RDO 3221 Komondor

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 512
97 496
113
Speciális tűzoltásra, nem tömegoszlatásra való a Komondor
PÁNCÉLBAN MENNEK A TŰZBE
langlovagokKomondrovizagyu-1.jpg

Hatvanhárom új tűzoltó járművet adtak át július 15-én a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon. Két európai uniós projekt keretében és kormányzati forrásból három olyan magyar fejlesztésű tűzoltóautó is csatasorba állt, amely különféle terepviszonyok között, minden tűzben, ipari katasztrófák esetén is bevethető. A páncélozott vezetőfülke megvédi a benne ülő tűzoltókat.

Bár az új speciális tűzoltóautó a hazai Komondor RDO harcjárműcsalád tagja, a most átadottak nem alkalmasak sem harci, sem rendőrségi tömegoszlató feladatok ellátására. A rendszerbe állított három, különleges rendeltetésű hordozójárműnek csak az alapja Komondor. Mobil cserekonténerekkel lesz belőle igazi tűzoltó jármű, és erdő-, vegyi (ipari) tüzeknél, illetve műszaki mentéseknél vethetik be. A katonai Komondorok páncélzata megmaradt, ez a biztosíték arra, hogy a járműben levő tűzoltók akár a leghevesebb erdőtűz vagy egy vegyi üzem lángjainak kellős közepén is biztonságban végezhessék a munkájukat.

A jármű önoltó funkcióval is rendelkezik, ami a lángtenger közepén meggátolja, hogy kigyulladhasson.

A nehéz terepviszonyok leküzdésére is alkalmas háromtengelyes autó képes a vízszegény területeken a gépjárműfecskendők vízutánpótlásának biztosítására, használható egy teljes hatfős tűzoltóraj szállítására is. Önálló beavatkozó járműként is bevethető a legnagyobb erdőtüzekben. Olyan speciális oltástechnikai berendezésekkel szerelték fel, mint a lökhárítóra szerelt vízágyúk vagy a vízködképző fecskendők, amelyek kiterjedt, intenzív tüzek oltására is alkalmasak. A Komondor eredeti, katonai célú páncélzata, golyóálló üvegezése hasznos lehet az előzőleg fel nem térképezett, katasztrófa sújtotta területeken való feladatok végrehajtására, a tűzoltók védettségének biztosítására. Ilyen katasztrófahelyzeti veszélyforrások lehetnek a különböző robbanásveszélyes gázpalackok, amelyek repeszeitől is véd a páncélzat, a lehulló többmázsás faágak, fatörzsek, épületek leomló fala, a berobbanó vegyi anyagok.

A most átadott három Komondort a székesfehérvári, a szegedi és a nyíregyházi tűzoltó-parancsnokságokon állítják készenlétbe. A prototípusokon túl az első Komondor a paksi atomerőmű baleseti mentesítő járműveként állt szolgálatba.

Szabó Sándor, az Atomerőmű Tűzoltóság C szolgálati csoportjának szerparancsnoka szerint rengeteget gyakorlatoztak már a géppel, amelynek fülkéje ellenáll a sugárzásnak is.
https://magyarnemzet.hu/belfold/specialis-tuzoltasra-nem-tomegoszlatasra-valo-a-komondor-8385987/
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 786
82 249
113
Csak hogy egy helyen meg legyen minden információ...

Komondor nem vész el, csak átalakul! ✌

32782724_f4b68cedab28f7ba81348a139229eef5_wm.jpg

A már legyártott darabokat nem akarták szétvágni, inkább erről lesz szó. Hadi célra gyenge, tűzoltónak meg feleslegesen erős. Kinek kell egy ennyire páncélozott tűzoltó. Még tömegoszlatásnál is overkill. Ez a legyártott meg majdnem kész darabok valahova berakása miatt volt szükséges, hogy legalább kárba ne vesszenek, csináljanak valamit.

Overkill vagy sem, majd kiderül, de hamár angolszászokat idézünk, akkor mondhatni badass! ;)


Ezt honnan vetted?

A kedvencem a nehéz terepre tervezték felirat miközben a 20 cm-es akadájokat küzdi le gyök2vel.o_O
Nem is értem a honvédség miért nem vett ezekből.

Onnan, hogy egy tűzoltóra felesleges ilyen páncélzatot rakni. Még tömegoszlatásnál sem éri nagyobb behatás maximum vadászpuskával kell számolni. Sok felesleges tonna a jóval vastagabb páncélzat, növeli a fogyasztást a mindennapi használatban nem is kicsit. Katonaságnál meg nem véletlenül veszünk külföldi egységet, mert oda meg kevés mind gyártókapacitás terén, mind pedig harcértékben van jobb nála, hasonló db-árért.

A TEK-nél több értelme lett volna.

A TEK-nek van sajátja ami még jó is.

