Na de akkor mégis minek gyártják ennyi variációban és darabszámban? MH megrendelés vagy állami megrendelés nem valószínű lesz a következő évtizedekben sem. Az usa úgyis itt hagyott meg vettünk jó pénzért vagy 2 tucatot ami abban a kis alkalmazhatósági körben több mint elég. Most pl semmire sem lehet használni az itthon levőket max kiképzésre hogy fel ne boruljanak még 1x.
Csak állami hozzáállással lehetne felfuttatni a termelést hogy csakazért is saját gép legyen ne külföldi. Csak mire használnánk? Mondjuk 200 db-ot? Pénzszállítónak? Az alkatrészei úgyis külföldiek itt félig meddig meg is bukik a csak azért is saját koncepció. Na és tud e annyit mint egy sokezer darabos külföldi társa? Az ilyen handmade minden darab más típus ,más fajta alkatrész gépeket szervizelni sem egyszerű.
 
GrGLy sikerült valamit elérni?(Gondolom a HM több hónap. + Kicsit offos de a Rábánál is rákérdezhetnél )
Amúgy magánszemélyként vagy újságíróként írsz nekik? :D Mert érdekelne,hogy van-e valamilyen jogi megkötés, az újságírókkal kapcsolatban?
 
desertfox

Mivel?Sem a Brimstonnak sem a Hellfirenek de még csak a Mavericknek sincs szárazföldről indítható változata és arra sem alkalmasak,hogy kilövés után jelöld meg nekik a célt.


Hellfire-nek van.
 
Ez a Komondor ill. általában az MRAP-ok szvsz honvédelmi célokra totál fölöslegesek/alkalmatlanok.

Hagyományos háborúban túl nagy célpontot nyújtanak az ellennek + túl kicsi a tűzerő, védekező asszimetrikus háborúban kb. semmire nem jók. Ezek kifejezetten az IED-es kecskepásztorok ellen lettek kifejlesztve.

Pénzszállítónak vagy rendőrségi/csendőrségi járműnek esetleg elmenne.
 
GrGLy sikerült valamit elérni?(Gondolom a HM több hónap. + Kicsit offos de a Rábánál is rákérdezhetnél )
Amúgy magánszemélyként vagy újságíróként írsz nekik? :D Mert érdekelne,hogy van-e valamilyen jogi megkötés, az újságírókkal kapcsolatban?

Egyelőre még fogalmazgatok. Természetesen szerkesztőként írok :) Szerintem nincs megkötés, civil az civil.

Egyébként sanszosan 1-2 hét a válasz.

A Rábásokat csak akkor nyüstölöm meg, ha valaki megemlíti őket. Tavaly a repnapon beszéltem velük, a járművesek nem tudnak semmit arról, hogy a Komondorhoz lenne valami köze a cégnek.
 
Ez a Komondor ill. általában az MRAP-ok szvsz honvédelmi célokra totál fölöslegesek/alkalmatlanok.

Hagyományos háborúban túl nagy célpontot nyújtanak az ellennek + túl kicsi a tűzerő, védekező asszimetrikus háborúban kb. semmire nem jók. Ezek kifejezetten az IED-es kecskepásztorok ellen lettek kifejlesztve.

Pénzszállítónak vagy rendőrségi/csendőrségi járműnek esetleg elmenne.

Az MRAP szerintem is nagy hülyeség ha a honvédelmet célozzák meg. A tűzerő még kérdéses,hogy mit raknak rá (ha raknak), valószínű,hogy van 1 műszaki mentő változat is,azt talán nem lenne akkora hülyeség letesztelni kint, ha kapna plusz védelmet.

Pénzszállítónak is orbitálisan nagy! A pénzszállítók általában páncélozott furgonok. Maximum széfjárműnek lenne jó, belerakod a pénzt és ha eljön a záróra visszagurul 1 védett mélygarázsba, a többi testvére mellé... :D


<blockquote rel="pela3">GrGLy sikerült valamit elérni?(Gondolom a HM több hónap. + Kicsit offos de a Rábánál is rákérdezhetnél )
Amúgy magánszemélyként vagy újságíróként írsz nekik? :D Mert érdekelne,hogy van-e valamilyen jogi megkötés, az újságírókkal kapcsolatban?

Egyelőre még fogalmazgatok. Természetesen szerkesztőként írok :) Szerintem nincs megkötés, civil az civil.

Egyébként sanszosan 1-2 hét a válasz.

A Rábásokat csak akkor nyüstölöm meg, ha valaki megemlíti őket. Tavaly a repnapon beszéltem velük, a járművesek nem tudnak semmit arról, hogy a Komondorhoz lenne valami köze a cégnek.</blockquote>



Köszönöm.

