Hm... magancég válságkor too big to fail. Ilyenkor azért jól jön az állam.Azt azert tudjuk, hogy az allam altalaban a legrosszabb tulajdonos...
Lásd most repülőipar, 2008 bankok.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Hm... magancég válságkor too big to fail. Ilyenkor azért jól jön az állam.Azt azert tudjuk, hogy az allam altalaban a legrosszabb tulajdonos...
Ez volt az SzDSz jelmondata, amikor néhány buksisimogatásért elkótyavetyélték az országot.Azt azert tudjuk, hogy az allam altalaban a legrosszabb tulajdonos...
Ez volt az SzDSz jelmondata, amikor néhány buksisimogatásért elkótyavetyélték az országot.
Én minden megyei RK-ra tennék két ilyet, meg két vízágyús tömegoszlatót. Az mindjárt 256 jármű lenne..... Persze megyék között át lehetne csoportosítani oda ahol nagyobb a baj.
Nézd a számokat...En meg nem, inkabb meghagyom ezt a kinai, orosz, belorusz es hasonlo rendorallamoknak.
Erről van esetleg hír? E
Nyilvános hír nincs. A cég egyik dolgozójától hallottam róla. Kis darabszám, európai ország.
Az Iveco és a Rába azért nem ugyanaz. A Rába jól mérte fel helyzetét a rendszerváltás után, elengedte a motorgyártást, hisz a szigorodó környezetvédelmi normák miatt nem lehett tartani a versenyt a néhány megmaradó tőkeerős nemzetközi céggel. Viszont a futómű és futómű alkatrész területen jól pozicionálta magát, lényegében az a fő profilja, azt tudja nagy szériában, nemzetközi multik beszállítójaként gazdaságosan gyártani. Minden más csak próbálkozás.
A katonai teherautó gyártást is kellő óvatossággal tervezte, az MH 15 000 darabos igénye 15 év alatt nem jelenthetett egy IVECO vagy MAN méretű gyártókapacitást, ennek megfelelően kis kockázatot vállalva csak szerény mértékben invesztált a H sorozatba. Meglévő fődarabokból illetve jónevű nemzetközi cégek részegységeiből rakta össze a H14, H18, H25 sorozatot. Ezek folyamatos fejlesztése, korszerűsítése a beszállítók megújuló részegységeiből (motor, váltó, fülke) biztosította, hogy folyamatosan korszerű teherautókkal lássa el az MH-t, melyek teljesítik az aktuális előírásokat.
Azonban az MH csupán töredékét évi 12-48, néha 70 darab teherautót rendelt, ilyen picurka mennyiséget viszont semmilyen gyártó nem képes gazdaságosan, éveken keresztül gyártani, illetve összerakni. Tizenöt évig bírták, a 18-as szerződéshosszabbítás és a Z26 reményt jelentett számukra (azt hitték a fennmaradó 14 500 darabot megrendeli az MH), de valaki másképp döntött, rátették az X-et a HM ben, vagy feljebb a cégre, ami azért szomorú, mert a magyar adófizetők tulajdona a vállalat, ami valószínűleg a gépjármű üzletág tartós vesztesége miatt nem fog talpon maradni a turbulens iparági környezetben.
Az IVECO polgári termékei nagyobb volumenű innovációt biztosítanak a katonai termékeknek, azzal a Rába sosem lenne összehasonlítható, de neki csak a futómű és alváz fejlesztés lett volna szükséges, azonban pár tucat teherautóért egyszerűen nem érdemes még egy lemezvágó gépet sem megvenni.
A gusztustalan az lesz a történetben, amikor az MH berendeli a több száz vagy ezer más típusú teherautót. Ezzel bizonyítják be, hogy ha akarták, meg tudták volna menteni. Ekkora rendelés esetén ugyanis érdemes beruházni (gyártóeszközök megújításába, korszerűsítésébe), illetve új gyártmányokat fejleszteni.
Ha nincs innováció egy termelő vállalatnál, ha nem képes megújítani termékpalettáját, hatékonyabbá tenni termelését, akkor az a mai világban menthetetlenül tönkremegy.
Így járt az Ikarus, a Ganz és nagyon sok hazai nagy múltú, egykor szebb napokat megért vállalat. És most valószínűleg ugyanilyen szemlélet miatt a Rába is.
