<blockquote rel="laiki"><blockquote rel="akagi"><blockquote rel="laiki">Allesmor:
Ez a Вась Вася Youtube csatorna egész érdekes. Például Molni nemrég nagyon hitetlenkedett a Szu-35-ös Irbis radarjának felderítési távolságával kapcsolatban.
A hivatalos info szerint az Irbis 350-400 km-ről derít fel egy 3 m2-es célt, 266-304 km-ről egy 1 m2-es célt és 90 km-ről egy 0,01 m2 radarkeresztmetszetűt.
Ezen a videón az látszik, hogy a radar képernyő 400 km-ig van felskálázva. Az adott célt 268 km-en észlelte, 225 km-en követte a radar és 100 km-ről rakétát tudott volna ellene vezérelni. Úgyhogy olyan óriásit biztos nem hazudnak az oroszok. Ha a max 400 km 2/3-áról a gyakorlatban is megvan nekik egy 3 m2-es cél, akkor a 0,01 m2-es is észlelhető a gyakorlatban 60 km-ről. 35-ről meg egy 0,001 m2-es.
https://www.youtube.com/watch?v=yRcPvc37ly4
Laiki!
Molni reflektálása:
laiki november 6-i kommentjére:
Mi az az "adott cél"? Ha erről nincs infó videóban akkor teljesen irreleváns amit írsz...
A videón nem derül ki, hogy egy MiG-29 méretű célt vagy mondjuk Tu-95-öt derít fel. Az utóbbi esetén semmi különös... Tehát te egy teljesen ismeretlen cél felderítésnél egyből validnak veszed a 3 m2 és 268 km-ert és ebből vezetsz le mindent.
A radarkeresztmetszettől közel sem lineárisan függ a detektálhatóság. A legtöbb „földi halandó” számára elérhető irodalomban az található, hogy a keresztmetszet 10-szeres növekedésével az észlelhetőség távolsága kb. a duplájára nő. A másik gyakran idézett arányosság, hogy felderítési távolság duplázódik, ha a radarkeresztmetszet az eredeti érték negyedik hatványával növekszik. Most akkor melyiket tekintsük igaznak? Melyik alapján vezetted le ezeket az értékeket.
A Super Hornetben levő radarnál a gyártó, égháttérben, zavarásmentes környezetben, 1m2-es célra 150 km-es követési (?) vagy első észlelési (?) távolságot ad meg.
</blockquote>
Nagyon egyoldalúan tudsz ám hozzáálni. Ha amerikai gyártó megad egy adatot, az szentírás. Ha orosz gyártó megad egy adatot, az biztos ordas nagy kamu. Ha gyakorlatban ahhoz az adathoz hasonló mért értket látunk az orosz szerkentyű esetében, akkor az nem a gyártót támasztja alá, hanem biztos egy Boeing Jumbo repült nekik célt.
Mutass már egy olyan videót, amin töb száz km-ről fog be a radar és közben látszik a célpont, hogy elhidd mekkora keresztmetszetű! Az amcsi radarok felderítési adatait még ennyi sem támasztja alá, csak a gyártó vagy az érdekelt pilóták állítása. Az orosz radarnál legalább látunk valamit, ami megközelítőleg alátámasztja a gyártó által megadott adatot.
Óvatosságból még feltéteztem is, hogy 1,5-szer többet mondanak, mint a valóság, de neked ez se elég. Mert elméletileg kizártnak tartod, hogy egy amúgy nagyobb antenna felületű, nagyobb teljesítményű orosz radar képes legyen távolabbról felderíteni azonos céllt, mint a Super Horneté.
Azért azt már észre vehetted volna, hogy annyira nem vagyok laikus, hogy a radaregyenletet ne ismerjem. Természetesen a keresztmetszet 4. gyökével arányos a felderítési távolság.
