Itt lenne 1 kérdésem a csilagmotorokhoz.És itt nem is csak a nettó teljesítmény a lényeg. A helikopterek - ellentétben a repülőgépekkel - erőből repülnek, így nagyon is számít a teljesítmény, de sokkal inkább a hordozott tömeg. Amiből meg minél jobb a minél nagyobb hasznos terhelés.
Namost a dugattyús motorok nem véletlenül szorultak ki a helikopteres repülésből, hiszen a fajlagos mutatóik rosszabbak, mint a gázturbinák. Egyedül az egészen kis teljesítmény tartományban maradtak meg a dugattyús gépek, de csak azért, mert igen kis teljesítményre - lévén a gázturbina egy áramlástani gép - nagyon nehéz gazdaságos üzemű és megfelelő élettartamú gázturbinát méretezni.
A dugattyús motorok nagy előnye a széles fordulatszám spektrumban megtalálható optimális rezsim: a fajlagos fogyasztás a 100 százalékos fordulatszámtól egészen akár az 50 százalékig ejtve is azonos marad, csak a mindenkori teljesítmény szorzata a tényleges fogyasztás.
A gázturbinák ezzel szemben lényegében egy igen szűk fordulatszámban operálnak optimálisan, ez azonban a helikopeterknél nem feltétlen hátrány.
A helikopterek ugyanis általában egy igen szűk hajtómű fordulatszámmal operálnak, amihez a lapátszög állításkor a mindenkori nyomatékigényt kell csak biztosítani. Ez már jobban fekszik a kvázi-fix munkapontú gázturbináknak, hiszen közel állandó fordulatszám mellett a tüzelőanyag betáplálással szabályozzák a tengelyre leadott nyomatékot. És ha már nyomaték, a kisméretű helikopter gázturbinák fő jellegzetessége a hatalmas fordulatszám, amit a reduktorral jócskán lecsökkentve hatalmas nyomaték adható át a forgószárnyra, vagy akár forgószárnyakra.
És ha már méret, a helikopter gázturbinák fő jellegzetessége, hogy míg az említett 320 lóerős M-14V26 csillagmotor kilenc hengeres, jó nagy a tömege és a kiterjedése is, addig az említett 650 lóerős gáztrubinából úgy méretre, mind tömegre a kettő tesz ki egy ilyen motort és ahhoz az egyhez képest ez már négyszeres teljesítmény!
Az feltűnt, hogy a tömegük a soros illetve a V-motorokhoz képes sokkal kisebb (hasonló lökettérfogatot és teljesítményt feltételezve), ugyanakkor a fajlagos fogyasztásuk sokkal nagyobb.
Ez utóbbi miért van?