Komondorhoz nem is hiszem,hogy lesz... Viszont a VZF-re gondoltam, hogy van-e érdeklődő arra a talicskára? Vagy,hogy terveznek-e további fejlesztést valamelyik hadsereg számára?
 
alfa74:
ez sajnos fotelszakértős közhely. A kis darabszám=drága csak célszerű technológiába történő beruházás esetén van. Továbbá bármilyen katonai jármű gyártási sebessége kb ilyen szinten mozog.
 
A legköltséghatékonyabb gyártás a sorozatgyártás, ipari méretekben.
Nem beszélve az egyedi gyártásnál fellépő nagy minőségi különbségekről, darabonként.
Minden más lényegében ráfizetés.
Lásd, a hazai mesterlövészpuskák esete. Egyedi, kis darabszámot még legyártottak, de nagyobb mennyiséget, már Romániában készítteti a hazai cég.
Gondolom nem a Komondorról lévén igazából itt most már szó, inkább gyalogsági harcjárműben gondolkodik a többség.
Ebből adódóan ami a darabszámot illeti páncélos járművekből, a legoptimálisabb egység a zászlóalj méret.
Ez nem évi 5 -10 darab, hanem legalább egyszeri 50 db, kb.
az összmennyiség gyalogsági harcjárműből már ha ebben gondolkodunk, minimálisan legalább 500 db.
persze lehet ez is kevés, ha arra gondolok, hogy egy szomszédos országgal vívott háború esetén, napi 20-30
db is kieshet a harcból.

Ami a harckocsit illeti, ma is a szárazföldi csapatok leguniverzálisabb, leghatékonyabb fegyvere.
Tudni kell alkalmazni harcászati szempontból.
Ahol párhuzamosan vele halad a harcrendben a gépesített gyalogság, ott nincs ilyen mértékű pusztítás kézi páncéltörők által, mint amit Ukrajnában látunk.
Mert a hordozható eszközök alapjában nyílt terepen lévő kezelőinek, nincs esélyük a gyalogsággal kombinatívan együtt harcoló harckocsik ellen.
Lásd, a két öbölháború.
Noha minőségi különbség volt a harcoló amerikai és iraki erők között, de az irakiak így is jelentős számban alkalmazták hordozható páncéltörő fegyvereiket.
Kevés hatékonysággal szerintem.
Nincsenek statisztikai adtok a birtokomban, de azt hiszem elég kevés felvételt láttunk kilőtt Abramsról, vagy egyéb páncélozott eszközről amerikai oldalon.
 
voltagemultiplier

Ez a " fotelszakértős közhely" érdekesen hangzik azért a Te általad való minősítésben, ismerve az eddigi hozzászólásaid nagy részét!

Hát fotel szakértőnek titulálsz vagy sem, azért pár évet lehúztam gyártásban és kereskedelemben (saját termék és annak értékesítése). Ha valamit nagy tételben állítasz elő, akkor azon kisebb haszon realizálásával ugyan azt a nyereségszintet tudod elérni, mint egy kis szériás termék, magasabb eladási árával.
 
mivel ez nem egy milliós darabszámban előállított termék így célirányos technológiákat nem kell bevezetni. A "low-rate production" egy külön fogalom.
 
nindkét oki-okoskának :D
Mo piacvezető villanypásztor készülék gyártójával beszélgetsz, sok évnyi fejlesztői-gyártói tapasztalatával.

Te pedig éppen Putyinnal beszélgetsz. Ez az internet, annak állítod be magadat, akinek akarod...
 
mivel ez nem egy milliós darabszámban előállított termék így célirányos technológiákat nem kell bevezetni. A "low-rate production" egy külön fogalom.

A lényeg nem a milliós nagyságrenden van, hanem inkább a 50 vs. 500 darab kategóriában. Nagyon kis darabszámnál talán még a gyártást sem lehet tömbösíteni időben, ami azt jelenti, hogy pl. CNC-n minden egyes darabnál és minden átforgatásnál külön be kell mérni azt az egy darabot. Az alkatrész bonyolultságától függően ez akár darabonként 1 óra is lehet, a CNC-nek pedig nem olcsó az órabére. Kis darabszámú sorozatgyártás esetén lehet sablonozni, amikor a CNC-snek csak az első darabot kell bemérnie, a többit meg csak berakja a sablonba és ereszti is rá a programot. Detto a lemezmegmunkálás (mert hogy ilyen a Komondornál van dögivel). Minden egyes hajtás előtt be kell állítani a megfelelő paramétereket a hajlítógépen, ami megint idő, viszont egy nagyobb darabszám (20-30 alkatrész) esetén itt is lehet tömbösíteni a hajlítást. Kis darabszám esetén az ilyen "holtidőket" bele kell számolni a költségekbe. A lényeg igazából az, hogy ha egy időben kell legyártani darabszámokat, akkor lehet olcsósítani a gyártást, 30 db. esetén akár már látványosan is, de idehaza a darabszámokon jellemzően szeretnek elüldögélni.