Igen, engem is meglepett kicsit, hogy feltűntek a Kommondor -ok. Pár éve részleteiben is volt tárgyalva, hogy miért alkalmasak avagy nem az MH számára (ugye leginkább az utóbbi opció). Igen, az is érdekes lehet, hogy miért a Katasztrófavédelemnél tűntek fel ezek. Pont egy-két hete még én is lamentáltam azon (amikor arról volt szó, hogy hova kerülhet többszáz kebaboskocsi), hogy valamennyit a Katasztrófavédelemnél is "bújtathatnak". Ennek az eljárásnak ugye nálunk vannak hagyományai is.

Nyilván ez a dolog egy bizonyos nagyságrend alatt lehetnek érdekes illetve leginkább csak bizonyos típusú járművek "érdekesek". Ennek több oka is lehet. Például amennyiben bizonyos típusú részfeladatokra tudnánk kapni EU -s támogatást katasztrófavédelem címszó alatt, akkor az adott jármű "pirosra lesz festve". Továbbá lehet olyan politikai ok is, hogy amennyiben az adott időszakban honvédelmi címszó alatt a költés "nem divatos" éppen (mert "oktatásegészségügy" stb.), akkor is az adott járművek hamar "pirosak lehetnek" (meg az üzemeltető állomány átmegy katasztrófavédelmisbe). Amennyiben meg éppen valahogy a 2% -ot kellene összelapátolni NATO követelmények teljesítése okán, akkor meg lehet, hogy hamar előkerül a zöld festék ...

Ugye ez a dolog olyan helyeken működik ami ilyen "határterületes". Azaz van jól körülhatárolható civil- és katonai alkalmazás is és ezek akkor is ugyanazok, ha az adott jármű "piros" vagy éppen "zöld" (üzemeltető állományra ugyanez vonatkozik). A kedvenc példám a PTSZ -ek - emlékszünk még ezen képekre ugye?

rakosmente-napok_2439_mk.jpg


Aztán utána meg erre a hírre? - https://www.haborumuveszete.hu/minden-ami-gurul/feltamado-lanctalpasok (ugye itt meg egyedülálló "NATO képesség" -ről megy a hablatyolás)

Tipp, hogy "fennforgás" esetén mennyi idő alatt lenne az összes szép zöld színű? ;)

Namost ezek a Kommondor -ok is hasonló határterületen vannak. Az MH -hoz ebben a mennyiségben és békeidőben kb. a felesleges kategória. Valószínűleg a szerepkörök tekintetében sem lesznek kebaboskocsik használva (azok nagy tömegben "valami mások" lesznek). A Kommondor pedig be tud törni ilyen "réspiacokra" + lehet a gyár is ilyenformán meg tud maradni még (lehet ez is szempont volt valamennyire). Ugye jelenleg ezen két felépítménnyel lehet variálni (azért nem fogják napi szinten cserélgetni valószínűleg):

- tűzoltó,
- műszaki mentés.

Amiről viszont szó volt, hogy kb. az egyetlen igazán használható verzió lenne az MH -nál még, de hasonló nagyságrendben lenne rá szükség: vegyivédelmi felderítő . Elképzelhetőnek tartom, hogy lapul egy(-két) ilyen konténer is a raktár mélyén és amennyiben szükség lenne rá és az MH -nak "hirtelen" kellene +2 tűzoltó meg egy vegyivédelmis autó, akkor a megfelelő felépítmény fel és "ráborulna a zöld festék" (bár az MH tűzoltóautók békeidőben pirosak - ott még az se kéne). Azt nem tudom, hogy az MH -nál jelenleg még mindig az "ezeréves" Tatra -k meg Ural -ok vannak-e még tűzoltóautónak - de elképzelhető, hogy nem baj, ha lenne kiegészítésnek pár ilyen is.

Amennyiben jól emlékszem előkerült, hogy ezek jók lennének-e erdőtűzoltásra. Amennyiben arra gondolunk, hogy tűzoltót (legyen az MH -s vagy katasztrófavédelmis) ki tudja vinni a helyszínre - akkor persze. Aki tudja, hogy mire elég 7 m3 (kifröcskölöd egy "pillanat alatt" - aztán mire fordulnál egy kört addigra nem az erdő, de kb. a fél ország égne le ... :)) az tudja, hogy nem ez a mennyiség lesz a "vízválasztó" ... Az erdőtűzoltásra az ásó/lapát (nagy mennyiségben), motorosfűrész, munkagép (ha a terep engedi) és MiHu kombónál jobbat még nem találtak fel. Ugye a MiHu felújítás esetén nem csak az lehetett a szempont, hogy a helikopteres képességet megőrizzük az új típus rendszeresítéséig, hanem az is, hogy ameddig ki tudnak tartani, addig ilyen jellegű hátországbeli tevékenységet is el tudnak látni (ezeket "csatába küldeni" már senki nem fogja) ...

A PTSZ úszóképes, így legalább árvízi mentéskor hasznát lehetett venni, meg a lánctalpas mivolta miatt, a felázott belvizes trutymákba is be tudott menni. Az sem arra való volt, de legalább rá lehetett húzni valahogy. De a komondor ott megy el ahol egy kicsit jobb terepjáró képességű tehergépkocsi is el tud, cserébe sokat fogyaszt, és "dög nehéz" mivolta miatt még kevesebb a plusz terhelhetősége is. Egyszerűen ez totál feleslegesen drága jármű ezekre a célokra. Mert egy civil tátra is bemegy oda ahova ez, olcsóbb és kevesebbet fogyaszt, cserébe több terhet vihet. Totál felesleges ilyen célra páncélozott jármű.

