• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gaborv

Member
2013. február 2.
141
11
18
fotelmarsall: több ponton tévedsz:

A barkácsmegoldások általában nem jók, a tank alapú IFV-k általában túl drágák, az izmosított APC-k meg gyengék.

Olyan gumi lánctalp még sosem készült ami bevált volna (fő gond a tűzvédelem és a kopás), de a vegyipar csodákra képes csak ugye pénzpénzpénz. Minek úszóképesség? Az elmúlt évtizedekben mindenki mániákusan ragaszkodott az úszóképességhez (a BTR páncélzata is azért olyan gyenge, mert úszóképes), amit aztán rohadtul nem használnak ki a harcokban. Sokkal jobb a német Marder és az Izraeli nehéz APC-k irányvonala. Nemes egyszerűséggel: víz alatti átkelés mint a tankoknál.

"Modularitás", ma mánia szintén. Konkrétan akkora hadseregnél mint a miénk nem kell mindent lánctalpra pakolni? Kell APC, NBC, talán egy mentő és egy műszaki-mentő. Pl minek kell páncélozott kifőzde, amikor 4km-enként van egy falu/város. A sorozatvetőket és tüzérséget meg nem győzik a hadseregek átpakolni teherautókra mert tökfölösleges páncélozni azt ami 10-30 km-re a frontvonal mögött van (annyit meg úgyse tudsz rárakni, hogy védje egy modern ATGM-től).

A terepjáró képesség kapcsán érdemes figyelembe venni a balkáni tapasztalatokat: A sűrű úthálózat miatt a gumikerék tökéletesen elég a járművek 90%-ára. Itt kiemelném, hogy a BTR és a LAV is tökfölöslegesen 4tengelyes, a 3 tengelyes gépek terepjáró képessége egy nyúlfarknyival sem rosszabb és igazán komoly árkon egyik sem jut át. A költségek meg 25%-al kisebbek (a gyárak ezért is szeretik) [Geza, a teherbírás és a tengelyek száma között nincs feltétlen összefüggés, ugyanis maga a + tengely is 15-15% tömegnövekedést okoz]

Tehát vagy legyen 3 tengelyes kerekes és gyors, VAGY lánctalpas és páncélozott. Ma az a "divat", hogy a 4 tengelyesek futkosnak papírpáncélzattal és túlméretezett beltérrel (a BTR is túlméretezett, csak a szar beosztás miatt nem lehet kihasználni), a lánctalpasok meg simán allulpáncélozottak (kivétel a Marder és az izraeli gépek).

Helikopretes emelhetőséget megint fölöslegesnek tartom. Inkább legyen páncélozva tisztességesen, a BTR és a LAV is azért használhatatlan, mert a papírvékony oldalak semmitől se védenek, maszek réztölcsérből és műtrágyából készült IED átviszi a 8mm-es acélt, még RPG se kell. Legyen legalább 40mm acéllal egyenértékű a védelem (20mm gépágyúk és 500m-en felül a 30mm-esek, stanag5) meg rá egy RPG-rács vagy ERA.

 

GrGly:

A moduláris rendszert az angolok tesztelték ép eleget és rájöttek, hogy semmi értelme a harctéren. Sokkal előnyösebbek a specializált járművek, főleg mivel Átlag Béla tizedes legalább tudni fogja hogy a tolólap mennyivel lóg előbre a páncéltestnél ha mindig műszaki-mentőt vezet. A modulok cserélése meg tényleg rémálom, ugyanis az oké hogy a járművel megy 1 modul. De a többi 3-4et utána kell cipelni, ami meg ugyan olyan nyavaja mint ha lenne 4 külön gép.
 

gaborv

Member
2013. február 2.
141
11
18
dudi said
<a title="gaborv profiljának megtekintése" href="http://htka.hu/kerekasztal/tagok/gaborv/">gaborv</a>

