Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek) - katonai gépekkel

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 654
16 145
113
Szomorú és rettenetes ami történt, de megvan ezekről a muzeális gépekkel történő balesetekről a magam véleménye.
Mellékesen viszont ha a képen lévő gép Ju-52, akkor én vagyok egy másik Tante Ju, és ez a gép a vezérgépem én meg a jobb kísérő vagyok. A Ju-52 hullámlemez borítású és merev, fix futóműves, a képen lévő gép pedig egyiknek sem felel meg. Az egyetlen közös tulajdonságuk hogy mindkettő három csillagmotorral van felszerelve.

Biztosan nem Tante Ju.... Nem volt dupla futóműves verzió... Én olasz gépre szavazok.... Cant vagy SM
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Hogy nem kene ilyenekkel repkedni?
Pontosan, nem kellene ezeket a muzeális gépeket repültetni, mert eleve keveset repülhetnek, nincs gyakorlata velük a pilótáknak, és a legkisebb probléma is nagy valószínűséggel katasztrófához vezethet. Minden évben 2-3 ilyen gépet rommá törnek, aztán 15-20 év múlva már csak azok lesznek, amik eleve roncs vagy legalább repülésképtelen állapotban kerültek a múzeumokba. Nekem ezek a gépek többet érnek még a földön megsimogatva is, minthogy addig repüljenek velük míg rommá nem törik őket, márpedig sajnos ez a tendencia ...
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 654
16 145
113
Pont ezért írtam azt amit, csak éppen a katasztrófára tekintettel nem tettem mellé egy vigyori smiley-t.
Értem....- Bár az is lehet, hogy svájci vagy spanyol gyártású verzió volt, 1939-ben lehetett mindkettő... vagy nem 1939... Az ilyen gépekkel nagyon jó és szép dolog repülni, de mit keresett manapság a svájci hegyek közt? Az még egy modern gépnek is kihívás...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Értem....- Bár az is lehet, hogy svájci vagy spanyol gyártású verzió volt, 1939-ben lehetett mindkettő... vagy nem 1939... Az ilyen gépekkel nagyon jó és szép dolog repülni, de mit keresett manapság a svájci hegyek közt? Az még egy modern gépnek is kihívás...
Hát szépnek lehet hogy szép dolog velük repülni (annak a kevésnek akinek telik rá), de a katasztrófától is függetlenül jónak semmiképp nem nevezném, lásd 996-os hsz.
 
  • Tetszik
Reactions: Littlejohn

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 905
82 492
113
Pontosan, nem kellene ezeket a muzeális gépeket repültetni, mert eleve keveset repülhetnek, nincs gyakorlata velük a pilótáknak, és a legkisebb probléma is nagy valószínűséggel katasztrófához vezethet. Minden évben 2-3 ilyen gépet rommá törnek, aztán 15-20 év múlva már csak azok lesznek, amik eleve roncs vagy legalább repülésképtelen állapotban kerültek a múzeumokba. Nekem ezek a gépek többet érnek még a földön megsimogatva is, minthogy addig repüljenek velük míg rommá nem törik őket, márpedig sajnos ez a tendencia ...


https://planefinder.net/data/aircraft/HB-HOT

Lehet többet repültek, mint a magyar Gripenek és pilótáik...
Kérdés hogy ez egy 80 éves gépnél jó-e ez és hogy a pilóta hány éves volt. 1982-ben vonta ki a típust a Svájci Légierő és akkor alakult meg a cég.

Én a nem korhű festésért tudok nagyon haragudni. Persze értem hogy a gép repültetése sokba kerül és kell a szponzor.

Egy ilyen korú gépnél az utasrepültetést már én sem tartom jó ötletnek.

37625_1528288516.jpg


9006636
 
M

molnibalage

Guest
Pontosan, nem kellene ezeket a muzeális gépeket repültetni, mert eleve keveset repülhetnek, nincs gyakorlata velük a pilótáknak, és a legkisebb probléma is nagy valószínűséggel katasztrófához vezethet. Minden évben 2-3 ilyen gépet rommá törnek, aztán 15-20 év múlva már csak azok lesznek, amik eleve roncs vagy legalább repülésképtelen állapotban kerültek a múzeumokba. Nekem ezek a gépek többet érnek még a földön megsimogatva is, minthogy addig repüljenek velük míg rommá nem törik őket, márpedig sajnos ez a tendencia ...
Akkor a li2 se repkedjen itthon? Se a svéd viggen, draken es lansen?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Akkor a li2 se repkedjen itthon? Se a svéd viggen, draken es lansen?
Hát a Li-2 röptetését én nem tartom jó ötletnek, lévén egyetlen ilyen a világon, pár éve Szergejék is összetörték a "tesóját". A modernebb gépekből azért van több is a múzeumokban, még nálunk is Szolnokon, Viggent meg pl. láttam Kassán is. Nem azt mondom hogy örülnék ha bármelyiket összetörnék, de ezekből részemről "több is veszett Mohácsnál", szóval lehet több helyen élőben látni ilyeneket, nemcsak roncs állapotban mint pl. egy Il-2-est.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
https://planefinder.net/data/aircraft/HB-HOT

Lehet többet repültek, mint a magyar Gripenek és pilótáik...
Kérdés hogy ez egy 80 éves gépnél jó-e ez és hogy a pilóta hány éves volt. 1982-ben vonta ki a típust a Svájci Légierő és akkor alakult meg a cég.