Azért nem egyedi megoldás, a csehek pont nemrég vásároltak hasonlót: https://www.armadninoviny.cz/pancerovany-triton-na-podvozku-tatra-pro-ceske-hasice.html .

Csak felesleges. Ki akar rálőni vagy felrobbantani egy tűzoltóautót? Tök felesleges a páncélzat egy civil munkakörű tűzoltón. Drágább, nehezebb, többet fogyaszt, cserébe nincs ellenség ami miatt indokolt lenne. Az öntökönszúrás tipikus esete. (Ha meg beáll az erdőtűz közepébe akkor a páncélozott tűzoltó ugyanúgy kiég mint a sima kocsi.)

Igen, értem a gondolatmenetedet. Ugyanakkor a PTSZ -nél "ilyen" szempontok lehetnek - a Kommondor -nál meg "amolyanok". Nem ugyanoda szánják ezen gépeket - ezek nem egymás vetélytársai. Ilyen alapon a Leo 2A7+ -okat is ki lehetne vagdalni, mert nem tudnak úszni és még csak egy kisteherautót sem tudnak elcipelni a rakterükben ... :)).

Amúgymeg általánosságban is elmondhatni a katonai járművekről, hogy "kicsit jobb terepjáró" civil gép is el tud menni ott, de a katonai gépek "cserébe sokat fogyaszt, és dög nehéz" ... OK, ahogy kezdtem is ennek ellenére értem a gondolatmenetedet.

Szerk.: Amit írtam is a korábbi hozzászólásomban? Pl. Vegyivédelmi felderítő?

Egyébként az ellen miért ne lőne rá a másik oldal katonai tűzoltó gépjárműire? Hát nem is tudom - pl. az ellen élőerejének, járműveinek (illetve infrastruktúrájának) pusztítása céljából?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 786
82 249
113
A katonai tűzoltót nem mázolod vörösre, hogy lehetőleg minél messzebbről észrevehető legyen. A PTSZ is felesleges volt, csak ott legalább magyarázkodni lehetett. De itt még azt sem.
Ahol meg vegyvédelmi alakulat kell, oda civil járművet amúgy sem küldenek. Ahova meg mehet tűzoltó mint ember helyszínt ártalmatlanítani oda meg megint felesleges.
Ezeket valahova el kellett suvasztani, és ezért a tűzoltók kapták meg ennyi.

Több ország alkalmaz ilyen páncélozott tűzoltó autókat. Komoly erdőtüzek, vagy atomreaktor balesetekkor nagyon hasznos lehet, ha van.


Itt is le lett már írva, mire jók a páncélozott Komondorok.

https://forum.htka.hu/threads/rdo-3221-komondor.249/page-34

És:

Mivel a jármű páncélozott (nyolc milliméter vastag páncélzatot hegesztettek a Gammások a fülkére) alkalmazható előzőleg fel nem térképezett, katasztrófa sújtotta területeken való feladatok végrehajtására a tűzoltóállomány védettségének biztosítása mellett. Ilyen katasztrófahelyzeti feladatok lehetnek a nem hatástalanított robbanószerkezetek, a lövedékek, a felrobbanó palackok repeszei vagy a nagyobb ledőlő faágak, illetve épületrészek.

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2020/04/30/magyar_gyartasu_komondorokat_kaptak_a_tuzoltok/

Pár darab speciális jármű, amik jól jöhetnek, ha olyan a szitu.

Vagy mondjuk esetlegesen robbanó gázpalackok.
Nem mindegy, hogy kopácsol a fülkén, vagy keresztülmegy rajta.

Egészen véletlenül annak idején pont egy vegyivédelmi ezrednél szolgáltam. Azon belül egy olyan századnál, ahol két szakasz lángszórós/napalmos és két szakasz tűzoltó volt (nem találod ki, hogy az előbbi kettőnek amikor mondjuk a tisztáson eldurrantottak egy tartálykocsi napalmot akkor kik voltak a "legjobb barátaik" ;)). Itt voltam én tűzoltó rajparancsnok ...

Tipp, hogy mondjuk az összes tűzoltó kocsi milyen színű volt? Hát piros - pedig egyik sem civil gép volt (Ural, Tatra). Mondjuk a század illetve az ezred összes többi gépe is zöld volt ...

