Nem. Te azt írtad,hogy zéró harcértékkel bír. Erre reagáltam, hogy nem egy lövészpáncélosról írok, hanem a mentő változatról! Miért kellene harcértékkel bírnia egy mentőnek, vagy a jelenleg használatban lévő Unimog specifikációknak? (A Mistral hordotó, értelem szerűen kivétel, de arra egy védő géppuskát azért feltennék!) Ez egy hordozó jármű, egy páncélzattal ellátott teherautó! Erre alkalmas (nem többre), viszont ezen a téren a hazai gyártásu Komondor ,ki tudná váltani a jelenleg használt Unimog családot. Talán még a Honvédség által használt HMMWV terepjárókat és MRAP típusokat is. Egy egységesítés, logisztikailag is jó lenne, plusz a már említett hazai gyártás. Ha ezeket a típusokat mind kiváltja a jármű, akkor az már egy magasabb darabszám, ami további jó hatással van az árra.

Miért kéne egy szárazföldi mentőnek 18 tonnásnak lennie? Vag ha már annyi, akkor legyen legalább egy Boxer szint.

Az Unimog egy teljesen más kategória, az egy kiemelkedő terepjáró képességű, viszonylag kicsi teherautó.

Tekitve az előállítás módját, kétlem, hogy a méretgazdaságossag előnyei megjelennének és befolyásolnák az árat.
 
Jelenleg az átalakított BTR-80 as mentők, 14 t tömegüek, védettségben és helykínálatban elmaradnak a Komondortól. Valószínüleg nem lennének 18T ak a széria változatok. Jelenleg kisipari szintű prototípus gyártás van. Amennyiben az általam leírt egységesítés megtörténne, akkor a gyártás folyamata is változna valószínűleg!
 
Igazából, már rég megvehettük volna az Unimog licenszét, de tudjuk, hogy sok minden el lett bakkva.

A másik: alfa74 : Nem az a kérdés, hogy a magyar ipart akarjuk-e támogatni, vagy a külföldit és mellesleg azt sem itt kéne kezdeni. Értem, amit mondasz és egyet is értenék vele, de az a helyzet, hogy a Kommondor egy hatalmas vakvágány a jelenlegi helyzet miatt. Ha a hazai ipart akarjuk támogatni, azt nem a megrendeléseknél kell kezdeni, hanem a jogszabályoknál és az adók átalakításánál, főleg amennyit ők hozzátesznek a magyar termeléshez..


Az unimogot pedig nem írnám le, azért mert ráerőltettek valamit, azért számos szerepkörben, már bizonyított.
Bár én leginkább a Steyr-t vettem volna meg és akkor több lovat is egy csapásra...

A komondor szerintem pár évig még próbálkozni fog és majd eldől, hogy mekkora bukta vagy siker..
 
Srácok Én napi szinten vezetek régebbi évjáratú Unimogokat a seregben jó meg bízható de nem egy csodaszer, ha terepre kell menni én egy Uralt sokkal többre becsülök mint egy Unimogot. És szerintem igen is meg lenne a helye a seregben a Komondor féle járműveknek , és nem becsmérelném nulla tapasztalattal a terepjáró képességét sem. Én csak akkor alkotnék ilyenről vélemény ha már lenne gyakorlati tapasztalatom róla. Napi szinten vezetek nagy vasakat és azt megtanultam, hogy a sofőr a legfontosabb alkatrésze a járműnek mert mindent lehet csodásan és borzasztóan vezetni. Rengeteg szer sofőrt láttam már odabent akitől még a jogsit is elvenném. Én szerintem a Komondornak a mentő változata külsőleg jónak tűnik. De lehetné önjáró tüzérségi (120mm aknavető, 155mm löveg) változatót, Légvédelmi rakétahordozó változatot ( Mistral m3 rakéta távirányítót toronyban 4-6 rakétával esetleg GAU 19 nehézgéppuskával megtámogatva)…STB „Support” járműveknek jó lenne.
 
Mentősnél kérdés milyen a jármű rugózása. Elég magasra fel kell emelni a hordágyat a ki-be rakodáshoz. Nem tűnik két emberes feladatnak.
 
Összegezhetnénk egy kicsit a típusokat abból a szempontból, hogy a meglévő információk és az aktuális gazdasági és politikai helyzet alapján van-e értelmük a rendszeresítésre belügyi, és/vagy katonai erőknél!
Az RDO3231(mentő)-ről megoszlanak a vélemények úgy látom, de gondolhatnánk rá a mentős BTR váltótípusaként, vagy lényegében ez is felejtős?
 
A mentőhöz: Ha jól nézem a raktér/tehertér alja is legalább 1,5m magasan lehet. Finoman szólva sem ideális sérültek pakolászásához.
 