Én a nem korhű festésért tudok nagyon haragudni. Persze értem hogy a gép repültetése sokba kerül és kell a szponzor.

Egy ilyen korú gépnél az utasrepültetést már én sem tartom jó ötletnek.

37625_1528288516.jpg


9006636
Nem az számít mennyit repültek a pilótáik más tipusokon (általában főállású légitársasági pilóták), hanem mennyit a Ju-52-en és hasonló oldtimereken. Jellemzően ezek nem naponta többször repülnek mint egy Airbus, hanem csak mikor van rá elég fizető városnéző/turista utas, vagyis általában csak turistaidényben és hétvégeken, tehát lehet hogy eleget repülnek, de inkább az a jellemző hogy nem. Az viszont biztos, hogy a Griffhez (és nagyon sok más modern géphez is) van szimulátor ahol lehet a vészhelyzeti teendőket és eljárásokat valódi vészhelyzet nélkül gyakorolni, a Ju-52-höz és hasonló koros madarakhoz még új korukban se volt szimulátor nemhogy most.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 654
16 145
113
Szerintem repüljenek. Légi bemutatókon áthúzás, megemlékezéseken áthúzás, néha egy útvonal. De a svájci hegyek közé küldeni egy old timert, olyan, mintha egy Trabit indítanál a Párizs-Dakaron.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 905
82 492
113
Nem az számít mennyit repültek a pilótáik más tipusokon (általában főállású légitársasági pilóták), hanem mennyit a Ju-52-en és hasonló oldtimereken. Jellemzően ezek nem naponta többször repülnek mint egy Airbus, hanem csak mikor van rá elég fizető városnéző/turista utas, vagyis általában csak turistaidényben és hétvégeken, tehát lehet hogy eleget repülnek, de inkább az a jellemző hogy nem. Az viszont biztos, hogy a Griffhez (és nagyon sok más modern géphez is) van szimulátor ahol lehet a vészhelyzeti teendőket és eljárásokat valódi vészhelyzet nélkül gyakorolni, a Ju-52-höz és hasonló koros madarakhoz még új korukban se volt szimulátor nemhogy most.

A svájciaknál 3 gép repült folyamatosan és kb. ugyanennyi pilótájuk volt. Elég sokat repültek a típuson. Ez a gép az elmúlt 2 hónapban 20-szor repült, ahogy linkeltem. A másik két gépnek is hasonló volt a kihasználtsága.

https://planefinder.net/data/aircraft/HB-HOP
https://planefinder.net/data/aircraft/HB-HOS

A terepet jól ismerték, sokat repültek. Azzal egyetértek hogy a vészhelyzetek kezelésére nem biztos hogy fel tudtak készülni. Bár egy ideig valószínűleg támogatta őket a Svájci Légierő nyugdíjas állománya is. Majd a vizsgálati eredményből megtudjuk, mi történt.

Ezeken kívül még 2 repülőképes Ju-52-es van Európában, ha jól emlékszem.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 654
16 145
113
A nyolcvanas években repültem egyszer Genfből haza egy kisgéppel és egy pilótával. Az útvonal: Genf-Zürich-München-Bécs- Mo... Pedig van rövidebb is. De a hegyekben olyan le- és feláramlások, légköri viszonyok, hirtelen változások, motorerőt igénylő manőverek vannak kis magasságon (3000 alatt), hogy jobb a békesség.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A svájciaknál 3 gép repült folyamatosan és kb. ugyanennyi pilótájuk volt. Elég sokat repültek a típuson. Ez a gép az elmúlt 2 hónapban 20-szor repült, ahogy linkeltem. A másik két gépnek is hasonló volt a kihasználtsága.

https://planefinder.net/data/aircraft/HB-HOP
https://planefinder.net/data/aircraft/HB-HOS

A terepet jól ismerték, sokat repültek. Azzal egyetértek hogy a vészhelyzetek kezelésére nem biztos hogy fel tudtak készülni. Bár egy ideig valószínűleg támogatta őket a Svájci Légierő nyugdíjas állománya is. Majd a vizsgálati eredményből megtudjuk, mi történt.

