1996-ig minden szám megvan. A grozniji csata cikk is megér egy misét.
A magyar BTR-es topikba is tettem be Haditechnikás cikket, de annak sincs meg a többi része. Ha kedvet érzel majd szkenneléshez, arra is lenne igény.
 
Kényszerűen, de fölöslegesen kicsit tovább kellett bent maradnom a munkahelyemen, így egy kicsit fáradtan és unottan belátogatva a boltba rögtön felvillanyozott, hogy a polcról a mi pulinknál egy csöppet "értelmesebb kutyus" nézett vissza rám. Landolt is a kosárba, anélkül, hogy akkor belelapoztam volna.
Most, inkább a véleményedre lenné(n)k kíváncsi! Főleg, hogy mit hozhat a jövő!
 
Meg is osztanám veletek, bíztatva arra hogy akit érdekel a téma, vegye is meg ezt a számot:

Köszi.

beolvasas0009.jpg


Az RDO-3921 és az RDO-3932 változatok tetszenek, szerintem határozottan jók.
Az RDO-3221 "alulmotorizált" (az RDO-3921-hez képest mindenképpen) és hát ugye merev hidas... Szóval az nálam kuka. :D
 
Az M1 este című adásában mutatákbe a járművet.

http://www.mediaklikk.hu/video/ma-este-2015-10-31-i-adas/
 
Háát lehet hogy jó csak én vagyok tudatlan de mondjuk súlyos sérüléseknél,artériás sebnél jó az ha így himbálózik a kasztni?
Amúgy a Humwee-t ott felejtették! Az az ellenségé lesz?
 
Háát lehet hogy jó csak én vagyok tudatlan de mondjuk súlyos sérüléseknél,artériás sebnél jó az ha így himbálózik a kasztni?
...
Arra nyomókötés kerül, szóval majdnem mindegy. De például egy csonttörésnél szinte lehetetlen elég jó rögzítést csinálni a terepen. Meg persze út közben dolgozni egyébként sem olyan könnyű. (Vénázás, intubálás, ilyesmi.) Ha mód van rá akkor félre kell állni a kocsival addig amíg a beteg stabilizálása meg nem történik. Persze ha mindeközben lőnek akkor az lehetetlen helyzet.
 
Tegyük fel valami isteni csoda folytán (5%) vásárolunk -rendelünk belőle. Legyen minden variációból. Mennyi? Ki fogja szervízelni? Az MH? Inkább nee... A gyártó? Lesz rá kapacitása a gyártás mellett? Mennyit rendszeresítünk kb? 50-100 db? Milyen feladatkörben? Mert sebesült szállítóból nem kell 40 db. Igazából mégis,mert 1 nap alatt halomra lő bármilyen sereg minket. Nem tudnak esetleg aknavetőt meg hozzá lőszert is gyártani , meg rendes tűzvezető célfelderítő rendszereket inkább?
 
<blockquote rel="antigonosz">
Amúgy a Humwee-t ott felejtették! Az az ellenségé lesz?

Most mi ezzel a baj? Ez az új divat, nem? Láthattuk Moszulban is, a legmodernebb amcsi módszerekkel kiképzett iraki katonáktól :D
</blockquote>

A terroristákat minden létező módon támogatni kell! De ez így már Biztpol Szíria topik. :)
 
Van amikor nem számít, hogy mennyire himbálózik, de azért lőtt sebnél eléggé rizikós lehet. Én ezért szavaznék a lánctalpasokra.. legalábbis szerintem az sokkal kevésbé ráz.

Amúgy szerintem azért szálltak be a járműbe, hogy szemléltessék, hogy ilyen sok (+3) fő, még befér...
 
<blockquote rel="antigonosz">
Amúgy a Humwee-t ott felejtették! Az az ellenségé lesz?

Most mi ezzel a baj? Ez az új divat, nem? Láthattuk Moszulban is, a legmodernebb amcsi módszerekkel kiképzett iraki katonáktól :D
</blockquote>

Hihetetlen ez az amerikai kiképzés. Ezt tényleg tanulni kell! :D
 
Tegyük fel valami isteni csoda folytán (5%) vásárolunk -rendelünk belőle.

ha már ilyen jól együtt vannak a mérnöki, összeszerelői kapacitások esetleg készíthetnének a honvédség igényeihez illő gépet. ez nem négerlakta vidék, a mrap itt többet vesz el a túlélhetőségből, mint amennyit hozzátesz.
 
<blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="antigonosz">
Amúgy a Humwee-t ott felejtették! Az az ellenségé lesz?

Most mi ezzel a baj? Ez az új divat, nem? Láthattuk Moszulban is, a legmodernebb amcsi módszerekkel kiképzett iraki katonáktól :D
</blockquote>

Hihetetlen ez az amerikai kiképzés. Ezt tényleg tanulni kell! :D</blockquote>


Jóóó, azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy ott és abban az esetben az eltérő kultúra is szerepet játszott valamelyest (elég PC voltam így? :D )


ez nem négerlakta vidék

Még(!) nem annyira. De importálódnak mostanában bőven, a homoki fajtából főleg...
Szóval egy-két évtized múlva Európában is nagy szükség lehet MRAP-okra... :(
 