Emellett jelenleg nem tudom, hogy rendelkezik-e olyan gyártókapacitással a Respirátor vagy Gamma, hogy tudjanak Komondort előállítani. A korai pletykák szerint csak a tervezést végezték, a gyártást meg kiadták. Kis darabszám esetén persze nincs is értelme kiépíteni a hátteret hozzá cégen belül, viszont a külsős cégek rádobják a hasznukat a munkára, ami megint költségnövekedést okoz.

Továbbá nézegettem a Komondor-család prospektusát, nagyjából 20-féle verzió van tervezve kb. 5-féle alvázon. Ha nem tudják eléggé egységesíteni a konstrukciót, akkor túlságosan egyediek lesznek a járművek és mondjuk egy 50 darabos rendelés esetén, amely 15 változatból áll, a darabszám ellenére sem lehet faragni a gyártási költségeken. Továbbra is marad az, hogy tulajdonképpen egyedi gépeket gyártanak, ami a gyártásnak az egyik legköltségesebb formája.
 
Ehhez annyit tennék hozzá, hogy a beszállítóktól megrendelt alkatrészek db száma sem mindegy.
Nem közömbös költség szempontjából hogy 5 db motort és sebességváltót vesz a cég egyszeri megrendelésben, vagy mondjuk 550 db-ot.
Minden alkatrészre, beszállítóra ez igaz.
Kormánykereket, tükröt, üléseket, szélvédőket, gumikat, stb....sorolhatnám.
 
Ehhez annyit tennék hozzá, hogy a beszállítóktól megrendelt alkatrészek db száma sem mindegy.
Nem közömbös költség szempontjából hogy 5 db motort és sebességváltót vesz a cég egyszeri megrendelésben, vagy mondjuk 550 db-ot.
Minden alkatrészre, beszállítóra ez igaz.
Kormánykereket, tükröt, üléseket, szélvédőket, gumikat, stb....sorolhatnám.
 
<b>"Emellett jelenleg nem tudom, hogy rendelkezik-e olyan gyártókapacitással a Respirátor vagy Gamma, hogy tudjanak Komondort előállítani. A korai pletykák szerint csak a tervezést végezték, a gyártást meg kiadták."
</b>

Nem ismerem a céget, de a honlapjukból ítélve, ipari méretekben nem gondolkodhatunk.
Inkább egyedi darabok, vagy nagyon kis szériás, tehát drágább eszközök gyártására lehet képes.
Hazai viszonylatban úgy gondolom a Rába az egyetlen, amely sorozatban képes lehet nehéz járművek gyártására, mind a civil, mind a katonai szférában.
Szerintem ez lehet a valóság.
Tartom továbbra is, hogy inkább fejlesztettek volna egy páncélozott gyalogsági harcjárművet, mint MRAP-t.
Aztán közösen a Rábával esetleg lehetett volna belőle valami a Honvédségnek majd.
Bár ott is sok lenne a kérdőjel.
 
Gratulálok!
Bár nem beszélgetek veled, csak írásban válaszoltam a megszólításodra. Én azt hittem eddig, hogy valamelyik cementgyárnak vagy a promótere! ;)
 
De a sémák, közhelyek te jó ég. Különösen honvédnál, hendrick-nél :D
Katonai járművek egy egy típusából százas darabszámokat állítanak elő (manapság) , teljesen más módszerekkel mint a polgári ipar amely 100ezres darabszámokkal dolgozik. Gyakorlatilag nincs "sorozatgyártás"
Itt van pl az M1 Abrams gyártósora:
https://www.youtube.com/watch?v=dG4CLaBMfVU
Tiszta kézi vezérlésű munka, általános célú eszközökkel. Kedvencem a "sorozatgyártási ipari módszerek csúcsát" képviselő lánctalp fölszerelési munkafázis.... Irónia.
 
GrGly:
Amikor évekig gyártanak pl 50...100 db járművet (Patria) egy rendelésre, akkor azt a mennyiséget külön gyártják le, a korábbi rendelésektől függetlenül, hiszen külön, későbbi időpontba érkezik.
Lemez vágás van és hegesztés (kizárólag kézi), csavarozás.
CNC órabére nem olcsó..., milyen CNC? Lemezvágó, maró? Ezek ma már mind megvannak Mo-n házon belül egy cégnél.
 
Külön rendelik hozzá a nyersanyagot és legyártják belőle azt a mennyiséget amire rendelést kaptak.

honved:
motor stb. Vannak olyan motorgyártók akik direkt más járművekbe történő beépítés céljából gyártanak nagy tételben motorokat. A Komondor mintapéldányokban is ilyen van.