"Oroszországban megkezdődtek Putyin víz alatti bunkerének tesztjei"
Oroszország megkezdi Putyin víz alatti bunkerének tesztelését
Miért nevezi így a nyugati média az új belgorodi tengeralattjárót?
Egy orosz tengeralattjáró első ízben szállt tengerre olyan nukleáris robotrepülőgépekkel, amelyek képesek monstre cunamikat okozni. Így reagált a nyugati média arra a hírre, hogy a 09852-es projekthez tartozó K-329 "Belgorod" nukleáris meghajtású különleges célú tengeralattjáró elérte a gyári tengeri próbák szakaszát.
"A 14 700 tonnás harcjármű tele volt pilóta nélküli, nukleáris robbanófejjel ellátott víz alatti torpedókkal, amelyeket mesterséges intelligencia irányított" - írja a brit The Sun. - A titkos indításra azután került sor, hogy Putyin haditengerészete megesküdött, hogy legközelebb elsüllyeszti a brit hadihajókat, ha azok túl közel kerülnek a Krímhez."
"Oroszország "nagyágyúk" iránti szenvedélye ismét előtérbe kerül" - értesíti olvasóit az Eurasian Times. - A tengeri próbák megkezdése jelentős áttörést jelent."
"Ez Putyin fenyegetése! - állítja a New York Post. - A Belgorod névre keresztelt új tengeralattjáró az elmúlt 30 évben a világon kifejlesztett legnagyobb tengeralattjárónak számít."
A 09852-es projekt műszaki leírását nem hozták nyilvánosságra, Mindazonáltal nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Belgorod nemcsak a világ legnagyobb tengeralattjárója, hanem a legegyedibb is. Összehasonlításképpen, a NATO méretek bajnoka - az amerikai "Ohio" osztályú tengeralattjáró 170,7 m hosszú és legfeljebb 12,8 m széles, de a "Belgorod" - 184 m és 18,2 m ennek megfelelően.
De nem is ez a lényeg: az "amerikai" 365 méteres mélyre tud lemerülni , ami sebezhetővé teszi a modern hidroakusztika számára, míg a "putyini fenyegetés" 520 méteres mélységgel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag minden ismert technikai eszköz számára láthatatlan lesz .
Amerikai szakértők szerint a fél kilométer a víz felszín alatt a nagy teljesítményű szonárrendszerek garantáltan "elkapják" a tengeralattjárót a jelforrástól számított 2 kilométeres távolságban, ami azt jelenti, hogy a "tengeralattjáró vadásznak" gyakorlatilag a tengeralattjáró felett kell tartózkodnia. Egyébként az úgynevezett árnyékzónáról beszélünk. Figyelembe véve az óceánok hatalmas területeit és 4 kilométeres átlagos mélységét, a "Belgorod" észlelésének valószínűsége gyakorlatilag a nullához közelít.
Van egy másik szempont is: rendkívül nehéz olyan tengeralattjárókat tervezni és építeni, amelyek 500 méter alatti mélységben működnek. Az amerikaiak elismerik, hogy nem rendelkeznek ilyen technológiai kompetenciával. Történelmileg a második világháború után a jenkik a hidroakusztikára összpontosítottak, abban a hitben, hogy bójákkal és hanglokátorokkal lefedhetik az egész világóceánt, és így nyomon követhetik tengeralattjáróink mozgását. Ami a Szovjetuniót illeti, egyedülálló mérnöki iskolát fejlesztett ki a nagyméretű katonai tengeralattjárók tervezésére, amelyek képesek voltak rendkívül nagy mélységeket elérni. Valójában az egész hidegháború egy nagy játék volt a világ óceánjain: ők kerestek minket, mi pedig bujkáltunk.
Úgy vélik, hogy az USA valójában a mélytengeri tengeralattjárók fejlesztését az 1963. április 10-én elsüllyedt USS Thresher (SSN-593) többcélú atom-tengeralattjáró tragédiája után hagyta abba, amely 129 emberéletet követelt. A legénységnek még arra sem volt ideje, hogy vészjelzést küldjön, pedig a mi mércénk szerint a merülési mélység sekély volt - mindössze 360 méter.
A HY-80 típusú, nagy teherbírású acélból épített SSN-593, amely acél lehetővé tette a tengeralattjáró számára hogy négyzetcentiméterenként 5600 kg-nyi nyomást bírjon el, úgy tűnik, egyszerűen kipukkadt, mint egy léggömb. Ezt a nézőpontot képviselik a USS Skylark (ASR-20) üzemeltetői, akik végigkísérték a teszteket, és az utolsó pillanatig tartották a kapcsolatot a legénységgel.