Ezeken kívül még 2 repülőképes Ju-52-es van Európában, ha jól emlékszem.
Két hónap alatt 20 repülés az minden csak nem sok, az csak havi 10. Egy légitársasági pilóta lerepül NAPI 2-3 utat, hacsak nem interkontinentális járatokat visz. Szóval ezek tényleg "kiránduló"-gépek, általában jó időben repülve.
Utánanéztem, jelenleg 7 Ju-52-t tartanak nyilván papíron repülőképesnek az egész világon, ebből 3 ezé a svájci cégé (a valóságban egyik már csak alkatrészbánya), 1 az USA-ban, 1 francia, 1 a Lufthansa-é és 1 Dél-Afrikában (ebben az ottani állapotokat ismerve megint erősen kételkednem kell). Szóval ami biztos az 5 gép az egész világon, 3 kontinensre szétszórva.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 905
82 492
113
Két hónap alatt 20 repülés az minden csak nem sok, az csak havi 10. Egy légitársasági pilóta lerepül NAPI 2-3 utat, hacsak nem interkontinentális járatokat visz. Szóval ezek tényleg "kiránduló"-gépek, általában jó időben repülve.
Utánanéztem, jelenleg 7 Ju-52-t tartanak nyilván papíron repülőképesnek az egész világon, ebből 3 ezé a svájci cégé (a valóságban egyik már csak alkatrészbánya), 1 az USA-ban, 1 francia, 1 a Lufthansa-é és 1 Dél-Afrikában (ebben az ottani állapotokat ismerve megint erősen kételkednem kell). Szóval ami biztos az 5 gép az egész világon, 3 kontinensre szétszórva.

A Li-2-höz és a többi hasonló géphez viszonyítva sokat repültek. Szerintem az a Gripen pilóta is nagyon örül, aki havonta átlagosan 10szer vagy többet repülhet. Egy légitársaság pilótájához viszonyítva persze ez tényleg kevés.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A Li-2-höz és a többi hasonló géphez viszonyítva sokat repültek. Szerintem az a Gripen pilóta is nagyon örül, aki havonta átlagosan 10szer vagy többet repülhet. Egy légitársaság pilótájához viszonyítva persze ez tényleg kevés.
Azért az ilyen oldtimerekkel való repülési időt nem érdemes Gripen-repüléssel hasonlítgatni, mert a Ju-52-en mindent a pilóta csinált, ő maga volt az automatika, rengeteget kellett nekik "gépészkedni", egy Gripenen meg főleg csak a harcfeladattal kell foglalkozni, rengeteg automatika szolgálja ki a pilótát - és ezzel együtt mégis van szimulátor is hozzá. A Li-2 viszont tényleg még kevesebbet repül ...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 820
67 128
113
https://index.hu/belfold/2018/08/05/osszeutkozott_ket_vitorlazorepulo_bekes_megyeben/

Az egyik repülőgép az ütközés után le tudott szállni a békéscsabai repülőtéren, a másik repülőgépből a pilóta ejtőernyővel kiugrott. Egyik pilóta sem sérült meg.

Ez a nem semmi. A vitorlázógépből viszonylag ritkán szoktak kiugrani és amikor megtörténik, akkor is általában későn, mert vagy kis magasságon történik az ütközés/meghibásodás, vagy mert eleve nehezebb egy olyan gépből ugrani, amiben szinte fekszik az ember. Igaz, ilyankor a szinte fekvő embert szinte teljesen betakaró kabintető távozik, de akkor se egyszerű kikászálódni. Komoly lélekjelenlétre vall, hogy itt sikeresen ugrás és földetérés lett a dologból. Arról nem is beszélve, hogy az "ép ember, ép gépből, ép ésszel nem ugrik ki" szemlélet miatt, az ernyő viselése, felvétele és a hevederek helyes meghúzása, illetve az ernyőhasználat, no meg a földetérés egyátalán nincs nem csak hogy leoktatva, de még sugallva se a vitorlázórepülőknél. Illetve, a kilencvenes években a starthelyen még ez a szemlélet uralkodott, csak azok voltak kivételek, akik eretnek módon eljárogattak eje tanfolyamokra is, ami miatt persze minimum furcsa bolondoknak tartották őket néhányan. Most vagy változott ez a szemlélet, vagy egy olyan együttállás tanúi vagyunk, hogy a delikvensnek volt eje tapasztalata is és azt nem félt használni, mikor beütött a baj.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 835
9 732
113
Mondjuk az tényleg jó lenne, ha régi és ritka gépek uccsó példányait nem zúznák szét...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Arról nem is beszélve, hogy az "ép ember, ép gépből, ép ésszel nem ugrik ki" szemlélet miatt, az ernyő viselése, felvétele és a hevederek helyes meghúzása, illetve az ernyőhasználat, no meg a földetérés egyátalán nincs nem csak hogy leoktatva, de még sugallva se a vitorlázórepülőknél.
Bocs de ez szimplán nem igaz...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 820
67 128
113
Bocs de ez szimplán nem igaz...

Az, hogy szerinted most mi igaz, az egy dolog. Én odaírtam azt is, hogy:

Illetve, a kilencvenes években a starthelyen még ez a szemlélet uralkodott, csak azok voltak kivételek, akik eretnek módon eljárogattak eje tanfolyamokra is, ami miatt persze minimum furcsa bolondoknak tartották őket néhányan.

Ez az a bizonyos szövegkörnyezet, tehát én a kilencvenes évek elejére értettem és fenn is tartom, hogy ez így volt. Én ezt tapasztaltam.
 
  • Tetszik
Reactions: endre