Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
erről a legkisebb komondorról nem is tudtam, tök jó
Hawkei, Eagle IV és Tigr Level 3 szintű páncélvédelemmel 10t össztömeg fölött van.
Az már közelebb van a (jelenlegi) legkisebb Komondor (3121, L3 védelemmel) 12,7 tonnás össztömegéhez mint az M1151-hez és valószínűleg terepjáró-képessége sem marad el tőlük nagyon. Nem beszélve arról, hogy még mindig jóval olcsóbb áron tudnánk gyártani még 100%mutyiadóval is, mintha beszereznénk mondjuk a Hawkei-t.
Vegyesen lehetne kiváltani a Wolf-okat/M1151vele és egy könnyebb típussal, mint Iveco LMV. Vagy még jobb lenne Lapv Enok erre a célra. Hasonlót mi is könnyűszerrel tudnánk építeni a meglévő Wolf alvázakon, ha már saját MRAP-ot tudunk gyártani.
( tudom, csalóka az össztömeg, mert a komondornak talán valamivel nagyobb lehet a teherbírása, de amíg nincs üres tömeg, addig ebből lehet következtetni)
A gulyás Dingo:
Mért ne lenne létjogosultsága a honvédségben. Ukrajna is orrba-szájba szerzi be a különféle MRAP-okat és armoured utility light patrol vehicle-et. Az ilyen kategóriájú járművek hiánya nagy gondot okoz nekik. Többi ország is folyamatosan fejleszt ilyen téren.
Terepjáró-képesség hiányára se lehet nagyon fogni. Független felfüggesztéssel már egyáltalán nem olyan esetlenekk és borulékonyak terepen. Persze az 16,5 és 22.1 tonnás össztömegű 32xx-39xx Komondorok távol vannak mondjuk a Hawkei-től ilyen téren, hát még egy 8x8 apc-től. De nem is ezekkel kéne összehasonlítani, hanem mondjuk a a többi hasonló MRAP-al, páncélozott felépítményű Unimoggal, ne adj isten Rába VZF-el. Szigorúan másodvonalas feladatokra olcsó apc alternatívaként hátországba belügyi csapatoknak, ilyen-olyan tüzérségi/légvédelmi/műszaki vontató bázisjárműként, mentőzni, konvojt kísérni bőven jók volnának.
Logisztikát se bonyolítanák meg semmivel. Az ilyen járművek semmiben sem különböznek belül egy busztól, vagy teherautótól. Szvsz biztos, hogy legalább az egyik proto motorja és hajtáslánca megegyezik mondjuk a H14-el. Másikban meg mondjuk Cummins motort párosítottak egy akármi Allison váltóval stb. Belül meg a műszerfal, kezelőszervek köszönnek vissza... Bármit belepakolnak neked. H14 320LE motorja, hajtáslánca mehet a 31xx-32xx-be, a 8x8 MAN 440LE meg a 39xx-be, meg akár apc/ifv-be. Ha nagyon árnyaltan fogalmaznék 3 motorral majdhogy le lehetne fedni honvédség szükségletét.
Semmi baj sincs a Komondorral, csak túl későn jött és magyarisztánban született.
BRDM-et meg csak úszóképes -ez vonatkozik apc/ifv-re is- típussal váltanék le, normális távirányítású, legalább 4 rakétás ATGM indítóval. Itthon képesek lennének egy Konkurs indítót hegeszteni valami kerekes tetejére, oszt nesze itt a 9P148 váltótípusa...
Ezt meg csak úgy:
Ezt meg csak úgy:
Okés, nem "ennyire" egyszerű... De nyílván az ehhez szükséges műhelyeket fel tudnák húzni, azokat fel tudnák szerelni, ezzel nem hiszem, hogy gond lenne... Gyermekhibák lehetnek inkább a tervezésnél... De ezt nagyon jól át lehetne hidalni azzal, hogy liszenszben gyártnának valamit, a magyar megrendelés igényeinek megfelelő átalakítással, fegyverzettel, stb...
Ezt sem egy ország csinálja... Még itt a környéken sem.
Én még szinte konkrét dolgot nem hallottam a komondorról. Ha motorról volt szó -a megrendelő igényei szerint, a felépítményről -a megrendelő igényei szerint.
Ködös ez az egész.
Ehhez nem kellene a Gamma, meg Respirátor, mert az okosabbak szerint azok is úgy szerzik be külföldről a dolgokat és tkp. "csak" összeszerelés folyik, meg talán tervezés. De a komondor eredendően egy vegyi/biológiai/sugár felderítő eszközöknek helyt adó demo' járműnek indult. Annak a feladatkörnek meg is felelne.
A Rába is bebizonyította már, hogy tud páncélt rakni a kasztnira, nem az a kérdés, hanem az, hogy van e megrendelés, igény rá. Jelenleg Mo.-n nincs és külföldi megrendelésre sem nagyon lehet számolni úgy, hogy legalább egy kisebb sorozat nincs legyártva, csapatpróbázva. -Akkor inkább vesz a külföldi megrendelő egy már több ország által használt, X száz/ezer darabszámmal rendelkező szériából.