Alapvetően egyet értek veled de a METISZ pl egy nagyon hatékony eszköz minden ma szolgálatban álló harckocsit figyelembe véve.Szóval koránt sem a 70-es évek színvonala.
Valóban, csak a honvédségünkben a felszerelés köbö 95%-a Konkursz és Fagot. Végülis jó cucc a Faot, a szlovák harckocsizó tuti halálraröhgöi magát :D (eleve ezek X éve raktárban rohadnak és imserve a hazai raktározási készséget ez nem sok jót jelent)

 

Imike:

A BTR-80 terepjáróképessége nem rossz, cska korlátozott, azért azt nem arra találták ki hogy árkon-borkon elvigye a katonát a tűzvonalba, arra a BMP való. A ruszkik ezt arra tervezték hogy Ivánt elvigye Simmeringig hogy aztán beverekedje magát a Bécsi belvárosig. A nyugati alternatíváinak sincsenek jobb képességeik pont ezért.

 

Amúgy nem akarom védeni a BTR-t, mert tényleg egy moslék, csak éppen a LAV és a többi hasonszőrű se sokkal jobb és azok még 2x drágábbak is.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 939
85 543
113
<a title="Profile" rel="nofollow">gaborv</a>

 

"(a BTR páncélzata is azért olyan gyenge, mert úszóképes)"

 

Na ezt fejtsd ki mert így ebben a formában óriási butaság.

 

Olvass kicsit utána a Boxernek és rájössz,hogy van jól védett nagy mozgékonyságú úszóképes 4x4-es APC.Azért jobb a víztetején menni mert az átkelőnek csak 2 kritériumnak kell megfelelnie(a két parton le meg fel kell tudnia menni a járműnek)a vízalatti átkelésnél még jön pluszba a meder alkalmassága.

 

BTR túlméretezett beltérrel?Ülté már benne?Nem,hogy túlméretezett a beltér hanem szűk és nem csak azért mert rosszul van "berendezve".
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 841
4 186
113
<a title="Profile" rel="nofollow">dudi</a>

 

A Boxer úszóképes? Én erről semmilyen infót nem találtam és "propellereket" sem láttam még egy képen sem rajtuk.

Viszont a Patria biztosan úszóképes és szintén jól védett, no meg mozgékony is. Egyébként az nekünk is jó lehetne a BTR-ek helyett, akár licenszgyártásban, mint a lengyeleknél...
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
Én nagyon amellett vagyok, hogy fejlesszük a hazai hadiipart... Egyrészt nem árt, ha magunknak tudunk mindig gyártani olyan ütemben és mennyiségben, ahogy nekünk az a legjobb, másrészt, ha jól nyúlunk bele, akkor abból jó üzleteket is lehet kötni.

A Patria szerintem is jó ötlet lenne licencebe, Rábához mehetne is a feladat, a későbbiekben pedig erre alapozva lehetne fejleszteni ilyen cuccokat, kereslet van rá.

Amiben még gondolkodom, és első nekifutásra nyílván meredeken hangzik, az a helikoterfejlesztés. Nyílván nem egyedül mennénk neki, hanem pl. Lengyelo., V4, Izrael. Ebben látok még kiaknázatlan lehetőségeket, pl. itt is elmenni multifunkciós/moduláris irányba, és azért a meglevő választék sem annyira meggyőző, hogy ne lehetne valami nyerő tervvel előrukkolni. Témánál maradva a helikopterek pedig nagyon hatékényak továbbra is a harckocsik elleni harcban. Csak vegyük azt, hogy a megfelelő technikai szinten (elektronika, fegyverzet) csak 10 heli is már, min. 8 rakétával és 75% találati aránnyal 60 kocsit lő ki egy fordulóval. Nem beszélve arról, hogy 3-4x gyorsabb.
 

