• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Na de akkor mégis minek gyártják ennyi variációban és darabszámban? MH megrendelés vagy állami megrendelés nem valószínű lesz a következő évtizedekben sem. Az usa úgyis itt hagyott meg vettünk jó pénzért vagy 2 tucatot ami abban a kis alkalmazhatósági körben több mint elég. Most pl semmire sem lehet használni az itthon levőket max kiképzésre hogy fel ne boruljanak még 1x.
Csak állami hozzáállással lehetne felfuttatni a termelést hogy csakazért is saját gép legyen ne külföldi. Csak mire használnánk? Mondjuk 200 db-ot? Pénzszállítónak? Az alkatrészei úgyis külföldiek itt félig meddig meg is bukik a csak azért is saját koncepció. Na és tud e annyit mint egy sokezer darabos külföldi társa? Az ilyen handmade minden darab más típus ,más fajta alkatrész gépeket szervizelni sem egyszerű.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 649
953
113
GrGLy sikerült valamit elérni?(Gondolom a HM több hónap. + Kicsit offos de a Rábánál is rákérdezhetnél )
Amúgy magánszemélyként vagy újságíróként írsz nekik? :D Mert érdekelne,hogy van-e valamilyen jogi megkötés, az újságírókkal kapcsolatban?
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 942
18 004
113
desertfox

Mivel?Sem a Brimstonnak sem a Hellfirenek de még csak a Mavericknek sincs szárazföldről indítható változata és arra sem alkalmasak,hogy kilövés után jelöld meg nekik a célt.


Hellfire-nek van.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 942
18 004
113
Ez a Komondor ill. általában az MRAP-ok szvsz honvédelmi célokra totál fölöslegesek/alkalmatlanok.

Hagyományos háborúban túl nagy célpontot nyújtanak az ellennek + túl kicsi a tűzerő, védekező asszimetrikus háborúban kb. semmire nem jók. Ezek kifejezetten az IED-es kecskepásztorok ellen lettek kifejlesztve.

Pénzszállítónak vagy rendőrségi/csendőrségi járműnek esetleg elmenne.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
GrGLy sikerült valamit elérni?(Gondolom a HM több hónap. + Kicsit offos de a Rábánál is rákérdezhetnél )
Amúgy magánszemélyként vagy újságíróként írsz nekik? :D Mert érdekelne,hogy van-e valamilyen jogi megkötés, az újságírókkal kapcsolatban?

Egyelőre még fogalmazgatok. Természetesen szerkesztőként írok :) Szerintem nincs megkötés, civil az civil.

Egyébként sanszosan 1-2 hét a válasz.

A Rábásokat csak akkor nyüstölöm meg, ha valaki megemlíti őket. Tavaly a repnapon beszéltem velük, a járművesek nem tudnak semmit arról, hogy a Komondorhoz lenne valami köze a cégnek.
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 649
953
113
Ez a Komondor ill. általában az MRAP-ok szvsz honvédelmi célokra totál fölöslegesek/alkalmatlanok.

Hagyományos háborúban túl nagy célpontot nyújtanak az ellennek + túl kicsi a tűzerő, védekező asszimetrikus háborúban kb. semmire nem jók. Ezek kifejezetten az IED-es kecskepásztorok ellen lettek kifejlesztve.

Pénzszállítónak vagy rendőrségi/csendőrségi járműnek esetleg elmenne.

Az MRAP szerintem is nagy hülyeség ha a honvédelmet célozzák meg. A tűzerő még kérdéses,hogy mit raknak rá (ha raknak), valószínű,hogy van 1 műszaki mentő változat is,azt talán nem lenne akkora hülyeség letesztelni kint, ha kapna plusz védelmet.

Pénzszállítónak is orbitálisan nagy! A pénzszállítók általában páncélozott furgonok. Maximum széfjárműnek lenne jó, belerakod a pénzt és ha eljön a záróra visszagurul 1 védett mélygarázsba, a többi testvére mellé... :D


<blockquote rel="pela3">GrGLy sikerült valamit elérni?(Gondolom a HM több hónap. + Kicsit offos de a Rábánál is rákérdezhetnél )
Amúgy magánszemélyként vagy újságíróként írsz nekik? :D Mert érdekelne,hogy van-e valamilyen jogi megkötés, az újságírókkal kapcsolatban?

Egyelőre még fogalmazgatok. Természetesen szerkesztőként írok :) Szerintem nincs megkötés, civil az civil.

Egyébként sanszosan 1-2 hét a válasz.

A Rábásokat csak akkor nyüstölöm meg, ha valaki megemlíti őket. Tavaly a repnapon beszéltem velük, a járművesek nem tudnak semmit arról, hogy a Komondorhoz lenne valami köze a cégnek.</blockquote>



Köszönöm.

