RDO 3221 Komondor

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

tomsinner

Well-Known Member
2015. június 13.
1 468
1 872
113
<blockquote rel="antigonosz">Ha magas, akkor a súlypontja is magas, borulékonyabb,nehezebb vezetni, nehezebb megtanulni vezetni. Dőlt már oldalra egy Mrapunk ahol ketten meghaltak.

Ha lesz annyi eszük, hogy nem a merevhidas felfüggesztést fogják erőltetni (ugye elérhető a független felfüggesztés is a Komodorhoz), akkor azért annyira nem lesz ez rossz szerintem. Az ominózus balesetben szereplő MRAP is egy történetesen merevhidas MaxxPro volt.


Akár milyen öreg is de nekem a bolgárok M117-je jobban tetszik, bár az se egy alacsony valami. Van +40 Maxxpro-nk meg egy tucat Cougar.
Azóta már lett M-ATV-nk is, ha jól rémlik. Azok legalább tényleg jók.

</blockquote>

Ha ennyit példálózunk a 40+ darabos jenki MRAP-jeinkkel, válaszoljátok már meg nekem légyszi, hogy azok itthon vannak-e mind (kb ilyen darabszámmal, mint amiről írtam) vagy külföldön vannak? Mert külföldről nem fognak ezek hazajönni, és akkor ez a szám nesze semmi fogd meg jól.
 
T

torsen

Guest
Ha lesz annyi eszük, hogy nem a merevhidas felfüggesztést fogják erőltetni (ugye elérhető a független felfüggesztés is a Komodorhoz), akkor azért annyira nem lesz ez rossz szerintem. Az ominózus balesetben szereplő MRAP is egy történetesen merevhidas MaxxPro volt.
A merev híd a felépítmény dőlése ellen merevebben viselkedik, mint a független felfüggesztés. Ugyanakkor egyszerűbb, tartósabb, nagyobb teherbírású és kevésbé sérülékeny is. Ritka eset az, ha egy 14 t-s jármű alatt független felfüggesztés van. És ha igen, az nagyon komoly cucc lehet...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 691
5 535
113
<blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="antigonosz">Ha magas, akkor a súlypontja is magas, borulékonyabb,nehezebb vezetni, nehezebb megtanulni vezetni. Dőlt már oldalra egy Mrapunk ahol ketten meghaltak.

Ha lesz annyi eszük, hogy nem a merevhidas felfüggesztést fogják erőltetni (ugye elérhető a független felfüggesztés is a Komodorhoz), akkor azért annyira nem lesz ez rossz szerintem. Az ominózus balesetben szereplő MRAP is egy történetesen merevhidas MaxxPro volt.


Akár milyen öreg is de nekem a bolgárok M117-je jobban tetszik, bár az se egy alacsony valami. Van +40 Maxxpro-nk meg egy tucat Cougar.
Azóta már lett M-ATV-nk is, ha jól rémlik. Azok legalább tényleg jók.

</blockquote>

Ha ennyit példálózunk a 40+ darabos jenki MRAP-jeinkkel, válaszoljátok már meg nekem légyszi, hogy azok itthon vannak-e mind (kb ilyen darabszámmal, mint amiről írtam) vagy külföldön vannak? Mert külföldről nem fognak ezek hazajönni, és akkor ez a szám nesze semmi fogd meg jól.</blockquote>

Kaptunk Maxxpro-kat itthonra, 2013 őszén, de akkor azt írták, hogy kölcsön csak, kiképzésre. M-ATV kint van csak Afgánban, szerintem rendes MRAP, ami itthon van, az csak a 3 saját Cougarunk, a tűzszerészeknél.
 

tomsinner

Well-Known Member
2015. június 13.
1 468
1 872
113
Kaptunk Maxxpro-kat itthonra, 2013 őszén, de akkor azt írták, hogy kölcsön csak, kiképzésre. M-ATV kint van csak Afgánban, szerintem rendes MRAP, ami itthon van, az csak a 3 saját Cougarunk, a tűzszerészeknél.

Én is így tudtam, ezért is csodálkoztam azon, amit Antigonosz írt.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Ugyanakkor egyszerűbb, tartósabb, nagyobb teherbírású és kevésbé sérülékeny is. Ritka eset az, ha egy 14 t-s jármű alatt független felfüggesztés van. És ha igen, az nagyon komoly cucc lehet...