geza

New Member
2010. június 19.
25
0
1
<a title="Profile" rel="nofollow">gaborv</a>

Összetett hogy mitől lesz egyik konstrukció fajább a másiknál, nem feltétlen az dönt magába hogy  6v8. De erről egyébként a privát véleményem hogy kerekes cucc önmagába már egy kompromisszum a láncoshoz képest, és ezt is tovább downgradelni lefele(?). A Patria egyébként létezik 6x6os verzióba de üzletet eddig nem kötöttek rá. Vhogy úgy elfogadható lenne nekem hogy 6x6+lánctalpas (ifv) kombó, de ha egy új típust is rendszerbeállítanak szárazföldieknél már le is esett a karperec a dömtéshozók kezéről.  Első lépésbe én a kivont Bmp-ket pótolnám (cv90/csapatlégvédő/...) , aztán ha a BTR  kihal típusváltás. A rábával úgyis ?tutira kezdenek APC témába vmit, és közúton:) - tüzérségnél esetleg, de más esetbe nem favorizálnám-  a RDO 3221 rabomobil is ideiglenesen végülis használható.

A teherviseléssel kapcsolatba pedig csak példálóztam hogy hamár homár lehetöleg ne a minimumra törekeggyünk  hosszútávon , ahogy a mellékelt példa mutatta.

Direkt nem szeretek kiemelni, de megismételném hogy a szükség nagy úr, erről se kellenne direkt megfeledkezni.

A modularitás dolgot  nem vetném el, jól jöhet ha nem a motort éri találat .

...az iveco-rába szóbeszéd kapcsán azt nem értem hogy ott egy piacképes előremutató koncepció lett felvázolva, ahogy összeollóztam innen-onnan hsz-ekből  , az nem úgy tűnt hogy brahiból volt kitalálva .

Az "arab" marder wotannal (20-35) techetne nekem is, de alapvetően az is egy batár,  ha német inkább az amit a dánok is nézegetnek - Eon ügylet kapcsán viszont jöhetne erre pár Leo , khm

Ellentételezéssel összejöhet esetleg ha a helik váltását eltolták  (a jegybank célzottan gazdaság élénkítésre is csupán 1mrd-ot dob be pedig oda  tán semmi se elég )
 

geza

New Member
2010. június 19.
25
0
1
Amit a horvátok csinálnak azt  lehet tényleg meg "lehetne" oldani kicsibe - a torony amit szerztek hozzá az alapból "könnyű" fajta , de létezik abból is alacsony-profilú  kiadás /v.mini/,  mondjuk az emlegetett 6x6 változatra - és akkor így az egész mindjárt harmonikusabb volna (?)
 

gaborv

Member
2013. február 2.
141
11
18
Dudi:
A BTR páncélzata azért gyenge mertz úszóképes. Ez így önmagában tényleg féligazság. Mert az is okozza, hogy sima acélpáncél esetére igaz a súly-védettség ellentéte, viszont BTR barátunk páncélja egy acéllemezecske. (szándékos a kicsinyítő képző).
A beltért rosz kihasználhatóságát pont arra értettem, hogy a külső méreteihez képest nevetségesen kevés a hely bellül. Rosszul fogalmaztam valóban.

Wolfram:
Az említett járművek (Patria, Boxer) védettsége is csak a főpáncélon kielégítő, az oldala annak is papír. RPG-7 röhögve átvitte afganisztánban a CV90-est is, pedig annak 2x annyi páncél jutott osztályrészül.

Geza:
Igen, ezért írtam én is hogy mérlegelni kellene a jármű feladatkörét, mert most azt látom hogy 1 típussal akarna az MH lefedni minden feladatot, ami nyilván ökörség. Építsünk IFV-t (lánctalp, erős páncél, minimum 30mm gépágyú) VAGY APC-t (papírpáncél, kerekes, de legalább olcsó és gyors). A LAV pl nehéz, drága és lassú, de még a páncélja is nulla. BTR barátunkról sokan írtak véleményt, személyszerint túlzottan leértékelik, mert nehéz európai gondolkozásmoóddal felfogni az oroszok elméletét. A tágas sztyeppén olyan gép kell ami elmegy 500km sík, fátlan pusztán, ahol nincs betonút, de van 1-2 kisebb folyó. Ennek megfelelően a (durván egyszerűsítve) BTR egy katonai Taxi, nem harcjármű. :)


Magyaro-ra amúgy az itteni domborzat és útviszonyok kapcsán egy Saracen féle cucc is elég lenne rába alvázon APC-nek. Rárakni valami tornyot oszt csók. Nem kell bonyolítani, így is csóró az MH
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 841
4 186
113
<a class="spLink spProfilePopupLink vtip" title="Profile" rel="nofollow">gaborv</a>

 

"Az említett járművek (Patria, Boxer) védettsége is csak a főpáncélon kielégítő, az oldala annak is papír."