Ahogy írtam ez erdőtűzre "nem kell" (oda nem kell páncélozottság). Ugyanakkor olyat írtam, hogy vegyivédelmi is lehet? Én ezeket el tudom képzelni Paks -ra (ott már van egy - tulajdonképpen az a negyedik), olajfinomítóba vagy egyéb vegyi üzemhez, akár lőszerraktárhoz stb. Azt ne felejtsük el, hogy most összesen 3 db gépről (+1 Paks ami már volt) beszélünk - erről megy ez a "késhegyremenő" vita. Véleményem szerint "elfér" - különösen, ha egyéb szempontokat is figyelembeveszünk (pl. gyár illetve ez által kompetencia fenntartása). Akár "csapatpróbának" is felfogható ez a mennyiség. Amennyiben nem válik be, akkor senki nem fog a kardjába dőlni - az élet menni fog tovább ...

Ez a 3 db azért nem egy "stratégiai mennyiség" illetve e miatt nem lesz "kevesebb Leo" vagy "kevesebb bármi más" - ez nem az az összeg azért talán ...



A "robbanó gázpalackot" kilövi a mesterlövész azt szevasz ... :)

Különösen, hogy ezekre is EU-s pályázati lóvét hívtak le... :p:D

Igen, erre én is utaltam korábbi mai hozzászólásomban ... :p:D

Azért ilyenkor jól jöhet a komondor.

Totál fölös ide is, mivel ha beküldik ide a srácokat azt teljesen mind1, hogy komondorban vagy sima tűzoltóban teszik meg, mert ugyan úgy ki kell szállniuk és végezni a munkát mert az a 2 fecskendős játék az elején nem valami effektív dolog, sokkal kisebb a teljesítménye mint a rendőrségi vízágyúnak, ennyi erővel azzal is bemehetnének.

Pontosan, sot, gyakorlatilag barmilyen robannasveszelyes helyen alap, hogy vedelmet nyujtson, ha be kell mennie.

Szerintem ezek nem mindennapi használatra készült gépek. Ipari tűznél, veszelyes anyagok égésekor talán hasznos lehet. Ha vannak hát vannak. Kit érdekel! Egyébként most tűzoltóság vagy katasztrófa védelem van?

Tűzoltó ismerősöm szerint leginkább csak Katasztrófa van:):):)
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Állítólag erre a tűzoltó/műszaki mentő verzióra van némi külföldi érdeklődés.

Erről van esetleg hír? Egyébként a Komondor -al kapcsolatban sokszor volt tárgyalva, hogy mind a hazai, de akár a külföldi rendszeresítés tekintetében több olyan ok is van, mely komoly akadályozó tényező:

- nincs rendszeresítve - még a gyártó országban sem. Igen, ez nálunk is akadály ("róka fogta csuka"), mert az MH -nak nincs erőforrása (nemcsak pénz) arra, hogy egy ilyen kísérleti járműbe "belemélyedjen",
- az alap MRAP kivitellel kapcsolatban annyi konkurencia van, mint a "szemét". Ráadásul jók is és igen nagy számosságban gyártva. Jelentős a túlkínálat. Amennyiben jól emlékszem, akkor nekünk is voltak felajánlva ilyen "missziós" gépek kvázi ingyen - "csak" az elszállításukról (meg később alkatrészről stb.) kellett volna gondoskodni és még úgy sem érte meg ... Ugyanez igaz az olyan gyakori alváltozatokra, melyek gyakran alkalmaznak (pl. mentő), de jellemzően más típusokkal oldanak meg.

Koncepcionálisan az igazi előny a konténeres megoldás - melyre építhető egy moduláris megoldás. Ez egy kicsit olyan, mint pl. a gépkarabélyoknál a multikaliber. Azaz sem műhely - tábori körülmények alapján ezt senki nem fogja átszerelgetni (azaz eleve olyan mennyiségeket rendszeresítenek, melyek kelleni fognak az eltérő kaliberekből), de amúgy előny lehet, ha ugyanolyan alaptípus használata eltérő célokra (az alapjárműnek ugyanaz a logisztikája minden variáns esetén - már ez igen komoly előny) stb.

Véleményem szerint ezt látva a Komondor -al jó irányban mentek el. Olyan komponensekre mentek rá, melyek:

- az alap a konténeres - moduláris variálhatóság,
- réspiacokra megy rá - azaz egyenként nagyon kevés mennyiséget rendszeresítenek (a többi alváltozathoz viszonyítva),
- ugyanakkor a fejlesztésük igen sok hozzáadott értéket képvisel (vegyivédelmi felderítés, tűzoltó - talán még a műszaki mentés is belefér ebbe).

Aki tudja, hogy "csak" egy jó tűzoltó felépítménybe mennyi mérnökóra (stb.) meg csapatpróba egyebek pörögnek bele az érti a lényeget (azt nem tudom, hogy a Komondor -nál ez mennyire jó). A vegyivédelmi felderítés verzióról pár éve raktak fel egy különálló YouTube videót is amiből lehet következtetni egy laikus számára is, hogy mekkora nagyságrendű munka lehet mögötte. Persze a komoly gyakorlati tapasztalat hiányzik mellőle ...

E mellé persze lehetne "értelmes" forgatókönyveket lerakni a moduláris felépítésnek az előnyeiről. Bár említettem, hogy távolról hasonlít a dolog gépkarabélyok multikaliber mivoltához, de járműveknél lehet ez kicsit másképp is. Feltételezem ezen agyaltak Ők is hiszen ez lehet kb. a "selling point".

