Érdekes twittersorozat az orosz teherautóállományról és annak használatáról:
Rendben, hölgyeim és uraim, fiúk és lányok, itt az ideje egy újabb logisztikai „teherautóknak” az ukrajnai orosz invázió részeként.
Ebben a szálban megvitatjuk az "üzemi elhasználódás" fogalmát, amelyet az orosz hadsereg harci teherautóira alkalmaznak. A rosszul karbantartott, olcsó kínai teherautó-abroncsokról szóló, ma már széles körben olvasott témakörömben elmagyaráztam, hogyan veszíti el Oroszország a teherautókat és a mobilitást azáltal, hogy nem karbantartja járművei abroncsait.
A „lövés nélküli” járművek elvesztését „működési elhasználódásnak” nevezik. Ez azt jelenti, hogy pusztán a járművek üzemeltetése során néhányat elveszítenek, mert eltörnek.
Harcban sokkal rosszabb. Egy katonai teherautó által egy háborúban megtett minden mérföld 10-20 mérföld normál kopásnak felel meg. Ez egyszerű. A kamionsofőrök túlterhelik a járműveket, mert nem akarnak meghalni. 2003 és 2008 között az Egyesült Államok hadseregének három „Reset” programjában voltam kapcsolatban, hogy megjavítsák az összes közepes taktikai járműcsalád (FMTV) teherautót, amelyek a „Punch it Chewy” évét tapasztalták.
Alacsony beosztású DCMA (Defense Contract Management Agency) fickóként el kellett végeznem az IED (improvizált robbanóeszköz) robbanásában megsérült teherautók kezdeti ellenőrzését. Egyik jármű sem vezetett, főleg alkatrésznek gyűjtötték. Nem volt sok kilométerük, de kifolyt az olaj, volt sár, nem tömítették le a hűtőket, a motorokban felhalmozódott a szén, a lengéscsillapítók meg teljesen a pokolban voltak. Ez a hadseregben volt, ahol hivatásos altisztek éltek, lélegeztek és ettek megelőző karbantartást, mint a vallási katekizmus. Az Egyesült Államok hadserege pedig kényszerpihenőidőket ír elő járművezetői számára, mert kellő gondot fordított arra, hogy a jövőbeni hadműveletekhez rendelkezzenek emberekkel és felszereléssel.
Ezek egyike sem vonatkozik az orosz hadseregre.
2012 és 2022 között az orosz hadsereg legtöbbször nem karbantartotta teherautóit. Az oroszoknak nincs hivatásos altisztük, így ők sem csinálnak ilyet. Az orosz logisztika első számú prioritása a tüzérségi lőszer szállítása. Minden teherautót bármilyen állapotban, lőszerrel túlterhelve küldenek. A motorok fehérek, és az elmúlt három hétben senki nem ellenőrizte az olajat vagy más folyadékokat, nemhogy olajat cserélt. Az oroszok mindenek fölé helyezték a „Teljesitse a tervet most” parancsot, és ennek valós következményei vannak a fáradt sofőrök számára. Nem csak a konvojban történt láncbalesetek. De még a sofőr is elalszik a volán mögött, és történnek vele dolgok, például leesik a hídról. A tüzérségi lőszerrel ellátott, túlterhelt teherautók korábban megsemmisült kötelékeken való áthajtása pedig még a jó gumiabroncsokat is felszakítja, és felfogja az úttörmeléket a CTIS-ben (Central Blowing System) és a pneumatikus féktömlőkben. Ezen túlmenően, egy ilyen felületen való közlekedés/átvezetés több időt vesz igénybe.
És akkor ott van a "besorozottak faktora". Szerinted ki húzta őket az orosz helikopterek vontatásáról készült videón? Természetesen orosz hadkötelesek. Mit jelent a pánik evakuálás? Olyan gyorsan vontatták a helikoptereket, amilyen gyorsan csak tudták, hogy 15 km-re - a tüzérségi hatótávolságon kívülre - vigyék őket. Abban a pillanatban a helikopterek már hulladéknak számítottak. Ezt követően azonban ezek a srácok lelassítottak, és időt szakítottak arra, hogy ezeket a helikoptereket a bevetésük helyére vontatsák, hogy legyen annyi "biztonságos idejük" a következő tüzérségi lőszerszállításig.
Mindezen tényezők kumulatív hatásai az orosz katonai teherautó-flotta ijesztő mértékű működési kimerüléséhez vezetnek.
Röviden: 6-8 hét további harc az orosz hadsereg teljes katonai teherautó-flottájának funkcionális időkorlátja. Az ukrán hadsereg 2022. április végétől május közepéig MINDENHOL tud ellentámadást végrehajtani. Mert SOHA Ukrajnában, 20 mérföldnél / 30 km-nél távolabb a határtól, nem lesz olyan hely, ahol az orosz csapatoknak ne fogyna ki az élelem és a lőszer. Hadd emeljem ki, ahogy Vít Solnář mai hozzászólásában kijelentette: az orosz hadsereg elkezdte kivonni régi és tárolt járműveit a raktárakból. Én személy szerint egyáltalán nem várom el, hogy átvigyék őket a határon (valószínűleg vasúton viszik a határig).