Komondorhoz nem is hiszem,hogy lesz... Viszont a VZF-re gondoltam, hogy van-e érdeklődő arra a talicskára? Vagy,hogy terveznek-e további fejlesztést valamelyik hadsereg számára?
 
2013. december 7.
934
4
18
alfa74:
ez sajnos fotelszakértős közhely. A kis darabszám=drága csak célszerű technológiába történő beruházás esetén van. Továbbá bármilyen katonai jármű gyártási sebessége kb ilyen szinten mozog.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 545
20 270
113
A legköltséghatékonyabb gyártás a sorozatgyártás, ipari méretekben.
Nem beszélve az egyedi gyártásnál fellépő nagy minőségi különbségekről, darabonként.
Minden más lényegében ráfizetés.
Lásd, a hazai mesterlövészpuskák esete. Egyedi, kis darabszámot még legyártottak, de nagyobb mennyiséget, már Romániában készítteti a hazai cég.
Gondolom nem a Komondorról lévén igazából itt most már szó, inkább gyalogsági harcjárműben gondolkodik a többség.
Ebből adódóan ami a darabszámot illeti páncélos járművekből, a legoptimálisabb egység a zászlóalj méret.
Ez nem évi 5 -10 darab, hanem legalább egyszeri 50 db, kb.
az összmennyiség gyalogsági harcjárműből már ha ebben gondolkodunk, minimálisan legalább 500 db.
persze lehet ez is kevés, ha arra gondolok, hogy egy szomszédos országgal vívott háború esetén, napi 20-30
db is kieshet a harcból.

Ami a harckocsit illeti, ma is a szárazföldi csapatok leguniverzálisabb, leghatékonyabb fegyvere.
Tudni kell alkalmazni harcászati szempontból.
Ahol párhuzamosan vele halad a harcrendben a gépesített gyalogság, ott nincs ilyen mértékű pusztítás kézi páncéltörők által, mint amit Ukrajnában látunk.
Mert a hordozható eszközök alapjában nyílt terepen lévő kezelőinek, nincs esélyük a gyalogsággal kombinatívan együtt harcoló harckocsik ellen.
Lásd, a két öbölháború.
Noha minőségi különbség volt a harcoló amerikai és iraki erők között, de az irakiak így is jelentős számban alkalmazták hordozható páncéltörő fegyvereiket.
Kevés hatékonysággal szerintem.
Nincsenek statisztikai adtok a birtokomban, de azt hiszem elég kevés felvételt láttunk kilőtt Abramsról, vagy egyéb páncélozott eszközről amerikai oldalon.
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
voltagemultiplier

Ez a " fotelszakértős közhely" érdekesen hangzik azért a Te általad való minősítésben, ismerve az eddigi hozzászólásaid nagy részét!

Hát fotel szakértőnek titulálsz vagy sem, azért pár évet lehúztam gyártásban és kereskedelemben (saját termék és annak értékesítése). Ha valamit nagy tételben állítasz elő, akkor azon kisebb haszon realizálásával ugyan azt a nyereségszintet tudod elérni, mint egy kis szériás termék, magasabb eladási árával.
 
2013. december 7.
934
4
18
mivel ez nem egy milliós darabszámban előállított termék így célirányos technológiákat nem kell bevezetni. A "low-rate production" egy külön fogalom.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
nindkét oki-okoskának :D
Mo piacvezető villanypásztor készülék gyártójával beszélgetsz, sok évnyi fejlesztői-gyártói tapasztalatával.

Te pedig éppen Putyinnal beszélgetsz. Ez az internet, annak állítod be magadat, akinek akarod...
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
mivel ez nem egy milliós darabszámban előállított termék így célirányos technológiákat nem kell bevezetni. A "low-rate production" egy külön fogalom.

A lényeg nem a milliós nagyságrenden van, hanem inkább a 50 vs. 500 darab kategóriában. Nagyon kis darabszámnál talán még a gyártást sem lehet tömbösíteni időben, ami azt jelenti, hogy pl. CNC-n minden egyes darabnál és minden átforgatásnál külön be kell mérni azt az egy darabot. Az alkatrész bonyolultságától függően ez akár darabonként 1 óra is lehet, a CNC-nek pedig nem olcsó az órabére. Kis darabszámú sorozatgyártás esetén lehet sablonozni, amikor a CNC-snek csak az első darabot kell bemérnie, a többit meg csak berakja a sablonba és ereszti is rá a programot. Detto a lemezmegmunkálás (mert hogy ilyen a Komondornál van dögivel). Minden egyes hajtás előtt be kell állítani a megfelelő paramétereket a hajlítógépen, ami megint idő, viszont egy nagyobb darabszám (20-30 alkatrész) esetén itt is lehet tömbösíteni a hajlítást. Kis darabszám esetén az ilyen "holtidőket" bele kell számolni a költségekbe. A lényeg igazából az, hogy ha egy időben kell legyártani darabszámokat, akkor lehet olcsósítani a gyártást, 30 db. esetén akár már látványosan is, de idehaza a darabszámokon jellemzően szeretnek elüldögélni.