 

Hátööö, 7.62 AP-t biztosan bírja a Patria oldala alapból is és a gyártó szerint Stanag 5-ig fel lehet tuningolni a páncélt. A BTR mit is bír? AK-47-tel a 7.62-es acélmagvassal (ami valójában nem is igazi páncéltörő) át lehet lőni. Na az tényleg papír.

Az RPG-7 meg oldalról, ha nincs nyúlrács és/vagy tényleg nagyon spéci kerámiás páncél, akkor minden IFV-t röhögve visz át. Szemből meg a lengyel Rosomakok frontpáncélja is megfogta Afganisztánban.
 

Hans

Member
2010. április 19.
168
1
18
Ha jól látom, akkor filmszerepet kapott a rühes dögje, hogy de irigylem!!!!
Méghozzá a világ legf@szább akciósorozatának 3. (ami igazából 4.) évadjában, ahol kis hazánk megint alakít.*

http://www.youtube.com/watch?v=5025EXqiaWg
(247

*Már szerepelt a Hajógyári sziget a'la Koszovó és szerepelt Budapest mint Budapest méghozzá kifejezetten jól!

Hiába nah, a Strike Back nem valami Segal/Willis/Hálivúd féle tömény hulladék! Ez a Strike Back!
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
A Komondorban nem kevés állami forrás van. Igen is, már ott kéne állnia a HM illetékesének és vinnie kéne kifele, hogy megkezdődhessen a próba. Uram bocsá a javítások. lehet, hogy két mérnök vezeti azt a csapatot, de láttam az autót, igen csak egyben van az!

Ez igaz, de az állami és a honvédségi forrás között elég nagy különbség van azért. Az állam rengeteg mindenbe dönti a pénzt, az a cég, ahol én dolgozom is elég sok pénzt kapott az Új Széchenyi Terv keretén belül üzemfejlesztésre, a Honvédségnek meg elég szűkre szabott kerete van. Meg ugye kérdés az is, hogy az állami pénzt mire kapták: munkahelyteremtésre, technológiafejlesztésre vagy célzottan járműgyártásra, pl.

A HM illetékesének meg csak akkor szabad ott toporognia, ha egyrészt a jármű papírokkal alátámasztva tudja azt, amit állítanak róla (aknavédelem, terepjáróképesség, stb.)*, illetve ha szükség van az adott járműre. Leírom megint: nincs arról infó, hogy célzottan a Honvédség igényeire szabva fejlesztették. Olyan dolgot nem fogok megvenni, amit még csak nem is nekem készítettek, ráadásul olyan verzióban létezik csak, amire semmi szükségem... Ha a Komondornak, mint bázisjárműnek bizonyítottak a képességei, akkor lehet arról szó, hogy az állam betesz még egy rakás pénzt, hogy a szükséges verziókat kifejlesszék (kísérő, mentő, tűzszerész).

*Ezt a gyártónak a feladata bizonyítani, ne várjuk el azt, hogy a Honvédség kifizet egy rakás pénzt mindenféle tesztre, hogy esetleg kiderüljön róla, hogy zsákutca a konstrukció.

Egyébként már én is láttam már nagyon jól összerakott szerelősort, kinézetre verte a csarnokban a többi gépet, aztán bekapcsolták... nem tudta a ciklusidőt, tele volt felesleges mozgásokkal, már a harmadik ülék-garnitúra volt benne (mert a többi nem fogta meg rendesen az alkatrészt), stb. Az, hogy valami jól néz ki, "igen csak egyben van", még nem jelenti azt, hogy egy kis sárban nem törik el a kardán, normálisan megpakolva tudja a megadott utazó sebességet vagy hogy kibír egy robbanást.
 

ifff

Member
2013. február 4.
71
0
6
<blockquote rel="ifff">A Komondorban nem kevés állami forrás van. Igen is, már ott kéne állnia a HM illetékesének és vinnie kéne kifele, hogy megkezdődhessen a próba. Uram bocsá a javítások. lehet, hogy két mérnök vezeti azt a csapatot, de láttam az autót, igen csak egyben van az!