Már 2016 ban járunk,idestova évek teltek el mióta köztudtba került hogy van Komondor,sikerült is 1 db ot eladni belőle.
Volt róla szó hogy honvédségnek ilyen olyan feladatkörre stb.Csak ez a jármű ez még mindig egy mrap,amire a honvédségnek nincs semmi szüksége.Akármilyen funkciók tekintetében próbálják meg eladni( abv,mentő,felderítő,szállító,stb) halott dolog az egész.Mert ez akkor is csak egy mrap marad.
A Rába elég sokmindent lefed logisztika terén a szállítójárműtől a műszaki mentőtől(mondjuk az asszem MAN) a bázisjárműig,szal ebbe a szegmensbe nemkéne erőltetni a Komondort.
Aminek lenne létjogosultsága az ugye egy APC.
Meg véleményem szerint egy Hmmwv vagy GAZ Tiger szerű terepjáró lehetne,avval kilehet váltani uaz-okat,g merciket,unimogokat,brdm-eket.Elég sokoldalúan fellehet használni egy ilyen gépet parancsnoki járműtől kezdve a mistral hordozóként.
Mind a mai napig nem értem mi célból hozták létre a Komondort.Miközben egy APC nek vagy egy említett terepjárónak enyhén szólva lenne létjogosultsága a honvédségben.
Meg a fő problémát abban látom ami fő probléma gyakorlatilag az államalapítás óta,én hungarikumnak nevezem,mégpedig az összefogás hiánya.Nemnagyon tudnék olyan időszakot mondani amikor az ország egyként állt fel egy célért,itt mindig mindenki csak a saját érdekeit nézte.És ez mind a mai napig fentáll.Volt róla szó hogy a katonai technikát gyártók miért nem állnak össze és próbálnak valamit közösen létrehozni.Ilyen itt nálunk elképzelhetetlen.Mert az elejétől azon menne a vita hogy ez miért kap többet mint amaz....Sajnos.Pedig ebből a komondorból kiindulva láthatjuk ami 1 cég terméke, hogy azért lenne potenciál létrehozni közösen egy terméket ha a gyártók fejlesztők a piacról összeállnának....
Csak sajnos van egy igazi hungarikumunk.....
 
Meg véleményem szerint egy Hmmwv vagy GAZ Tiger szerű terepjáró lehetne,avval kilehet váltani uaz-okat,g merciket,unimogokat,brdm-eket.Elég sokoldalúan fellehet használni egy ilyen gépet parancsnoki járműtől kezdve a mistral hordozóként.

Ja, pont a múltkorában nézegettem a Hawkei-t, jó kis gép. Olyasmivel kéne váltanunk az általad felsoroltakat.
 
Hawkei, Eagle IV és Tigr Level 3 szintű páncélvédelemmel 10t össztömeg fölött van.
Az már közelebb van a (jelenlegi) legkisebb Komondor (3121, L3 védelemmel) 12,7 tonnás össztömegéhez mint az M1151-hez és valószínűleg terepjáró-képessége sem marad el tőlük nagyon. Nem beszélve arról, hogy még mindig jóval olcsóbb áron tudnánk gyártani még 100%mutyiadóval is, mintha beszereznénk mondjuk a Hawkei-t.
Vegyesen lehetne kiváltani a Wolf-okat/M1151vele és egy könnyebb típussal, mint Iveco LMV. Vagy még jobb lenne Lapv Enok erre a célra. Hasonlót mi is könnyűszerrel tudnánk építeni a meglévő Wolf alvázakon, ha már saját MRAP-ot tudunk gyártani.
( tudom, csalóka az össztömeg, mert a komondornak talán valamivel nagyobb lehet a teherbírása, de amíg nincs üres tömeg, addig ebből lehet következtetni)

A gulyás Dingo:
9lmtvsm7e3tz5gn5sbmi.jpg


Mért ne lenne létjogosultsága a honvédségben. Ukrajna is orrba-szájba szerzi be a különféle MRAP-okat és armoured utility light patrol vehicle-et. Az ilyen kategóriájú járművek hiánya nagy gondot okoz nekik. Többi ország is folyamatosan fejleszt ilyen téren.
Terepjáró-képesség hiányára se lehet nagyon fogni. Független felfüggesztéssel már egyáltalán nem olyan esetlenekk és borulékonyak terepen. Persze az 16,5 és 22.1 tonnás össztömegű 32xx-39xx Komondorok távol vannak mondjuk a Hawkei-től ilyen téren, hát még egy 8x8 apc-től. De nem is ezekkel kéne összehasonlítani, hanem mondjuk a a többi hasonló MRAP-al, páncélozott felépítményű Unimoggal, ne adj isten Rába VZF-el. Szigorúan másodvonalas feladatokra olcsó apc alternatívaként hátországba belügyi csapatoknak, ilyen-olyan tüzérségi/légvédelmi/műszaki vontató bázisjárműként, mentőzni, konvojt kísérni bőven jók volnának.

Logisztikát se bonyolítanák meg semmivel. Az ilyen járművek semmiben sem különböznek belül egy busztól, vagy teherautótól. Szvsz biztos, hogy legalább az egyik proto motorja és hajtáslánca megegyezik mondjuk a H14-el. Másikban meg mondjuk Cummins motort párosítottak egy akármi Allison váltóval stb. Belül meg a műszerfal, kezelőszervek köszönnek vissza... Bármit belepakolnak neked. H14 320LE motorja, hajtáslánca mehet a 31xx-32xx-be, a 8x8 MAN 440LE meg a 39xx-be, meg akár apc/ifv-be. Ha nagyon árnyaltan fogalmaznék 3 motorral majdhogy le lehetne fedni honvédség szükségletét.

Semmi baj sincs a Komondorral, csak túl későn jött és magyarisztánban született.

BRDM-et meg csak úszóképes -ez vonatkozik apc/ifv-re is- típussal váltanék le, normális távirányítású, legalább 4 rakétás ATGM indítóval. Itthon képesek lennének egy Konkurs indítót hegeszteni valami kerekes tetejére, oszt nesze itt a 9P148 váltótípusa...

Ezt meg csak úgy:
vpnf0xuxsuj2goatptlo.jpg