jönne létre.
Kis rekeszek lennének, nem egybe gondoltam.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
Engem mindenképpen érdekelne a téma... :)

@Ambasa
Nem épp a lánctalpas lenne alkalmasabb moduláris felépítésre? Lásd oldalsó páncélzat pl.?
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
Mivel szerintem a cél egyértelműen az MH, el kellene dönteni, hogy PSzH, vagy GyHJ (akik törni magyar azoknak APC or IFV). szerintem egyértelmű, hogy GyHJ. (bár szerintem valószínűleg a vitaindító sem gondolta másként, csak az egyszerűség és a megszokás miatt használta a PSzH kifejezést)

Igazából azért lett PSzH, mert arról - gyanítom - mindenkinek ez a kategória ugrik be (mert pl nekem a GyHJ-n el kellett egy darabig gondolkodnom, mire rájöttem, hogy az az IFV), de ha moduláris felépítésű lesz, akkor tulajdonképpen a PSzH és a GyHJ feladatkört is lefedheti. Akkor meg lehetne a neve Moduláris Páncélozott (Támogató) Jármű - MP(T)J :)

GrGLy nem tudom mi alapján állítottad össze a listát, de szerintem az első hozzászólásokban felvetett államok túlnyomó többségére alapozni illuzórikus

A piac kiszemelését csak azért hoztam be a képbe, hogy tudjuk követelményeket felállítani. Ha tudjuk, hogy kinek akarunk tervezni, akkor az pár kérdést már az elején eldönt: feladatkörök, kialakítás, terep, stb. Ha ez alapján sikerült összeírni a követelmény füzetet, akkor én azzal már nem is foglalkoznék, hogy egyáltalán eladható-e, a hazai vagy európai piac le tudja-e gyártani, egyáltalán a technológia jár-e olyan szinten, amire nekünk szükségünk lenne. A pénz- és gazdasági faktort nagyon szeretném kihagyni az egészből, mert túlbonyolítaná és később akár el is lehetetlenítené a projektet*. Inkább az lenne a cél, hogy tudást rakjunk össze, meg egyáltalán valamilyen szinten megismerjük, hogy mégis hogy alakul ki egy ilyen eszköz.

*Vettem részt az egyetemen hasonló projektben, ott konkrétan egy autót kellett megtervezni, majd megépíteni. Amikor elkezdtük elkezdtük összeszámolni a szükséges pénzt, úgy kezdtek kiveszni belőle a jó ötletek, mert szimplán túl sokba került volna a megvalósításuk, itt pedig szeretném ezt mindenképpen elkerülni.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 565
113
Na, én sem tudom magamban tartani:
<b>Célpiac:</b> 1; Magyarország
Ismerjük a haza terepviszonyokat, erőviszonyokat, satöbbit.

<b>Mit:</b> Én elsősorban PSzH-t "fejlesztenék", esetleg GyHJ-vé alakíthatóság opciójával, amit kiegészítő páncélzattal, és-vagy a fegyverzet bővítésével érnék el.

A jármű alap<b>rendeltetése</b>: 1 raj harctérre történő kiszállítása úgy, hogy a jármű páncélteste megvédi a járműben tartózkodókat a kézi lőfegyverek tüzétől, közelben becsapódó tüzérségi lövedékek repeszétől.
<b>Kérdés:</b>
Akarjuk-e, hogy a jármű védelmet nyújtson biológiai, vegyi és/vagy sugárveszély ellen?
Akarjuk-e klimatizálni?
Akarjuk-e, hogy védelmet nyújtson nagyobb kaliberek ellen, mint mondjuk 12,7?

<b>Továbbá:</b> Ha moduláris a jármű, a felépítmény variálása milyen körülmények között legyen biztosított? Ki tudják-e használni minősített időszakban, hogy mondjuk egy 6×6os sebesültkihordóból átépíthető legyen egy 8×8-as műszaki mentőnek, vagy egy 4×4-es aknavetőnek?
Nem jelent-e ez túlságosan bonyulult gyártási és tervezési munkát, ezáltal költségnövekedést ahhoz képest, amit nyújt moduláris felépítés?
Hogy egy példával éljek: Ismerősöm az FKF-nél dolgozik. Vannak nekik nagyon szuper moduláris járműveik, amik nyáron utcaseprő-locsolóautók, télen hóekék, meg síkosságmentesítők. Merthogy költséghatékony. Gyakorlatban meg kiderült, hogy egy nagyrakás paripapénisz az egész.
<b>Ezen gondolatmenetet meglovagolva:</b>
Nem volna-e egyszerűbb ha a modularitás a jármű gyártására és ipari körülményekre korlátozódna, ami főképp, de nem kizárólagosan a minél több azonos alkatrész, berendezés, illetve az azonos alépítmény/bázisjármű képében jelenne meg?