Ez igaz, de az állami és a honvédségi forrás között elég nagy különbség van azért. Az állam rengeteg mindenbe dönti a pénzt, az a cég, ahol én dolgozom is elég sok pénzt kapott az Új Széchenyi Terv keretén belül üzemfejlesztésre, a Honvédségnek meg elég szűkre szabott kerete van. Meg ugye kérdés az is, hogy az állami pénzt mire kapták: munkahelyteremtésre, technológiafejlesztésre vagy célzottan járműgyártásra, pl.

A HM illetékesének meg csak akkor szabad ott toporognia, ha egyrészt a jármű papírokkal alátámasztva tudja azt, amit állítanak róla (aknavédelem, terepjáróképesség, stb.)*, illetve ha szükség van az adott járműre. Leírom megint: nincs arról infó, hogy célzottan a Honvédség igényeire szabva fejlesztették. Olyan dolgot nem fogok megvenni, amit még csak nem is nekem készítettek, ráadásul olyan verzióban létezik csak, amire semmi szükségem... Ha a Komondornak, mint bázisjárműnek bizonyítottak a képességei, akkor lehet arról szó, hogy az állam betesz még egy rakás pénzt, hogy a szükséges verziókat kifejlesszék (kísérő, mentő, tűzszerész).

*Ezt a gyártónak a feladata bizonyítani, ne várjuk el azt, hogy a Honvédség kifizet egy rakás pénzt mindenféle tesztre, hogy esetleg kiderüljön róla, hogy zsákutca a konstrukció.

Egyébként már én is láttam már nagyon jól összerakott szerelősort, kinézetre verte a csarnokban a többi gépet, aztán bekapcsolták... nem tudta a ciklusidőt, tele volt felesleges mozgásokkal, már a harmadik ülék-garnitúra volt benne (mert a többi nem fogta meg rendesen az alkatrészt), stb. Az, hogy valami jól néz ki, "igen csak egyben van", még nem jelenti azt, hogy egy kis sárban nem törik el a kardán, normálisan megpakolva tudja a megadott utazó sebességet vagy hogy kibír egy robbanást.</blockquote>

Ebben így biztosan nem értünk egyet, de ez nem baj.
Teljesen mindegy mire adta az állam a pénzt és mely forrásból a tény, hogy van egy jármű, melyre a honvédségnek szüksége van. Azért írom így, mert máshonnan vásárol.
Azt elfogadom, hogy nem egy kiforrott típus, de az állami szereplőknek, benne az hadseregnek pont az lenne a részfeladata, hogy segítse a folyamatot.
Így lehet hadipart csinálni, munkahelyeket teremteni, K+F-t csinálni. Nehogy azt hidd, hogy nyugaton minden szerkezet egyből működött és semmi nem volt eltolt konstrukció. De ott képesek voltak összefogni és kiküszöbölni a problémákat. Itt meg azt olvasom, hogy egy kezdő vállalkozás tegye készre, és majd a katona urak eldöntik jó e, vagy sem. No ez ami nem megy!
(Amúgy nem a Respirátor embere vagyok, csak mint jelenségre utalok)
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
Erről az "igen csak egyben van" dologról az rémlik nekem, hogy jól körberöhögték az emberek amikor elvitték Hódmezővásárhelyre. Bár lehet, hogy más jármű volt de én úgy emlékszem a Komondor volt. Max a TEK-nek vehetnének belőle nekik talán megfelelne.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
...van egy jármű, melyre a honvédségnek szüksége van. Azért írom így, mert máshonnan vásárol.
Azt elfogadom, hogy nem egy kiforrott típus, de az állami szereplőknek, benne az hadseregnek pont az lenne a részfeladata, hogy segítse a folyamatot.
Így lehet hadipart csinálni, munkahelyeket teremteni, K+F-t csinálni. Nehogy azt hidd, hogy nyugaton minden szerkezet egyből működött és semmi nem volt eltolt konstrukció. De ott képesek voltak összefogni és kiküszöbölni a problémákat. Itt meg azt olvasom, hogy egy kezdő vállalkozás tegye készre, és majd a katona urak eldöntik jó e, vagy sem.