Itt akár a csapatoknál (pl. akár misszióban) az lehet előny, ha az alapjármű sérül - pl. IED miatt csavarodik az alváz vagy felfüggesztés sérül komolyabban - akkor alapjármű csere (akár tábori körülmények között) és a sérült alapjármű mehet műhelybe ahol eldöntik javítható-e és amennyiben igen, akkor csere. Avagy amennyiben a felépítmény sérül (kap egy RPG -t vagy ilyesmi), akkor meg rakunk rá - akár egy másmilyet, mert nincs kéznél ugyanolyan egyelőre - és az élet mehet tovább. Ez különösen a spéci kis számban rendszeresített verzióknál (vegyivédelmi felderítés, tűzoltó, műszaki mentés, mentő stb.) lehet előny, hogy az alapjármű pusztulása/sérülése nem feltétlenül vonja maga után az adott képesség elvesztését is, hanem aránylag egyszerűen illetve gazdaságosan megoldható komoly szervizképesség hiányában is a képesség visszaállítása tábori körülmények között is. Ebben az esetben ugye tábori körülmények között csak daruzni kell tudni - a minden mást (szállítás ide-oda) megoldható egy magasabb egység szervizében.

Persze ezek mellé azért oda raknám legalább az "alap MRAP", a mentő verziókat legalább továbbá pl. egy SRAM (Hirterberger - automata aknavető) és mondjuk egy Mistral konténertípusokat is - csak példának a sikeres fegyverintegrációra (a vevő igénye alapján lehet bármi más is akár).

Kellene valami jó "unmanned" torony (valami több kaliberben is elérhető gpu -val) is - főleg az MRAP és fegyveres verziók miatt. Ezeket hasonló mennyiségben (ugye jelenleg 3+1 van) MH csapatpróbáztatni és az első nagyobb verzióváltást követően lehetne elkezdeni komolyabban haknizni MH -nál illetve akár külföldön ...
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 496
20 101
113
Kellene valami jó "unmanned" torony (valami több kaliberben is elérhető gpu -val) is - főleg az MRAP és fegyveres verziók miatt. Ezeket hasonló mennyiségben (ugye jelenleg 3+1 van) MH csapatpróbáztatni és az első nagyobb verzióváltást követően lehetne elkezdeni komolyabban haknizni MH -nál illetve akár külföldön ...

A cég maximális gyártókapacitása, néhány jármű, egyedi gyártásban. Tehát egyedi a minőség is. Nincs két totál egyforma, ebben biztos vagyok. Kisipari dolog ez, haderők nem veszik komolyan az ilyesmit. Nem beszélve a szervizelés és alkatrészutánpótlás kérdéséről,. amit nem hinném hogy tudnak biztosítani. Kíváncsi leszek, amikor az első komolyabb meghibásodások lesznek ezekkel a páncélos tűzoltójárművekkel, melyik nagy gyártó márkaszervizébe viszik javításra. Talán Iveco ? Engedjük el honvédségi vonalon ezt a Komondort szerintem.
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
A cég maximális gyártókapacitása, néhány jármű, egyedi gyártásban. Tehát egyedi a minőség is. Nincs két totál egyforma, ebben biztos vagyok. Kisipari dolog ez, haderők nem veszik komolyan az ilyesmit. Nem beszélve a szervizelés és alkatrészutánpótlás kérdéséről,. amit nem hinném hogy tudnak biztosítani. Kíváncsi leszek, amikor az első komolyabb meghibásodások lesznek ezekkel a páncélos tűzoltójárművekkel, melyik nagy gyártó márkaszervizébe viszik javításra. Talán Iveco ? Engedjük el honvédségi vonalon ezt a Komondort szerintem.

Persze most gyakorlatilag semmilyen gyártókapacitás nincs szinte. A komoly hibák és komoly ergonómiai hiányosságok (gondoljunk akár az olyan egyszerű dolgokra is, mint az ajtócsukásra stb.) garantáltak. Nyilvánvalóan a hibák javítása és a mindenmásnak is a megoldása komoly munka illetve befektetés eredménye lehet.

Szerintem az "elengedés" részével nincs gond. Eddig is totál "el volt engedve" ez a Komondor dolog - nem kell betojni :). Most egyébként Rába vonalon is valami hasonló "elengedés" lehet majd a láthatáron. Az "elengedés" vonalon mi teljesen általánosságban is különösen nagyon erősek voltunk pl. a rendszerváltást követően is.

Most mindentől (Komondor vagy MRAP vonal - de akár egyéb szempontokat is) függetlenül egy költői kérdés - amennyiben Iveco -éknál is ezt az "elengedést" nyomatták volna full -ba, akkor hol tartanának most?
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 828
12 513
113
Valahol meg kellene húzni az elengedés határvonalát.
Az egyik véglet, hogy szart gyártunk jó drágán, a másik, hogy semmit sem.