Miből gondoljuk, hogy harci és tábori körülmények közt is átépíthető lenne egyik verzió a másikba, belátható időn belül, néhány fő, és mondjuk egyetlen egy, maximum 3T terhelhetőségű rakodódaru bevonásával?
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
@borisz

Én a moduláris alatt alapvetően azt értem, hogy a tervezéskor és gyártáskor minél könnyebben lehessen összeválogatni a részeket. Az én részemről a már meglévő jármű átépítése nem merül fel, mint lehetőség, mert túlontúl bonyolult megoldást eredményezne.
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 960
11
38
borisz ismerős a FKF példa 4 évszakos gumira se télen nem jó , se nyáron :) :)

Szerintem a vegyvédelmes dolog opciónak kell lenni , mert ugye költségnövelő tényező, az biztos és nincs rá minden járműben szükség.
12,7 löszer elleni védelem szerintem alap.
Én lehet elrugaszkodott vagyok de homlok páncélon szerintem 30 mm is álhatná kerámia páncélzattal.

A nyúlketrec féle védelem RPG-k ellen nem hatásos védelem ?
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 565
113
@borisz

Én a moduláris alatt alapvetően azt értem, hogy a tervezéskor és gyártáskor minél könnyebben lehessen összeválogatni a részeket. Az én részemről a már meglévő jármű átépítése nem merül fel, mint lehetőség, mert túlontúl bonyolult megoldást eredményezne.

Akkor mi ebben egyetértünk.
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Borisz!

szerintem félreértettél, a modolurás felépítésen én nem azt értem, hogy egy bizonyos járművet az ép felmerülő igény szerint átépítsünk, hanem azt, hogy egy alap változatból több alváltozat is kifejleszthető legyen. Ugyanakkor ezek az alváltozatok lehessenek akár 3, 4 vagy akár 5 tengelyesek is lásd a MOWAG Piranha a feladattól függően gyártják 4x4-től 10x10-ig. Szerintem Fip7 sem arra gondolt amikor leírta az elképzelését és én az övét osztottam.

Zotyek!

szerintem nem, aránylag kevés példát tudok arra, hogy egy lánctalpas jármű hosszán változtattak volna plusz futógörgők betoldásával (talán az Alvis Scorpion családnál és az egykori Hochkiss járműcsaládnál és néhány szovjet vontatónál emlékszem ilyenre), míg kerekesek esetében erre több példát is tudok (VAB, MOWAG, TAB-SAUR).
Bár kétségtelen a kormányzás sokkal egyszerűbb egy lánctalpas esetében, mint egy olyan jármű esetében ahol különböző a tengelyek száma.

TG
 

xfotel

Member
2013. április 10.
955
9
18
korábbi életemben már javasoltam az extrém modularitást: két legfeljebb tíz tonnás rész, ami daru nélkül, két emberrel összeállítható. lehet hogy nem csak stratégiai, de gazdasági előny is lenne ebben: ha szövetséges külföldi gyártó a megadott szabványra készít mondjuk önjáró löveg felépítményt, azzal beteszed a lábad az ajtón, vagyis út lehet hadiipari vásárlóhoz.
 
D

danielblack

Guest
Vegyünk egy HARCKOCSIT! Hosszabbítsuk meg, alakítsuk kicsit át, hogy 8 felfegyverzett katonát eltudjon vinni, és kész is a jó páncélvédelemmel ellátott, nagy tűzerejű IFV. Izraeliek azt hiszem alkottak hasonlót. Bár nem mindegyik gépen hagynám meg a harckocsiágyút, hanem a BTR-80/A torony fegyverét aplikálnám rájuk.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
@danielblack

Legyél szíves elolvasni a topiknyitó hsz.-t vagy a következő hasonló megnyilvánulásnál páros lábbal rúglak ki a fórumról.
 