Lehet kicsit kuszán írtam, de én alapvetően két finanszírozási formára gondoltam: az államira és a honvédségire. Ez azért fontos, mert <b>a Honvédség csak ténylegesen használható eszközre költse</b> inkább az így is egyre kevesebb pénzét, mint a Komondorra, mivel itt alapvetően egy fix keretről beszélünk. Ezért írtam, hogy a Honvédség egyelőre ne akarjon Komondor-vásárlásra költeni. Az állam más szervei persze tolhatják bele a pénzt dögivel, mivel némileg korlátlanabbak a lehetőségeik, illetve nagyon sok más címszó alatt lehet pénzeket átcsoportosítani különböző projektekhez. Remélem így érthető, hogy a Komondor-projekt finanszírozásától én egyelőre miért akarom távol tartani a hadsereget, tehát ők inkább vásároljanak olyat, amit tudnak is használni és nem kell még 3 évet várni rá, hogy lehessen vele valamit kezdeni, a K+F támogatását meg hagyják meg az Új Széchenyi Tervnek, uniós pályázatoknak, vagy bármi másnak.

Egyébként továbbra is fenntartom, hogy a <b>jelenleg</b> a Honvédségnek nincs szüksége a Komondorra, mivel a Cougarokkal missziós járműveket vásároltak, a Komondor pedig egy ABV-felderítő. A két feladatkör nagyon nem ugyanaz. Egyelőre a hadsereg számára szükséges verziókból csak látványterv létezik, de ha a Respirátornál fognának egy PKM-et és valami egyszerű toronyba felszerelnék a jármű tetejére, akkor máris benne lehetnének a Honvédség érdeklődési körében. De ez még elvileg mind a mai napig nem történt meg, pedig nem igazán az a pénzigényes feladat.
Meg elképzelhetőnek tartom, hogy jelenleg alapvetően a Komondort nem is akarják más feladatkörben értékesíteni, mivel ABV-felderítőként tele van Respirátor és Gamma termékekkel, így árulható csomagban. Még azt is elképzelhetőnek tartom, hogy magát a járművet nem is ők építették, hanem kiadták valakinek, és így csupaszon, az ABV cuccok nélkül értékesíteni nem éppen nyereséges a két vállalatra nézve.

Egyébként itt nem is kezdő vállalkozásokról beszélünk, a Gamma pl. 1920 óta létezik. Meg azért nagyon sok nyitott kérdés van még: pl. miért nem vonták be Magyarország egyetlen katonai járműbeszállítóját, ami azóta ráadásul saját védelmi technológiával is előállt, amely ideális lenne MRAP-kon történő alkalmazásra? Nem lett-e volna jóval egyszerűbb Rába hidakkal és alkatrészekkel megépíteni a Komondort, hogy aztán a Honvédség logisztikusai ne tépjék a hajukat, amikor a karbantartást kell megoldani? De ott a Currus is, amely tulajdonképpen kulcsrakész fegyverállványokat készít. Mennyivel hatásosabb lenne, hogy ha az adott területeken specializált magyar hadiipari vállalatok összeülnének egy közös fejlesztésre és megalkotnának egy univerzális járművet, amely a Honvédség igényeit széles körben ki tudná elégíteni és a pénz is itthon maradna?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 939
85 543
113
GrGLy

Szerintem egyáltalán nem baj,hogy nem vonták be az állami cégeket mert így képes megtenni pár km-et mindenféle probléma nélkül.