A cég maximális gyártókapacitása, néhány jármű, egyedi gyártásban. Tehát egyedi a minőség is. Nincs két totál egyforma, ebben biztos vagyok. Kisipari dolog ez, haderők nem veszik komolyan az ilyesmit. Nem beszélve a szervizelés és alkatrészutánpótlás kérdéséről,. amit nem hinném hogy tudnak biztosítani. Kíváncsi leszek, amikor az első komolyabb meghibásodások lesznek ezekkel a páncélos tűzoltójárművekkel, melyik nagy gyártó márkaszervizébe viszik javításra. Talán Iveco ? Engedjük el honvédségi vonalon ezt a Komondort szerintem.

Persze most gyakorlatilag semmilyen gyártókapacitás nincs szinte. A komoly hibák és komoly ergonómiai hiányosságok (gondoljunk akár az olyan egyszerű dolgokra is, mint az ajtócsukásra stb.) garantáltak. Nyilvánvalóan a hibák javítása és a mindenmásnak is a megoldása komoly munka illetve befektetés eredménye lehet.

Szerintem az "elengedés" részével nincs gond. Eddig is totál "el volt engedve" ez a Komondor dolog - nem kell betojni :). Most egyébként Rába vonalon is valami hasonló "elengedés" lehet majd a láthatáron. Az "elengedés" vonalon mi teljesen általánosságban is különösen nagyon erősek voltunk pl. a rendszerváltást követően is.

Most mindentől (Komondor vagy MRAP vonal - de akár egyéb szempontokat is) függetlenül egy költői kérdés - amennyiben Iveco -éknál is ezt az "elengedést" nyomatták volna full -ba, akkor hol tartanának most?
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Valahol meg kellene húzni az elengedés határvonalát.
Az egyik véglet, hogy szart gyártunk jó drágán, a másik, hogy semmit sem.

Az a bizonyos határvonal régen meg lett húzva. A Komondor vonal: el van engedve. Ennél jobban azért már nem nagyon lehetne elengedni ...
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Most mindentől (Komondor vagy MRAP vonal - de akár egyéb szempontokat is) függetlenül egy költői kérdés - amennyiben Iveco -éknál is ezt az "elengedést" nyomatták volna full -ba, akkor hol tartanának most?

Az Iveco egy nagyon jó példa. A Megirus Deutz és korábban a Fiat által felvásárolt francia Unic gyárral csináltak helyet neki a piacon. Vagy 15 évig ott voltak a kis táblák a hűtőmaszkon annak függvényében, hogy hol melyik márka volt az ismert. Német területeken Magirus, francián Unic, olaszon pedig Fiat feliratot is kaptak a teherautók. Komolyan ment a brandépítés. Olimpia és egyéb sportesemények szponzorálása, világkerülő expedició stb... Így is 10 év volt, mire igazán komoly cég lettek. Ez a TurboStar család sikeréhez köthető.
A gyár szállítgatott a seregnek, de alapvetően csak civil piacos teherautók zöldre festése történt. 86-ban megveszik az olasz sereg régi teherautó beszállítóját az Astrát, 90-ben a Pegasot aki a spanyol sereg régi partnere. Nagyából innentől indul a dolog komoly katonai része. Kilencven után jön a Daily kisteherautók alvázán kialakított VM 90, ami már nemzetközi szinten is komoly eredményeket hoz. Kanadai tenderen győzelem, egyre több érdeklődő. Közben megkezdődnek a tesztek a Puma könnyű páncélossal. Elkezdődik az LMV tervezése, az évtized végén pedig jön Brazília és a Guarani. Egy raklap pénzt bele kellett tenni a cég ezen ágába is, pedig a Fiat azért korábban is gyártott ezt-azt a seregnek. Nyilván meg lehetett tenni, hiszen a civil piacra termelő része sikeres volt a gyárnak.

Lehet siránkozni, hogy nincs magyar gyártás, de nincs egy nagy teherautó gyárunk ami megalapozná, nincs egy nagy seregünk ami folyamatos megrendeléseket adna. Nem látom az érvényesülési lehetőséget. Valószínűleg nekünk is az jutna, hogy minimális gyártás itthonra, haknizás a bemutatókon mindenféle komolyabb eredmények nélkül, aztán pár száz millió euró elégetése után kapubezárás.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Az Iveco egy nagyon jó példa. A Megirus Deutz és korábban a Fiat által felvásárolt francia Unic gyárral csináltak helyet neki a piacon. Vagy 15 évig ott voltak a kis táblák a hűtőmaszkon annak függvényében, hogy hol melyik márka volt az ismert. Német területeken Magirus, francián Unic, olaszon pedig Fiat feliratot is kaptak a teherautók. Komolyan ment a brandépítés. Olimpia és egyéb sportesemények szponzorálása, világkerülő expedició stb... Így is 10 év volt, mire igazán komoly cég lettek. Ez a TurboStar család sikeréhez köthető.
A gyár szállítgatott a seregnek, de alapvetően csak civil piacos teherautók zöldre festése történt. 86-ban megveszik az olasz sereg régi teherautó beszállítóját az Astrát, 90-ben a Pegasot aki a spanyol sereg régi partnere. Nagyából innentől indul a dolog komoly katonai része. Kilencven után jön a Daily kisteherautók alvázán kialakított VM 90, ami már nemzetközi szinten is komoly eredményeket hoz. Kanadai tenderen győzelem, egyre több érdeklődő. Közben megkezdődnek a tesztek a Puma könnyű páncélossal. Elkezdődik az LMV tervezése, az évtized végén pedig jön Brazília és a Guarani. Egy raklap pénzt bele kellett tenni a cég ezen ágába is, pedig a Fiat azért korábban is gyártott ezt-azt a seregnek. Nyilván meg lehetett tenni, hiszen a civil piacra termelő része sikeres volt a gyárnak.