Sajnos egyik tehergépkocsi sem alacsony felépítésű. Sem a sima Unimog sem a páncélozott , ezért találták ki egy kihúzható rakodássegítő mechanizmust a mentők be. sajnos kihúzott állapotról nincs képem. Úgy tudom hasonló van a Komondorban is. Igaz egy páncélozott Boxer , Pátria...stb jobbak mint ezek de az áruk is többszörös lehet.

DSC00040.JPG


http://www.4shared.com/download/O6PLcEdjce/DSC00294.JPG?sbsr=b49ffd00680acc8b1099ff03404953f93d39c904c86174eb&lgf
p=3000

Unimog4.JPG
 
Vicces, hogy arról vitatkozunk milyen mentő lenne a jobb, amikor még mindig elavult cramer sínt használunk a sam splint helyett és OMSz-os M táskát az erre kitalált hátizsák helyett...
 
Vicces, hogy arról vitatkozunk milyen mentő lenne a jobb, amikor még mindig elavult cramer sínt használunk a sam splint helyett és OMSz-os M táskát az erre kitalált hátizsák helyett...

Ha ezt nem írod, hogy probléma, én pl nem is tudnék róla. Mentőnek csak akkor jártam a közelében, mikor elengedtem az úton. Szóval nem vicces, már hasznos.
 
Az 1. biztos, hogy mentő?

A harctéri mentőkről, meg annyit, hogy szerintem a lánctalpasok a legjobbak.
 
Mi van ha a 6 kerekű mentő jármű is elakad?:) Határőrizeti célra radaros jármű? Mi az ördög? Hol akarnak ezzel őrködni a zsidó - palesztin határon? Mert semmi sem indokolja hogy a magyaron ilyen 18 tonnás páncélozott, terepre alkalmatlan akármik forgolódjanak a szűk állékban.
 
"Kutyás" bemutató a Gamma tesztpályán. A legérdekesebb képek, plusz maga a mappa:
12088044_921265507943906_3871507947267592652_n.jpg

12108213_921265567943900_5146618991040115549_n.jpg

12107801_921265571277233_953482402025823279_n.jpg

12115734_921265604610563_7670157792429095935_n.jpg

12079489_921265644610559_310153424748991273_n.jpg

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.921265437943913.1073741838.405218966215232&type=3

Ahogy látom, nem akkora nagy gond, hogy magasan van az utastér.
 
Ja, az első 3 berakásnál. Bár az új Craftereknél is tudnának gyakorolni, mert ott majdnem a mellkasig kell felemelni a hordágyat és úgy kell betolni a kocsiba.
 
Én a <b>képek</b> alapján jónak találom a járműveket. Aki fikázni akar annak meg úgy is mindegy. Higgyétek el a többi nyugati sem sokkal különb. Én is likelek egy pár képet.

11012967_861761510560973_649694655586982609_o.jpg


10494929_861761513894306_5180360366832733799_o.jpg


12052366_921275511276239_3424428954658803925_o.jpg


12112197_915485171855273_1274389137733366809_n.jpg
 
A sebesült berakás módja tetszik, így már nem kell olyan magasra emelni. Viszont szerintem nagyon magas, még úgy is hogy a képeken nincs rajt semmi komoly a tetőn. Ha magas, akkor a súlypontja is magas, borulékonyabb,nehezebb vezetni, nehezebb megtanulni vezetni. Dőlt már oldalra egy Mrapunk ahol ketten meghaltak.
Akár milyen öreg is de nekem a bolgárok M117-je jobban tetszik, bár az se egy alacsony valami. Van +40 Maxxpro-nk meg egy tucat Cougar. Először azokat kéne akkor kidobni vagy ajándékozni,szétlőni és csak helyette beszerezni ebből azt a kb 50-et ami kell ha kell egyáltalán ennyi Mrap.
 
Ha magas, akkor a súlypontja is magas, borulékonyabb,nehezebb vezetni, nehezebb megtanulni vezetni. Dőlt már oldalra egy Mrapunk ahol ketten meghaltak.

Ha lesz annyi eszük, hogy nem a merevhidas felfüggesztést fogják erőltetni (ugye elérhető a független felfüggesztés is a Komodorhoz), akkor azért annyira nem lesz ez rossz szerintem. Az ominózus balesetben szereplő MRAP is egy történetesen merevhidas MaxxPro volt.


Akár milyen öreg is de nekem a bolgárok M117-je jobban tetszik, bár az se egy alacsony valami. Van +40 Maxxpro-nk meg egy tucat Cougar.
Azóta már lett M-ATV-nk is, ha jól rémlik. Azok legalább tényleg jók.