Vannak előnyei a merevnek is, bár ezek közül a legjelentősebb valószínűleg az egyszerűség/olcsóság...
Annyira nem ritka már a független sem. Gyakorlatilag az összes APC ilyen, aztán a Tájfun-K és -U pl. sőt, már a MaxxPro-kat is elkezdték függetlenre átalakítani.
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 750
2 601
113
Megint berakok néhány képet és mindenki állapítsa meg, hogy milyen felfüggesztés van alatta.

12138404_915485768521880_951978672334693017_o.jpg


10583964_697677210302738_2569817268942828293_n.jpg


16706_697677273636065_1314469798796583783_n.jpg


11157383_834747626595695_1018213133736091510_o.jpg


11157365_834749229928868_1189197275795798870_o.jpg
 
T

torsen

Guest
A felfüggesztés egyértelműen független, elől is meg hátul is, mind a két-, mind a 3 tengelyes kivitelnél
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 813
305
83
Bocsika, hogy beleszólok ebbe a "magasröptű" eszmefuttatások sorozatába. De!
Volt egyszer egy Csepel 344. Steyr licence alapján fejlesztették a háború után. A 3,5T-ás ugye még ismerős, de volt egy kisebb, olyan UAZ méretű változata is. Aki nem ismeri nézze meg a 2X2 néha öt c. magyar beszellert, mert talán egyedül ott látható filmen. A HT néhány éve foglalkozott vele és ott volt néhány eredeti fénykép. Szerintem a mai napig megállná a helyét!
A vége: nem került gyártásba! Pedig a nagyobb változatával letekertem pár Km-et. A nagy MAN-okat vele húztuk ki a sz@r-ból!
A merev kontra független felfüggesztésről: az oldal irányú határ dőlésszög ugyan akkora! A kapaszkodó képességre is igaz. Csak az egyenetlen talajviszonyt jobban tűri a független felfüggesztés. Magyarul: nem ráz annyira.
Véleményem:- Sajna, ugyan úgy el fog tűnni a "süllyesztőben" mint anno a kis Csepel.
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 039
709
113
3 szélvédő típus nem is volna gond, ha tesztpéldányokon van. Gondolom próbálgatják melyik a megfelelő.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Csak az egyenetlen talajviszonyt jobban tűri a független felfüggesztés. Magyarul: nem ráz annyira.

A "nem ráz annyira"-nál egy kicsit azért több különbség van egyenetlen talajviszonyok között. Az aknaálló kialakítás miatt magas súlypontú MRAP-eknél a borulásveszély pedig jelentős, ha terepre, vagy akár csak útpadkára hajtanak, pláne nagyobb sebességnél.

ifs3.jpg


solidaxle2.jpg
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 813
305
83
<blockquote rel="akagi"> Csak az egyenetlen talajviszonyt jobban tűri a független felfüggesztés. Magyarul: nem ráz annyira.

A "nem ráz annyira"-nál egy kicsit azért több különbség van egyenetlen talajviszonyok között. Az aknaálló kialakítás miatt magas súlypontú MRAP-eknél a borulásveszély pedig jelentős, ha terepre, vagy akár csak útpadkára hajtanak, pláne nagyobb sebességnél.

ifs3.jpg


solidaxle2.jpg





</blockquote>
Így az ábrák alapján igazad van. De húzz egy egyenest a két kerék középpontjától, és lám! Megkapod a merev definícióját. Semmivel sem különb a merev híd alkalmazásától. Az aknák miatt kell a független felfüggesztés, hogy elférjen a páncélborítás. Így spórólnak a súlyon és a bekerülési költségen.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Így az ábrák alapján igazad van. De húzz egy egyenest a két kerék középpontjától, és lám! Megkapod a merev definícióját. Semmivel sem különb a merev híd alkalmazásától.

Nem a képzeletbeli egyenes a lényeg, hanem, hogy független felfüggesztésnél az alváz/kaszni jóval közelebb marad a vízszinteshez (vagyis kisebb szögben fog elbillenni oldalra), ha az egyik oldali kerék/kerekek emelkedőre, akadályra hajtanak és emiatt nem fog felborulni olyankor, amikor egy merevtengelyes már felborulna.
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 813
305
83
Ugye, láttál már ralli autókon a tornyokat összekötő acélcsöveket?
De, hogy ha akarod, ragozhatjuk ezerrel! Szerintem nincs sok értelme, mert nézőpont kérdése.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Ugye, láttál már ralli autókon a tornyokat összekötő acélcsöveket?
De, hogy ha akarod, ragozhatjuk ezerrel! Szerintem nincs sok értelme, mert nézőpont kérdése.