(Ettől még persze "földi halandó" maradok. Csak különleges engedéllyel én valahogy fel tudtam kutatni az alapszintű szakirodalmat, vagy esetleg figyeltem fizika órán, netán van annyi képzelő erőm, hogy a rádióhullámokat egy gömbcikk felülete mentén eloszló energiacsomagként képzeljem magam elé, ami a célig tartó útján oda is a sugár négyzetével arányosan nagyobb felültre szóródik szét és vissza is. Ne csináljunk már úgy, mintha ezt tudni valami extra dolog lenne!)
És most ne gyere azzal, hogy ez csak légüres térben érvényes, mert a légkör csillapító hatása a legtöbb radarok által használt fekvencián nem jelentős!</blockquote>
Laiki!
Itt a válasz Molnitól:
Laiki, látom nem érted. az alaphelyzetet. A mellékelt videón NEM DERÜL KI, hogy mekkora RCS-üt célpontot követtek. Tehát innentől fogva az egész levezetésed kuka, mert a videó nem bizonyítja, hogy X RCS-sel bíró célt Y km-ről követ Nincs bemenő adat... Nics semmi.
A USA a világ no.1 hatalma elektronikában. Pont. A Super Hornetben levő nem kisméretű radar tud 150 km-ről 1 m2 és ez nem olyan hihetetlen annak fényében, hogy a Sivatagi Vihar alatt MiG-23 négy gépes kötelék gépeit külön külön vették követésben az F-15C gépek AN/APG-63-ral, vagy legfeljebb AN/APG-70-nel, ha éppen olyan gépek voltak. (Erre az esély minimális, nagyon kevés C gép kapta meg ezt a radart.)
Az orosz radar a két általam felvetett modellel számolva tudna 0.18 m3 vagy 0.62 m2-et 150 km-en. (Tagnap számoltam ki, ezt most fejből írom, nem mentettem el.) Igen, az orosz radar antenna mérete nagyobb, de nem ennyivel.
Naivitás azt hinni, hogy az orosz ilyen radart összerak, mert ez már lassan a fizikának mond ellent. Ráadásul úgy, hogy magának az orosz iparnak az állapotát mutatja, hogy híre hamva sincs széria gépben levő AESA radarnak, 10+ éve ígérik. Az is elég beszédes, hogy az export gépeken a megredelő sokszor köszöni szépen, de nem kéri az orosz elektronikát...Ez nem egyoldalúság, hanem valóságon és ismert adatokon alapuló becslés.
A légkör csillapító hatására meg csak annyit, hogy párás ködös időben a LANTIRN rendszer FLIR podjában levő TFR-nek speciális üzemmódja van ilyen időszakra. A légköri viszonyoknak bizony van kihatása a felderítési távolságra, különösen nagyobb távolság esetén.
Üdv
Balázs
</blockquote>
De tökéletesen értem. Olyasmit vársz el, amiről magad is tudod hogy lehetetlen. Egy több száz km-es felderítést mutató radar videónál soha nem fogod látni optikailag a célt. Tehát a te logikád szerint lehetetlen igazolni az orosz radar képességeit. A gyártói brosúrát, ha amerikai akkor elhiszed, ha orosz akkor nem. A pilóták állítását, ha amerikai akkor elhiszed, ha orosz akkor nem. A radarvideót, ha amerikai akkor elhiszed, ha orosz akkor nem.
Elméleti alapon eldöntötted, hogy az orosz radar nem lehet jó, mert az "USA a világ no.1 hatalma elektronikában. Pont." és "Naivitás azt hinni, hogy az orosz ilyen radart összerak, mert ez már lassan a fizikának mond ellent."
Fizikai törvényszerűségnek tekinted, hogy az orosz rossz, az amerikai jó. Pedig még csak arról sincs szó, hogy az orosz radarról bárki azt állítaná, hogy fejlettebb. Egyszerűen csak nagyobb darab és erősebben nyomja a jelet.
Te is tudod, hogy nem attól lesz nagyobb egy radar felderítési távolsága, mert AESA elven működik, de ide kevered, mint érvet.
Ide kevered a FLIR érzékelőt, ami ugye infravörös. A légkör csillapító hatása pedig nem az infravörös, hanem a radarok által használt rádió frekvencia tartományban volt kérdés.