D

danielblack

Guest
Rúgjál akkor... Olvastam. Nekünk nem kell feltalálnunk itt a spanyol viaszt. Jobbnál jobb konstrukciók vannak készen a nagyvilágban, melyek már átestek a gyermekbetegségeken. És olyan konstrukciók is akadnak, amelyek hozzánk hasonlóan szűkös anyagi környezetben keletkeztek. Ez a topik úgy ahogy van értelmetlen ebből a szempontból. És ha ezért most kirúgsz akkor csak tessék. Az alap koncepció pedig nem kérdéses. Arra kell amire az ilyen eszközök vannak... Lehet harckocsi szintű csapatszállítót is építeni, mint írtam, viszont kérdéses, hogy az üzemeltetését vállalná-e a kormány... hát nem. Akkor meg marad még mindig egy rakás kerekes APC aminek a licenszét meglehet venni... A topik felesleges.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
@danielblack

Végtelenül örülök neki, hogy átlátod a topik lényegét és célját, valamint hogy egy ilyen kezdeményezést feleslegesnek titulálsz. Azért engedelmeddel még nem zárnám le az eszmecserét, hogy azzal tönkretegyem legalább 5-8 ember szórakozását...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 331
60 834
113
borisz

Én a moduláris alatt azt értem, hogy 2 "szabvány" fődarab segítségével különböző járműveket hozol létre a gyárban, így sok a közös alkatrész.

Felmerült itt a licenc kérdése is. Licencet nem csak komplett járműre hanem bizonyos megoldásokra is lehet vásárolni. Tényleg nem kell föltalálni a spanyol viaszt.
Viszont én nem találtam olyan gumikerekes járművet a piacon ami maradéktalanul elnyerte volna a tetszésem.
(A Patria és a Boxer szerintem a két legértelmesebb jármű)
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Külömböző páncélzatot kellene készíteni a G-osztályokra.
Ez pár magyar mérnöknek tapasztalatot és lehetőséget adna.
A DPV-hez hasonló gépet (tudom van a szöcske 2db) kifejleszteni. (Könnyű kevlár és szénszál páncélzattal) filléres megoldások.
 

F1End

Member
2010. július 17.
92
1
6
Szerintem földrajzi környezetnek a nedves kontinentális éghajlatot lenne célszerű választani, a következő okokból:
1. A nagyobb hőingás miatt más klímatípusokat (pl: száraz kontinentális, óceáni, illetve talán még a mediterránt is, + talán néhány másikat is) is képesek elviselni az erre a területre készített járművek.
2. Mivel Magyarországon (illetve Európa nagy részén) is ilyen klímatípust találhatunk, erről vannak pontos ismereteink.
3. A NATO és a VSz harcjárműparkját is erre (ezekre) az övezetekre tervezték (és szinte az összes mai harcjármű ezekre épül), ennek következtében, ahol ezek megfeleltek, valószínűleg ez a PSZH is meg fog, illetve ha bizonyos éghajlatokon nem is nyújtottak eleinte megfelelő teljesítményt, már számos alkalommal végeztek el olyan módosításokat rajtuk, amelyek ilyen körülmények között is működőképessé tehetik őket, így biztosan tudjuk, hogy ez kivetelezhető és tapasztalat is van e téren.

Bár szerintem is Afrikában lenne a legnagyobb igény a nyílt PSZH -s ismeretekre, inkább javaslatokat kellene utólag megfogalmazni az ottani körülményekhez történő igazításra, márcsak azért is, mert kétlem, hogy bármelyikünknek is komoly tapasztalata lenne az ottani terep és időjárás leküzdésével kapcsolatban.

Amit még fontosnak tartok megjegyezni, hogy minél több könnyebben elérhető dolgokra építkezzünk. Tehát, nem tartom elvetendőnek azt a lehetőséget, hogy 4x4, 6x6, 8x8 -as (lehetőleg minél elterjedtebb) teherautók átépítésével, vagy legalábbis főbb alkatrészeik (motor, felfüggesztés, váltó) felhasználásával készüljön ez a jármű, amennyire csak lehetséges már létező (és beszerezhető) alkatrészeket, berendezések legyenek a tervben.