Nem hiszem, hogy ezek rossz adottságokkal, gyártási kultúrával, kevés tapasztalattal, vagy képzetlen szakemberekkel rendelkeztek volna. Sokkal inkább a hanyag, igénytelen szocialista szemléletű tulajdonos a felelős a magyar iparvállalatok hanyatlásáért.
Az Iveco és a Rába azért nem ugyanaz. A Rába jól mérte fel helyzetét a rendszerváltás után, elengedte a motorgyártást, hisz a szigorodó környezetvédelmi normák miatt nem lehett tartani a versenyt a néhány megmaradó tőkeerős nemzetközi céggel. Viszont a futómű és futómű alkatrész területen jól pozicionálta magát, lényegében az a fő profilja, azt tudja nagy szériában, nemzetközi multik beszállítójaként gazdaságosan gyártani. Minden más csak próbálkozás.
A katonai teherautó gyártást is kellő óvatossággal tervezte, az MH 15 000 darabos igénye 15 év alatt nem jelenthetett egy IVECO vagy MAN méretű gyártókapacitást, ennek megfelelően kis kockázatot vállalva csak szerény mértékben invesztált a H sorozatba. Meglévő fődarabokból illetve jónevű nemzetközi cégek részegységeiből rakta össze a H14, H18, H25 sorozatot. Ezek folyamatos fejlesztése, korszerűsítése a beszállítók megújuló részegységeiből (motor, váltó, fülke) biztosította, hogy folyamatosan korszerű teherautókkal lássa el az MH-t, melyek teljesítik az aktuális előírásokat.
Azonban az MH csupán töredékét évi 12-48, néha 70 darab teherautót rendelt, ilyen picurka mennyiséget viszont semmilyen gyártó nem képes gazdaságosan, éveken keresztül gyártani, illetve összerakni. Tizenöt évig bírták, a 18-as szerződéshosszabbítás és a Z26 reményt jelentett számukra (azt hitték a fennmaradó 14 500 darabot megrendeli az MH), de valaki másképp döntött, rátették az X-et a HM ben, vagy feljebb a cégre, ami azért szomorú, mert a magyar adófizetők tulajdona a vállalat, ami valószínűleg a gépjármű üzletág tartós vesztesége miatt nem fog talpon maradni a turbulens iparági környezetben.
Az IVECO polgári termékei nagyobb volumenű innovációt biztosítanak a katonai termékeknek, azzal a Rába sosem lenne összehasonlítható, de neki csak a futómű és alváz fejlesztés lett volna szükséges, azonban pár tucat teherautóért egyszerűen nem érdemes még egy lemezvágó gépet sem megvenni.
A gusztustalan az lesz a történetben, amikor az MH berendeli a több száz vagy ezer más típusú teherautót. Ezzel bizonyítják be, hogy ha akarták, meg tudták volna menteni. Ekkora rendelés esetén ugyanis érdemes beruházni (gyártóeszközök megújításába, korszerűsítésébe), illetve új gyártmányokat fejleszteni.
Ha nincs innováció egy termelő vállalatnál, ha nem képes megújítani termékpalettáját, hatékonyabbá tenni termelését, akkor az a mai világban menthetetlenül tönkremegy.
Így járt az Ikarus, a Ganz és nagyon sok hazai nagy múltú, egykor szebb napokat megért vállalat. És most valószínűleg ugyanilyen szemlélet miatt a Rába is.
Nem hiszem, hogy ezek rossz adottságokkal, gyártási kultúrával, kevés tapasztalattal, vagy képzetlen szakemberekkel rendelkeztek volna. Sokkal inkább a hanyag, igénytelen szocialista szemléletű tulajdonos a felelős a magyar iparvállalatok hanyatlásáért.
Szerintem elég sok pénzt beletoltak mostanában a Rábába. Nem tudom mennyire szoktad olvasni a Rába magazint, érdemes átnyálazni a legfrissebb számot:
http://raba.hu/www.raba.hu/doctar/sajtokozpont/magazin/2020/RABA_magazin_2020-02_A4_-_200702.pdf
Nem mondanám, hogy el lett engedve a cég keze hisz kapott egy teljesen új kovácssort, az egész tavalyi év szinte a telepítésről szólt, idén elkezdődött rajta a gyártás és a régi sor hamarosan teljesen leáll. 11. oldalt érdemes elolvasni ez alapján az új sorhoz telepitve lett egy robot köszörűgép, amiből még egyet terveznek, valamint egy robotizált hegesztő cella. Új futóművet fejlesztenek az orosz piacra, és a közép Ázsiai piacra, Szerintem inkább végig lett gondolva hogy miben sikeres a cég, és arra fókuszálnak. Persze tudom hogy nagyobb presztízs teherautót gyártani mint futóművet, meg látványosabb de nagyon sok multi megél abból hogy csak Tier 1-es beszállító az autóiparban, és nem csinál mást csak mondjuk fékeket vagy szervókat stb gyárt.... nekem ez nem jelent problémát. Nem látom a piaci rést teherautó gyártásban hogy őszinte legyek, nem hiszem hogy feltétlen abba kell tolni a pénzt.