Emellett jelenleg nem tudom, hogy rendelkezik-e olyan gyártókapacitással a Respirátor vagy Gamma, hogy tudjanak Komondort előállítani. A korai pletykák szerint csak a tervezést végezték, a gyártást meg kiadták. Kis darabszám esetén persze nincs is értelme kiépíteni a hátteret hozzá cégen belül, viszont a külsős cégek rádobják a hasznukat a munkára, ami megint költségnövekedést okoz.

Továbbá nézegettem a Komondor-család prospektusát, nagyjából 20-féle verzió van tervezve kb. 5-féle alvázon. Ha nem tudják eléggé egységesíteni a konstrukciót, akkor túlságosan egyediek lesznek a járművek és mondjuk egy 50 darabos rendelés esetén, amely 15 változatból áll, a darabszám ellenére sem lehet faragni a gyártási költségeken. Továbbra is marad az, hogy tulajdonképpen egyedi gépeket gyártanak, ami a gyártásnak az egyik legköltségesebb formája.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 545
20 270
113
Ehhez annyit tennék hozzá, hogy a beszállítóktól megrendelt alkatrészek db száma sem mindegy.
Nem közömbös költség szempontjából hogy 5 db motort és sebességváltót vesz a cég egyszeri megrendelésben, vagy mondjuk 550 db-ot.
Minden alkatrészre, beszállítóra ez igaz.
Kormánykereket, tükröt, üléseket, szélvédőket, gumikat, stb....sorolhatnám.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 545
20 270
113
Ehhez annyit tennék hozzá, hogy a beszállítóktól megrendelt alkatrészek db száma sem mindegy.
Nem közömbös költség szempontjából hogy 5 db motort és sebességváltót vesz a cég egyszeri megrendelésben, vagy mondjuk 550 db-ot.
Minden alkatrészre, beszállítóra ez igaz.
Kormánykereket, tükröt, üléseket, szélvédőket, gumikat, stb....sorolhatnám.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 545
20 270
113
<b>"Emellett jelenleg nem tudom, hogy rendelkezik-e olyan gyártókapacitással a Respirátor vagy Gamma, hogy tudjanak Komondort előállítani. A korai pletykák szerint csak a tervezést végezték, a gyártást meg kiadták."
</b>

Nem ismerem a céget, de a honlapjukból ítélve, ipari méretekben nem gondolkodhatunk.
Inkább egyedi darabok, vagy nagyon kis szériás, tehát drágább eszközök gyártására lehet képes.
Hazai viszonylatban úgy gondolom a Rába az egyetlen, amely sorozatban képes lehet nehéz járművek gyártására, mind a civil, mind a katonai szférában.
Szerintem ez lehet a valóság.
Tartom továbbra is, hogy inkább fejlesztettek volna egy páncélozott gyalogsági harcjárművet, mint MRAP-t.
Aztán közösen a Rábával esetleg lehetett volna belőle valami a Honvédségnek majd.
Bár ott is sok lenne a kérdőjel.
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
Gratulálok!
Bár nem beszélgetek veled, csak írásban válaszoltam a megszólításodra. Én azt hittem eddig, hogy valamelyik cementgyárnak vagy a promótere! ;)
 
2013. december 7.
934
4
18
De a sémák, közhelyek te jó ég. Különösen honvédnál, hendrick-nél :D
Katonai járművek egy egy típusából százas darabszámokat állítanak elő (manapság) , teljesen más módszerekkel mint a polgári ipar amely 100ezres darabszámokkal dolgozik. Gyakorlatilag nincs "sorozatgyártás"
Itt van pl az M1 Abrams gyártósora:
https://www.youtube.com/watch?v=dG4CLaBMfVU
Tiszta kézi vezérlésű munka, általános célú eszközökkel. Kedvencem a "sorozatgyártási ipari módszerek csúcsát" képviselő lánctalp fölszerelési munkafázis.... Irónia.
 
2013. december 7.
934
4
18
GrGly:
Amikor évekig gyártanak pl 50...100 db járművet (Patria) egy rendelésre, akkor azt a mennyiséget külön gyártják le, a korábbi rendelésektől függetlenül, hiszen külön, későbbi időpontba érkezik.
Lemez vágás van és hegesztés (kizárólag kézi), csavarozás.
CNC órabére nem olcsó..., milyen CNC? Lemezvágó, maró? Ezek ma már mind megvannak Mo-n házon belül egy cégnél.
 
2013. december 7.
934
4
18
Külön rendelik hozzá a nyersanyagot és legyártják belőle azt a mennyiséget amire rendelést kaptak.

honved:
motor stb. Vannak olyan motorgyártók akik direkt más járművekbe történő beépítés céljából gyártanak nagy tételben motorokat. A Komondor mintapéldányokban is ilyen van.