Igen, engem is meglepett kicsit, hogy feltűntek a Kommondor -ok. Pár éve részleteiben is volt tárgyalva, hogy miért alkalmasak avagy nem az MH számára (ugye leginkább az utóbbi opció). Igen, az is érdekes lehet, hogy miért a Katasztrófavédelemnél tűntek fel ezek. Pont egy-két hete még én is lamentáltam azon (amikor arról volt szó, hogy hova kerülhet többszáz kebaboskocsi), hogy valamennyit a Katasztrófavédelemnél is "bújtathatnak". Ennek az eljárásnak ugye nálunk vannak hagyományai is.
Nyilván ez a dolog egy bizonyos nagyságrend alatt lehetnek érdekes illetve leginkább csak bizonyos típusú járművek "érdekesek". Ennek több oka is lehet. Például amennyiben bizonyos típusú részfeladatokra tudnánk kapni EU -s támogatást katasztrófavédelem címszó alatt, akkor az adott jármű "pirosra lesz festve". Továbbá lehet olyan politikai ok is, hogy amennyiben az adott időszakban honvédelmi címszó alatt a költés "nem divatos" éppen (mert "oktatásegészségügy" stb.), akkor is az adott járművek hamar "pirosak lehetnek" (meg az üzemeltető állomány átmegy katasztrófavédelmisbe). Amennyiben meg éppen valahogy a 2% -ot kellene összelapátolni NATO követelmények teljesítése okán, akkor meg lehet, hogy hamar előkerül a zöld festék ...
Ugye ez a dolog olyan helyeken működik ami ilyen "határterületes". Azaz van jól körülhatárolható civil- és katonai alkalmazás is és ezek akkor is ugyanazok, ha az adott jármű "piros" vagy éppen "zöld" (üzemeltető állományra ugyanez vonatkozik). A kedvenc példám a PTSZ -ek - emlékszünk még ezen képekre ugye?
Aztán utána meg erre a hírre? -
https://www.haborumuveszete.hu/minden-ami-gurul/feltamado-lanctalpasok (ugye itt meg egyedülálló "NATO képesség" -ről megy a hablatyolás)
Tipp, hogy "fennforgás" esetén mennyi idő alatt lenne az összes szép zöld színű?
Namost ezek a Kommondor -ok is hasonló határterületen vannak. Az MH -hoz ebben a mennyiségben és békeidőben kb. a felesleges kategória. Valószínűleg a szerepkörök tekintetében sem lesznek kebaboskocsik használva (azok nagy tömegben "valami mások" lesznek). A Kommondor pedig be tud törni ilyen "réspiacokra" + lehet a gyár is ilyenformán meg tud maradni még (lehet ez is szempont volt valamennyire). Ugye jelenleg ezen két felépítménnyel lehet variálni (azért nem fogják napi szinten cserélgetni valószínűleg):
- tűzoltó,
- műszaki mentés.
Amiről viszont szó volt, hogy kb. az egyetlen igazán használható verzió lenne az MH -nál még, de hasonló nagyságrendben lenne rá szükség: vegyivédelmi felderítő . Elképzelhetőnek tartom, hogy lapul egy(-két) ilyen konténer is a raktár mélyén és amennyiben szükség lenne rá és az MH -nak "hirtelen" kellene +2 tűzoltó meg egy vegyivédelmis autó, akkor a megfelelő felépítmény fel és "ráborulna a zöld festék" (bár az MH tűzoltóautók békeidőben pirosak - ott még az se kéne). Azt nem tudom, hogy az MH -nál jelenleg még mindig az "ezeréves" Tatra -k meg Ural -ok vannak-e még tűzoltóautónak - de elképzelhető, hogy nem baj, ha lenne kiegészítésnek pár ilyen is.
Amennyiben jól emlékszem előkerült, hogy ezek jók lennének-e erdőtűzoltásra. Amennyiben arra gondolunk, hogy tűzoltót (legyen az MH -s vagy katasztrófavédelmis) ki tudja vinni a helyszínre - akkor persze. Aki tudja, hogy mire elég 7 m3 (kifröcskölöd egy "pillanat alatt" - aztán mire fordulnál egy kört addigra nem az erdő, de kb. a fél ország égne le ...
) az tudja, hogy nem ez a mennyiség lesz a "vízválasztó" ... Az erdőtűzoltásra az ásó/lapát (nagy mennyiségben), motorosfűrész, munkagép (ha a terep engedi) és MiHu kombónál jobbat még nem találtak fel. Ugye a MiHu felújítás esetén nem csak az lehetett a szempont, hogy a helikopteres képességet megőrizzük az új típus rendszeresítéséig, hanem az is, hogy ameddig ki tudnak tartani, addig ilyen jellegű hátországbeli tevékenységet is el tudnak látni (ezeket "csatába küldeni" már senki nem fogja) ...