Egyébként az első oldalon vagy egy érdekes nyilatkozat:
"Stabil pénzügyi helyzetünk és a megszerzett tapasztalat lehetővé teszi, hogy az elmúlt években sikeresen végrehajtott eszköz és/vagy vállalat alapú akvizíciós projektekhez hasonló lehetőségekkel is foglalkozzunk."
Ha van lóvé most be lehet lépni a piacra. Sok autógyártó valamint beszállító megroggyant a válságban. Eleve kihívásokkal teli volt a szektor mert hihetetlen lóvét kell tolni az autógyártóknak a fejlesztésbe hogy meg tudjanak felelni a káros anyag kibocsájtási követelménykének, most meg jött a vírus... A Daimler épp a napokban jelentette be hogy 15 ezer helyett 20 ezer!! munkaválóalt fog leépíteni, a BMW is hatalmas leépítésékbe kezdett... a VW-nek mindenezek mellé jön a nem csituló dízelbotrány, épp a napokban buktak egy fontos pert ami alapján ez Európai károsultak perelhetnek a helyi bíróságon, a VW szerette volna ha csak német bíróságon lehetne őket perelni... szóval minden bizonnyal lesz még bírság kifizetés. És ezek a dolgok kihatnak a beszállitókra is. El kell dönteni mit akar gyártani a Rába és ha kell akvizícióval beszállni a piacra, lehet ez akár a futómű is, esetleg meg kéne próbálni nyitni haszongépjárművek felé is? Nem tudom meg kell vizsgálni a lehetőségeket. Végül is futómű kell ez elektromos autóba is... én remélem hogy van átgondolt stratégia. Ami lóvét otthagyunk most a németeknél bőven van tér ellentételezésre... és ha van megfeleő ajánlat miért ne lehetne Daimlertől meg a Rheinmetall-MAN-tól is rendelni? Nagy darabszámról beszélünk logisztikai járművek esetén szerintem itt nem feltétlen kell ráállni 1 típusra. Meg kell nézni ki mit tud ajánlani. Mi van ha az az ellentételezés hogy azt mondja a VW oké innentől minden buszunkba meg teherautónkba Rába futómű lesz... de nyilván ehhez minőséget kell gyártani, és szerintem ezért történtek a beruházások.
Azt a pénzt nem bele tolták, hanem jórészt megtermelte a Rába, visszaforgatta a termelésbe. Okosan nem a katonai teherautókba, hisz azt a magyar állam jól láthatóan nem akar venni...
A futómű alkatrészre van kereslet, abból él, a piacon el tudja adni a portékáját. Remélem túléli ezt az időszakot a cég (mert a tőzsdén azért borúlátóan árazzák, névérték alatt forog, közel 20 %-kal.)
Hajrá Rába!
Sajnos MH nélkül....
Ezek nem tulajdonosi támogatások, hanem bármely cég által elérhető, megpalyazhato támogatások. Jó, hogy élt vele a menedzsment, tényleg pozitív dolog. Viszont tőkeemeléssel, állami megrendelésekkel nem támogatta. Tulajdonképpen ez a vezetés szándéka, nem az állam, mint tulajdonos akarata volt.Ezt azért nem mondanám. 2009 óta tolják a cégbe a pénzt a futómű üzletág átalakítás akkor kezdődött ugyanis:
https://www.portfolio.hu/uzlet/2009...as-a-raba-modernizacios-programjanak-2-120604
Ez itt a Rába oldalán 2016-ban:
http://www.raba.hu/nbt_-_nagyvallalati_beruhazasi_tamogatasi_program.html
3,2 milliár forint.