Lehet siránkozni, hogy nincs magyar gyártás, de nincs egy nagy teherautó gyárunk ami megalapozná, nincs egy nagy seregünk ami folyamatos megrendeléseket adna. Nem látom az érvényesülési lehetőséget. Valószínűleg nekünk is az jutna, hogy minimális gyártás itthonra, haknizás a bemutatókon mindenféle komolyabb eredmények nélkül, aztán pár száz millió euró elégetése után kapubezárás.
A legnagyobb problema a hadiipar es a civil ipar teljes szetvallasa. Nincs ertelme kizarolag hadi celra gyartani teherautokat. /ertelme van csak draga lessz./ a civil piac kiszolgalasaval lehet elerni azt hogy olcsobb legyen.
Es ennek van egy hatalmas nagy plisz hozadeka is megpedig a rekviracio.... /az igyis ugyis lessz./ ha haboru lessz... /termeszetesen kesobbi karpotlassal ahogy az meg van irva./...
De a rekviracio akkor igazan sikeres ha a rekviralt technikat a hadsereg ismeri es rendelkezik vele tapasztalattal es viszonylag egyseges a flotta... Ezert fontos hogy hadi celra keszult tgk k civil piac szamara is elerhetoek legyenek. /igy az aruk is joval kedvezobb.../ igy akar az unimog nkategoria is kivalthato lett volna /nem nem most evtizedekkel ezelott./..
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Erdeszetek mezogazdaszok akar epitoipar banyaipar reszerol lenne ra kereslet./de ahhoz ugye jo minoseget kellene produkalni ami a honvedsegnek is igenye de a magasabb db szam miatt az ar a jobb minoseg ellenere megis lejjebb tudna kuszni./ a kontener onrakodo valtozatra is lenne igeny a konteneres szallitmamyozasnak ebben a jarvanyveszejes idoszakban nol a jelentosege /plane ha majd a kinai vasut beindul./
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Erdeszetek mezogazdaszok akar epitoipar banyaipar reszerol lenne ra kereslet./de ahhoz ugye jo minoseget kellene produkalni ami a honvedsegnek is igenye de a magasabb db szam miatt az ar a jobb minoseg ellenere megis lejjebb tudna kuszni./ a kontener onrakodo valtozatra is lenne igeny a konteneres szallitmamyozasnak ebben a jarvanyveszejes idoszakban nol a jelentosege /plane ha majd a kinai vasut beindul./
Kamaz + Iveco az zommel van, legalabbis errefele amit latok. Raba+Ural kifogyott gyorsan. Erdeszetnel a legnagyobb gond hogy vege az LKT-nak, ami utana jon az meg megfizethetetlen, szazmillios tetel.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 828
12 513
113
Az a bizonyos határvonal régen meg lett húzva. A Komondor vonal: el van engedve. Ennél jobban azért már nem nagyon lehetne elengedni ...

Oké, de én nem azt kérdeztem, hogy elengedte-e a sereg a KOMONDOR kezét, mert sosem fogta.
Általános trendről van itt szó, hogy a Rába is el lett engedve. Nem először.
Egy időben előrukkoltak valami tüzérségi vontatóval. az volt a koncepció, hogy egy járművön lett volna minden, az ágyú személyzete külön fülkében, hátul meg egyesével rögzítve a lőszerek, ha jól emlékszem. Egész jó volt, de volt néhány hibája, amit át kellett volna alakítani, leginkább ergonómiai. De hagyták elsikkadni az egészet, és csak sunnyogtak mint szar a gazban, mondván nehogy sértődés legyen.
Valami hasonlót érzek a teherautóknál most is. Átveszik a szart, aztán vagy magukban duzzognak, vagy nem is duzzognak, csak elkönyvelik magukban, hogy "magyar, tehát szar. mert mindenszar."
Így nem lehet egyről a kettőre jutni.
Mondjuk úgy sem, hogy haver kontraszelektált baromságába öntjük számolatlanul a pénzt...
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 566
18 960
113
Az Iveco egy nagyon jó példa. A Megirus Deutz és korábban a Fiat által felvásárolt francia Unic gyárral csináltak helyet neki a piacon. Vagy 15 évig ott voltak a kis táblák a hűtőmaszkon annak függvényében, hogy hol melyik márka volt az ismert. Német területeken Magirus, francián Unic, olaszon pedig Fiat feliratot is kaptak a teherautók. Komolyan ment a brandépítés. Olimpia és egyéb sportesemények szponzorálása, világkerülő expedició stb... Így is 10 év volt, mire igazán komoly cég lettek. Ez a TurboStar család sikeréhez köthető.
A gyár szállítgatott a seregnek, de alapvetően csak civil piacos teherautók zöldre festése történt. 86-ban megveszik az olasz sereg régi teherautó beszállítóját az Astrát, 90-ben a Pegasot aki a spanyol sereg régi partnere. Nagyából innentől indul a dolog komoly katonai része. Kilencven után jön a Daily kisteherautók alvázán kialakított VM 90, ami már nemzetközi szinten is komoly eredményeket hoz. Kanadai tenderen győzelem, egyre több érdeklődő. Közben megkezdődnek a tesztek a Puma könnyű páncélossal. Elkezdődik az LMV tervezése, az évtized végén pedig jön Brazília és a Guarani. Egy raklap pénzt bele kellett tenni a cég ezen ágába is, pedig a Fiat azért korábban is gyártott ezt-azt a seregnek. Nyilván meg lehetett tenni, hiszen a civil piacra termelő része sikeres volt a gyárnak.