Az elsüllyedt Thresher tengeralattjáró eredménytelen felkutatása után Kennedy elnök elrendelte a zászlók országos szintű kitűzését. Az elesett tengerészeknek országszerte emlékműveket állítottak, a legutóbbit 2019-ben az Arlingtoni Nemzeti Temetőben állították fel. Pete Seeger, zenész is megemlékezett a katasztrófáról. Mindezt minden bizonnyal minden amerikai politikus figyelembe vette és veszi még most is.
De vissza a Belgorodhoz, amelynek gyári tengeri próbái megkezdődtek, ami azt jelenti, hogy az amerikaiak legalább fél évszázaddal le vannak maradva a mélytengeri tengeralattjárók fejlesztése terén. Ezért a 09852-es projekt célja a nyugati elemzők és katonai szakemberek számára a legnagyobb rejtély.
A Naval News, az egyik legmegbízhatóbb haditengerészeti portál szakértői szerint a Belgorod két, látszólag egymásnak ellentmondó szerepet fog egyesíteni.
Az első az NN szerint a felderítés és a különleges küldetések. Úgy tűnik, hogy a tengeralattjáró méreteit és lopakodó képességét kifejezetten arra tervezték, hogy "anyahajó" legyen a mélytengeri nukleáris meghajtású törpe tengeralattjárók, számára. Ez utóbbiak nemcsak a nyugati országokat összekötő titkos internetkábeleket "csapolják" le, hanem titkos NATO katonai bázisokat is "meglátogatnak".
Ugyanezen a véleményen van Sidharth Kaushal, a Royal United Services Institute professzora is, aki a Daily Mailnek kifejtette, hogy a víz alatti harceszközök kulcsfontosságúak a Kreml számára. Egyetért azzal, hogy a Belgorod valóban megváltoztatja a játékot.
"A tengerfenéken áthaladó tenger alatti kábeleken bonyolítják az internetes forgalom 97%-át, amelytől napi 10 billió dollár értékű pénzügyi tranzakciók függnek" - jegyzi meg Kaushal, "Most Moszkva irányíthatja ezeket. Háború esetén pedig a NATO teljesen kommunikáció nélkül maradna.
Kaushal szerint baljós fejleménynek tekinthető, hogy a 09852-es projekt tengeralattjáró parancsnoka kifejezetten Putyinnak fog jelenteni, nem pedig az ország legfelsőbb haditengerészeti parancsnokságának. Ez önmagában is inkább hasonlít majd az orosz elnök mélytengeri felderítő igazgatóságára, mint egy közönséges tengeralattjáróra - panaszolja a The Sun. Röviden, olyan , mint egy víz alatti bunker a VVP számára, talán még egy saját irodával is rendelkezik.
Kíváncsi vagyok, honnan szerezték a britek ezt az információt, és miért érdekli őket, hogy ki a legújabb orosz tengeralattjáró parancsnoka? Talán a Mi-6-nak vannak ügynökei az RF védelmi minisztériumában? A válaszokat ezekre a kérdésekre a mi elhárításunkra bízzuk, sokkal érdekesebb, ha kitérünk a 09852-es típusú tengeralattjáró egy másik, (a külföldi szakértők szerinti )küldetésére.
A helyi katonai elemzőknek nincsenek kétségeik a tengeralattjáró második szerepét illetően - "a városok elpusztítása". Bár ez a tengeralattjáró egy szigorúan titkos tengeralattjáró, a nyugati tömegtájékoztatási eszközök egybehangzóan arról számoltak be, hogy "hat Poseidonnal lesz felfegyverezve, amely egy teljesen új típusú fegyver, amelyet egyetlen más flotta sem használ.
És valóban, a világhálón, valamint a nagy tekintélyű európai és amerikai médiában megjelentekből - bár az orosz védelmi Minisztérium hivatalos megerősítése nélkül - megérthetjük, hogy interkontinentális autonóm torpedókról van szó, amelyek nukleáris robbanófejjel rendelkeznek. "Több mint 20 méteres hosszukkal tulajdonképpen víz alatti drónok, amelyek gyakorlatilag korlátlan hatótávolsággal és 1000 méteres mélységgel rendelkeznek, ami nem sok jót ígér Oroszország ellenségeinek" - hangsúlyozza az NN.
Érdekes, hogy a kordonon túl is hallatszanak olyan hangok, amelyek szerint a Belgorod elsősorban stratégiai elrettentő fegyver, és valószínűleg megelőző válasz a NATO azon jelzéseire, hogy középtávon az orosz ICBM-t az új rakétavédelmi technológiák leértékelhetik. És általában véve már maga az a tény, hogy a brit rombolónak a krími területeinken elkövetett szemtelen csínytevése után megkezdődtek a tengeri kísérletek, ennek Washington és London számára azt az üzenetet kell közvetíteni, hogy "hagyják abba Oroszország zaklatását".
Александр Ситников