Ragozhatjuk éppen, de mi csak két fórumozó vagyunk. És nem a mi véleményünk számít, hanem azoké, akik nem kevés pénzért átalakítják a már meglévő merev hidas MRAP-eket függetlenre:

http://www.hendrickson-intl.com/Media-Events/Press-Releases/Hendrickson-and-AxleTech-International-Awarded-Con

<i>"Hendrickson’s integrated independent suspension system for the MaxxPro LWB MRAP program incorporates Hendrickson’s advanced engineered sub-frames, sway -bars, coil springs and shocks with AxleTech’s 5000 Series Independent Suspension Axle System (ISAS®). This state-of-the-art system delivers improved mobility in rough terrain, better control and greater wheel travel to improve driver efficiency at higher off-road speeds."</i>

http://defense-update.com/products/c/cougar_is_100409.html

<i>"The independent suspension allows for independent vertical wheel travel of up to 16 inches (40cm), <b>facilitating more effective off-road mobility and safety</b>."</i>
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 813
305
83
<blockquote rel="akagi">Ugye, láttál már ralli autókon a tornyokat összekötő acélcsöveket?
De, hogy ha akarod, ragozhatjuk ezerrel! Szerintem nincs sok értelme, mert nézőpont kérdése.


Ragozhatjuk éppen, de mi csak két fórumozó vagyunk. És nem a mi véleményünk számít, hanem azoké, akik nem kevés pénzért átalakítják a már meglévő merev hidas MRAP-eket függetlenre:

http://www.hendrickson-intl.com/Media-Events/Press-Releases/Hendrickson-and-AxleTech-International-Awarded-Con

<i>"Hendrickson’s integrated independent suspension system for the MaxxPro LWB MRAP program incorporates Hendrickson’s advanced engineered sub-frames, sway -bars, coil springs and shocks with AxleTech’s 5000 Series Independent Suspension Axle System (ISAS®). This state-of-the-art system delivers improved mobility in rough terrain, better control and greater wheel travel to improve driver efficiency at higher off-road speeds."</i>

http://defense-update.com/products/c/cougar_is_100409.html

<i>"The independent suspension allows for independent vertical wheel travel of up to 16 inches (40cm), <b>facilitating more effective off-road mobility and safety</b>."</i></blockquote>
Hát, akkor ragozzuk!
40cm, mihez képest? A torony felakadásáig max. húsz, de ez akkor igaz, ha nem mész gyorsabban, mint 40Km/h, és a másik oldal marad egyenesen. A másik oldal ha ugyan ekkor negatívba kerül az adott pillanatban, akkor jobban jársz a merev tengelyessel. Ha többel mész, akkor teljesen mind egy, hogy merev vagy független. Most azért van előnyben a független felfüggesztés, mert az önhordó karosszérián ez a "sikk". Tudod, a "Pénz beszél, a kutya ugat"! Nem vagyok szakértő, csak tapasztalatból lököm a rizsát.
Üdv
 

tomsinner

Well-Known Member
2015. június 13.
1 468
1 872
113
Kényszerűen, de fölöslegesen kicsit tovább kellett bent maradnom a munkahelyemen, így egy kicsit fáradtan és unottan belátogatva a boltba rögtön felvillanyozott, hogy a polcról a mi pulinknál egy csöppet "értelmesebb kutyus" nézett vissza rám. Landolt is a kosárba, anélkül, hogy akkor belelapoztam volna.
beolvasas0011.jpg

Meg is osztanám veletek, bíztatva arra hogy akit érdekel a téma, vegye is meg ezt a számot:
beolvasas0005.jpg

beolvasas0006.jpg

beolvasas0007.jpg

beolvasas0008.jpg

beolvasas0009.jpg

beolvasas0010.jpg


Nincs meg valakinek véletlenül az előző száma? A sorozat első részét beilleszthetné ide! Akad még abban érdekes cikk, így ha valakinek már nem kéne, keressen fel SZÜ-ben, megvenném.