De az új kovácsoló sorba is rakott bele az állam pénzt:
http://www.raba.eu/www.raba.hu/doctar/sajtokozpont/magazin/2018/rabamagazin2018.4.pdf
"beruházás rövid összegzésével érdemes kezdeni: „Technológiafejlesztô és kapacitásbôvítô beruházási program” – ez a projekt hivatalos neve, amelynek összértéke 10 és fél milliárd forint. Ebbôl kovácsolásfejlesztésre 9 milliárd forint, megmunkálásfejlesztésre pedig 1,5 milliárd jut. Állami támogatással vághatott bele a Rába a fejlesztésbe,"
Ebben az Origó cikkben 2 milláidról írnak:
https://www.origo.hu/gazdasag/20191120-raba-uj-uzemegyseg.html
Nem hiszem hogy össze tudnám szedni mennyi pénzt kaptak állami támogatásként de sok milliárd forintot. Másrészt az állam 75%-os tulajdonos. ha nem veszi ki osztalékként a nyereséget a tulaj hanem visszaforgatja az már manapság nagy szó.
Én minden megyei RK-ra tennék két ilyet, meg két vízágyús tömegoszlatót. Az mindjárt 256 jármű lenne..... Persze megyék között át lehetne csoportosítani oda ahol nagyobb a baj.
Hm... magancég válságkor too big to fail. Ilyenkor azért jól jön az állam.
Lásd most repülőipar, 2008 bankok.
Nem a Rábával akartam összehasonlítani, hanem azt megmutatni, hogy 5 teherautó gyártásban is jártas cégnek is 10 év kellett, mire a gyár tényező lett Európában, és még ezek után is kellett 2 gyár és 10 év, hogy felkerüljenek a védelmi ipar térképére is.
Sokszor elhangzik itt, hogy összerakjuk a gyárat aztán minden fasza lesz. Ahamm...
Véleményem szerint a Rába teherautó ágazat lehetett volna egy hasznos gyár, ha az állam a 90-es években a hóna alá nyúl. Biztos lehetett volna találni valakit, akit érdekel a dolog, hozd Győrbe a gyártást, cserébe az államnak te szállíthatod a kiöregedő szoci szarok váltását. Picit odahatni a Hungaro Camionnak stb.. . A lengyeleknél készült MAN teherautók is Starként futottak 2009-ig. Mára az új üzemben túl vannak 100 000 összerakott teherautón, miközben a régi Star gyárban meg készülnek a MAN városi buszai.
Nem tudom, ismered-e az Ikarus-Mercedes/Volvo sztorit?
Hát, nekem olyan infóm van, hogy nem olyan rég szépen megboritottak egy járgányt közúton (gyorsforgalmiról beszélt vagy autópályáról asszem), a járműnek nem lett nagy baja de az úttestet szépen legyalulták. Elég nagy kuss volt körülötte.Beszéltem néhány sráccal, akikhez került az RDO-ból, illetve megnéztem. Az 1. protohoz képest nagyobb dög, de az okfnél van nagyobb vad is rendszerben, bár más látási viszonyokkal. A srácoknak.egyenlőre tetszik a vas, állítólag jól megy, terepen is (mondjuk a többi szerhez képest...). Állítólag ez a 3 készült, ORSZÁGOSAN bevethetőek. A riasztási rész az érdekes dolog, de talán az a lehető legésszerűbb ... mondjuk gáz, hogy csak a daruval párhuzamban riasztható.. állítólag van hozzá tolólap vagy hómaró, ami hasznos is lehet. Én is terepeznék vele, de majd 3-5 év múlva kiderül, hogy mennyire is használható, nekem nagyon kérdéses, de mondjuk inkább azt, hogy rosszindulatú vagyok és nem értek hozzá.
Én nem jóslok neki sikert, max politika miatt lehet pár rendelés.
Hát, nekem olyan infóm van, hogy nem olyan rég szépen megboritottak egy járgányt közúton (gyorsforgalmiról beszélt vagy autópályáról asszem), a járműnek nem lett nagy baja de az úttestet szépen legyalulták. Elég nagy kuss volt körülötte.
Ami a gyártást illeti, rengeteg tervezési hibáról beszéltek, mint pl. nem illeszkedő elemek/műszerek (a műszerfal helye a kábelezésnek szánt hely nélkül lett kialakitva), de a tűzoltó viz-modulnak is utólag kell összevissza lyukakat vágni a testben, megbontva ezzel különböző elemeket stb. stb. Szóval nekem ez egy barkácsműhelyes projekt, és hiába a massziv hegesztett konstukció, tele van utólagos gányolással. Az elviszlek egy rövidkörre 80 literrel az pedig normális dolog...
Ennek ellenére állitólag folyamatos rendelések vannak...