Lehet siránkozni, hogy nincs magyar gyártás, de nincs egy nagy teherautó gyárunk ami megalapozná, nincs egy nagy seregünk ami folyamatos megrendeléseket adna. Nem látom az érvényesülési lehetőséget. Valószínűleg nekünk is az jutna, hogy minimális gyártás itthonra, haknizás a bemutatókon mindenféle komolyabb eredmények nélkül, aztán pár száz millió euró elégetése után kapubezárás.

Az Iveco és a Rába azért nem ugyanaz. A Rába jól mérte fel helyzetét a rendszerváltás után, elengedte a motorgyártást, hisz a szigorodó környezetvédelmi normák miatt nem lehett tartani a versenyt a néhány megmaradó tőkeerős nemzetközi céggel. Viszont a futómű és futómű alkatrész területen jól pozicionálta magát, lényegében az a fő profilja, azt tudja nagy szériában, nemzetközi multik beszállítójaként gazdaságosan gyártani. Minden más csak próbálkozás.
A katonai teherautó gyártást is kellő óvatossággal tervezte, az MH 15 000 darabos igénye 15 év alatt nem jelenthetett egy IVECO vagy MAN méretű gyártókapacitást, ennek megfelelően kis kockázatot vállalva csak szerény mértékben invesztált a H sorozatba. Meglévő fődarabokból illetve jónevű nemzetközi cégek részegységeiből rakta össze a H14, H18, H25 sorozatot. Ezek folyamatos fejlesztése, korszerűsítése a beszállítók megújuló részegységeiből (motor, váltó, fülke) biztosította, hogy folyamatosan korszerű teherautókkal lássa el az MH-t, melyek teljesítik az aktuális előírásokat.

Azonban az MH csupán töredékét évi 12-48, néha 70 darab teherautót rendelt, ilyen picurka mennyiséget viszont semmilyen gyártó nem képes gazdaságosan, éveken keresztül gyártani, illetve összerakni. Tizenöt évig bírták, a 18-as szerződéshosszabbítás és a Z26 reményt jelentett számukra (azt hitték a fennmaradó 14 500 darabot megrendeli az MH), de valaki másképp döntött, rátették az X-et a HM ben, vagy feljebb a cégre, ami azért szomorú, mert a magyar adófizetők tulajdona a vállalat, ami valószínűleg a gépjármű üzletág tartós vesztesége miatt nem fog talpon maradni a turbulens iparági környezetben.
Az IVECO polgári termékei nagyobb volumenű innovációt biztosítanak a katonai termékeknek, azzal a Rába sosem lenne összehasonlítható, de neki csak a futómű és alváz fejlesztés lett volna szükséges, azonban pár tucat teherautóért egyszerűen nem érdemes még egy lemezvágó gépet sem megvenni.

A gusztustalan az lesz a történetben, amikor az MH berendeli a több száz vagy ezer más típusú teherautót. Ezzel bizonyítják be, hogy ha akarták, meg tudták volna menteni. Ekkora rendelés esetén ugyanis érdemes beruházni (gyártóeszközök megújításába, korszerűsítésébe), illetve új gyártmányokat fejleszteni.

Ha nincs innováció egy termelő vállalatnál, ha nem képes megújítani termékpalettáját, hatékonyabbá tenni termelését, akkor az a mai világban menthetetlenül tönkremegy.

Így járt az Ikarus, a Ganz és nagyon sok hazai nagy múltú, egykor szebb napokat megért vállalat. És most valószínűleg ugyanilyen szemlélet miatt a Rába is.
Nem hiszem, hogy ezek rossz adottságokkal, gyártási kultúrával, kevés tapasztalattal, vagy képzetlen szakemberekkel rendelkeztek volna. Sokkal inkább a hanyag, igénytelen szocialista szemléletű tulajdonos a felelős a magyar iparvállalatok hanyatlásáért.